Liftaaminen - Ihmiset ja ilmiöt

figaro

Kuinka moni on liftannut? Minne ja minkä aikaa vei päästä perille? Kertokaahan kokemuksia liftaamisesta tai keskustellaan muuten vain siitä ja miten katoava luonnonvara tämä liftaaminen/liftarit ovat :D

Aihe tuli mieleeni, kun tässä kesälomareissua suunnitellaan ja väläyteltiin ajatusta liftaamisesta :)

Sivut

Kommentit (35)

figaro

Minä olen liftannut Kiteeltä Tohmajärvelle ja Tohmajärveltä Kiteelle... :roll: Ei mikään innostava reissu tuo takaisin meno.

Monesti joskus aamulla tuli talvipakkasella liftattua kouluunkin :lol: (Lukiossa...)

Meillähän oli häämatkaideana (tai minä ehdotin ja mies ei oikein lämmennyt), jotta oltaisi lähdetty liftaamaan kyltin "Just married" -kanssa :D Harmi, kun jäi toteuttamatta.

Nyt himottaisi lähetä Etelä-Suomeen ja sitten tulla takaisin yleisillä. Tiedä häntä.. :roll:

Lania

Mä en oo koskaan liftannu "oikeesti", sellasia pitkiä matkoja.

Sen sijaan yhessä vaiheessa liftasin aina yöllä baarista kotio, oli kesä tai talvi.. :roll: älykästä. Yleensä vielä niin että mitä kovemmassa humalassa, sitä luultavimmin laitoin pääkadulla käden pystyyn. Usein oli joku kaveri alkumatkasta mukana, mutta mä kauimpana asuvana jäin sitten aina yksin vikaks, usein olin myös koko matkan yksin. Useimmat oli mukavia tyyppejä, harva alko ehdotteleen tai lääppiin, yhtä jouduin kunnolla töniin kauemmas kun se pisti parkkiin johonki citymarketin pihaan :? Kertaakaan ei kukaan nainen ees pysähtyny, jostain kumman syystä.

Rahaahan siinä säästy, mutta jossain vaiheessa kuitenkin lopetin sen kun kaveripoika sai taottua päähän että ei kovin järkevää touhua, vaikka muka aina valitsin kyytini tarkkaan. Muutaman kerran taksikin otti liftikyydin :D

maaruli

Mua ainakin mietityttää tossa liftaamisessa just se, että ei voi oikein tietää millasen ihmisen kyytiin sitä nousee tai sitten niin päin, että ei tiedä minkä murhaajan sitä kyytiinsä ottaa... :roll:

figaro
maaruli
Mua ainakin mietityttää tossa liftaamisessa just se, että ei voi oikein tietää millasen ihmisen kyytiin sitä nousee tai sitten niin päin, että ei tiedä minkä murhaajan sitä kyytiinsä ottaa... :roll:

Tätä juuri pohdittiin joku aika sitten, että miksi liftarit ovat kadonneet katukuvasta ja toisaalta ei enää oteta kyytiinkään :roll: Varmasti tämä maailmanmenon muuttuminen on vaikuttanut ja se, etteivät ihmiset enää samalla tavalla luota toisiinsa kuin ennen.

Itse en ole tainnut kertaakaan ottaa ketään kyytiin, jos ei oteta jossain kaupungilla kyytiä kyselleitä laskuun :)

ivoire

Mä en ole koskaan liftannut, enkä varmasti koskaan tule niin tekemäänkään. Mä en luota tuntemattomiin ihmisiin niin paljon, että voisin liftailla. Yritän aina hankkia jonkun varmemman kyydin, jottei tarvitse turvautua liftaamiseen. Mä tottelen vieläkin näin aikuisiällä vanhempien varoituksia "älä mene vieraiden ihmisten kyytiin". :D Enkä ottaisi myöskään liftareita kyytiini.

MiuMiu*

Mäkään en ole koskaan uskaltautunut varsinaisesti liftaamaan, aina on ollut mielessä kaikkia kauhujuttuja murhaajista ja raiskaajista...

Yhdesti nuorena tosin mentiin tuntemattoman miehen kyydillä kotiin kaupungilta kaverin kanssa, kun bussit oli jo mennyt, eikä ollut rahaa taksiin...seistiin pysäkillä ( mutta ei liftailtu!), kun yks mies tuli auton kanssa siihen ja kaveri alkoi jutustella sen kanssa ja sit se sanoi voivansa heittää meidät...matka meni muuten hyvin, mutta lopussa toi mies olis halunnut saada mun puhelinnumeron! Oudointa tuossa oli, että tuo mies sanoi olevansa kolmikymppinen ja me oltiin tuolloin 15.v :shock: Nyt vanhempana sitä onkin miettinyt, että mikähän lapsiinsekaantuja sekin mies oli...onneksi mulla oli jo tuolloinkin jotain järkeä päässä enkä antanut sille numeroa ja poissa kyydistäkin jäätiin eri tiellä, missä meidän koti sijaitsi, ettei mies saa tietää missä me asutaan...nyt tuo juttu aina välillä kummittelee mun päässä ja mietin miten tyhmä sitä on joskus ollutkaan :roll:

Miffy

Mä oon pikkusen liftaillut. Joskus hyvin vuoksi, joskus rahanpuutteessa. Pisin matka tais olla Turusta Tampereelle. Et ei mittää hurjia :) Kerran liftattiin kaverin kanssa jonnekin korpeen (tai siis Saloon piti päästä mut päädyttiin korpeen eikä saatu enää kyytiä) ja piti soittaa isi hakemaan :oops:

Musta on kurjaa, et sellanen liftarikulttuuri on häviimässä... Kun on ihan turhaa et tytypit ajelee pitkiäkin matkoja yksin niissä autoissaan...

Rahel

Joskus nuorena tuli pariin kertaan liftattua naapurikaupunkiin eli ihan lyhyitä matkoja. En oo koskaan liftannut yksin, vaan aina siskon tai kaverin kanssa. Kerran kuljin 30 kilsan matkan peräti kolmella eri kyydillä eikä aikaa kulunut sen enempää, kun jos ois mennyt linja-autolla.

On se kyllä sääli, että liftauskulttuuri alkaa olla niin näivettynyttä. Ei paljoo edes näy liftareita, joille vois kyydin antaa ja mäkin useimmiten ajan yksikseni.

Tonde

Minäkin sillon tällön näitä lyhyempiä matkoja mm. baariin ja sieltä pois liftannu.
Kerran mun miespuolisen kaverin kanssa yritettiin liftata pari kilsaa Jyväskylän keskustaan, mut ei oikein onnistanu. En tiedä johtuko siitä, et mä hekotin taukoamatta vai siitä, et mun kaverilla oli pinkit sukkahousut päässä... :roll:

Shandy

Joskus teininä minäkin oon liftannut tuonne naapurikylille.. Mutta täällä nyt se kyytiin ottaja oli väistämättä joku tuttu tai tutun tuttu, et ei sinänsä mitään vaarallista :P

Kun oltiin pieniä niin äiti ja iskä saatto joskus ottaa jonkun yksinäisen liftarin kyytiin.. Pariskuntia ja kaveruksia ei voinut ottaa kun oli jo kaks takiksella mutta jos joku yksin liftas niin melkein aina se napattiin kyytiin (ellei nyt ihan hampuusilta näyttänyt).

Mä en ehkä yksin ajellessa viittis ottaa liftaria kyytiin.. Mut sit jos olis joku kaveri seurana niin sitten voisin kyllä ottaa.. Mutta tässäkin edellytyksenä se ettei näytä ulkoopäin miltään narkkarilta tai alkoholistilta tai muuten hullulta.

*Sandy*

Heh, mä oon liftannu kun olin kuuden vanha :D Olin virpomassa naapurintytön kanssa (hän on pari vuotta minua vanhempi) ja me käveltiin sitten liian pitkälle, eikä jaksettu enää siitä takasin kotiin. Me sitten liftattiin :D Meidän molempien porukat oli tosi huolissaan kun ei teinny missä ollaan, ja ne sit lähti ettiin meitä. Ja nehän sitten meidät kyytiin otti :lol:

Nyt vanhempana ollaan liftattu kavereiden kans silleen et me tytöt ollaan oltu peukku pystys ja sit ku joku pysähtyy (aina olleet miehiä) niin sitten pojat juoksee puskasta esiin ja tunkee samaan kyytiin :D :oops: Vähän tyhmää joo, mut toimii :P

sopuli
Lania
Mä en oo koskaan liftannu "oikeesti", sellasia pitkiä matkoja.

Sen sijaan yhessä vaiheessa liftasin aina yöllä baarista kotio, oli kesä tai talvi.. :roll: älykästä. Yleensä vielä niin että mitä kovemmassa humalassa, sitä luultavimmin laitoin pääkadulla käden pystyyn. Usein oli joku kaveri alkumatkasta mukana, mutta mä kauimpana asuvana jäin sitten aina yksin vikaks, usein olin myös koko matkan yksin. Useimmat oli mukavia tyyppejä, harva alko ehdotteleen tai lääppiin, yhtä jouduin kunnolla töniin kauemmas kun se pisti parkkiin johonki citymarketin pihaan :? Kertaakaan ei kukaan nainen ees pysähtyny, jostain kumman syystä.

Rahaahan siinä säästy, mutta jossain vaiheessa kuitenkin lopetin sen kun kaveripoika sai taottua päähän että ei kovin järkevää touhua, vaikka muka aina valitsin kyytini tarkkaan. Muutaman kerran taksikin otti liftikyydin :D

Mä harrastin joskus ihan samaa!! Takseihin jotkut pojat aina välillä ottivat, mikä olikin varmaan turvallisin vaihtoehto. Joskus menin jonkun vanhan ukon kyytiin ja tunsin koko matkan ajan sen katseen, kun se tuijotteli mua. Onneks pääsin turvallisesti kuitenkin kotiin!

Toisaalta, onhan sitä tullu lähettyä ties millaisten tyyppien mukaan baarista. VAikka mitä olsi voinu tapahtua sillonkin...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat