Kasvissyönti - Ihmiset ja ilmiöt

zera
Faunastic
Hei hölmöt, älkää olko noin tasapaksuja, huumorintajuttomia. Luin tuon jutun varmaan vuosi sitten Valituista Paloista ja se juttu on kyl toisaalta ihan järkeen käypä, että koska joku on vegetaristi, niin syö kasviksia. Ja eläimet syö myös kasviksia. Mutta ei kai mulla nyt noin väärentynyt maailmankuva voi olla...

Mutta hyvä, että kommentti sai huomiota :D :D

Mutta sen kyl myönnän, että en ymmärrä kasvissyöjiä. Lukiossa oli yks tyttö kasvissyöjä ja sen kanssa en alkanu edes kaveerata, vaikka samoissa piireissä hengattiin...

Et alkanut kaveerata, koska tyttö oli kasvisyöjä? huhhuh.

Sivut

Kommentit (111)

Pennsylvania

^Mä en kyllä ole noin herttainen, että kokkaisin lihansyöjäkavereille lihaa. Sen lisäksi, etten osaisi kokata lihaa, kun en ole sellaista koskaan tehnyt, en kyllä myöskään haluaisi tukea lihatuotantoa ostamalla lihaa muille. Jos mun ystävät haluaa syödä mun luonani, he saavat nauttia ihastuttavia, lihattomia herkkuruokiani, tai tuoda omat eväät. Onneksi kavereistani juuri kukaan ei syö ainakaan punaista lihaa, harvoin tulee mitään outoja tilanteita, kun kaikki on kasvispainotteisia. En toki myöskään kommentoi kenellekään heidän syömisistään, en vain aio erityisesti tukea myöskään muiden lihankäyttöä. Onhan se tärkeämpää, että kasvissyöjäkaverin vierailu noteerataan lihansyöjäperheessä, kun hän ei muuten voi syödä mitään. Sen sijaan lihansyöjät voivat syödä kasviksia ilman muuta, ei sitä minusta edes tarvitse mitenkään noteerata.

Poikaystävä välillä nurisee, kun ei ikinä saa lihaa. Saisi se, kun ostaisi, mutta minä en sitä kyllä myöskään kokkaa. Mies on silti sen verran mukavuudenhaluinen, että mielummin syö mun kokkauksiani, kuin alkaa kokkaamaan itselleen muuta. Pääosin se on kyllä ollut myös ihan tyytyväinen :)

ether
Pennsylvania
^Mä en kyllä ole noin herttainen, että kokkaisin lihansyöjäkavereille lihaa. Sen lisäksi, etten osaisi kokata lihaa, kun en ole sellaista koskaan tehnyt, en kyllä myöskään haluaisi tukea lihatuotantoa ostamalla lihaa muille. Jos mun ystävät haluaa syödä mun luonani, he saavat nauttia ihastuttavia, lihattomia herkkuruokiani, tai tuoda omat eväät.

Totta puhuen, kyllä minäkin taivun eineksiin mitä noihin lihaniaaneihin tulee, kun taidot tosiaankin on vähän niin ja näin. Mitään viiden tähden paistia en tietenkään alkaisi väsäämään, mutta kyllä sen pakastealtaan bolognesepizzan uuniin heittää jos on pakko. Toisten toiveet on kuitenkin huomattavasti helpommat täyttää kuin omat (...oi ihanuutta näitä tämän kylän kauppojen kasvisruokavalikoimia...) ja yleensä se lihan tarjoileminenkin jää pariin kertaan. Aika nopeasti ne skeptisimmätkin vieraat huomaa että kasvisruoka ei tarkoita kaalisoppaa kun sitä lisukkeena kokeilee :D. ´

Vanilja

En oo täällä huomannu että kasvissyönnistä olis keskustelua, joten alotin sit tämmösen ketjun. Eli onko Cosmolaisissa kasvisruokavaliota noudattavia? Millä perusteella syöt/et syö lihaa?

Ite syön lihaa tosi vähän. Lähinnä kalaa, joskus kanaa tai kalkkunaa. Syy on terveydellinen ja eettinen. Eipä tule näin paljoo huonoja eläinrasvoja ja kasviksia tulee syötyä melkosen monipuolisesti. En myöskään kauheesti punasesta lihasta ees tykkää, jauheliha lähinnä meni sillon kun sitä söin.

Mun mielestä lihansyönnissä ei sinänsä oo mitään ihmeellistä vikaa, vaan siinä miten niitä eläimiä pidetään :evil: sikspä luomujauhelihaa syön joskus, mutta todella harvoin sitäkään.

Ei sitten mitään moralisointeja, vähättelyä tai haukkumista. Eiköhän meiltä fiksu keskustelu suju :wink:

Jzzu

Mie oon ihan sekasyöjä.
Lähinnä ihan siks et multa ei muunlainen sujuis, syön näinkin tosi yksipuoleista ravintoa ja satun myös pitämään lihasta.

Lucky Lady

Minä tunnustan olevani ihan totaalinen lihansyöjä. Kasveihin en koske oikestaan ollenkaan, salaattia en ole syönyt ikinä. Liha vain on hyvää. Nykyisin tosin yritän vähentää punaisen lihan käyttöä ja painottaa kanaa kun se on kevyempää, mutta minkäänlainen eettinen ajattelu ei ruokavaliotani ohjaa. Kasviksia en syö koska ne maistuvat pahalta. Jos tykkäisin rehuista, eläisin luultavasti vain niillä ja olisin niiiin laiha... :twisted: Kivahan se olisi osata syödä kasviksia, mutta kun ei mene niin ei mene. Kasvissyöjät ovat ihan ok niin kauan kuin malttavat olla moralisoimatta.

Miffy

Mä olen muuten kasvissyöjä, mutta kaloja syön. Yli 7 vuotta olen jo ollut, josta pari vuotta vegaani.

Tykkään (tai ainakin 7 vuotta sitten tykkäsin :)) lihasta tosi paljon ja mun syy olla kasvissyöjä on täysin moraalinen ja eettinen.

Sinänsä en tiedä, onko ihmisellä oikeus tappaa ravinnokseen, mutta suurin epäkohta on mielestäni tuotantoeläinten törkeän huono kohtelu, Suomessakin.

Tuskin syön sen enempää kasviksia kuin lihansyöjätkään, sis mitään "pupun ruokaa", en tykkää kovastikaan mistään salaateista jne. Välillä ärsyttää kun ihmiset kuvittelevat kasvissyöjien tyyliin puputtavan jotain salaatinlehtiä pelkästään. Pöhh.

kiiwi
Vanilja

Mun mielestä lihansyönnissä ei sinänsä oo mitään ihmeellistä vikaa, vaan siinä miten niitä eläimiä pidetään :evil: sikspä luomujauhelihaa syön joskus, mutta todella harvoin sitäkään.

tosta eläimien pitämmisestä tuli mieleen..ootko ees käyny niin sanotuissa "normaaleissa" karjankasvattomoissa/navetoissa?suomessa eläimiä pidetään hyvissä tiloissa, siis ei pelkästään luomutiloilla.sitäpaitsi jos lehmät/sonnit ovat huonoiossa tiloissa, niille tulee sairauksia ja lihasta tulee huonoa.kannattaa syödä suomalaista lihaa..en itse näe niin suurta eroa luomussa ja tavallisessa lihassa.
korjasin vain jotain epäkohtia :roll:

Vanilja
kiiwi
Vanilja

tosta eläimien pitämmisestä tuli mieleen..ootko ees käyny niin sanotuissa "normaaleissa" karjankasvattomoissa/navetoissa?suomessa eläimiä pidetään hyvissä tiloissa, siis ei pelkästään luomutiloilla.sitäpaitsi jos lehmät/sonnit ovat huonoiossa tiloissa, niille tulee sairauksia ja lihasta tulee huonoa.kannattaa syödä suomalaista lihaa..en itse näe niin suurta eroa luomussa ja tavallisessa lihassa.
korjasin vain jotain epäkohtia :roll:

No mun kaverilla on karjatila ja se on suht pieni. Lehmät pääsee ulos kesäsin ja muuta kivaa. Tosin jotain vasikoita ne pitää sisällä läpi kesänki. Ei ollu kiva kattoo kun ne oli sisällä ketjuissa ja vielä niin tiukassa ettei pysytyny nostaan päätään kunnolla ylös. Ja 80%prossaa suomalaisista lehmistä pystyy elämänsä aikana ottaa kaks askelta eteen -ja taaksepäin. Ne pientilat sun muut on valitettavasti vähemmistö.

Jzzu
Vanilja
Ne pientilat sun muut on valitettavasti vähemmistö.

Joo ja kiitos eeuun pientilat tulevat vielä tulevaisuudessa kuolemaan sukupuuttoon joko lyömällä hanskat tiskiin tai lisäämällä tuotantoa.

Lucky Lady

" Ja 80%prossaa suomalaisista lehmistä pystyy elämänsä aikana ottaa kaks askelta eteen -ja taaksepäin. Ne pientilat sun muut on valitettavasti vähemmistö."

En nyt mitenkään ala kyseenalaistamaan tuota Vaniljan tietoa mutta tuli vaan mieleen että mitenkäs kun kesäaikaan ajelee ympäri Suomea, niin teiden vierustathan ovat TÄYNNÄ laiduntavia lehmiä? Mä olen ollut siinä käsityksessä että suurin osa lehmistä viettää kesät pihalla? Vai mitenkä? :shock:

marimma
Lucky Lady
En nyt mitenkään ala kyseenalaistamaan tuota Vaniljan tietoa mutta tuli vaan mieleen että mitenkäs kun kesäaikaan ajelee ympäri Suomea, niin teiden vierustathan ovat TÄYNNÄ laiduntavia lehmiä? Mä olen ollut siinä käsityksessä että suurin osa lehmistä viettää kesät pihalla? Vai mitenkä? :shock:

Niin ainakin siellä missä ei hirmu tuotantoa ole. Kyllä ne lehmät koko kesän pihalla on. Lypsylle jolkuttelevat ilosesti sisälle ja sitten takasin pihalle kun ovat helpotuksensa saaneet.

kiiwi
marimma
Lucky Lady

Niin ainakin siellä missä ei hirmu tuotantoa ole. Kyllä ne lehmät koko kesän pihalla on. Lypsylle jolkuttelevat ilosesti sisälle ja sitten takasin pihalle kun ovat helpotuksensa saaneet.

pihatot ovat nykyään pakollisia, niillä joilla ei ole niin... :?
yksi navetta ei tarkoita, että kaikissa olisi näin. (siis että ei pystyisi liikkumaan)

Vanilja
Lucky Lady
" Ja 80%prossaa suomalaisista lehmistä pystyy elämänsä aikana ottaa kaks askelta eteen -ja taaksepäin. Ne pientilat sun muut on valitettavasti vähemmistö."

Voi hitsi en kuolemaksenikaan nyt muista mistä tuon tiedon sain :roll: Toisaalta jos suomessa on yhteensä n. neljä miljoonaa sikaa ja nautaa, (luin http://www.animalia.fi/Default.aspx?tabid=1373 Animalian sivuilta) eiköhän niistä moni sisällekin jää, vaikka tuhannet ulos pääsiskin.

Jzzu
kiiwi

pihatot ovat nykyään pakollisia, niillä joilla ei ole niin... :?
yksi navetta ei tarkoita, että kaikissa olisi näin. (siis että ei pystyisi liikkumaan)

No ei muuten varsin oo pihatot pakollisia, kyllä parsinavetat on ihan yhtä luvallisia mutta eläimillä tulee olla mahdollisuus ulkoiluun.
Se on käsittääkseni ihan lainvelvoittama toi ulkoilu mutta pihatot ei kyllä oo mitään pakollisia, se että eläimet pääsee ulos on.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat