Kehitysvammainen lapsi, aborttiko? - Ihmiset ja ilmiöt

Sinsemilla

Vaikea aihe tosiaan. Itse en raskausaikana käyny missään niskaturvotus ym seulonnoissa, koska oltiin päätetty, että lapsi pidetään vaikka vammanen olisikin. Ja uskottiin siihen, että luonto kyllä hoitaa, jos laspsen ei kuulu syntyä. :roll:

Vasta tuli telkkarista semmonen ohjelma, missä oli juttua siitä, kun nykysin abortoidaan niin helposti jos näkyy joku pieni poikkeama jossain seulonnoissa. Esim. jokin "vamma", voi näyttää seulonnoissa hirmu isolta, mutta todellisuudessa ei sitä ookkaan. Tai voidaan luulla, että kyseessä on joku vakavampi juttu, mutta ei sitä välttämättä sitten ookkaan kun lapsi syntyy. Siinä semmonen jotain oireyhtymää (!?) sairastava "kääpiö"nainen kerto omista kokemuksistaan. Hän pysty ihan hyvin käymään töissä, ja muutenkin elämään ja esimerkiksi soittamaan pianoa tosi hyvin, vaikka oli lyhytkasvuinen ym. Ja hänen sikiöaikanaan ilmeisesti oli luultu, että kyseessä on joku suurempi vamma, ja jos äiti olis tehny abortin, ei häntä olis, vaikka nyt tulee ihan hyvin toimeen ja elää (lähes) normaalia elämää.

Sivut

Kommentit (165)

Nannerl

Aloitan keskustelun tästä aiheesta kun vierailtiin koulusta Ylöjärvellä Ylisen palvelukeskuksessa, jossa siis oli asukkaina vaikeasti kehitysvammaisia. Käynti kosketti minua todella paljon ja sen jälkeen ovat nämä ihmisyys&ihmisarvoinen elämä -asiat pyörineet paljon mielessä. Olen esim. miettinyt, että onko oikein vai väärin abortoida vaikeasti kehitysvammainen sikiö, joka synnyttyään olisi vammojen vakavuuden takia kenties pakko hoitaa laitoksessa? Oli nimittäin todella rankkaa nähdä pieniä lapsia happiletkujen ja vatsa-avanteiden kanssa. Olen itse alkanut pikkuhiljaa asettua sille kannalle, että joskus syntymän estäminen on itse asiassa syntymättömän elämän suojelua kivulta ym.

Ajatuksia?

malina

Jos ultraäänestä todella voidaan todeta hengityslaitteiden tarpeet niin sitten ymmärrän. Minusta jokaiselle sikiölle tulisi kuitenkin antaa mahdollisuus. Riippuu tiytysti paljon äidistäkin.. Todella vaikea aihe :? .

Olen juuri tutkinut abortteja ja niiden tekoa Suomessa, koulussa käytävää väittelyä varten. Tulin pidemmän päälle juuri sille kannalle (henkilökohtaisesti), että abortti ei ole oikein, enkä tekisi sitä itse.

Mariel

mieluummin synnyttäisin veronmaksajia kuin vihanneksia. vaikea asia, mutta en usko, että olisin koskaan tarpeeksi vahva omistamaan elämäni vammautuneen hoivaamiselle.

Nannerl

Sikiöseulonnoissa voidaan todellakin hyvin luotettavasti todeta esim. trisomioita ja geneettisiä sairauksia. Menetelmät perustuvat samoihin DNA-tekniikoihin kuin vaikkapa laktoosi-intoleranssi -geenitesti ja syövälle altistavien geenien seulonta.

Miffy

Mulla on vähän kaksijakoinen mielipide... Toisaalta, tuntuu aika kuvolta, että joku tekisi abortin vain, koska lapsella olisi jokin kehitysvamma. Toisaalta taas, jos sen tulevan ihmisen elämä tulisi olemaan letkuissa tms elämistä, niin hmm... Mutta mihin sen rajan sitten vetää. Nii-i.

Mimia

Olen Nannerln kanssa samoilla linjoilla. Kyllä minusta abortti on paras vaihtoehto, jos lapsi tosiaan on vaikeasti kehitysvammainen ja odotettavissa olisi jo syntymästä asti pitkä leikkaussarja ja muutenkin elämää rajoitettaisi todella paljon ja laitos olisi ainoa paikka missä lapsi edes jotenkin elossa pysyisi.

Itseasiassa en näe mitään muuta vaihtoehtoa kuin tuo abortti ja pidän ihmisiä, jotka mielummin laittavat lapsen kärsimään noin pahasti kun tekisivät abortin todella itsekkäinä. :roll: Lapsen paras on kuitenkin se millä on oikeasti väliä.

Lievä kehitysvamma ei lapsen elämää kovin paljon häiritse, kunhan se ei suunnatonta kipua ja kärsimystä tuota, ja lapsi voi hyvin elää onnellisen elämän.

figaro

Ensinnäkin: Yksikään tutkimus ei ole 100% varma. Tarkoitan siis näitä, joilla pyritään seuloman jyvät akanoista (niskapoimu, lapsivesi ym. tutkimukset). Tiedän useampiakin tapauksia, joissa on joko suoraan jo tuomittu tuleva lapsi jonkinasteiseksi vammaiseksi tai epäilty vammaisuutta ja maailmaan tullut lapsi on ollut täysin terve. :?

Itse en lähtisi abortoimaan yhtään mitään. Aikamoinen vastuu päättää siitä, että onko joku ihminen kelvollinen maan päällä tallustamaan vai ei - ja varsinkin, kun ei ole täyttä varmuutta siitä, että onko jotain poikkeavaa vai ei. Ja vammojakin on monenasteisia.
En tule menemään lapsivesitutkimukseenkaan, vaikka yritettäisiin usuttaa. Tästäkin on tapauksia, että on aiheutettu infektio vauvalle ja tämän myötä vauvan kuolema :?

Omalla kohdallani on muutenkin itsestään selvää, että oli lapsi millainen tahansa, tulee se olemaan rakastettu ja tärkeä kaikessa suhteessa. Niitä lapsia, kun ei aina noin vain tehdäkään.

sopuli

Tutkimukset ei todellakaan ole 100% varmoja. Niissä voidaan tulkita lapsi täysin terveeksi, vaikka vakavia vammoja olisikin ja toisinpäin.

Lisäksi kannattaa muistaa se, että synnytyksen aikana voi tulla monia komplikaatioita (esim aivoverenvuoto) ja toisaalta lapsella olla voi olla vaikka mitä, mikä ei näy seulonnoissa. Esimerkiksi sydänviat näkee monesti vasta muutama päivä lapsen synnyttyä ja on sairauksia, jotka ilmenee vasta, kun lapsi kasvaa.

Lisäks noissa seulonnoissa (niskapoimu, lapsivesi ym) on 0,5-1% riski keskenmenoon. Jokainen voi kohdallaan miettiä, haluaako ottaa sen riskin.

Miffy

Kyllähän noissa seulonnoissa on vähän sellanen hitlerimeininki: Tervetuloo kaikki kurantit, mut jutskut ja muut vammaset no-no. No joo. Mutta voi sen niinkin ajatella, että onko tänne järkeä synnyttää lasta, joka heti elämänsä alusta alkaen on riippuvainn esim. jostain elämää ylläpitävästä koneesta tai jotenkin ihan kasvis. Jo toisen kerran mä käyn jorisemassa tänne enkä' vielkään osaa sanoa mitään lopullista :lol:

Daniina
figaro

En tule menemään lapsivesitutkimukseenkaan, vaikka yritettäisiin usuttaa. Tästäkin on tapauksia, että on aiheutettu infektio vauvalle ja tämän myötä vauvan kuolema :?

Lapsivesipunktioon ei mennä automaattisesti, vaan veriseulan kautta ja tällöinkin jos riskiarvot huolestuttavasti koholla. Keskenmeno/infektioriski punktiossa on hyvin pieni, alle 1 prosentti.
Itse kävin lapsivesipunktiossa ja toista kertaa en mene. Toisaalta jos tulokset olisivat osoittaneet lapseni olevan vammainen, olisi tilanne ollut hyvin vaikea. Olin kuitenkin jo päättänyt, että pidän lapsen, tuli mitä tuli. Aikainen tieto lapsen vammaisuudesta antaa enemmän aikaa valmentautua tulevaan, näin itse ajattelen.
Kuitenkin olin huojentunut ja iloinen kun lapsi olikin terve. Ei sillä etteikö kehitysvammaisesta lapsesta olisi ollut iloa ..Tilanne olisi ollut kuitenkin vaikeampi.

Nannerl

Sellainen korjaus vielä, että ultrasta arvioitavat niskapoimut ym. perustuvat silmämääräiseen arviointiin, kun taas esim. perinnöllisten sairausgeenien seulonta perustuu spesifisiin näytteiden analysointimenetelmiin, jotka voidaan toistaa vaikka sata kertaa ja aina saadaan sama tulos. En nyt jaksa ruveta selittämään tämän menetelmän yksityiskohtia. 100% varmuuteen ei tietenkään koskaan päästä, mutta lähelle sitä kuitenkin, ja jos sikön geeneissä todetaan esim. suomalaiseen tautiperintöön kuuluva INCL-tautigeeni, niin silloin tiedetään melko tarkasti, millaista tulevan lapsen elämä tulee olemaan. Olen itse päässyt tutkimaan omia geenejäni laitoksemme molekyylibiologian labrassa, ja löysin itseltäni toiselta vanhemmalta perityn ns. läskigeenin \:D/

agentti

Mä voin sanoa, että jos saisin tietää, että lapseni olisi vaikeasti kehitysvammainen, niin tekisin abortin. Olen miettinyt tätä usein, enkä tekisi sitä iloisin mielin vaan olisin murtunut, mutta en tiedä osaisinko olla hyvä äiti kehitysvammaiselle lapselle. En missään nimessä halua täydellistä lasta, enkä ymmärrä miksi kukaan tahtoisi, mutta vaikeasti kehitysvammainen lapsi saattaa joutua elämään vanhempiensa kanssa koko elämänsä tai sitten hänet pitäisi panna hoitokotiin. Hoitoon kuluu aivan törkeästi rahaa ja aikaa etc.
Ehkä olen itsekäs, mutta en mä välttämättä kestäis sitä. Monet vaikeasti kehitysvammaiset myös kuolevat nuorina. Jonkun vajaavaisuuden tai pienen vamman takia en aborttia tekisi, vaan jos kyseessä olisi ihminen, joka olisi koko elämänsä vauvan tai taaperon tasolla... 100% varmana asiaa en tietenkään voi sanoa, koska en siinä tilanteessa ole, mutta aika varma olen.

figaro
Daniina
Lapsivesipunktioon ei mennä automaattisesti, vaan veriseulan kautta
Sanoinkin, että en tule menemään lapsivesitutkimukseen. Lisäys tähän nyt: oli tilanne mikä tahansa. :)

Niskapoimututkimuksen myötä tuota tarjotaan, mikäli on jotain "normaalista poikkeavaa". (Kaverillani tulokset vaihtelivat vähän päästä ja yritettiin käytännössä pakottaa tuohon punktioon...)

Ja mitä tulee keskenmenoriskiin.. Sitä en tahdo ottaa. Olen yhden keskenmenon jo kokenut, toista en tieten tahtoen tahdo aiheuttaa.

tiikeli
Dubyamoa
Mä just vaan mietin että onko kaikki seulonnat tosiaan hitlermeininkiä ja tarkoitus luoda vain "täydellisiä" ihmisiä, vai onko kyseessä vaan normaali lääketieteen kehitys, mitä yleensä katsotaan hyvällä.

Se on hyvä juttu että ne osaavat tutkia syntymättömistä lapsista sairauksia, mutta minusta on turhaa alkaa yleisesti "seulomaan" mikä on terve lapsi, ennenkuin sairaan syntymättömän lapsen pystyy parantamaan, tai kehityksen ohjaamaan eri suuntaan.

En haluaisi tietää muuta kuin ulkomuodon perusteella onko lapsi terve. Johonkin vammaiseen raajaan olisi hyvä totutella ettei se tule synnytyksessä yllätyksenä... Mutta muuten ei.

Mä oon aikaisemmin ollut ihan abortin puolella, olisin mennytkin 100% varmuudella jos olisi käynyt esimerkiksi vielä viime vuonna vahinko. Mutta nyt oon alkanut ajatteleen hiukan eri tavalla. En tiedä miksi. Lapsenhankintaa en edelleenkään suunnittele... :!:

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat