Lapsiin kohdistuva väkivalta - Ihmiset ja ilmiöt

SunLion

lapsiaan lyövät vanhemmat sais laittaa suoraan telkien taa.

Kommentit (12)

joker

Iltalehden artikkelin mukaan kymmeniä tuhansia lapsia kohdellaan väkivaltaisesti eikä ongelmaan ole halua puutetta, vaan Suomessa ei ole tehty edes laajoja tutkimuksia asian suhteen viimeiseen kuuteentoista vuoteen.

"- Suomessa ei edes tiedetä tarkkaan ongelman laajuutta, koska Suomessa ei tutkita ja tilastoida lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa. Iltalehtikin joutui käyttämään 16 vuotta vanhaa tilastoaineistoa hahmottaessaan ongelman laajuutta."

Koko artikkeli
http://www.iltalehti.fi/osastot/kolumnistit/200605124512620_ko.shtml

Miten tähän väkivaltaan pitäisi puuttua?

Jzzu
Maruchka
Ihmiset eivät ensinnäkään tee tarpeeksi usein rikosilmoitusta väkivallasta. Siten ei saa myöskään aikaan tilastoa.

Etenkin jos väkivallan tekijä on omaa perhettä on ihmisten todella vaikea nostaa syytettä, onhan kyseessä aina se oma ja ainoa perhe.

Maruchka
Jzzu
Maruchka
Ihmiset eivät ensinnäkään tee tarpeeksi usein rikosilmoitusta väkivallasta. Siten ei saa myöskään aikaan tilastoa.

Etenkin jos väkivallan tekijä on omaa perhettä on ihmisten todella vaikea nostaa syytettä, onhan kyseessä aina se oma ja ainoa perhe.

Niinpä, ja varmasti on hankalaa myöntää itselleenkään tapahtuvaa väkivaltaa.

figaro

Minusta yleisesti perheväkivaltaan kaikissa muodoissa (äiti lyö isää tai lapsia, isä lyö äitiä tai lapsia, lapset lyö vanhempiaan tai kenties isovanhemmat ovat uhreja/tekijöitä) tulisi puuttua. Ja väkivallan kohteeksi joutuneita tulisi rohkaista siihen, että väkivallasta puhuttaisiin kolmannelle osapuolelle. Lasten kohdalla suuri vastuu vanhemmalla, joka ei lyö ja seuraa sivusta tai muulla sivusta seuraavalla.

Minulla ei ole keinoa tähän, miten asioihin voitaisiin puuttua. Surullista.

Sofia K

Ei minullakaan mitään ratkaisua tähän asiaan löydy.

Mutta.

Aika yleistä kai on että oman perheen sisällä asiaa peitellään ja sen olemassaolo kielletään. Varmaan häpeä on suurin syy tähän. Ja pelko tulevasta.

Mielestäni juuri e.m. asiasta johtuen pitäisi ulkopuolisten olla tarkkaavaisempia. Esim. päiväkodeissa ja kouluissa tulisi kiinnittää entistä tarkempaa huomiota lasten mustelmiin ja ruhjeisiin, etenkin jos niitä on usein. IL:ssä olikin hyvä lista useista "normaaleista" ruhjeista ja sitten niistä, joiden kohdalla pitäisi ruveta epäilemään. Lasten kanssa työskentelevien pitäisi myös uskaltaa ilmoittaa lastensuojeluviranomisille, jos on epäilystä väkivallasta.

Jokaisella maailman lapsella pitäisi olla oikeus turvalliseen ja huolettomaan lapsuuteen. Väkivalta jättää ikuiset henkiset arvet, jotka eivät välttämättä ikinä parane.

Zuzannah

kun mä olin pieni, niin mun isä yritti tukehduttaa mut, antaa sähköiskuja, se löi ja tukisti.. ja yritti saada lastenkotiin kun ei onnistunu tappaan ja saamaan henkivakuutusrahoja. ja äitiä se kuristi ja yritti tappaa. äiti yritti suojella mua, mutta se ei auttanu. poliisille äiti meni vasta kun oli tosi kyseessä, poliisit ei kuunnellu vaan yritti viedä äidin putkaan. turvakodissa asuttiin kuukauden verran ennenkun saatiin oma asunto äidin kanssa. että sellasta täällä päin.

Sinsemilla
Zuzannah
kun mä olin pieni, niin mun isä yritti tukehduttaa mut, antaa sähköiskuja, se löi ja tukisti.. ja yritti saada lastenkotiin kun ei onnistunu tappaan ja saamaan henkivakuutusrahoja. ja äitiä se kuristi ja yritti tappaa. äiti yritti suojella mua, mutta se ei auttanu. poliisille äiti meni vasta kun oli tosi kyseessä, poliisit ei kuunnellu vaan yritti viedä äidin putkaan. turvakodissa asuttiin kuukauden verran ennenkun saatiin oma asunto äidin kanssa. että sellasta täällä päin.

Kauheeta mikä kohtalo!!!! :shock: siis tuli ihan kauheen paha olo tuosta kun luin mitä oot joutunu kokemaan!! :cry:

Ootko toipunu noista tapahtumista miten?

Zuzannah
Sinsemilla
Zuzannah

Kauheeta mikä kohtalo!!!! :shock: siis tuli ihan kauheen paha olo tuosta kun luin mitä oot joutunu kokemaan!! :cry:

Ootko toipunu noista tapahtumista miten?

muutamia vuosia sitten oli tosi pahasti asiat kun en voinu äidille puhua, mutta onneks löysin apua. isääni en oo ollu yhteydessä oikeestaan yhtään. kyllä tosta nyt jo pystyy puhumaan ihan hyvin, mutta pienenä olin ihan hermoheikko ja pelkäsin ihmisiä älyttömästi. mut se mikä ei tapa, vahvistaa. oon kyllä oppinu rakentaan ympärilleni suojamuurin kaikkia miespuolisia vastaan ja jos joku sen suojamuurin rikkoo, niin oon aika haavottuvainen...

Sinsemilla

Voi, hyvä että oot selvinny noinkin hyvin... Tosi kurjia nuo jutut... :( jätkäkaverilla vähän samoja kokemuksia isäpuolestaan...hänkin on kyl samaa mieltä et "mikä ei tapa, vahvistaa"...

Zuzannah

mun mielestä vanhoja asioita ei kannata jahkata ja muistella, niille asioille ei enää voi mitään, ne on tapahtunu jo. täytyy vaan oppia elämään asian kanssa ja yrittää oppia luottamaan ihmisiin, kaikki ei oo samanlaisia ****päitä kun esim. mun isä.

olin ennen riparia siinä tilassa, että harkitsin jopa itsemurhaa kun en pystyny purkamaan pahaa olooni mihinkään, mutta riparilla kun seurakunnan työntekijät sai selville ton mun jutun, niin niille sitten sain puhuttua. kolmisen tuntia itkin ja huusin ja jutelin niille ja ne ymmärtäväisinä kuunteli. sen jälkeen on helpottanu todella paljon, ja nyt on poikaystävä jolle voi puhua kaikesta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat