Mielipide-erot, rakentava keskustelu - Ihmiset ja ilmiöt

nakymaton_ninni

Mun mielestä mikään ei ole niin virkistävää kuin kunnon keskustelun seuraaminen. Varsinkin, jos siihen osaa ottavat osapuolet ovat vahvasti jotain mieltä, tietävät asiasta jotain JA osaavat keskustelun jalon taidon.

Mikään ei ole niin rasittavaa kuin oman mielipiteensä läpi junttaaminen. Nautin itse suunnattomasti kun saan tutustua uusiin aiheisiin ja laajentaa omia mielipiteitäni. Eikä sekään haittaa, jos ei keskustelun aiheesta mitään tiedäkkään, siinähän oppii kysymällä ja pohtimalla asiaa viisaampien kanssa. Tämä pätee mielestäni myös nettikeskusteluihin.

Henkilökohtaisuuksiin ei mun mielestä kannata mennä. Kertoo tosi paljon kirjoittajasta jos kommentti on tyyliä "v*ttu l*hmä mä oon oikeessa tapa ittes". Cosmopolitanin keskustelut on kyllä aika laadukkaita, varsinkin jos vertaa esim. Demi:n foorumiin. Onneksi siitä paikasta kasvoin yli jo muutama vuosi sitten. Kutakin aikansa... (hoh, taas meni OT:ksi).

Sivut

Kommentit (47)

figaro

Tässä olen törmännyt useammassakin threadissa asiaan, joka välillä v*tuttaa ja välillä huvittaa ja välillä en yksinkertaisesti jaksa korvaani lotkauttaa: Mielipide-erot ja niiden sulattaminen puoleen tai toiseen.

Miten itse koet tällaisilla keskustelupalstoilla mielipiteiden sanomisen ja yleensäkin asenteet muita keskustelijoita kohtaan? Miten tarkkaan mietit sanomisesi vai annatko tulla täydeltä laidalta? Oletko sivustaseuraaja ja sanot sanottavasi vasta, kun keskustelu on edistynyt määrättyyn vaiheeseen saakka. Miten reagoit vasta-argumentteihin? Mikä saa sinut hermostumaan? Mikä huvittumaan? Jne. Jne.

Missä menee kinastelun ja rakentavan keskustelun raja? Milloin vetäydyt pois vai oletko mukana viimeiseen asti? Onko se viisas, joka perääntyy vai se, joka tahtoo viimeisen sanan?

[color=red]Keskustelua mielipide-eroista ja keskustelutavoista ym. foorumeilla![/color]

Shandy

No mä oon semmonen et en jaksa alkaa väitteleen, en oikeessa elämässä enkä täälläkään. Kaikilla on kuitenkin ne omat mielipiteensä. Oon vähän sellanen sivustaseuraaja noissa riita/mielipide-ero-tilanteissa, en jaksa sekaantua.

Meneehän se keskustelu täällä aikas useinkin vähän ot:ks, mut ei sekään mua niin haittaa.. Ihan hyvää viihdettä lueskella toisten kinaamisia ;) Tosin välillä vähän ärsyttävääkin, jos väittelyssä ei oo enää mitään järkee ja toistellaan vaan samoja juttuja.

SunLion

Mua ainaki rassaa se että ihmiset tulee mulle ruikuttaan että oi voi ei noin saa sanoa.

Tämä on netti foorumi. Keskustelu foorumi. Keskustelu ois musta ihan turhaa jossei siihen saisi tuoda todellista mielipidettään.

Jos mä ilmaisen mielipiteeni asiasta YLEISESTI OTTAEN, KOHDISTAMATTA sitä kehenkään täällä kirjoittavaan (ja edes irl henkilöön), niin siinä ei ole musta MITÄÄN väärää. En ole tarkoittanut koskaan haukkua täällä ketään.
EN missään nimessä sanoisi koskaan kellekkään mitään loukkaavaa/kriittisesti (etenkin ulkonäköä) arvostelevaa päin naamaa, juuri siksi ettei kukaan turhaan loukkaannu..

LauraP tuolla tissi-thriidissä sano ettei saa heikkoja nuoria naisenalkuja pilata sanomalla mielipidettä tisseistä....jaa-a, enpä tiedä onko cosmo-fooru muutenkaan oikea paikka teini-ikäiselle tyttöselle oppia seksuaalisuudesta jne. Mä en kyllä jaksa uskoa että ketään hetkauttaa joku ulkonäöllinen mielipide mitä joku henkilö täällä foorumilla sanoo. Eiköhän ne oikeessa elämässä vastaan tulevat mielipiteet ole tärkeämpiä. Jauhetaanhan tuolla bikini kunnostakin sivutolkulla..eikös sekin nyt provosoi syömishäiriöö ja lisää ulkonäköpaineita sitten.

Lisäksi välillä tuntuu että pitäisikö itkeä vai nauraa, kun vaikka kuinka koitan teroittaa että tää on mun henk.koht. mielipide, ei muuta...niin jo on monta ihmistä rutisemassa.

*Sandy*

Mä yleensä mietin mitä sanon, eli en ota osaa sellaisiin mielipideväittelyihin. Yleensä musta kyllä tuntuu, että kaikki sanottava on jo sanottu. Mä luen ne kyllä, ja saan uusia näkökantoja asioihin, se on ihan hyvä juttu. Oikees elämäs mä vänkään sitten enemmän, varsinki jos olen tiukasti jotain mieltä.

Täällä en jaksa kovin pitkään offtopic juttuja, mutta eipä ne mua kyllä haittaakkaan (no ehkä joskus jos ne venyy monen sivun mittasiks). En jaksa stressata kovin paljoa näistä asioista :)

Mutta se täytyy sanoa, että täällä on paljon fiksua porukkaa, ja monet keskustelut ovat avartaneet mielikuviani. Kiitos vaan siitä kaikille :)

sira

Parhaimmat keskustelut tulee, jos ilmassa on mahdollisimman erilaisia mielipiteitä. Aiheita, joista kaikki on samaa mieltä ja mitään uutta ei ilmaannu, on tosi puuduttava lukea.
Ärsyyntymään mut saa, jos ei voida millään hyväksyä myös toisten mielipiteitä. Jyrätään oman, "parhaan" mielipiteen kanssa toisten näkökannat. Mut tosi harvon mää oikiasti täällä ees raivostun! :lol:
Yleensä ajattelen aika tarkkaan mitä kirjoitan, mut lipsahduksia on silti jokunen päässy tapahtumaan. Jos tulee kinaa, saatan vähä aikaa jauhaa mut loputtomiin en jaksa..en näe tarpeelliseksi, että aina ois saatava se viimenen sana :roll: Muitten kinat ei oo vielä koskaan haitannu, niitä on just mukava lukia. Nimenomaan jos pystyy lukeen, hymiöistä pelkästään ei paljo irti saa tai vaan yhestä sanasta!

Miffy

:lol: Nyt pistit Figaro pahan :D

Mä tykkään siitä, että mielipiteet perustellaan kunnolla. Välillä on kivaa kun menee hiukan "överiksikin". Voisin ehkä joskus ottaa hiukan rauhallisemmin. Sori etten aina pysty :lol: Olen sitä mieltä, että hyvässä keskustelussa ei tartte miettiä esim. että "kuka saa viimeisen sanan", ei sitä sinänsä tartte kenenkään saada.

Sitten on sellaisia mielipitetiä, joita ei voi millään "faktatiedolla" perustella. Ja sellaisistahan ne kinat usein sitten syntyvätkin. Ja, mun mielestä tää on just sellanen paikka (miksei olisi?) joka osaltaan voi joko tukea ja vahvistaa stereotypioita ja kauneuskäsityksiä (kuten tissit). Toisaalta, jokainen sanokoon oman mielipiteensä, vaikka se olisikin "raju". Sitten pitää vain kestää se, että siihen joku tarttuu ja kyseenalaistaa, ja saa aikaan keskustelua, syvällistäkin.

Laura P

Todella, hyvä kysymys, figaro.

Yleensä vältän ottamasta osaa keskusteluun, jos minulla ei ole mitään uutta sanottavaa. Usein sen sijaan saatan haluta selventää edellistä viestiäni, jos vaikuttaa siltä, että olen muotoillut sen huonosti niin ja niin, että sen ydin on jäänyt hämäräksi. Saatan myös esittää selventäviä kysymyksiä (joskus hyökkäävään sävyyn) ymmärtääkseni, mikä keskustelukumppanin argumentin sisältö oikeastaan on. Ymmärrän kyllä, jos nämä molemmat tavat saattavat tulla tulkituiksi pelkäksi kinaamiseksi.

Nautin ehdottomasti enemmän kunnon väittelystä kuin tylsästä yksimielisyydestä. Sen sijaan pelkkä juupas-eipäs todellakaan ei ole kiinnostavaa. Mielestäni täällä on kuitenkin ollut muutamiä keskusteluita, joissa on ollut muutakin sisältöä, mutta jotka on tuomittu kinaamiseksi. Useinmiten toki nämä saattavat viedä asiaa harhaan alkuperäisestä aiheesta, ja myönnän olevani vähän huono aloittamaan uusia ketjuja silloin kuin ehkä se olisi paras.

Ja mielipiteistä, vielä. Sellainen mielipide kuin "Suomessa on liikaa pakolaisia" saattaa avata mielenkiintoisen keskustelun. Sen sijaan "lyhyet ihmiset ovat rumia" mielestäni ei tyypillisesti johda mihinkään järjelliseen (mutta jos joku täällä niin väittää, lupaan kyllä älähtää), ja siksi en suosi sen tyyppisesten mielipiteiden julkituomista.

Miffy
Toisaalta, jokainen sanokoon oman mielipiteensä, vaikka se olisikin "raju". Sitten pitää vain kestää se, että siihen joku tarttuu ja kyseenalaistaa, ja saa aikaan keskustelua, syvällistäkin.

Aivan. Jos saa kerran sanoa ihan mitä vaan, kai siihen saa vastatakin ihan miten vain (mutta asiallisesti ja menemättä henkilökohtaisuuksiin).

Saatan vaikuttaa ihmiseltä joka on "aina oikeassa". Päin vastoin: minusta on oikeastaan aika hauska olla väärässä ja oppia uutta ja avartaa näkemystäni. Mutta se vaatii hyvät perusteet! En todella ole sitä tyyppiä, joka jättää keskustelut kesken, enkä myöskään ole sitä mieltä, että se on viisain tapa toimia (kuten, figaro, sanoit). Silloinhan oppimisprosessi tavallaan jää kesken, molemmilta!

Viimeinen sana, niin. En oikeastaan välitä, kuka sen saa, kunhan siinä on jokin tolkku. Muutenhan koko vääntö on ollut turha!

Laura P

Laitan tämän vastauksen SunLionin viestiin erikseen.

SunLion
Mua ainaki rassaa se että ihmiset tulee mulle ruikuttaan että oi voi ei noin saa sanoa.

Tämä on netti foorumi. Keskustelu foorumi. Keskustelu ois musta ihan turhaa jossei siihen saisi tuoda todellista mielipidettään.

En ole sanonut, että jotain ei "saa" sanoa. Sen sijaan sana ON miekkaa terävämpi. Jos sanoo jotain, sillä on seuraamuksia. Siksi joskus oman mielipiteen ilmaisemista ja sen muotoilua mielestäni kannattaa joskus harkita, vaikka sen ilmaisemiseen tietenkin on "oikeus".

SunLion
Jos mä ilmaisen mielipiteeni asiasta YLEISESTI OTTAEN, KOHDISTAMATTA sitä kehenkään täällä kirjoittavaan (ja edes irl henkilöön), niin siinä ei ole musta MITÄÄN väärää. En ole tarkoittanut koskaan haukkua täällä ketään. EN missään nimessä sanoisi koskaan kellekkään mitään loukkaavaa/kriittisesti (etenkin ulkonäköä) arvostelevaa päin naamaa, juuri siksi ettei kukaan turhaan loukkaannu..

En oikein osaa pitää tätä foorumia ihan yhtä persoonattomana kuin sinä tunnut pitävän. Mielestäni tilanne on vastaava, kuin jos istuisi isommalla porukalla sanotaan terassilla, ja yksi toteaisi kovaan ääneen, että pienet tissit ovat rumat ja mitättömät, ottamatta huomioon sitä, että seurueessa on kaksi pienirintaista. Eihän ketään suoraan haukuttu, mutta kommentti on mielestäni silti epähieno, osoittaa huonoa tilannetajua ja saattaa - todellakin - pahoittaa seurueen pienirintaisten mielen. (Ja kyllä, vastaavia lipsahduksia sattuu kaikille. Kannattaako muiden seurueen jäsenten yrittää seivata tilanne? Mielestäni kyllä).

SunLion
LauraP tuolla tissi-thriidissä sano ettei saa heikkoja nuoria naisenalkuja pilata sanomalla mielipidettä tisseistä....jaa-a, enpä tiedä onko cosmo-fooru muutenkaan oikea paikka teini-ikäiselle tyttöselle oppia seksuaalisuudesta jne.

En sanonut "pilata". Olet oikeassa siinä, että Cosmo-foorumi ei välttäämättä ole nuorelle naiselle paras paikka muodostaa minäkuvaa (en puhunut seksuaalisuudesta), ei tosin varmasti huonoinkaan, mutta milläs ajattelit estää teinejä lukemasta näitä juttuja? Vai onko se niin, että jos lukee, niin vastatkoon itse sitten seurauksista?

SunLion
Mä en kyllä jaksa uskoa että ketään hetkauttaa joku ulkonäöllinen mielipide mitä joku henkilö täällä foorumilla sanoo. Eiköhän ne oikeessa elämässä vastaan tulevat mielipiteet ole tärkeämpiä.

Luulen, että monille näilläkin keskusteluilla on jotain merkitystä, ja uskon aivan ehdottomasti, että minäkuva muodostuu mitä moninaisimpien sosiaalisten kohtaamisten kautta, myös täällä foorumilla.

SunLion
Jauhetaanhan tuolla bikini kunnostakin sivutolkulla..eikös sekin nyt provosoi syömishäiriöö ja lisää ulkonäköpaineita sitten.

Jos viittaat http://www.cosmopolitan.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=1539 bikini kuntoon ennen kesää ketjuun, siellä lähinnä mielestäni kannustetaa niitä, jotka haluavat päästä bikinikuntoon. Siellä siis EI HAUKUTA niitä, joilla tätä proggista ei ole. Naisen oikeus kai on laihduttaa, jos huvittaa, tai olla laihduttamatta, jos ei siltä tunnu? Tietenkin sinnekin joku voisi käydä kirjoittamassa, että naisen oikeus on käyttää bikinejä, vaikkei olisi bikinikunnossa. Itse en ole kokenut asiaa kovin tärkeäksi, mutta jos joku tätä erikseen aprikoisi, niin saattaisin huomauttaa asiasta.

SunLion
Lisäksi välillä tuntuu että pitäisikö itkeä vai nauraa, kun vaikka kuinka koitan teroittaa että tää on mun henk.koht. mielipide, ei muuta...niin jo on monta ihmistä rutisemassa.

Eihän kukaan väittänytkään että se olisi jonkun muun tai vaikka jonkin kansanosan mielipide. Arvostan mielipidettäsi sen verran, että uskon, että sillä on merkitystä, vaikka se onkin "vain" sinun omasi.

Lania

Se mua netissä/keskustelufoorumeissa ärsyttää, että "pitää" olla tarkkana mitä sanoo ja miten sanoo. Jos laittaa vaan pelkän mielipiteensä ilman "tää on vaan mun mielipide!!! en halua loukata ketään!!!! :);):D!!!!", tulee niin helposti kolkko tiukkisdissaus -fiilis.

En oo IRL mitenkään aina kova vänkään, joskus saatan inttää jostain, mutta harvemmin sellasia hirveitä vääntöjä on. Joskus annan olla kokonaan, vaikka aihe sinänsä ois hyvä ja olis asiaa. Samoin täällä, joskus innolla paasaa ja vääntelee ja kääntelee, joskus antaa lipua ohi vaan ja on hiljaa.

Toi kinastelun ja rakentavan keskustelun raja on kyllä tosi häilyvä. Musta ne voi olla ihan hyvin sama asiakin. Riippuu sitten vaan siitä, kuinka herkkänahkasesti eri ihmiset ottaa, ja musta on ärsyttävää jos heti yhen "rakentavan keskustelun" ulkopuolisen lipsahduksen perään ollaan huutamassa jotain NO NIIN riita poikki ja voita väliin.

Yks mikä mua suuresti ärsyttää, on se kun sanotaan että "mielipideasioista ei voi kiistellä"! Siis toihan on maailman suurin typeryys! Ehkä paljon paremmin voi kiistellä siitä onko rokki parempaa kun poppi, tai siitä onko naapurilla oikeus pitää bileet joka viikonloppu, tai siitä kannattaako olla kasvissyöjä vai sekasyöjä, tai siitä onko kansanedustajina oikeet tyypit vai ei, kun sellasista asioista että tää värikynä on punanen, tai että maanantain jälkeen tulee tiistai, tai että nykysen pressan nimi on Tarja Halonen. Jee kiistellään faktoista, aika mielenkiintosta!

Lizzie

Kirjoitin vanhalla foorumilla paljon kärkkäämpiä mielipiteitä, johtuneiko siitä että olin tuolloin nuorempi ja tulisempi, vai onko tämän uuden foorumin henki sellainen, ettei huvita provosoida niin paljoa. Ehkä tämä modeilukin vaikuttaa, ei viitsi kuittailla niin paljon, vaikka joskus aihetta oliskin. :)
Loppujen lopuksi siitä yleensä vain loukkaannutaan, joten pitää vähän katsoa, kenelle "uskaltaa" heittää terävämmänkin kommentin, pitää ehkä tietää kuka sen kestää ja osaa ottaa oikein.

Täällä on monesti hauska lukea väittelyitä yms, mutta liian monesti se menee sitten siihen eipäs-juupas- tasolle.
Itseä on ärsyttänyt joissain kuohuttavissa keskusteluissa se, että ei lueta toisen tektsiä kunnolla ja ammutaan ohi - ja huolella. Sekin on ärsyttänyt joskus, jos vastaväittelijä on heittänyt jonkun oman totuutensa, muut ovat omaksuneet sen omakseen tai yleiseksi totuudeksi, vaikka asia ei niin suinkaan olisi.

Yleisesti ottaen foorumilla on mukava ja leppoisa ilmapiiri, mutta toisaalta pikku väittelyt ja kinat toisivat vähän äksöniä, nyt on aikalailla sellainen "mitäs me siskot"- meininki, joka on toki mukavaa, mutta pienet ristiriidat toisivat mukavasti maustetta ;)
Se että on eri mieltä kuin toinen, ei todellakaan tarkoita sitä, että ei arvostaisi toisen mielipiteitä tai ei pitäisi tästä tyyppinä lainkaan (ainakaan minulla).

Omassa kirjoittamisessa mua ärsyttää nykyään huono kielioppi, luen niin paljon engalanniksi ja opettelen englannin pilkuttamista, että suomenkielen kielioppi kusee, joka on oikeasti aika huono juttu.

SunLion

LauraP,
Olet oikeassa siinä että mulle tämä on enemmän foorumi kuin terassi. Tää ei vastaa mulle mitenkään oikeeta elämää. Vaikka mielipiteet ovat omiani täällä ja irl, osaan silti jättää jotain sanomatta jos konkreettisesti paikalla on jotain ketä mielipide voisi loukata...ei se tarkoita silti sitä että en arvoistaisi teitä cosmottaria, mutta mä en totta puhuen keskity hirveesti keskity täällä ihmisiin itseensä. Joka ei tarkoita sitä että väheksyisin ketään teistä, mutta en vaan näe tarvetta perehtyä suuresti jokaisen cosmottaren persoonaan, vaan itselle tämä on paikka jossa jaetaan mielipiteitä ja ajattelen kaikkia suht anonyymina. Ainoat henkilöt jotka jää mieleen, on ne ketkä tuo esille enemmän persoonaa ja ketkä kirjoittaa todella aktiivisesti.

Mielipiteissä en tarkoita että kenenkään pitäisi siitä mitään muuta saada irti, kuin käsitys uudesta/toisesta näkökulmasta.

Mä taas kerran selvennän uudestaan että en todellakaan ole ihminen joka laukoo loukkauksia päin naamaa. En todella sanois pienirintaselle että ompa noiki mitättömät (enkä täälläkään siis kohdistanut kehenkään, vaan se oli yleinen mielipide). Miffy kysyi miksi isot on musta mieleisemmät ja vastasin rehellisesti. Jos kysytään, vastaan. Enmä osaa sen kummemmin edes asiaa perustella, kun tuolla tavoin miten vastasin. En näe syytä alkaa valehtelemaan.

Kuten sanoin, jauhaahan täällä ihmiset laihduttamisesta, vertailee painojaan ja puhuu bikini-kunnon saavuttamisesta. Mun mielestä tuo on aivan yhtä paha teinin minäkuvalle.
Mua itseänikin häiritsi tuo painojen vertailu...ja asioiden summana (mutta siis ei tämän foorumin yksin, vaan terveyden tilan, uuden opitun tiedon jne perusteella) huomaan että olen jo ruvennu hirveästi vähentämään hirveästi ruokailua ja toivon että en ole ajautumassa uuteen syömättömyys & liikunta-hulluus kierteeseen.

Surullinen tosi asia on että maailma on paha. Voi kunpa voisikin muuttaa asioita ja ihmisten mielipiteitä. koko ajan kilpaillaan ja vertaillaan. Mä oon viime aikoina miettinyt että onko lääkärin ammatti mulle kuitenkaan oikea valinta. Olisinko mä parhaimmillani nuorisotyössä, auttamassa koulukiusattuja ja huolehtimassa että se kiusaus vähenee. Itse olen melkein koko koulu ajan kärsinyt ylipainoon liittyvästä simputuksesta, joka johti viimeisinä lukiovuosina syömishäiriöön.

Lopuksi, olen vilpittömästi pahoillani jos olen jotakin henkilöä joskus täällä tahattomasti loukannut.

figaro

Yleinenkin mielipide voi vaikuttaa sekä positiivisesti että negatiivisesti ihmisiin. Henkilökohtaisesti voin myöntää, että toisinaan sitä miettii näitä pieniä ihmisiä (puhun ihan rehellisesti koosta), jotka esim. sitä bikinikuntoa hakevat ja samalla itseäni.. Ei järin mairittelevaa. Samalla tavoin niitä asioita, jotka ovat ajankohtaisia juuri nyt omassa elämässä, koskevat mielipiteet ja kommentit kyllä saattavat riipaista syvältä ja saada todellisia tunteita aikaiseksi.

Minulle ei sinänä foorumi ole vain yhtä mustaa massaa (vaikka ei voida olettaa, että jokaisesta 2500 kirjoittajasta muistaisi jotain) vaan jokainen on kuitenkin yksilönsä.

Ja mitä tulee tuohon kinasteluun. Itseäni kenkuttaa juuri nuo joutavanpäiväiset (jopa henkilökohtaisuuksiin menneet) saman asian vatvomiset. Kaipaan siis sitä samaa perusteltua kommenttien vaihtoa. Jos ei ole kuin se yksi mielipide, sitten on, mutta sen tuominen esille uudestaan ja uudestaan vaihtamalla sanajärjestystä, ei vie mihinkään.

Heh. Laura P.. Kyllä sitä oppii taustailemallakin tai perääntymällä.. ;) Minulle ainakin nämä parhaimmat keskustelut täällä ovat olleet varsin opettavaisia määrättyjen aiheiden osalta :D

...herätelkääpä porukkaa 8)

Miffy
figaro

Minulle ei sinänä foorumi ole vain yhtä mustaa massaa (vaikka ei voida olettaa, että jokaisesta 2500 kirjoittajasta muistaisi jotain) vaan jokainen on kuitenkin yksilönsä.

No ei todellakaan ole mitään mustaa massaa! Periaatteessa foorumia voisi ajatella vaikka sinä terassikeskusteluna, koska jokaisella täällä on kuitenkin pääsy kaikkiin viesteihin, vaikkei koko aikaa paikalla olisikaan. Ja usein vielä kirjoitettu vaikuttaa ihmisiin syvemmin kuin puhuttu.

Mulla on kyllä sellainen periaate, etten täällä sano mitään, mitä en voisi livenäkin sanoa! Juuri tästä syystä en esimerkiksi sano, että "hei läski Figaro [tiiän et Figsie kestään tän läpän ;) ] , mä en yhtään tykkää läskeistä mahoista, tästä voit päätellä mitä kandeis tehä, mennä vaiks kuntosalille". En kyl ees oo tota mieltä, mutta siis esimerkkinä. Mitä en naamatusten jollekin voisi sanoa, en kyllä sitten sano täälläkään.

figaro
Miffy
hei läski Figaro [tiiän et Figsie kestään tän läpän ;) ] , mä en yhtään tykkää läskeistä mahoista, tästä voit päätellä mitä kandeis tehä, mennä vaiks kuntosalille"

OT OT OT!

Ja arvaa kuka sai hyvät naurut!!! :lol: Onneksi ei ollut kahvia naamarissa :lol: :lol:

Tuossa on toki se ero, että saattaa sanoa yleisellä tasolla (mitä myös SunLion haki) "jos on ylipainoinen, voisihan sitä tehdä sillekin jotain" ..tässäkin siis sävyero ja kohdistus vaikuttaa niin paljon. Vaikka juuri suora kommentti "en tykkää ylipainoisista ihmisistä" kohdistaa jo sen kaikkiin ylipainonsa tiedostaviin.. Läski on järkyttävä sana! :D

Miffy

OT jatkuu ;)

LÄSKI on musta aika kivakin sana, NYKYÄÄN. KOSKA mä olen jotenkin tullut sinuiksi läskieni kanssa, välillä jopa tuntuu etten ees viitti laihduttaa koska tykkään olla tälläinen mellevä läski :D

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat