Sukulaiset tekee hulluksi - Ihmiset ja ilmiöt

Satsuma

Ongelma on siis suku. Molemmat mummoni katsovat oikeudekseen arvostella meidän perheen (siis vanhempieni ja mun ja sisarusten) ratkaisuja ja valintoja. Varsinkin toinen mummoni arvostelee usein ja paljon sitä ettei veljeni mennyt lukioon, koska mummo ilmesesti pitää yo-tutkintoa jotenkin ehdottomana edellytyksenä hyvälle elämälle ja työnsaannille. Ärsyttää suunnattomasti, kun tää mummeli esim. veljeni syntymäpäivillä huokailee vaan et "jos oisit menny lukioon niin oisit jo valmistunu ylioppilaaks niin kuin tuo naapurin tyttö". :evil:

Homma menee myös niin, että isäni puolen suku arvostelee tietty äidin tekemisiä, ja isässä ei sitten ikinä oo vikaa. Muistan myös miten joku täti valitti mulle kun olin jotain 6 vuotta et mun pitäis antaa isän levätä välillä eikä olla koko ajan pyytämässä sitä viemään mua harrastuksiin tms. Myös toinen mummo syyllistyy samalaiseen arvosteluun, ja sitä "älkää tehkö noin vaan näin" valitusta tulee myös häneltä.

Olen myös täysin väsynyt siihen että äiti haukkuu mulle isän puolen sukulaisia. Isä harvemmin sanoo pahaa sanaa äidin sukulaisista, joskus harvoin kyllä, ja joskus kun oon kotona käymässä ja heille tulee riitaa niin sitten saattaa sanoa jotain äidistäkin mulle. Mulla on muuten hyvät ja lämpimät välit molempiin vanhempiini, mutta en jaksais sitä et mä joudun kuunnella kun sukulaiset on niin kauheita jne. Välillä tuntuu et mielenterveys menee kun mietin miten voisin olla isälle ja äidille mieliksi ja varsinkin et miten ei mitään riitoja alkais. Varsinkin juhlapyhät on hankalia kun kaikki sukulaiset oottaa et tavataan ja mennään käymään. Onneksi en enää asu kotona, mutta siellä tulee käytyä n 2 kertaa kuussa. Sekin tuntuu olevan liian usein.

Miten siis pysyä täysjärkisenä ärsyttävän suvun keskellä? Ja kuinka sanoa mummeleille kauniisti että eivät puuttuisi muiden asioihin? Kuinka selvitä juhlapäivistä, äitienpäiväkin kohta lähestyy? Kiitos jos joku jaksoi lukea tämän sekavan sepustuksen läpi.

Kommentit (9)

Amalia

Sukulaiset osaa olla joskus todella raivostuttavia tapauksia! Meillä harrastetaan äidin suvun puolella sellasta metkaa selän takana puhumista ja juoruilua, ja isän suvun puolella jopa vuosikausia jatkuvaa mykkäkoulua ja mökötystä, jos jokin asia ei suju niin kuin sen "kuuluisi".

Mä olen ratkaissut ongelman niin, että en tapaa sukulaisiani kovinkaan usein. Käyn porukoiden luona enää vaan noin kerran kuussa, ja harvoin siinä tulee törmättyä sukuun samalla. Äidilleni, joka on tosi hanakka arvostelemaan isän sukulaisia, oon joskus huomauttanut asiasta, ja se kai tajus sillon että kannattaa jättää kritisoimatta, kun omakaan suku ei ole täydellinen.

Sulle on tarjolla lähinnä kahdenlaisia neuvoja; ensinnäkin kestä hampaita purren, jätä arvostelut omaan arvoonsa ja muista hymyillä koko ajan. Tai sitten toinen vaihtoehto: kysy suoraan että mikä onni ja autuus se yo-lakki muka on enää nykyään, miks pitää koko ajan paukuttaa suutaan muiden tekemisistä ja olisko mitenkään mahdollista pysyä edes sen verran sovussa, että sä ja sisaruksesi ette joudu tavallaan valitsemaan omaa puoltanne.

tanjazuzanne

Kuulostaa niin tutulle kuin olla ja voi! Vanhempani ovat eronneet ja äidilläni on välillä haukkua isäni ja hänen sukunsa minulle. Olen kyllä huomauttanut hänelle asiasta, mutta ei..

Myös sukulaiset aiheuttavat välillä harmaita hiuksia. Niiden arvostelu on välillä niin alhamaista, mutta toisaalta he vain ovat tietyllä tavalla varmaankin vain huolissaan. Ja vanhemmilla sukulaisilla on myös vanhemmat periaatteet, joista pitävät tiukasti kiinni. Mikä toisaalta ärsyttää, mutta toisaalta ihan ymmärrettävääkin.

Jzzu

Meillä mutsin äiti puuttuu kaikkien asioihin ja mikään ei ikinä kelpaa sille.
Harvemmin sillä on mitään hyvää sanottavaa yhtään kellekään ja just ton takia katsonkin oikeudeksini olla vastaamatta jos se soittaa ja ei tee mieli kuunnella morkkaamista.

Sillä vissiin on kyllä jotain vikaa päässään ihan oikeestikin että en mie ainakaan päätäni sen sanomisilla vaivaa, joskus saatan tietty mieleni pahoittaa. :(

Lania

Oon huomannu että etenkin vanhempien ihmisten kohdalla ei kannata alkaa liikaa väitteleen ja jankkaan ja angstaan, vaan antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Käydä sitten vaikka nurkan takana potkimassa seinää ja päästämässä höyryt pihalle kun vituttaa niin ankarasti, ei siinäkään vaan mitään voita että alkaa tappeleen jonku mummelin kanssa.

Vanhempien kohdalla onkin sitten harmillisempaa, kai sitä ite vaan yrittäis saada porukat tajuaan että ei ite halua jatkuvasti kuunnella toisen morkkausta :?

sabuh

kuulostaa tutulta. isäni ei ikinä viihtynyt äidin perheen kanssa, ja äiti taas vihasi ja vihaa isäni vanhempia. äidillä tosin on syy, isäni vanhemmat eivät pitäneet hänestä kun he menivät naimisiin. äitini ei ilmeisesti ollut tarpeeksi hyvin koulutettu jne jne :roll: isän vanhemmilla oli muutenkin mielenkiintoisia ehdotuksia vanhempieni avioehtoa koskien...

mutta on äidilläni muutakin syitä inhota varsinkin isäni äitiä eli mummoa. isäni oli alkoholisti ja mummo ei ikinä tajunnut, että hänen ei tulisi antaa isälle rahaa, koska se meni aina juomiseen. kun isä kuoli, kävi ilmi, että mummo oli taannut isälle muutamia lainoja, joista suurinosa menikin tosiaan sitten juomiseen.

nykyään äiti ei enää vastaa puhelimeen kun mummo soittaa, ja en minäkään jaksa, kun joudun valehtelemaan, miksi äiti ei vastaa puhelimeen kun mummo soittaa. äiti on myös mummolle valehdellut lukuisia asioita, kuten sen, että minulla "ei ole autoa". tuokin on yksi monimutkainen asia, jota ei nyt vaan jaksa selittää.

ärsyttävää olla tässä koko sekasotkun keskellä ja valehdella kummankin puolesta toiselle. inhottaa vaan kun mummo on ihan yksin toisella paikkakunnalla ja sitten en vastaa puheluihin. :( tietäisipä vaan mikä tässä olisi oikein tehdä.

Pumpuli

No minulla ei ole onneksi tätä ongelmaa omien sukulaisten puolelta, mutta miehen sukulaisten puolelta sitäkin enemmän. On se kumma, ettei osata pysyä omalla puolella aitaa..

_zuikkis

valitettavasti tiedän tunteen. isäni puolelta mummu ja paappa eivät ole tyytyväisiä muhun ja isoveljeeni koska emme käyneet lukiota. musta ei olis siihen ku en tykkää istua koulun penkillä koko ajan. nyt sitte ovat onnellisia ku pikkusisko alottaa lukion syksyllä. ja mulle valitetaan koska oon maatalousalalla koulussa. "ei kai sulla vaan teetetä liikaa töitä jne." vittu ku tekis mieli repiä peliverkkarit!!!! se vaan on mun juttu mutta ne ei vain halua sitä tajuta!!!!!!

denise

Meilläki sillon kun olin peruskoulusta pääsemässä ja mietin mihin kouluun jatkaisin niin porukat koko ajan hiillosti että mennä lukioon ja mua ei kiinnostanu se sitten pätkääkään. Ja ei oo vieläkään kaduttanu vaikka jätin menemättä sinne.
Se oli vanhemmille jotenki selvää että lukioon menisin kun kaks vanhempaa sisarusta on käyny lukion.

Onhan se ärsyttävää kun toisten asioihin puututaan, omaa elämää tässä kuitenki eletään...

Neppis_

Mutsi puuttu ennen miun asioihin.. ja se oli raivostuttavaa, "kaikki" oli hänen päätettävissään loppu peleis.hoh.
No, nykyään kun on sit kotoa sekä kotikaupungist muuttanut pois, se ei enää jaksa saarnata saati tehdä oikeita ratkaisuja miun puolest.
Huolentavaa kylläkin, saa vihdoin itse päättää mitä tekee ja milloin.

No toinen tapaus on vieläkin mummi (äitin äiti). Se kun jaksaa,aina kun siel käyn, puhua miten hänen lapsensa (äipän siskot) on käyny lukion ja kuka korkeakoulun ym.ym. Hän on NiiiN ylpeä heistä. Ja kun elämäs vois edetä juuri tietyllä tavalla miun kohdal.
Tällainen ei miun elämänkaareen sovi, teen itse omalla painolla päätökseni ja käyn kouluni kun miusta sille tuntuu!
..mut tottakai se piilov.ittuilu koskettaa, Eipä ole kovinkaan montaa hyvää sanaa sanonut miten ois ylpee MIUSTA.. (äitistä puhumattakaan..)

No oon elänyt perhees jossa työ ja raha on pääasia, helppoo ei oo ollu.
Siinä oli pienet tappalut vähän väliä miun "tekemättömyydestä" (esim. kesätyöt, koulumenestys)
Mutta nyt tyytyväisenä Mieheni kanssa yhdessä asutaan KAUKANA porukoista(vaikka niitä rakastankin..) sun muista sukulaisista. Olen viihtynyt ja tyytyväinen :)

Valittuni kanssa meillä on sen verran samat ajatusmaailmat että on turhemmilta riidoilta tulevaisuuden kannalta vältytty.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat