Ruotsin opiskelu/pakkoruotsi - Ihmiset ja ilmiöt

Tsein

Nyt keskustelua pystyyn tuosta toisesta kotimaisesta eli ruotsinkielestä ja sen opiskelusta.

Pitäisikö ns. pakkoruotsi poistaa kouluista ja antaa oppilaille vapaus valita itse, mitä kieltä opiskelevat? Pitäisikö kieltenopetus ehkä lopettaa kokonaan tai keskittyä esimerkiksi vain englannin opiskeluun?

Kommenttia ruotsin opiskelusta suomalaisissa oppilaitoksista. Omia kokemuksiakin saa kertoa.

Sivut

Kommentit (58)

olematon

Mun mielestä pakollisena koska sehän on suomen toinen kotimainen kieli! Tai ainakin niiltä osin edes pakollisena, että jokainen osaisi perusjutut ja vähän muutakin kuin laskea kolmeen ja luetella pari eläintä. Mikä siinä on sitten niin kamalaa ettei sitä pitäisi ollenkaan opettaa? Kieli siinä missä muutkin. Mun mielestä pakkoruotsin poistamisesta opintosuunnitelmista voi keskustella vakavasti vasta sitten jos se ei olis enää toinen kotimainen kieli.

Baby-G

Mun mielestä paras vaihtoehto olisi pitää pakollisena. Pääkaupunkiseudulla asuessani tulee usein vastaan ruotsiapuhuvia, ja koen sen tulevia urasuunnitelmiani varten erityisen hyödyllisenä taitona. Uskon sen olevan työelämässä hyödyllinen kaikille, ainakin jossain määrin niin että tyydyttävä perustaito pitäisi olla hanskassa. Ja niinkuin olematon tuossa mainitsikin, niin sehän on Suomen toinen virallinen kieli.

Tähän kyllä vaikuttaa se, että pidän itse paljon kaikista kieliaineista koulussa ja koen olevani myös ihan hyvä oppilas ruotsissa. :)

Jesssi-

Kuulun niihin jotka eivät ruotsista pidä kielenä ja oikeastaan olen aika huono siinä.Mutta tästä huolimatta kannatan sitä että ruotsi pidettäisiin pakollisena juuri siksi että se on toinen kotimainen kieli.Ja kielten osaaminen ei koskaan ole pahasta.Jos pakkoruotsi poistetaan, sitä tuskin kovin moni vapaaehtoisesti valitsisi ja monelle jäisi näin ainoaksi vieraaksi kieleksi enkku.

jennamaria

Omalta osaltani ns. "pakkoruotsi" on sopiva juttu, mua ei haittaa, vaikka sitä joutuu opiskelemaan, koska pidän siitä. Eikä se koskaan ole kovin pakolliselta tuntunut. Ja mielummin olen sitä opiskellut kuin englantia, joka tuntuu jotenki hankalammaltaki.

Kävi mielessä sellainen ajatus, että jos ruotsin valitseminen olisi vapaaehtoista, niin voisi jäädä aika monelta valitsematta. Etenkin jos teininä jossain angstipuuskassa saa ne valinnat tehä niin vttuprkele mitään pakkoruotsia kukaan lue. :roll:

Muttamutta..sitten taas se pointti, että jossain itärajalla ei ruotsi ehkis ole niin tarpeellinen osata kuin Venäjä olisi, niin en sitten tiedä, miten tää pitäs ratkasta.

Tsein

^Entä, jos olisi pakko valita jotain kieltä, mutta sen ei välttämättä tarvitsisi olla ruotsi. Kannattaisitko pakkoruotsin poistamista, jos tilalle tulisi pakko-vapaavalintainen-kieli?

Mietin tuota perustelua, jota moni on käyttänyt eli ruotsi pitää säilyttää, koska se on toinen kotimainen kieli. Sikäli vähän huono peruste, että ruotsi voitaisiin samalla pudottaa pois tuosta asemasta ja Suomeen jäisi yksi (+ saame) virallinen kieli. Jos ruotsi ei olisi toinen virallinen kieli, kannattaisitteko sitten pakkoruotsin poistamista? Miten tilanne oikeastaan muuttuisi nykyisestä (siitä mikä ruotsin ja ruotsinkielisten asema on tässä yhteiskunnassa käytännössä), jos ruotsi ei olisi virallinen kieli?

marimma

Mun mielestä ainakin tollanen pakko-valinnainen ois just hyvä.
Mutta kieliä täytyis sitten olla tarjolla kattavasti. Ei mitään valitse ruotsi, englanti tai saksa. Vaan sitten pitää olla jo ranskaa, espanjaa, venäjää ja vähän "erikoisempaa" kanssa, myös viittomankieli ois ehdottoman ihana saada tähän opetukseen mukaan! :)

Mutta joo. Pakkoruotsi pois :)
Pakko enkku pysyköön. Siinä puhutaan kuitenkin jo maailmanlaajusesta kielestä jota ymmärtää muutkin kun Ruotsi.

riinaF

Mä komppaan tuota, että seiskalle mentäessä olisi pakko valita jokin kieli mutta ei automaattisesti tyrkytettäisi kaikille ruotsia. Esim. Venäjä on monissa paikoissa nykyään tärkeämpi kieli kuin ruotsi ja isommissa kouluissa voitaisiin järjestää vaikka Kiinan opetusta, joka myöskin alkaa nyky-Suomessa olemaan tärkeä kieli.

Tosin tässä tulisi ongelmaksi se, että kaikissa kouluissa ei olisi yhtäläisiä mahdollisuuksia kielten opetukseen ja valintamahdollisuudet voisivat olla aika surkeat kun taas isoimmissa kouluissa voisi opettaa vaikka kuinka montaa kieltä, koska resursseja ja oppilaita riittäisi. Tosin sama tilannehan on nytkin valinnaisten kielten kanssa.

Mä en itse ruotsista tykkää, mutta toisaalta en vielä seiskalla tiennyt suuntaavani tulevaisuudessa länsirannikolle, jossa sitä todennäköisesti tulen tarvitsemaan, joten sinänsä olen ihan tyytyväinen pakkoruotsiin.

Ja englanti kyllä ehdottomasti pidettävä pakollisena.

-Maya-

Miä oon pakkoruotsin kannalla..mutta oonkin aina tykänny siitä, joten oon vähän huono sanomaan.. :D
Tosta oli uutisissa joskus, että yhä useampi lukiolainen jättää ruotsin kirjottamatta, mutta sitten tuleekin yllätyksenä esim. ammattikorkeeseen mennessä, että siellä ammattiruotsi onkin pakollista ja että sitä varmasti tarvii työelämässä, asui sitten missä päin suomea tahansa..Ei välttämättä määrällisesti tarvitse paljoa, mutta tärkein sanasto on hyvä osata..

olematon

No ruotsista ois hyvä osata perusjutut, mutta sit jos ois joku pakko kieli valinnaisena ruotsin lisäksi (muu kuin enkku) niin sekin ois kiva idis!

marika_

Mä kokisin tulevan urani ja elämäni kannalta huomattavasti hyödyllisemmäks, että ruotsin sijasta olisin lukenut vaikka venäjää, saksaa, ranskaa tai kiinaa.

Kannatankin siis juuri pakollista kieltenopiskelua, en kuitenkaan pakkoruotsia. Eli juuri näin että pakollinen valinnaiskieli. Vaikka niin että jokaisella koululla olisi velvollisus tarjota kolmea tiettyä kieltä (esim. ruotsi, ranska, saksa) ja sen lisäksi saisi resurssien mukaan tarjota vaihtoehdoksi jotain muutakin.

Suomessa on paljon muitakin suuria kielivähemmistöjä kuin ruotsalaiset, joten en kertakaikkiaan voi ymmärtää miksi juuri ruotsin asema on niin korostettu. Ruotsia ei maailmalla ymmärretä ja kansainvälistyvässä maailmassa on entistä tärkeämpää osata ns. isoja kieliä, joita siis englannin ohella ovat juuri esimerkiksi saksa ja ranska.

Ainoa järkevä pakkoruotsia puoltava argumentti minkä nyt keksin, on se että ruotsin opiskelu yhdistää meitä muiden pohjoismaalaisten kanssa, sillä ruotsin osaamisesta ei ole enää pitkä matka myös norjan, tanskan ja islannin osaamiseen. Kuitenkin pohjoismaisen yhteistyön ja yleensäkin pohjoismaalaisuuden merkitys on vähentynyt ja EU:n kasvanut, ja EU:ssahan toinen "virallinen" kieli on ranska.

p.s. Missä vaiheessa Englannin opiskelu muuten tulee pakolliseksi? Viidennellä? Kun kolmannellahan voi jotain muutakin valita...
Englannin pakollisena pitämistä kuitenkin kannatan, se kun ihan oikeasti se the maailmankieli eikä sitä ilman oikein enää pärjää.

marimma
marika_
p.s. Missä vaiheessa Englannin opiskelu muuten tulee pakolliseksi? Viidennellä? Kun kolmannellahan voi jotain muutakin valita...
Englannin pakollisena pitämistä kuitenkin kannatan, se kun ihan oikeasti se the maailmankieli eikä sitä ilman oikein enää pärjää.

Meillä on ollu englantia kakkosluokalta asti. Vanhalla koululla luokalla 4 piti valita luokalle 5 ja 6 valinnaiskieli (saksa tai enkku) ja uudella koululla noi valinnat tuli vasta luokalla 6 jollon valittiin luokalle 7 valinnaisia.

Emilie
marika_
Kannatankin siis juuri pakollista kieltenopiskelua, en kuitenkaan pakkoruotsia. Eli juuri näin että pakollinen valinnaiskieli. Vaikka niin että jokaisella koululla olisi velvollisus tarjota kolmea tiettyä kieltä (esim. ruotsi, ranska, saksa) ja sen lisäksi saisi resurssien mukaan tarjota vaihtoehdoksi jotain muutakin.

Itse kannatan myös ruotsin muuttamista valinnaiseksi. Kuitenkin pitää muistaa, että mainitsemasi ranska ja saksa ovat melko vaikeita kieliä. Tästä nouseekin ongelma. Miten opettaa esim. saksaa ihmiselle, jolle ruotsikin tuottaa jo paljon ongelmia? Itse luin saksaa 5 vuotta ja ei se kyllä mikään hirveän helppo kieli ollut. Mielestäni parasta kaikkien kannalta olisi, että pakollisena luetaan englantia, ja kielistä kiinnostuneet saavat valita lukujärjestykseensä muita kieliä niin paljon kuin haluavat. Tämä onkin jo melko hyvin mahdollistettu isoissa kouluissa. Esimerkiksi minulla on eräs kaveri joka lukee pitkää ranskaa sekä englantia, keskipitkää ruotsia ja lyhyttä venäjää.

Ruotsin kieltä ei juurikaan tarvita enää missään ellei satu asumaan alueella, jota asuttavat enimmäkseen suomenruotsalaiset. En keksi yhtään tilannetta, jossa olisin kyseistä kieltä tarvinnut, lukuunottamatta yläasteen ja lukion ruotsin tunteja. Englantia olen sen sijaan joutunut käyttämään useamminkin, viimeksi eilen palvellessani asiakasta kaupassa.

Itse olen selvittänyt kielet siinä missä muutkin aineet, ne eivät ole intohimoni, mutta en niitä vihaakkaan. Enemmänkin vihani kohdistuu matemaattisiin aineisiin, mutta niitä ei juurikaan ole (matematiikkaa lukuunottamatta) pakollisina. Ruotsia joutuu kuitenkin lukemaan viisi kurssia, mikä on aivan liikaa "Ruotsin vihaajille" (vertaan itse siihen miten minulle matematiikan kuusi pakollista kurssia olivat jo aivan kidutusta). Monilla ihmisillä ruotsin kieltä kohtaan tuntuukin olevan melkoinen asennevamma, mikä vaikeuttaa jo koko lukion suorittamista. Esimerkkinä poikaystäväni, joka joutui käymään lukion 3,5 vuodessa, koska ruotsista tuli jatkuvasti nelosta. Kielipään puutteesta ei voi syyttää, koska englannista tuli kuitenkin E. Eiköhän näille henkilöille olisi ihan plussaa päästä siitä ruotsin opiskelusta eroon viimeistään lukiossa? Ehkä saavatkin sen lukion päättötodistuksen kivuttomammin kouraan.

Snaelaug

Mä aloin opiskella englantia kolmannella, ruotsia ja saksaa seiskalla. Enkä kyllä voi kehua osaavani mitään niistä täydellisesti. Englannilla pärjään ja sitä ymmärränkin melko hyvin, mut kun koskaan ei oo oikeen tullu sellasta tilannetta et se ois ollu ainoa selviytymiskeino niin sit puuttuu kokonaan rohkeus käyttää kieltä ko. tilanteessa :roll:

No mut ruotsiin. Tosiaan aloin opiskella sitä seiskalla, ja opetus oli järjestetty suoraan sanottuna päin p*rsettä, joten siellä jäi kaikki tärkeät jipot ja jutut oppimatta. Eli mulla on todella todella köyhä sanavarsto, enkä mä ymmärrä siitä kieliopista hölkäsen pöläystä. Jotenkuten osaan puhua, ja kirjoittaa, niin että ehkä muutkin sitä ymmärtää, mut kaikki kaatuu tosiaan tohon huonoon sanavarastoon.

Yläasteella, ja vielä lukiossakin mulla oli ankara asennevamma koko kieltä kohtaan, kävin tunneilla koska oli pakko. Noo, ehkäpä sieltä jotain jäi päähänkin, mut nippanappa selvisin kursseista läpi. Ysillä mä kyllä sain säälistä seiskan :shock:

Nykyään mun asenne on muuttunut. Mä haluaisin hirveesti osata puhua ruotsia, ja joskus ihan vasiten alan kavereillekin puhuun ruotsia (kännissä se sujuu hyvin :lol: ), mä kuuntelen paljon ruotsinkielistä musiikkia, joskus ruotsalaista radioa jne. Ja kyllä mun ois tärkeetä osata puhua sitä koska mun ala vaatii paljon kielten osaamista.

Kyllä mun mielestä on hyvä pitää ruotsi pakollisena kielenä. Suomi on kaksikielinen maa (taas se tuli..) ja mun mielestä se on rikkaus, ja sen tulis näkyä myös asiakaspalvelussa, eräänä esimerkkinä. Mun yks tuttu oli kerran kaupan kassana, alueella missä asuu paljon suomenruotsalaisia. Se on hyvä ruotsissa, ja sai todella paljon positiivista palautetta siitä et se palveli asiakkaansa ruotsiksi. Mun mielestä siitä saa olla ylpeä jos asiakaspalvelu-työpaikoissa osataan muitakin kieliä kuin englanti. Ja nimenomaan siellä tulis osata muitakin kieliä kuin englanti. Ja koska maassamme asuu paljon svenska språkig-kansalaisia (en ees tiiä kirjoitetaanko se noin..) niin kyllä meidän tulee näyttää et osataan sitä meilläkin vaikka kuin oltaisiin supisuomalaisia.

Venäjä, toinen mikä on nousemassa tärkeäksi. Venäläiset rakastaa Suomea ja sehän on nähty niin joulunjälkeisen ajan matkailussa kuin maakaupoissakin (viitaten asiaan venäläiset ostavat Puumalan pala palalta, ja on niitä tontteja ostettu muualtakin). Mun koulussa meille tuli venäjä pakollisena. Aluksi olin ihan et ":shock:" ja hohhoijaa, mut niin sitä vaan oppi alkeita siitäkin kielestä. Aika köykäset kurssit me sitä käytiin, mut asiakaspalvelun jokapäiväisiä tilanteita ja miten niistä selvitä, niitä me opeteltiin. Ei venäjän ainakaan vielä tarvis pakollista olla, mut mä uskon et jossain vaiheessa, ennemmin tai myöhemmin niitä kursseja kyllä tullaan lisäämään runsaalla kädellä :-k

Susannna

Itse muuttaisin nykyisen opetussuunnitelman (joka tässä tapauksessa tarkoittaa ruotsin pakollista opiskelua 7-luokasta lähtien) näin:

7-luokalla olisi jokaisen pakko aloittaa lukemaan englannin lisäksi jotain toista kieltä, mutta ei välttämättä ruotsia. Vaihtoehtoina voisivat olla esim. ruotsi, saksa, venäjä ja ranska (useimmilta yläasteilta löytyy ainakin saksan ja ranskan opiskelumahdollisuus ruotsin lisäksi). Eli ruotsin pakollisuus kokonaan pois, mutta pakko jonkin toisen kielen opiskeluun säilyisi.
Aluksi ruotsin opiskelijat varmasti vähenisivät dramaattisesti, koska kaikki olisivat hullaantuneita vapaudesta olla opiskelematta sitä kuuluisaa "pakkoruotsia". Uskon että myöhemmin valinnat kuitenkin tasoittuisivat, ja myös ruotsille löytyisi lukijoita.

Minusta nykyisessä systeemissä ei ole juurikaan järkeä. Mitä teet ruotsin kielellä esimerkiksi Imatralla tai Kuusamossa? Et mitään. Sen sijaan kyseisillä seuduilla olisi venäjän kielen hallinnasta varmasti korvaamatonta hyötyä.
Ruotsin kielen pakollisuutta perustellaan aina sillä kuinka se on virallinen kieli ja suomessa asuu niin paljon ruotsinkielisiä.
No, esimerkiksi venäläisiä asuu nykyään jo lähes yhtä paljon.

EDIT: joo no tää mun malli oli näköjään jo esitetty tuolla aikaisemminkin. Mutta, kertaus on opintojen äiti. :D

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat