Asunnon hankkimisesta - Ihmiset ja ilmiöt

sopuli
Dubyamoa
onko kelalla siis mitaan systeemia jolla sais tukea noihin lainanlyhennyksiin vai pitaako vaan opiskeluaika asua vuokralla ja harkita oman asunnon ostoa vasta opiskeluiden paatyttya?

Yleistä asumistukea voi saada lainan korkoihin, yhtiövastikkeeseen tms. En nyt muista ihan tarkkaan, kun en itse saa mitään miehekkeen tulojen takia. Se on siis eri juttu, kuin se opintotuen asumistuki.

Mä olen kyllä kokenut tosi hyvänä sen, että asuu omassa. Kokoajan maksaa omaansa pois ja suunnilleen saman verran maksetaan, kun jos asuttas vuokralla. Meillä on kyllä taloyhtiö hoitanut tosi hyvin asioita ja asumiskulut on siks pienet.

Sivut

Kommentit (240)

Kepatäti

Käsirahalla ei varsinaisesti ole mitään tekemistä lainan kanssa. Käsiraha on vaan ostajan ja maksajan "sitova sopimus", että asunto ostetaan. Vähän niinkuin pantti. Sen suuruus sitten vähennetään ostohinnasta, kun virallisiin kauppoihin asti päästään.

Kepatäti

Nyt ois virallisempaa tietoa, kuluttajavirastonsivuilla lukee näin:

"PÄÄTÖS ELI KÄSIRAHAN
MAKSAMINEN
Ostokohteen varmistuttua ostaja tekee ostotarjouksen, joka yleensä vahvistetaan käsirahalla tai sovitaan vakiokorvaus ostotarjouksen peruuttamisen varalle. Viimeistään tässä vaiheessa ostajan on varmis-tettava, että rahoitus on kunnossa ja että hän pystyy hoitamaan
käsirahasopimuksen mukaiset maksu- ja muut velvoitteet. Jos ostaja aiheuttaa sen, että kauppaa ei synny, myyjällä on yleensä oikeus pitää käsiraha tai saada sovittu vakiokorvaus. Jos myyjä peruuttaa jo hyväksymänsä ostotarjouksen, myös hän joutuu maksamaan
hyvitystä. Asuntokauppalain mukaan sekä ostajan käsiraha- tai vakiokorvausmenetys että myyjän hyvitys saavat olla enintään 4 %
kauppahinnasta."
"

Eli mun 10% meni selkeesti metsään, mutta noin.

Kepatäti

Mä väittäisin kyllä, että yleinen käytäntö on 10% asunnonhinnasta.

MUOKS. epävirallisesta lähteestä tosin luin, että se saisi olla enintään 4 %

Maruchka
*Sandy*
figaro
Takaajia ei tarvita, jos on käsiraha olemassa.

Kuinkahan paljon on tuo käsiraha? 20% asunnon hinnasta?

Taitaa vähän vaihdella, tai ettei siihen mitään tiettyä prosenttiosuutta ole. Se minkä kiinteistövälittäjä/myyjä hyväksyvät.

*Sandy*
figaro
Takaajia ei tarvita, jos on käsiraha olemassa.

Kuinkahan paljon on tuo käsiraha? 20% asunnon hinnasta?
Tohon mekin tähdättäisiin ettei tarvis ottaa takaajia..

Myoni

Pankit antavat aika huonosti lainaa, jos ei ole takaajia. Me ei ainakaan oltais saatu lainaa vähän päälle vuosi sitten kun kysyttiin, kun tuo maksukyky ei oikein näy missään. Miehellä ei ole yhtään verotettavia tuloja, eikä mullakaan kohta, kun valmistun ja siirryn myös apurahalle. Eli toisaalta apurahoissa on se hyvä puoli, että saadaan yleistä asumistukea, kun verotettavat tulot kohta mullakin 0e vuodessa, vaikka saadaankin molemmat verottomana noin 13 000 - 16 000 e vuodessa. Tosin omasta asunnosta on kyllä sitten turha haaveilla ilman takaajia. :?

sopuli

Mä en tiedä, kun mulle ei makseta mitää poikakaverin tulojen takia.

Tälleen luki kelan sivuilla:

"Omistusasunnoista osakeasuntoon hyväksytään vastike sekä lämmitys- ja vesimaksut. Omakotitaloon hyväksytään valtioneuvoston asetuksessa vahvistetut ns. kiinteistön hoitomenot. Omistusasuntojen asumismenoiksi hyväksytään lisäksi osa asuntolainojen koroista."

sopuli

Niin, aivan. Ei ne opintotukikeskuksessa siitä paljon mainostaneet (eivät sanoneet mitään, paitsi ettei ole oikeutettu opintotuen asumislisään). Kaverin kautta kuulin tosta ja sit menin kysymään kelalta, niin sitä voi saada.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat