Mitä kuoleman jälkeen? - Ihmiset ja ilmiöt

miu
nakymaton_ninni
Lizzie
Mä uskon siihen, että Jeesukseen uskovat menee taivaaseen ja muut vissiin helvettiin.

Mua on aina ahdistanut tuossa ajattelussa se, että miten niiden kaikkien pienten lasten käy, jotka on kuollu pieninä pakanoina eikä niille ole koskaan kerrottu Kristuksesta ja semmoisista. :?

korjatkaa jos oon väärässä, mutta eikö Jeesus sanonut "antakaa lasten tulla luokseni". oon ymmärtänyt, että ajattelu menee niin, että esimerkiksi heti syntymänsä jälkeen kuolleet lapset ovat pysyneet synnittöminä ja ovat siksi tervetulleita taivaaseen.

tosin täytyy myöntää, että mua on aina häirinnyt jollain tasolla ajatus siitä, että kristinuskon mukaan Jumala on jo aikojen alussa päättänyt ketkä pääsevät taivaaseen ja ketkä eivät (eli ketkä antavat sydämensä Jeesukselle ja ketkä eivät). jotenkin mun mielestä sotii sen kanssa, että kaikille pitäisi kuitenkin olla olemassa se sama armo ja mahdollisuus kääntyä..

enpä tiedä, vaikeita asioita.

Sivut

Kommentit (33)

ynnej

Voi olla et tästä on jo joku keskustelu, mut en nyt ihan heti löytäny.

Eli mitä teidän mielestä tapahtuu kuoleman jälkeen? Mua nimittäin välillä ahdistaa ihan älyttömästi kun ajattelen et sit kun kuolen, niin joudun vaan johonkin paikkaan josta en enää pääse maan päälle ja tekemään kaikkia ihania asioita. Mä uskon, että on joku "taivas" tai muu hyvä paikka, jonne sit mennään, mut en mä haluis sellaseen vaan haluun elää ikuisesti! Lisäks se ahdistaa et jos ei oo enää maailmassa niin ei voi myöskään olla läheisten ihmisten kanssa jne. Parhaiten tästä ahdistuksesta varmaan selviäis kun ajattelis vaan niin kun Raamatussa sanotaan, et kuoleman jälkeen pääsee taivaaseen ja siellä tapaa sit taas tuttunsa. Mut mitä jos niin ei ookaan?

Alko taas ahdistaa tää asia kun kirjotin ja mietin tätä :(

sopuli

Mä uskon uudesti syntymiseen :)

Ei se voi niin mennä, et kaikki kuolleet vaan jää tonne maahan mätänemään... Minä ainakin synnyn uudelleen ;)

Ei tollasta kannata oikeasti niin paljon pohtia, että siitä ahdistuu, koska ei siihen kukaan osaa vastata. Kannattaa vaan uskoo johonkin mukavaan, eikö tuhlata aikaa ja pahoittaa mieltään tuollasia miettimällä.

Lizzie

Mä uskon siihen, että Jeesukseen uskovat menee taivaaseen ja muut vissiin helvettiin. Uskon kuitenkin että taivas ei oo sellainen tietoinen "hei tuolla on mun ukki!" - tyyppinen, vaan sellanen yleinen euforinen olotila vaan ikuisiksi ajoiksi. En usko, että taivaassa olisi samanlainen ajattelu ja nautinnonlähteet kuin täällä, miten siellä voisi sitten olla murehtimatta niitä läheisiä, jotka ei taivaaseen oo päässy, tai mitä jos joku on vammainen tai aina kärsinyt ulkonäöstään. Ei taivaassa voi mun mielestä olla sellasta identiteettiä, mikä meillä ihmisillä on.

Uskon myös, että nirvana ja musliemien taivas on sama paikka minne kristityt menee, siellä ei oo enää mitään erotteluja tai yksilllisyyttä, vaan ainoastaan sellanen euforinen olotila, jossa löllyy iloisesti.

Eihän näitä voi siis tietää, mutta mä tiedän että uskon Jumalaan ja Jeesukseen ja enkeleihin. Jos se oliskin ihan turhaa, niin mitäpä se ketään haittaa, vaikka oliskin uskonut elämänsä aikana niihin? Jos me vaan kuollaan ja maadutaan ja that's it, niin ei se mitään haittaa vaikka uskoiskin ja sais turvaa vaikka rukoilusta tms.

miu

uskon taivaaseen, jo siksikin, että siten oon pienestä pitäen käsitellyt kuolemaa ja koska jos en uskoisi, mua ahdistaisi valtavasti koko ajatuskin kuolemasta. ei se tietenkään nytkään mikään miellyttävä ole, en tarkoita sitä, mutta nyt sitä ei ainakaan tule ajatelleeksi liikaa ja ahdistu ns. turhaan.

oon samaa mieltä lizzien kanssa siitä, että ei siinä mitään häviäkään vaikka uskookin taivaaseen (tai jotkut uudelleensyntymiseen) kuoleman jälkeen. jos kaikki loppuukin sitten siihen, sittenpähän loppuu. ainakin se usko taivaasta ja elämän jatkumisesta jossain muodossa on antanut turvallisuuden tunnetta tässä elämässä.

Banda

Uskon sielunvaellukseen, ainakin sillä tasolla, että sielu ei kuole, sitä en tiedä mihin se joutuu. En usko että ainakaan tähän maailmaan takaisin, jonnnekkin ehkä taivasmaiseen... vähän tällainen itämaiskristinuskoinen ajattelutapa miulla^^

nakymaton_ninni
Lizzie
Mä uskon siihen, että Jeesukseen uskovat menee taivaaseen ja muut vissiin helvettiin.

Mua on aina ahdistanut tuossa ajattelussa se, että miten niiden kaikkien pienten lasten käy, jotka on kuollu pieninä pakanoina eikä niille ole koskaan kerrottu Kristuksesta ja semmoisista. :?

Uskon kuolemanjälkeiseen elämään. Ehkä ihminen kuoleman jälkeen muuttuu "paremmaksi" eikä enää kaipaa niitä maallisia juttuja. On vaan autuutta ja onnea. Hienointa ikuisuusajattelussa on ehdottomasti se, että aika lakkaa olemasta. Mua ahdisti ennen ihan kauheasti se, että pitäis olla kuolleena IKUISESTI, mut sitten luin mm. Ajan lyhyen historian ja "ymmärsin", että aika on olemassa vain tässä meidän maailmassa. Mä en osaa ajatella Jumalaa minään rankaisevana isähahmona, uskon ennenkaikkea vapahdukseen ja armoon, jonka kokevat kaikki, uskonnosta riippumatta.

Miffy

Mä uskon, ettei kuoleman jälkeen ole yhtikäs mitään. Kun elintoiminnot lakkaavat, lakkaa myös henkiset hommelit. Niin se vaan on. Tässä ollaankin miehen kans eri mieltä; se uskoo ihan vakaasti jälleensyntymiseen (buddhalaisten tapaan) ja tästä ollaan myös riidelty ja aina en oo osannu suhtautua sen uskomukseen asian vaatimalla vakavuudella.

Trinity

En osaa sanoa mitä on kuoleman jälkeen vai onko mitään, mutta on se jokseenkin surullinen ajatus, että kaikki loppuis vaan. Olis lohduttavampaa että jos tässä elämässä ei onnistu niin olis vielä toivoa sitten seuraavassa tai jtn. :)

Abigail
Jzzu
Miffyn ja Miespuolisen kanssa samoilla linjoilla, ei elämää kuoleman jälkeen. Tässä yhdessäkin elämässä on ihan tarpeeksi riesaa.

Minä ajattelen samoin. Kuollessa tietoisuus vaan häviää ja lakkaan olemasta.

Lucky Lady

Minä uskon siihen mitä King kirjoitti Musta torni-sarjassaan: on muitakin maailmoja kuin tämä. Tai ainakin haluan uskoa. Toivon kuolemani jälkeen syntyvän Faeruniin. :D :oops:

Mutta minä olenkin erään työkaverin sanoja lainaten hörhö...Hahahaa! :lol:

Bluegirl

Hmm..Minäkin olen tätä asiaa pohtinut ja uskon että kun ihminen kuolee niin sitä päätyy johonkin ihanaan paikkaan, jossa ei tunne enää kipua tai tuskaa. Mutta en usko että siellä taivaassa voi ajatella ja olla samoin kun täällä maan päällä.. Ajatelkaapa vaikka olotilaa ennen syntymäänne? Ei mitään tietoa... Nämä on niitä henkimaailman juttuja. Kuolemaa ei minun mielestä kuitenkaan tarvitse pelätä. Minä uskon Jumalaan ja uskon että taivaassa on hyvä olla.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat