Libanonin kriisi - Ihmiset ja ilmiöt

jeijei

Mitä mieltä olette Libanin tämänhetkisestä tilanteesta? Itse en voi käsittää koko juttua ollenkaan, ja siksi olisi mielenkiintoista kuulla, mitä muut aiheesta ajattelevat.

En tosin tiedä onko politiikka sallittu aihe tällä foorumilla :??

Sivut

Kommentit (20)

Rahel

Päivän politiikka on ihan tervetullut aihe foorumille... :wink:

Jonkin verran olen uutisista tilannetta seurannut ja yli omankin ymmärryksen kyllä menee... Lähi-Idän kuviot on sen varran solmuisia ja rähjähdysherkkiä, etten kyllä ihmettele, että siellä taas soditaan. Tosin nyt taitavat olla rauhanneuvottelut käynnissä.

Mielenkiintoinen oli hesarin juttu siitä, miten nettiblogit toimii eri osapuolia yhditävänä tekijänä:
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Sodan+vastapuolten+kansalaiset+l%C3%... NETTIBLOGIT

Sodassahan vastapuolen demonisointi on aina ollut tärkeää: jotta voi tappaa toisen maan tai kansan ihmisiä, pitää heidät nähdä petomaisina ja epäinhimillisinä, erilaisina kuin oma puoli.

MiuMiu*

Mä en voi ymmärtää noita sotia...varsinkaan kun pitää tappaa täysin viattomia ihmisiä. Jos sotiminen on aivantäysin pakollista niin sotisivat nämä päättäjät vai mitkä lie sitten edes toisiaan vastaan eikä siten, että sivulliset joutuvat siihen mukaan, tosi raukkamaista!

jeijei

Kiitos Rahel hyvästä linkistä!

Kyllä oli tänään Helsingin Sanomat taas aamulla karua luettavaa. Tulitauko on nyt onneksi alkanut, mutta sodan uhrien luvut kertovat mielestäni jotain siitä, että asiat ovat pahasti vinossa: Israelilaisia on sodan aikana kuollut 140 ja libanonilaisia yli tuhat. Alkaa tuntua että terrorismia eivät suinkaan harrasta ne, joista sitä syytetään, vaan Israel Yhdysvaltojen tuella.

Ei ole tietenkään reilua ketään kohtaan syytellä vain tiettyä kansaa, varsinkin kun tavalliset siviilti tuntuvat toivovan rauhaa. Ihmettelen vain, miksei kansainvälisesti kriisiin puututtu nopeammin ja tehokkaammin jottei viattomia ihmishenkiä olisi menetetty. Israelilla on paljon suhteita länteen ja luulisi että se olisi saatu vaikka painostamalla lopettamaan vastarakennetun Libanonin järjetön tuhoaminen.

Abigail

Yhdysvallat on Israelin tärkein tuki, eikä sillä jostain syystä ole koskaan ollut halua painostaa Israelia rauhaan. Muut länsimaat eivät taas halua suututtaa Yhdysvaltoja, joten nekään eivät innostu turhan koviin vastatoimiin. En tiedä kuinka paljon länsimaiden vastahakoisuus puuttua Israelin jatkuvaan aggressiiviseen politiikkaan johtuu pelosta leimautua antisemitistiseksi.

jeijei
Abigail
En tiedä kuinka paljon länsimaiden vastahakoisuus puuttua Israelin jatkuvaan aggressiiviseen politiikkaan johtuu pelosta leimautua antisemitistiseksi.

Tätä oon mäkin miettinyt.. Toinen Maailmasota oli kauheuksia täynnä, ja on hyvä että juutalaisia autettiin pääsemään jaloilleen, mutta ei heitä kutienkaan tulisi minään erityiskansana kohdella. Eikä oma historia oikeuta alistamaan muita sille mitä juutalaiset itse joutuivat kokemaan.

Rahel

Noh, tilanne Lähi-Idässä on aika paljon monimutkaisempi kuin vain muslimit vastaan juutalaiset ja historia myös ulottuu paljon pidemmälle kuin toiseen maailmansotaan. Useampi tuhat vuottahan siellä on tapeltu... Eipä tässä oikein voi sanoa, että toiset ovat oikeassa ja toiset väärässä. Asiat taitavat olla vaan niin solmussa, että tappelun aihetta hakemalla haetaan...

figaro
Lizzie
Mä en oo enää hirveesti jaksanu kiinnostua tuosta, jossain vaiheessa noihinkin puutuu, valitettavasti.

Samoilla linjoilla. En jaksa seurata.. en edes siksi, että yksi suomalainen on kuollut. Ihan yhtä lailla suomalaisia kuolee miltei joka päivä Suomessakin :roll:

Miffy
jeijei
Alkaa tuntua että terrorismia eivät suinkaan harrasta ne, joista sitä syytetään, vaan Israel Yhdysvaltojen tuella

Näinpä!

No mutta USA:han nyt on aikoinaan rahoittanut jonkun Bin Ladeninkin toimintaa jne.

Rahel

Ja aikoinaan Neuvostoliitollakin oli näppinsä mukana Lähi-Idänkin jutuissa. On se kumma, että suurvaltiot siirtää sen hiekkalaatikkonsa muihin maihin. Onhan se tietty turvallisempaa, kun ei sodita omalla maalla... Ja lienee Lähi-Idän öljyvarannoillakin osuutta...

Lania
Lizzie
Mä en oo enää hirveesti jaksanu kiinnostua tuosta, jossain vaiheessa noihinkin puutuu, valitettavasti.

Sama. Surullista. "Aha jossain soditaan taas, ylläri" :(

Nakkis

Miten mulla on syntynyt sellanen käsitys, että Hizzbollah / what ever, on terririsoinut Israelia jo vaikka kuinka kauan ja nyt, kun se herne meni viimein syvälle nenuun, niin Israel onkin kaiken pahan alku ja juuri :-k

(asioistahan en mitään siis tiedä)

jeijei
Nakkis
Miten mulla on syntynyt sellanen käsitys, että Hizzbollah / what ever, on terririsoinut Israelia jo vaikka kuinka kauan ja nyt, kun se herne meni viimein syvälle nenuun, niin Israel onkin kaiken pahan alku ja juuri :-k

(asioistahan en mitään siis tiedä)

Vaikka asia olisikin näin (mistä voidaan kiisetllä koska Israel oli se joka tuli vieraiden maille 1940-luvulla) niin viattomien libanonilaislapsien tappaminen on tuomittavaa ja väärin, ja se on terrorismia.

Rahel
Nakkis
Kaikkien lasten tappaminen on murha ja terrorismia, teki sen sitten Israel tai Libanon tai vaikka jenkki jeesustelijat

Kaikkien ihmisten tappaminen ylipäätään, ei pelkästään lasten...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat