Oletko feministi? - Ihmiset ja ilmiöt

Sarah
Jzzu
Dubyamoa
Ma en nyt tajua etta miksi on PAKKO olla feministi tai sitten ei. Miksi se on niin paha asia etta sanoo kannattavansa tasa-arvoa yleisella tasolla, mitenkaan nostamatta naisten ja miesten tasa-arvoa erityisen korkealle sijalle? miksi pitaisi sanoa etta on feministi? se kun ei automaattisesti tarkoita etta kannattaa kaikenlaista tasa-arvoa, kun taas kaikenlaisen tasa-arvon kannattaminen sisaltaa miesten ja naisten tasa-arvoisuuden. Miksi se juuri pitaisi erikseen mainita niista kaikista?

Nimenomaan.

Minua varmaan lähinnä tarkoitetaan :) Ei ole pakko, jokaisen oma asia mitä haluaa sanoa ja mitä jättää sanomatta. Halusin vain oikaista tätä keskustelun suuntaa, kun niin monet tuntuvat vain kommentoimaan "en puhu feminismistä, mutta kannatan tasa-arvoa joka asiassa." Mielelläni kuulisin ihan ajatuksia feminismistä varsinkin näin naisten suusta. Suoraan sanottuna minua harmittaa, että eikö täällä moni uskalla/kehtaa sanoa olevansa feminismi, vai katsotaanko femisistiksi tunnustautunutta alaspäin :? Nainen naista. Sukupuolten tasa-arvon kannattamisen takia. :roll:
Lähinnä omia silmiäni on avannut mm. Trendin pari juttua feminismistä vuosien varrella (=parin vuoden :D ). Jättäisin varmaan minäkin sanomatta olevani feministi, jos en olisi asiaa tarkemmin pohdiskellut :)

PS: Kysymykseen "Miksi se on niin paha asia etta sanoo kannattavansa tasa-arvoa yleisella tasolla, mitenkaan nostamatta naisten ja miesten tasa-arvoa erityisen korkealle sijalle? miksi pitaisi sanoa etta on feministi?" -Ei ole, mutta kun siitä feminististä taisi olla ihan alunperin kysymys, ja siitä minä ainakin haluaisin kuulla :wink:

Sivut

Kommentit (269)

neitokainen85

Nyt omantunnon kysymys kaikille naisille(ja miehille): oletko feministi? Miksi/miksi et? Mitä feminismi mielestäsi on?

Minä olen feministi(päivän suurin ylläri erityisesti kaikille Prostituutio-keskustelua viime aikoina seuranneille ;) ), koska... No joku on aika hyvin sanonut, että jos nainen ei ole feministi, se on sama kuin paskantaisi omalle naamalleen :D

Feminismi on mielestäni tasa-arvon kannattamista ja siihen aktiivisesti pyrkimistä.

MUOKS: Huolimatta äänestyksen vaihtoehdoista(joita en osaa muuttaa) tässä topicissa olisi tarkoitus keskustella nimenomaan tasa-arvosta sukupuolten välillä, ei yleisellä tasolla.

sira

Samaa minäkin ymmärrän feministillä. (tasa-arvo miesten ja naisten välillä).
Siis mikä tuo kolmas vaihtoehto oikein onkaan? Eiks sitte oo jo feministi, jos kannattaa tasa-arvoa?

Mutta nimenomaan haluaisin tasa-arvoa työelämässä ja palkkatasossa. Jokapaikassa en oo tasa-arvoo toitottamassa, koska se minusta toteutuu jo Suomessa kohtuu hyvin just tuota työelämää lukuunottamatta

dani

Okei nyt tulee tyhmä kysymys; onko feministi ja sovinisti toistensa vastakohdat? Tarkoitan siis, että onko feministi naisen vastine sovinistille? (Nyt jo nolottaa tämä kysymys, mutta antaa mennä. :oops: )

sira
Dubyamoa
sira
Samaa minäkin ymmärrän feministillä. (tasa-arvo miesten ja naisten välillä).
Siis mikä tuo kolmas vaihtoehto oikein onkaan? Eiks sitte oo jo feministi, jos kannattaa tasa-arvoa?

feministi-nimikkeesta vaan tulee sellanen mielikuva etta kannattaa tasa-arvoa miesten ja naisten valilla, ainakin mulle. Jos sanoo pelkastaan etta kannattaa tasa-arvoa, se voi kattaa paljon muutakin.

Niin joo..ajattelin tässä jo valmiiksi pelkästään tasa-arvoa miesten ja naisten välillä, ku femineistä oli kyse. :)

neitokainen85
dani
Okei nyt tulee tyhmä kysymys; onko feministi ja sovinisti toistensa vastakohdat?

Riippuu keneltä kysyy. Sovinistin mielestä mies on arvoasteikolla(kaikilla asteikoilla)ylempänä kuin nainen. Feminismi taas tarkoittaa(mielestäni)tasa-arvoa, joidenkin mielestä sitä, että nainen on arvoltaan parempi kuin mies.

Mietin, laitanko äänestykseen kolmatta vaihtoehtoa ollenkaan, mutta kun ihmisiltä kysyy, ovatko he feministejä, useat vastaavat juuri että "en, mutta kannatan tasa-arvoa". Ja sekös minua suututtaa :x

dani

Juu, kun mulla on jotenkin sellainen mielikuva että feministit on sellaisia vihasia siilitukkasia naisia jotka haluaa polkea miehet maanrakoon. No joo, siis mielikuva kärjistettynä. Kyllähän minäkin suunnilleen tasa-arvoa kannatan, mutta en kykkä itseäni feministiksi osaa tituleerata. Toisaalta, minusta on ihan hyvä että nainen on edelleen nainen, ja mies mies.

Sarah
dani
Okei nyt tulee tyhmä kysymys; onko feministi ja sovinisti toistensa vastakohdat? Tarkoitan siis, että onko feministi naisen vastine sovinistille? (Nyt jo nolottaa tämä kysymys, mutta antaa mennä. :oops: )

Ei ole. Ei ei ei ei ei. Feminismi on sukupuolten välisen tasa-arvon kannattamista, ei vastakkaisen sukupuolen väheksymistä tms. kuten sovinismi. Toisin sanoen äänestykseen olis voinut laittaa "oletko feminismi vai sovinisti?" :wink: Aika käsityksiä ja mielikuvia tosiaan nimittäin feminismistä useille tulee - juuri tuo danin mainitsema esimerkiksi.

Eli siis: Olen feministi :D En elämänsä miesten tallomiseen pyhittänyt, vaan kannatan sukupuolten välistä tasa-arvoa. Minua risoo yhteiskunnan epäkohdat, jotka liittyvät sukupuolten epätasa-arvoon.

Sarah
Dubyamoa
Sarah
Feminismi on sukupuolten välisen tasa-arvon kannattamista

Just tata mina hain silla etta feminismi ja tasa-arvon kannattaminen ei ole sama asia, koska jalkimmaiseen kuuluu niin paljon muutakin kuin ensimmaiseen.

Totta.

neitokainen85

En ole siilitukkainen, vihainen kyllä olen ajoittain, koska naisia poljetaan vain siksi, että heillä sattuu olemaan v'ittu jalkojen välissä p'eniksen sijaan. Olen naisellinen, meikkaan, käytän hameita, pidän miehistä jne. Haluan, että naiset ja miehet tekevät yhtä paljon kotitöitä, hoitavat lapsia saman verran, saavat töitä ansioidensa eivätkä sukupuolensa perusteella, samoin samaa palkkaa samasta työstä jne. Syy, miksi puheitani kuunnellessa voi vaikuttaa siltä, että ajan vain naisten asiaa, on se, että naisten asiassa on paaaaaaljon enemmän parannettavaa.

Jos mitataan miesten ja naisten oikeuksia kouluarvosanoilla(4-10), ja miesten luku on 9 ja naisten 6, niin onko oikein, että lisätään miesten oikeuksia(esim. että he saisivat lapset eron jälkeen), jotta arvosana olisi 10, vai että yritetään ensin lisätä naisten oikeuksia, jotta heidänkin oikeuksilleen voitaisiin antaa arvosana 9? (Jos nyt ymmärrätte, mitä ajan takaa.)

neitokainen85
Jzzu
Kannatan tasa-arvoa mutta en pidä itseäni feministinä sillä kannatan tasa-arvoa ihan kaikkien kesken, en vain miesten ja naisten.

Kyllä minäkin kannatan, mutta tässä on kyse nyt tasa-arvosta miesten ja naisten välillä. Tuo on pekkää hiusten halkomista.

Sarah
Jzzu
Kannatan tasa-arvoa mutta en pidä itseäni feministinä sillä kannatan tasa-arvoa ihan kaikkien kesken, en vain miesten ja naisten.

Mielestäni tasa-arvon kannattaminen joka asiassa ei sulje pois mahdollisuutta olla feministi. Kannatatko Jzzu siis sukupuolten välistä tasa-arvoa?

Jzzu
Sarah
Jzzu

Mielestäni tasa-arvon kannattaminen joka asiassa ei sulje pois mahdollisuutta olla feministi. Kannatatko Jzzu siis sukupuolten välistä tasa-arvoa?

Sitäkin, mutta koska oli mahdollisuus vastata tasa-arvo yleisemminkin niin vastasin sen.
Jos olisi ollut vaihtoehto jossa olisi ollut asia esitetty näin "Kyllä, mutta kannatan tasa-arvoa muutenkin" olisin valinnut sen.

Aimée

Olen samoilla linjoilla suurimman osan kanssa, eli kannatan tasa-arvoa olematta kuitenkaan feministi.

Mutta miun käsittääkseni feminsimissäkin on niin paljon asteita, eli on tällasia jotka "kiihkofeministejä" jotka nostaa naiset miesten yläpuolelle kuin myös tasa-arvoa kannattavia dissaamatta sen suuremmin miessukupuolta tai nostamatta naiseutta yläpuolelle ja jotain siltä väliltä..? Ainakin tälläsen käsityksen olen saanut, korjatkaa toki jos olen väärässä

Sarah

Mutta jos puhutaan pelkästä feminismistä ja unohdetaan vastauksen kiertäminen vetämällä mukaan mikä tahansa tasa-arvo, oletko Jzzu feministi?

Ja muutkin ylipäätään voisivat vastata tuohon alkuperäiseen ideaan eli kysymykseen sukupuolten välisen tasa-arvon kannattamisesta, jos kerran haluavat mitään vastata :wink:

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat