"kanssasisarten" dissaaminen - Ihmiset ja ilmiöt

KataTheBlondi

Kyllä mäkin oon syyllistynyt murhaavaan tuijotukseen: oltiin serkun 10v hääpäivää bilettämässä ja oltiin siellä miehen kanssa ja mukana oli mun vanhemmat myös. Siellä jotkut naiset jakeli karkkia: yks niistä tuli puolet tisseistä näkyvissä mun miehen luokse ja tökkäs karkin flirttaavasti sen suuhun. PERKL! että otti päähän. Jos ei olis ollut mun serkun juhlapäivä, olisin varmasti kehittänyt siitä jonkun girlfightin. Niin vihanen mä olin. Varsinkin kun varmasti eukko huomas että pidettiin miehen kanssa toisiamme kädestä kiinni. :evil: Sillon kyllä tuijotin tooosi murhaavasti.

Sivut

Kommentit (71)

Laura P

On tiettyjä asioita joihin olen päättänyt tottua, vaikka en niistä pidäkään, sillä sopeutuminen tekee elämän paljon helpommaksi (koska ei olla jenkeissä, enkä saisi mitään miljoonakorvauksia, vaikka oikeuksiani vaatisinkin). Tähän ryhmään kuuluvat esimiehiltä, opettajilta ja miespuolisilta kollegoilta saadut kommentit (tyyppiä: ”Kiva hame, mutta saisi olla vähän lyhyempi” ja ”Onkohan Riitalla se aika kuukaudesta kun se oli niin ärhäkkä aamupalaverissa?” tai ”Onpa Lauralla mahtava rintavarustus”) ja satunnaiset kähminnät työpaikan ja jopa koulun illanvietoissa. Tähän ryhmään kuuluu myös, se että tiimityötä pyydetään esittelemään ryhmän ainoa mies, että naisten päälle puhutaan niin seminaareissa kuin kokouksissakin. Ja niin edelleen.

Sen sijaan olen ehdottomasti päättänyt olla tottumatta siihen, että naiset suhtautuvat toisiinsa yllämainitulla tavalla. Varmin tapa saada minut näkemään punaista on tyrmätä kiihkeä mutta harkittu väitteeni kysymällä ”Onks sul menkat, tai jotain?”. Tuolla perusteellahan kaikki naisen argumentit voidaan dissata vaihdevuosien loppumiseen saakka: aina joko on menkat, tai sitten ne on tulossa tai menossa. Toinen, mikä ärsyttää, on muiden naisten vartaloiden arvostelu ja kommentoiminen, ihan kuin ”hyvä perä” -tason läppää ei muutenkin saisi osakseen ihan tarpeeksi. Olisi hienoa, jos naiset edes itse voisivat luopua naisvartalon esineellistämisestä sekä sen määrittämisestä, miltä naisen kuuluu näyttää (vrt. toisen ketjun kommentit siitä, että lihakset eivät ole naisellisia). Samaten minua harmittaa se, että naiset tekevät päätelmiä muiden naisten älykkyydestä ja käytöksestä sen perusteella, minkä väriset hiukset tai minkälaiset vaatteet näillä on. Esimerkkinä: vaalea, rintava nainen avonaisessa topissa usein miten ei herätä kovin paljon arvostusta.

Eikös me voitais, mimmit, olla näitten juttujen yläpuolella, jookos?

Miffy

Mullakin on leijonaluonne, mutten pidä ollenkaan seksistisestä huomiosta.

Laura P puhuu taas asiaa. Minäkin olen hiukan huolestunut siitä, miten naisten rintama ei aina oikein pidä. Enkä tällä nyt tarkoita, että pitäisi olla jokin yhteinen naisten rintama miehiä vastaan tai mitään sellaista.

Olenkin jo muutamassa ketjussa paasannut siitä, miten huolestuttavaa on, kun kauneus- ja/tai naisellisuusihanne on niin kapea.

Jzzu

Vaikea olisi alkaa nimeämään sellaisia ketkä vastaavaan käytökseen eivät muodossa tai toisessa sorru.
Sääli, ehkä tästä vielä joskus viisastumme, sitä odotellessa.

Lizzie

Joo, mielenkiintoinen aihe.

Kärjistettynä esim. työmaailmassa: naiset ovat vahvimmillaan kun joku asia on vinossa, ja kollektiivisesti valittamalla saadaan yhteenkuuluvuuden tunnetta ja vertaistukea, tsemppaillaan toisia ja tykätään toisista.

Asia on sitten ihan eri, jos jollakin alkaa menemään hyvin: alkaa kateus, kyräily ja selän takana puhuminen. Yhteishenki ja lojaalius loppuu siihen..
Miksi naiset tekee tätä? Mikähän siinä on.. kateus? Epävarmuus omasta paikasta?

Ei miehet hauku esim. toistensa ulkonäköä samalla tavalla kuin naiset.

Tuo esineellistäminen, minusta on ihan ok sanoa että jollakin naisella on hyvä peppu, jos sen sanoo ihan vilpittömästi, eikä niin, että "tuolla on hyvä peppu.. mut sit sen naama on kyl vähä.."

Toisen ulkonäköä on mun mielestä ihan ok kehua, mutta haukkuminen on tosi ala-arvoista. Mua ei pieni positiivinen ulkonäön kehuminen loukkaa, kunhan se ei ole sellaista joka kyseenalaistaisi ajatusteni todesta ottamisen tms.

Ja tuo että miehet puhuvat luennoilla yms enemmän on ihan totta myös meillä. Opiskelen naisvaltaista alaa, ja opiskelijat jotka kommentoivat luennoilla ovat pääsääntöisesti miespuolisiä, vaikka prosentuaalisesti heitä on siellä n. 30%.

Omalta alalta vielä toinen mua kismittävä esimerkki:
Luokanopettajista noin 80% on naisia, miehiä siis luonnollisesti noin 20%.

Rehtoreista miehiä on kuitenkin 70%, eli vain 30% rehtoreista on naisia!
Eli näistä 20% opettajamiehistä erittäin suuri osa hankkiutuu johtotehtäviin.. naisten pomoiksi.
Tuo ärsyttää mua niin paljon että hakeudun ensi vuonna tekemään ne hallinnon 15ov, turha sitä on valittaa ja märistä jos ei itse edes yritä tehdä mitään.

Muistetaan me naiset mahdollisina tulevina äiteinä,(plus Jimmy isukkina :D ) että me olemme ne ihmiset, joiden kautta lapsillemme hahmottuu sukupuoliroolijaot ja usko omiin kykyihin. Kaikki lähtee siitä että kyseenalaistaa omat käyttäytymispatterinsa ja tekee muutoksia..

figaro
Lizzie
Kärjistettynä esim. työmaailmassa: naiset ovat vahvimmillaan kun joku asia on vinossa, ja kollektiivisesti valittamalla saadaan yhteenkuuluvuuden tunnetta ja vertaistukea, tsemppaillaan toisia ja tykätään toisista.

Asia on sitten ihan eri, jos jollakin alkaa menemään hyvin: alkaa kateus, kyräily ja selän takana puhuminen. Yhteishenki ja lojaalius loppuu siihen..
Miksi naiset tekee tätä? Mikähän siinä on.. kateus? Epävarmuus omasta paikasta?

Allekirjoitan. Tässä muutamalla tehtaalla töissä olleena voin sanoa, että akkavaltaiset paikat ](*,) Se kaava menee täydellisesti noin kuin Lizzie kirjoitit. Tuki ja turva tänään, huomenna perivihollinen. Voi jestas sentään! Yksi syy miksi en enää tahdo moisiin paikkoihin...

eikku

Meidän mutsi puhuu myös usein tosta työpaikkajutusta. Äiti on hoitoalalla, joka on aikas akkavaltaista. Ihan kauheeta, miten ne muijat puhuu toisistaan paskaa ja ihan oikeasti tappelevat työpaikalla!

Sitten tällänen juttu, että eräs miespuolinen kaverini puhui, että baarissa saa paljon helpommin naista kun on syöty kaula. Naisia alkaa kuulemma kiinnostaa ajatus siitä, että se on jonkun toisen ja se tuli juttelemaan mulle ja tarjoo drinksua... :roll: En sitten tiedä meneekö juttu aivan näin, mutta niin se jätkä kovasti väitti. Mun mielestä oksettavaa ja todella törkeää. (niin ja siltä jätkältä todella epätoivoista, jos se jollain imurilla vähän kaulaansa tekee mustelmia ennenkuin lähtee baariin:lol: )

taizu

Hoitoala on tosi akkavaltaista. Itse olen vain opiskelijan silmin tuota nähnyt enkä ole ainakaan opiskelijan osasta pitänyt> saletisti pompotetaan ja saletisti kukaan ei ole koskaan täyden vitosen arvoinen...
Ja tunnelmassa on todellakin parantamisen varaa.. ehkä muutama periaate on joillakin valitettavasti pyörähtänyt nurinpäin.

sopuli
eikku

Sitten tällänen juttu, että eräs miespuolinen kaverini puhui, että baarissa saa paljon helpommin naista kun on syöty kaula. Naisia alkaa kuulemma kiinnostaa ajatus siitä, että se on jonkun toisen ja se tuli juttelemaan mulle ja tarjoo drinksua... :roll: En sitten tiedä meneekö juttu aivan näin, mutta niin se jätkä kovasti väitti. Mun mielestä oksettavaa ja todella törkeää. (niin ja siltä jätkältä todella epätoivoista, jos se jollain imurilla vähän kaulaansa tekee mustelmia ennenkuin lähtee baariin:lol: )

Oma poikaystäväni väitti, että kihlasormus sormessa saa hyvin naisia. (Oli edellisensä kanssa kihloissa ja piti sormusta vielä eronkin jälkeen jonkun aikaa). Tiedä sitten... Ehkä me naiset kaivataan huomiota ja ollaan otettuja, kun "toisen oma" osoittaa huomiota.

Naiset on hirveitä toisilleen... Itse en ainakaan aio mennä koskaan työpaikalla mukaan siihen paskanpuhumiseen, vaan poistun paikalta hyvin nopeasti.

tanjazuzanne

Olen kanssa huomannut, miten törkeitä me naiset välillä ollaan.. Ensin hymyillään ja ollaan niin ystävällisiä, mutta sitten selän takana puhutaan paskaa.. :( Yritän itse pysyä kaukana sellaisista ihmisistä, vastenmielistä.

Laura P

Niin kehumisestä vielä, en tainnut olla kovin tarkka. Laura P ottaa tietenkin myös mielellään kehuja vastaan! Ja jopa ulkonäöstä! Ja vieläpä miehiltäkin!

Tästä tulee vähän mieleen se, kun miehet työpaikallani ensin toteavat kuulteni toisilleen, että "murea perse tossa, Lauralla", ja jos sanon takaisin mutisevat toisilleen "onhan se, kun ei saa naista kehua". Vähän sama kuin esimiehen klassinen selitys kähmitäsyytteisiin: "Se oli huumoria! Eiks se nyt leikkiä ymmärrä?". Nojoo, asiassa eteenpäin!

Kehuja voi antaa niiin monella tavalla, ja varmasti kaikki ovat olleet tilanteessa, jossa komentin sisältö teoriassa on myönteinen, esim. "hyvä perse", mutta konteksti tekee siitä halventavan (tyyliin, kommentin esittäjä on "perseen" esimies, jonka kuuluisi ajatella firman liikevaihtoa enemmän kuin alaisten takapuolia). Aika yleistä myös on, että jossain terassilla tai klubissa nainen yrittää olla ns. "hyvä jätkä", ja kommentoi muiden naisten rintoja ja persettä seurueensa miehille (eikä aina ihan myönteiseen sävyyn). Jotenkin, vaikka olenkin opetellut tilanteesta riippuen joko sietämään tai antamaan takaisin miesten jutuille, vastaavat kommentit naisilta jättävät minut tosi aseettomaksi ja vetävät minut kyllä todella maahan.

Tuo naisten keskinäinen kateus ja kyräily on kyllä totta, mutta ei sitäkään kannata liioitella. Itse olen ollut täysin naisten dominoimissa työpaikoissa, joissa ilmapiiri on ollut aivan mahtava ja lounastunneilla on naurettu vedet silmissä. Luulen, että yksi suuri ongelma naisvaltaisilla työpaikoilla on se, että naisilla usein on tapana viedä kotiasiat töihin, eli jutella melko paljonkin yksityiselämän asioista työkaverin kanssa. Kun sitten on samassa työpaikassa 20 vuotta ihmisen kanssa, jonka tuntee läpikotaisin, pakostahan se toinen alkaa jossain vaiheessa kypsyttää. Hyvä puoli tässä toisaalta on se, että työkaverit usein huomaavat, mikäli yhteisössä joku esimerkiksi masentuu, ja hyvässä tapauksessa saattavat puuttua asiaan. Aika tyypillisiähän ovat nämä iltsikan jutut, joissa haastatellaan perheensä ja itsensä tappaneen miehen työkaverimiehiä, jotka toteavat, että "en ikinä arvannut, että jotain olisi ollut pielessä".

Eli juoruilun toinen puoli on välittäminen!

Lizzie
Rehtoreista miehiä on kuitenkin 70%, eli vain 30% rehtoreista on naisia!
Eli näistä 20% opettajamiehistä erittäin suuri osa hankkiutuu johtotehtäviin.. naisten pomoiksi.
Tuo ärsyttää mua niin paljon että hakeudun ensi vuonna tekemään ne hallinnon 15ov, turha sitä on valittaa ja märistä jos ei itse edes yritä tehdä mitään.

Toi on jotenkin ihan uskomatonta (ja on myös ihan uskomaton, jos joku väittää, että naisten uramahdollisuudet ovat samat kuin miesten)! Luulen kyllä, että tuossakin osasyyllisiä ovat naiset itse. Muistelen lukeneeni tutkimuksesta, jonka mukaan myös naiset itse kokevat, että miehet ovat sopivampia esimiesasemaan! Niin kauan kun naisten omat asenteet ovat tämän kaltaisia, on kai aika turha odottaa mitää huimaa edistystä.

Lizzie
Muistetaan me naiset mahdollisina tulevina äiteinä,(plus Jimmy isukkina :D ) että me olemme ne ihmiset, joiden kautta lapsillemme hahmottuu sukupuoliroolijaot ja usko omiin kykyihin. Kaikki lähtee siitä että kyseenalaistaa omat käyttäytymispatterinsa ja tekee muutoksia..

Just eikä melkeen!

figaro
Laura P
Lizzie
Just eikä melkeen!

Viisaita sanoja Lizzieltä. Sanoista tekoihin :)

Lizzie
figaro
Laura P
Lizzie
Just eikä melkeen!

Viisaita sanoja Lizzieltä. Sanoista tekoihin :)

Hehee, siinä on vaa semmonen ongelma et sinne valitaan n. 10 opiskelijaa vuosittain ja pitää olla valmistumassa kohta, ja koska en ole mikään ainejärjestöaktiivi tms en osaa yhtään sanoa, kuinka helposti sinne rehtori-instituuttiin pääsisi.. Mutta yritetään :)

Peikko

Kyllähän se kivalta tuntuu kun saa kehuja ulkonäöstä sun muusta, mutta työpaikalla se on varmasti ahdistavaa. Miehet ajattelevat eri tavalla kuin naiset. Luulen, että miehet ajattelevat naisten pitävän kehuista, kun he tälläävät ja pukeutuvat huomiota herättävästi. Jos emme välittäis hevon vittua miesten mielipiteistä ja ajatuksista niin samahan se olisi minkä näköisenä sitä kadulla kulkisi kun kukaan siitä ei välittäisi eikä huomaisi. Kaikki miehet kehuvat naisten ulkonäköä, jotku isoäänisemmin kuin toiset. Jos he olisivat hiljaa kun vieressä kehutaan, niin heidät leimattaisiin homoksi ja alettaisi härnäämään. Jotkut miehet osaavat kyllä ilmaista mieltymyksensä todella iljettävästi, juuri puristelemalla ja kourimalla jokaista hyvän näköisen pepun omistavaa neitoa. En puolustele miesten käytöstä, mutta uskoisin että he näkevät nämä asiat eri tavalla kuin me naiset. Jotkut naiset pitävät ja nauttivat vieraiden miesten hiplailuista sun muista ja toiset eivät voi sietää sitä. Se antaa ristiriitaisen kuvan.

Jzzu
Peikko
Jos emme välittäis hevon v***u miesten mielipiteistä ja ajatuksista niin samahan se olisi minkä näköisenä sitä kadulla kulkisi kun kukaan siitä ei välittäisi eikä huomaisi.

Kysymys: olihan tää sarkasmi?
Meinaan vaan että mie ainakin laitan itteni nätiks ihan omaksi ilokseni. :roll:

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat