Mitä menetän jos eroan kirkosta? - Ihmiset ja ilmiöt

Tigerheart

Itse kuulun kirkkoon, ja ihan hengellisessäkin merkissä. Minulla on aina ollut usko Jumalaan ja Jeesukseen. En kyllä käy kirkossa, paitsi yleensä jouluna, mielestäni uskovan ei välttämättä tarvitse käydä kirkossa. Usko löytyy sieltä sydämestä. Myönnän, että rukoilen yleensä nukkumaan mennessäni, pyydän siunausta yms. Ja haluan myös mennä kirkossa naimisiin sitten tulevaisuudessa. Tiedetään kyllä, että pitää maksaa kirkollisverot, mutta meneehän niitä muitakin veroja koko ajan. Usko tuo minulle lohtua, ja turvaa. Vaikka yhteen aikaan uskoni oli kovilla, kun eräs läheiseni teki itsemurhan. Silloin vain kysyi, että Miksi ihmeessä??? Mutta ajan mittaan olen ymmärtänyt, että se oli hänen oma valintansa. En siis ole mikään fanaatikko, mutta usko on aina ollut minussa. :)

Nykyään tuntuu, että melkein kaikki eroavat kirkosta. Yleisin syy taitaa olla juuri tuo, ettei usko. Eikä silloin kannatakkaan olla kirkossa. Mutta eikö kukaan enää usko mihinkään? Mielestäni kristinusko löytyy ihmisistä ja raamatusta, eikä pelkästään kirkosta tai byrokratiasta. (enkä nyt yritä mainostaa kirkkoa kenellekkään!!) :)

Muoks. Tämä on sitten MINUN mielipiteeni.

:D

Sivut

Kommentit (71)

-Caroline-

Olen etsinyt tietoja netistä ja tämän foorumin haun avulla, mutten löytänyt riittävästi tietoja mitä menetän erottuani kirkosta. En kai osaa etsiä :?

Harkitsen eroa kirkosta jo kauan. En tunne kuuluvani sinne enkä käy siellä vapaaehtoisesti. En usko Jumalaan enkä Raamattuun. Jos eroan, etten voi saada kirkkohäät enkä voi ryhtyä kummiksi, mutta mitä muuta menetän? :?:

Sinsemilla

Niin ja periaatteessa kummi voi olla vaikei kirkkoon kuulukaan... tai tiedän ihmisiä jotka ovat valinneet kummiksi kirkkoon kuulumattoman... mut se vaan ei sit oo semmonen "kirkollinen" kummi, että vastaa siitä kristillisestä kasvatuksesta, mut tietenkin on muuten tukena ja osana lapsen kasvatusta, tai ihan miten vanhemmat toivovat...

andra

Eikös kirkossa saa mennä naimisiin jos toinen kuuluu? Näin mulle on ainakin väitetty...

Minä en ainakaan ole menettänyt mitään. Vähän välillä harmittaa kun muilla on kummilapsia ja tietää ettei itse voi "virallisesti" sellaista ikinä saada, mutta eihän niillä papereilla loppujen lopuksi mitään väliä ole.

Maruchka
andra
Eikös kirkossa saa mennä naimisiin jos toinen kuuluu? Näin mulle on ainakin väitetty...

Kirkkoon liittyminen ja riparin käyminen on ihan pikku juttu aikuisena. Mutta ei pelkkä puolison kuuluminen riitä, kai.

Miffy
Dubyamoa
Mut ei nyt kannata pelkkien kirkkohäiden takia pysyä kirkossa jos sulla ei ole mitään uskonnollista perustetta sille.

Voi kirkon jäsenenä pysyä esim. siksi, että kirkkokin tekee tärkeää humanitääristä työtä esim. kehitysmaissa ;)

Miffy

Voit tietty noinkin ajatella ;) Tuli vaan mieleen. Aika harva varmaan ylipäätään ajattelee uskoaan Jumalaan tai mitään, kunhan vanhasta tavasta pysyvät jäseninä.

Tapsu
andra

Lainaus: "Lakipykälien mukaan kirkollinen vihkiminen voidaan toimittaa, jos molemmat henkilöt ovat rippikoulun käyneitä kirkon jäseniä. Jos toinen ei kuulu kirkkoon, voidaan kirkollinen vihkiminen järjestää, mikäli hän on jäsenenä jossain muussa kristillisessä kirkossa. Toisin sanoen, jos toinen kuuluu kirkkoon ja toinen ei, niin kirkkohäät eivät ole mahdolliset. Kirkollinen avioliiton siunaus toki voidaan järjestää, mutta silloin tuomari suorittaa ensin siviilivihkimisen ja vasta sen jälkeen on kirkossa jo solmitun avioliiton siunaaminen."

Eli ei saa. Ite luulin että saa, mutta näköjään ei :/ Taidankin sanoa kullalle että ei eroa ainakaan vielä, tai jos eroaa niin saa sitten liittyä ennen häitä takasin kirkkoon ja erota niitten jälkeen :D Siis sitten joskus tulevaisuudessa :roll:

Lizzie
Miffy
Dubyamoa
Mut ei nyt kannata pelkkien kirkkohäiden takia pysyä kirkossa jos sulla ei ole mitään uskonnollista perustetta sille.

Voi kirkon jäsenenä pysyä esim. siksi, että kirkkokin tekee tärkeää humanitääristä työtä esim. kehitysmaissa ;)

Toi on ihan totta, ja kirkko tekee paljon hyvää Suomessakin, esim. diakonia-työ moninaisissa eri muodoissa, lastensuojelu, vanhustyö, päihderiippuvaisten tukeminen jne. Myös nuorten ja lasten kerhot on monesti kirkon rahoittamia. Itse kuulun kirkkoon myös kristillisistä syistä, mutta pysyin siinä muutenki.

taki
Tapsu

Lainaus: "Lakipykälien mukaan kirkollinen vihkiminen voidaan toimittaa, jos molemmat henkilöt ovat rippikoulun käyneitä kirkon jäseniä. Jos toinen ei kuulu kirkkoon, voidaan kirkollinen vihkiminen järjestää, mikäli hän on jäsenenä jossain muussa kristillisessä kirkossa. Toisin sanoen, jos toinen kuuluu kirkkoon ja toinen ei, niin kirkkohäät eivät ole mahdolliset. Kirkollinen avioliiton siunaus toki voidaan järjestää, mutta silloin tuomari suorittaa ensin siviilivihkimisen ja vasta sen jälkeen on kirkossa jo solmitun avioliiton siunaaminen."

Niin tämähän tarkoittaa, että voi pitää ne kirkkohäät, kunhan laillistaa eka vihkimisen muuten. Eli jos mummot haluaa, että meet kirkossa naimisiin, niin tällähän niitä saapi huijattua. En kyllä tajua, et mistä muusta syystä kuin sukulaisten painostuksesta kukaan uskonnoton haluais "vahvistaa rakkautensa jumalan silmien edessä".

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat