Kirous ja itsesuggestio - Ihmiset ja ilmiöt

joker

Kirouksia ei tieteellisessä mielessä ole olemass ja taikausko on voinut olla alkeellisempi selittäjä tälle psykologiselle tapahtumalle. Ihmisen pitää uskoa olevansa kirottu ja epäonnistuvansa missä tahansa ja niin myös käy.

Koulukiusaajat tämän jo alitajuisesti oivaltavatkin. Tosiaan ihmisen hypnotisointi on kaikista helpointa jälkipuberteetissa oleville noin 14-17 -vuotiaille. Tavallaan uskon kirouksen voimaan sikäli, että se tosiaan toimii psykologisella tavalla eikä kirous olekaan siis taikauskoisten höpinää. Ilkeät ihmiset voivat tosiaan tehdä tälläisen kirouksen (suggestion) vähäisen itsetunnon omaaville henkilöille.

Lisää aiheesta:
"Itsesuggestio on eräs suggestion laji, jossa henkilö tiedostamatta tai tiedostetusti aiheuttaa itselleen jonkin epätodellisen asian tai tapahtuman. Tyypillisin esimerkki itsesuggestiosta on uskonnolliset kulttimenot joissa henkilö pyrkii autuaallisiin tunnekokemuksiin tai omiin mielipiteisiin vaikuttaminen toistamalla jatkuvasti jotakin asiaa.

Ihminen valmistautuu itsesuggestion avulla selviämään tehtävistä, jotka ovat hänelle normaalisti mahdottomia. Esimerkiksi karateiskuun valmistautuva suggeroi itsensä siten, että käsi ei tunne kipua ja halkaisee esineen."
Wikipedia

Kommentit (11)

Rahel

Hmm, mielenkiintoinen syy-seuraus -tulkinta. Saattaahan tuossa olla perääkin. Useimmille taikauskoisille uskomuksille löytyy jonkinlainen psykologinen selitys. Mutta onko sillä oikeasti väliä näkeekö esim. pimeässä metsässä oikeasti supranormaaleja olentoja vai onko kyseessä mielen luoma harha? Jos ihminen uskoo vaikkapa noitiin, tonttuihin tai kirouksiin, niin miksi sitä pitäisi kritisoida tahi epäillä? Ei kukaan sano uskovaiselle ihmisellekään, että sun jumalas on ihan vaan psykologinen juttu.

Tuo itsesuggestio on kyllä sinänsä mielenkiintoinen juttu. Tahdonvoimalla ja uskolla voi tosiaankin saada ihmeitä aikaan (vrt. esim plasebo-ilmiö).

Jzzu
figaro
Että tällainen tapaus :roll:

Vähän samoilla fiiliksillä kun huomasin että ystävämme joker ei ole vaivautunut edes tekemään erilaisia aloituksia tuonne ja tänne vaan ihan samoista aiheista ja samoilla aloituksilla mennään. :roll:

joker

Olisi varmaankin hyvä keskittyä itse aiheeseen.
En jaksanut muuten lukea Gideonin ketjua, joten kirjoitin oman.
Gideonin viestiketjuissa on aika paljon asiatonta porukaa, joka ei välitä itse aiheesta, vaan keskittyy henkilökohtaisiin loukkauksiin.

Muillakin foorumeilla olen huomannut vastaavia ilmiöitä ja syyllistyn siihen itsekin, mutta yritän kuitenkin vähentää sitä.

Omista kokemuksistani voin havaita, että hypnoosia osaavat ihmiset tosiaankin käyttävät sitä väärin. Monet "osaajat" eivät kuitenkaan
tiedosta tätä eivätkä myönnä saati edes usko sanoihisi.

Esimerkkinä ovat sellaiset ihmiset, jotka saavat itsetunnon todella alas jopa uhrin harkitsemaan itsemurhaa. Kyse on illuusion luomisesta. Se illuusio on sellainen, että uhri luulee olevansa huono sekä muuta vastaavaa.
Todellisuudessa kyse on väkivallan (henkisen ja/tai fyysisen) tekijästä, jolla on ongelmia.

Vaikeampaa on toki silloin, kun koko luokka osallistuu kiusaamiseen.
Enemmän ihmisiä -> enemmän uskottavuutta.

Lizzie

Hmm, mua ihmetyttää jotenkin se, että käytät esim. hypnoosi ja itsesuggestio- sanoja ihan erilaisissa yhteyksissä kuin niissä, joissa minä olen tottunut niitä näkemään (psykologia). Liität ne kirouksiin ja kiusaamiseen?

Siis toista ihmistähän ei voi hypnotisoida vasten tämän tahtoa. Tiesithän tämän?
Itsesuggestio on taas arkikielellä psyykkaamista, mutta jotkut gurut voivat suggeroida itsensä joihinkin transsitiloihin yms.

Kirouksista en ole koskaan kuullut näissä yhteyksissä ja koulukiusaaminen (joka vakava ongelma on) ei kuitenkaan ole yhdistettävissä hypnoosiin.

Neppis_

...kyllähän joker väliajoin asiaa puhuu.mutta kunhan puhuisi selkokielellä.. ei sillä että tyhmä oisin enkä ymmärtäs, mut taitaa olla ainut joka lähtee kirjottaa kolmassa persoonassa aihetta kun aihetta.

Ihan kuin kirjoitukset olis kopioitu suoraan kirjasta/lehdestä.
Ei omia näkemyksiä (ainakaan ei montaa kertaa lue "minun/hänen/sinun/" saati kysymyksiä..
Anteeksi mutta outoa .?

joker

Lainaus:
Ihan kuin kirjoitukset olis kopioitu suoraan kirjasta/lehdestä.
Ei omia näkemyksiä (ainakaan ei montaa kertaa lue "minun/hänen/sinun/" saati kysymyksiä..
Anteeksi mutta outoa .?

Kuten jo olen aikaisemmin todennut käytän erilaisia tutkimuksia sanojen painikkeena, mutta ilmoitan aina erikseen mikäli olen näitä tutkimuksia käyttänyt.

Hyvää sunnuntaita.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat