neuvoja kaverisuhteeseen - Ihmiset ja ilmiöt

H

[size=9]laitoin tämän jo tuonne toiseen topicciin, mutta se ei ehkä ollutkaan paras paikka sille, ja en oikein osaa tätä muihinkaan keskusteluihin sijoittaa, siispä aloitan tästä ihan uuden topicin.[/size]

olenkin parissa topicissa aiemmin kertonut jotain pientä tästä tapauksesta.
mutta siis, olen tuntenut yhden ystäväni jo 6 vuotta, hyviä kavereita ja ystäviä olemme olleet siitä noin viisi vuotta. oltiin vuosia kuin paita ja peppu.
annan hänelle myös lempinimen, jotta olisi helpompi kertoa tilanteesta. hän olkoon nyt siis Salla.

kun aloin seurustelemaan eksäni kanssa, Salla oli selvästi mustasukkainen. aina kun soitin hänelle, hän oli kovin töykeä ja omituinen, eikä muka koskaan kerennyt tavata minua. no, aikanaan hän tottui seurusteluuni, ja palautui ns normaaliksi. tosin koskaan häntä ei suhteeni kiinnostanut, hän ei koskaan kysellyt mitään, ja jos kerroin hänelle jotain suhteeseeni liittyvää, hän kommentoi lyhyesti ja teki käytöksellään selväksi, ettei aihe kiinnosta. olin toki ymmälläni, mutta ainnoin asian olla. ehkei häntä kiinnostanut kuunnella kavereiden suhdekiemuroista.

muutama viikko sitten minulle tuli ero 1.5 vuoden seurustelun jälkeen. olen aivan murtunut, tottakai, ja kaipaisin tukea ystäviltä. kerroin erosta Sallalle heti seuraavana päivänä, kun hän sattui tulemaan meseen samaan aikaan. sanoin, että erosimme, hän kommentoi sanasta sanaan näin: "täh? miks?" ja kerrottuani syyn lyhyesti ja ympäripyöreästi, hän totesi: "aijaa. MIEHET.vitsi ku mun pitäis lukee enkunsaniksiin ku ne on huomenna." ja se erokeskustelu oli sitten siinä. :shock:

no, sitten sovimme mesessä, että tehtäisi seuraavana lauantaina jotain kivaa, että mä vähän piristyisin yms. perjantaina näin hänen sanoneen galleriassa eräälle pojalle, jonka kanssa hänellä on ollut jotain pientä vipinää, että ei hänellä ole mitään suunnitelmia lauantaiksi. :shock: minä sitten kysyin Sallalta, että eikös meidän pitänyt tehdä jotain? hän vastasi, että menee varmaan tapaamaan sitä jätkää, enkös minä nyt voi muka olla eksäni kanssa. :shock: :evil: WHAT??? :?: minusta tuo oli aivan törkeästi sanottu! eksästähän siinä just yritettiin selvitä yli! :cry:
loukkaannuin verisesti. tapauksen jälkeen hänestä ei kuulunut mitään.

kerran sitten törmäsin yhteen yhteiseen kaveriini, jonka kanssa en ole viettänyt aikaa kovinkaan paljon vuosiin, mutta jonka kanssa Salla on pyörinyt enemmänkin. juteltiin kaikenlaista, ja tämä kaveri alkoi kertomaan juttuja, joita salla oli hänelle puhunut. olin todella järkyttynyt. esimerkkeinä laitan tähän muutaman jutun:

"mä en jaksa pitää H:hon yhteyttä ku en jaksa sitä sen ja sen eksän juttua. kun ne on nyt muka eronnut. hohhoi."
"en mä kyl jaksanukkaan katella kun ne pussaili kaikkien nähden. se on kuvottavaa."
en nyt sanasta sanaan muista, enkä ehkä tiedäkään, mutta melkolailla juuri noin. :evil:

tiedän ja olen aina tiennyt, että Salla puhuu ihmisistä pahaa selän takana. siitä piirteestä en ole koskaan pitänyt. hän on myös välillä todella itsekäs tyyppi. mutta tälläistä en olisi uskonut. olen vihainen, järkyttynyt ja ymmälläni. halu sanoa hänelle tästä on kova, mutta olen varma, että sen jälkeen hän suuttuisi niin, että emme olisi ainakaan pitkiin aikoihin minkäänlaisissa väleissä. näimme pari päivää sitten sattumalta, ja hän oli minulle todella mukava ja aivan niinkuin ennenkin. normaalisti näemme useita kertoja viikossa.

mitä tässä nyt sitten tulisi tehdä? antaa hänen kuulla kunniansa, vai yrittää unohtaa ja säilyttää ystävyys. hän osaa kuitenkin välillä oli ihana ihminen, ja on ollut minulle vuosien varrella hyvä ystävä.

kaipaisin mielipiteitä. aion eksälleni tilittää asiasta kunhan näemme viikonloppuna, hän kun on seurannut tilannettamme pidempäänkin ja olemme Sallasta puhuneet ennenkin, hänen tempauksistaan. kaipaisin kuitenkin lisää mielipiteitä. aihe on stressannut minua kovasti viimeisen viikon, ja erosta koitunut tuska vain pahenee kun pitää vielä itkeä kaverin tökeröä käytöstäkin. :(

Kommentit (4)

Sofia K

Moi H!

Ihan alkuun osanottosi erosi johdosta. Vaikea asia varmasti, mutta ajan kanssa helpottaa. Tsemppiä!

Minusta kuulostaa että Salla on ollut kateellinen suhteestasi. Varmaan monestakin syystä. Häntä on varmaan harmittanut se että joku muukin (exäsi) on vienyt aikaasi, eikä sinulla ole ollut niin paljon aikaa hänelle. Seurusteleeko Salla itse? Ehkä hän on myös ollut kateellinen siitä että sinulla on poikaystävä, jos hänellä ei ole ollut ketään. Jos olette kovin nuoria, niin tuollainen kateellisuus on varmasti aika yleistä. Nuorena ystävyysuhteet ovat yleensä aika tiiviitä, ja kun ne yhtäkkiä "laimenevat" esim. seurustelun takia, saattaa se harmittaa kovastikin. Ja tuo harmitus saattaa johtaa ikävään käytöseen.

Mielestäni Sallan käytös sinun ja exäsi eron jälkeen on kuitenkin ollut töykeää. Etenkin jos sinun ja Sallan välit ovat normalisoituneet jo ennen eroa. Onkohan hän ollenkaan tosi ystävä jos ei ole valmiina tukemaan sinua vastoinkäymisessäsi? Kuulostaa ikävältä. Ehkä voisit sanoa hänelle että sinusta hänen käytöksensä on tuntunut pahalle? Että olisit kaivannut hänen seuraansa ja tukeaan? Jos et halua ilkeästi sanoa, niin voi sen kiltistikin hoitaa, mikä olisikin suositeltavampi vaihtoehto mielestäni. Onko sinulla muita hyviä ystäviä, jotka voisivat olla tukenasi? Älä jää ainakaan yksin kotiin murehtimaan, paha olo vaan lisääntyy, jos ei muuta tee kuin makaa kotona itkemässä. Toivottavasti sinulla on joku, joka haluaa viettää aikaa kanssasi ja käsitellä eroon liittyviä ikäviä tuntemuksia kanssasi.

p.s. Pakko sanoa että parit, jotka ovat muiden seurassa kuin iilimatoja, ovat ärsyttäviä. Tai siis, se on jotenkin vaivaannuttavaa katsella toisten imuttelua. Mutta tuonkin voi tietysti laittaa iän piikkiin. Jos on esim. ensirakkaus kyseessä, niin on ihan ymmärrettävää että haluaa näyttää koko maailmalle kuinka rakastunut on. Ethän pahastu kun sanoin? Ei ole tarkoitus loukata, vaan halusin että näet tämänkin puolen asiasta.

Tsemppiä kuitenkin! :)

H

Sallalla ei ole koskaan ollut seurustelusuhdetta. olemme 19 vuotiaita, joten minusta tuo Sallan käytös on ollut todella lapsellista. jokseenkin vaikea kuvitella, että kyseessä olisi pelkkä kateus, mutta hieman vaikea sanoa.

kaikkein eniten ihmettelen sitä, ettei hänen ole tehnyt mielensä laisinkaan auttaa minua eron yli. kysyin häneltä kun näimme, että vältteleekö hän minua. vastaus oli "hä, mitenniin? en tietenkään." ja tuossa vaiheessa tiesin jo, että hän oli puhunut selän takana, ettei halua pitää yhteyttä kun ei jaksa minun ja eksäni juttua. :( vaikka nostaisin kissan pöydälle ja alkaisin puhumaan hänelle tästä, hän ei varmaan koskaan myöntäisi sanoneensa noita asioita, eikä ainakaan myöntäisi olleensa törkeä käytöksellään. hän on ihminen, joka ei myönnä virheitään. veikkaisin, että hän suuttuisi ja sanoisi jotain tyyliin"mul saa olla omat mielipiteet."

ennen eroani välimme olivat olleet pitkään normaalit, vähintäänkin puoli vuotta. hengailimme paljon ja kaikki alkuaikojen kaunat tuntuivat olleen unohdettu. paitsi, että häntä ei tosiaan kiinnostanut suhteeni lainkaan.

minulla on muitakin kavereita kuin salla, mutta ei kovin läheisiä. yksi ystäväni on ollut viikkoja niin kiireinen töissä, ettemme ole ehtineet nähdä ollenkaan. sekin on harmittanut monesti. ja on minulla kavereita joiden kanssa voin viettää aikaa ja pitää hauskaa, se on tärkeää. en välttämättä haluaisikaan heidän seurassaan murehtia eroani.

ja olen sanonut Sallalle kerran, että kaipaisin häntä nyt, kun on vaikeaa eron taki. ihmettelin, ettei hän ole ymmärtänyt sitä, ja tukenut minua tässä. hän sanoi, että "on ollu kiireitä, en voi olla kahessa paikassa yhtä aikaa." :(

en tiedä mitä tehdä. tavallaan koko salla joutaisi roskikseen käytöksineen, mutta toisaalta en haluaisi lopettaa kauan kestänyttä ystävyyttäkään. :cry: ja tosiaan kun näemme, hän on ollut tosi mukava. en usko, että pystyisin puhumaan hänelle tästä järkevästi. hän suuttuisi välittömästi ja tilanne karkaisi käsistä. :x

ps. emme ole koskaan olleet iilimatoja eksäni kanssa, siksi ihmettelenkin, mitä salla höpisee. emme suudelleet edes muiden nähden. kädestä pidimme kiinni, saatoimme vaihtaa pusut, mutta emme tosiaan edes suudelleet. että en kyllä tuotakaan aivan ymmärrä.. eikä ymmärrä kukaan mukaan..

SunLion

huh...onpa tuossakin "ystävä".

Selkeästi reagoi mustasukkasuuttaan tuollee ettei antanu tukea ja oli muka niin kiireinen jonku sanakokeen takia...mutta ehkä sä oot huomaamattas tehny saman joskus rakastuneena, ja hän päätti "viksuna" (typeränä) sen sulle kostaa tuossa tilanteessa.

Tuo seläntakana paskan puhuminenkin on varmaan ihan vaan mustasukkasuutta.

Ota se kaveris puhutteluun..jossei puhuminen auta, jatkaa samaa ilkeilyä, niin sano tervemenoa..

H
SunLion

Selkeästi reagoi mustasukkasuuttaan tuollee ettei antanu tukea ja oli muka niin kiireinen jonku sanakokeen takia...mutta ehkä sä oot huomaamattas tehny saman joskus rakastuneena, ja hän päätti "viksuna" (typeränä) sen sulle kostaa tuossa tilanteessa.
joo itseasiassa jotain tuollaista hän vahingossa myönsikin. töksäytti jotain, että "nytpä tiedät miltä musta tuntu.." :shock: ja en ole koskaan mitenkään häntä hylännyt seukkailuni aikana, näimme toki aikaisempaa vähemmän, koska nyt aikaa meni paljon poikaystävällekin. mutta siis tosiaan soittelin hänelle silti jatkuvasti yms, pidin kyllä yhteyttä, että ei hänellä pitäisi olla valittamista mielestäni. :?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat