Turkikset yms. - Ihmiset ja ilmiöt

Meisy

Ostin mun erittäin kauniin ja hotin piisamiturkkini kirppipseltä ja se käytettiin muodistamassa. on se kyllä niin hiton hieno. :!: Oon himoinnut turkkia ja nyt sen sain. aah.... tai on se mulla jo jonkin aikaa ollut.
lukiossa kun ussan ope kysy turkiskysymyksen,niin olin ainut likka joka ei vastustanut turkiksia,no sitten vanhojenpäivänä puolella "vastustajatytöistä" oli turkispäällä ja olivat kuulemma aitoja. "Se on niin coolii vastustaa,mutta sit välillä täytyy pitää"

Sivut

Kommentit (85)

Rahel

[color=red]Kirpputori-threadista siirretty omakseen. figaro[/color]

Ihan uteliaisuudesta kysyn, että voisitteko harkita turkiksen ostamista kirpputorilta? Ja OT, mitä mieltä muuten olette turkisten käytöstä? Tuli mieleeni, että tästä aiheesta eläinsuojelijat ovat usein eri mieltä keskenään. Joidenkin mielestä turkiksen käyttäminen itsessään on jo vahva "statement" ja siksi he eivät käytä edes kirpputorilta ostettua turkista, joka ei siis enää varsinaisesti edesauta uusien turkisten tuottamista. Jotkut taas pitävät kirpparilta ostetun turkiksen käyttämistä ihan ok juttuna.

Mulla on hiukan kahtalainen suhtautuminen tähän asiaan. Pohjanmaalta kotoisin olevana tiedostan varsin hyvin turkistarhauksen tärkeyden elinkeinona. En kuitenkaan voi hyväksyäkään elinkeinoa, joka perustuu ainoastaan turhan hyödykkeen tuottamiseen eläimiä tappamalla. Itse ostin kerran kirpputorilta lammaskelsin, joka oli varsin lämmin, mutta hiukan epäkäytännöllinen. Varsinaista "turkista" (eli turkiseläimen turkista) en ole kirpputorilta ostanut. Tuntuisi hiukan oudolta kävellä minkki- tai kettuturkissa, kun kuitenkin periaatteellisista syistä vastustan turkistarhausta...

Jzzu
Rahel
Ihan uteliaisuudesta kysyn, että voisitteko harkita turkiksen ostamista kirpputorilta? Ja OT, mitä mieltä muuten olette turkisten käytöstä? Tuli mieleeni, että tästä aiheesta eläinsuojelijat ovat usein eri mieltä keskenään. Joidenkin mielestä turkiksen käyttäminen itsessään on jo vahva "statement" ja siksi he eivät käytä edes kirpputorilta ostettua turkista, joka ei siis enää varsinaisesti edesauta uusien turkisten tuottamista. Jotkut taas pitävät kirpparilta ostetun turkiksen käyttämistä ihan ok juttuna.

En ole turkistarhausta vastaan suoranaisesti mutta en osta turkkia edes kirpputorilta, ei vaan miellytä mun silmää.
Nahkatakkeja olen ostanut kirpputorilta mutta uutena en ostaisi sellaistakaan.

Miffy

Mä vastustan turkistarhausta ja hyväksyn iskut tarhoille ja liikkeisiin. Ei siitä sitten sen enempää.

En myöskään käyttäisi kirpputoriltakaan ostettua turkista. En halua, enkä myöskään kehtaisi. Jooh, se on jo itsessään "statement" se turkis, vaikka olis mistä.

Kaiken lisäksi turkikset ovat useimmiten todella rumia.

Rixuliini

En usko että turkista voisin ostaa, edes kirpparilta, nahkatakki on sitten eri asia. Ostahan minä nahkaiset kenkäni ja laukkunikin uutena.
Ainoa tuollainen nahasta valmistettu takki on mummon vanha kelsiturkki, tosin vuori ei ole turkista, vaan ihan jotain keinotekoista, mutta se päällinen on siis sitä pehmeää kelsiä.
Ja tätäkään en ole ostanu, vaan perintönä minulle kulkeutunut, ja tosi hyväkuntoinen ja lämmin, vaikkakin ikää varmaan reilut 40 vuotta..

Sinsemilla

itse en ainaakaan turkistarhausta kannata...mutta en myöskään pidä niitä iskuja järkevinä, kun ei ne eläimet kuitenkaan siellä luonnossa pärjää... pitäis jotenkin toisin keinoin saada se turkisteollisuus loppumaan...

mutta siis...voisin kyllä kuvitella ehkä jonkun lampaantaljan lämmikkeeksi vaikka lastenvaunuihin...

tääkin on niin kakspiippunen juttu... siis jos elettäs esim. niitä aikoja kun ihmiset metsästi eläimiä ruuaksi ja niistä saatiin sitten taljat ja turkit talveksi (tyyliin jotkut inkkarit tai eskimot jne), pidän ihan hyväksyttävänä...mut tää nykyaikanen tehotuotanto kyllä vähän rassaa...

Miffy

Joo totta Sinsemilla. Ja kun silloin ennen käytettiin koko eläin: lihat syötiin, sisäelimistä tehtiin esim. saippuaa, jänteet naruks, turkki/nahka vaatteeks/majaks.

Joo, tuo on kyllä totta, etteivät turkiseläimet pärjää useinkaan luonnossa, mutta mä hyväksyn iskut silti, koska ne ja kantakorttien hävittäminen ovat suuri taloudellinen takaisku yrittäjälle (jotkut jopa menneet konkkaan) ja saavatpa eläimetkin hetken maistaa vapautta. Sitäpaitsi mun mielestä parempi että ne kuolevta metsään kuin kaasulla/sähköiskulla peräsuoleen ja päätyvät jonkun niskaan takkina/somisteena/tms.

Huooh tää aihe nostaa mun adrenaliinitasoja. Pakko oli kuitenkin hiukan jatkaa ;)

Shandy
Miffy
Joo, tuo on kyllä totta, etteivät turkiseläimet pärjää useinkaan luonnossa, mutta mä hyväksyn iskut silti, koska ne ja kantakorttien hävittäminen ovat suuri taloudellinen takaisku yrittäjälle (jotkut jopa menneet konkkaan) ja saavatpa eläimetkin hetken maistaa vapautta.

Minusta iskut turkistarhoille ovat väärin koska se tarhaus on niiden ihmisten elinkeino. En minäkään turkistarhausta kannata enkä turkkia käyttäisi, mutta en silti lähtisi kenenkään elinkeinoa riistämään. En halua alkaa asiasta väittelemään sen enempää kun sinulla on asiasta vahvat mielipiteet samoin kuin minulla, mutta totesinpahan vain.

Miffy

Joo totta kyllä, tiedän ja tiedostan asian tuonkin puolen.

Mutta minun mielestäni niin kauan kun lain mukaan saa kiduttaa eläimiä, niin kauan saa laittomasti häiritä tätä toimintaa.

Puhumattakaan siitä, että onko edes se oikein, että ihminen vain turhamaisuutensa vuoksi kasvattaa eläimiä ja tappaa ne.

Jzzu

Suurin osa tarhattavista turkiseläimistä ei kuulu Suomen luontoon.
Se millaisissa oloissa ja miten turkiseläimiä kohdellaan ei ole ok mutta iskut turkistarhoihin on väärä tapa toimia.
Sen lisäksi että siinä kärsii turkistarhaaja ja turkiseläin uhriksi joutuu myös täysin sivulliset ihmiset [size=9](lähinnä omaisuus vahingot)[/size] ja luonnossa jo elävät eläimet.

Cs

minäkään en ostaisi turkiksia sitten mistään, enkä käyttäisi kyllä lahjoina saamianikaan. minua yksinkertaisesi kuvottaa se että jonkun eläimen nahka joka on saanut kärsiä koko elämän on edes kosketuksessa minuun. lämpimiä vaatteita voi tehdä muutenkin ja tuo on elämän riistämistä ja kidutust! it's not for me!
mutta iskut turkistarhoihin on toisaalta todella kaksipiippuinen juttu.. en siitä tiedäkään omaa kantaani niin selvästi! toisaalta haluiaisin että eläimet saisivat vapuden, mutta elämä ei ole täydellistä, eli ne kuolisivät lähes heti. mutta jos näin saadaa turkistarhaus loppumaan niin kai se sitten pitää hyväksyä. ei eläinten elämä iinä häkissäkään parempi olisi, tosin kuolema ehkä hieman nopeampi ja kivuttomampi?? kuin luonnossa. vai? en tiedä sattuuko toi sähköisku niitä ennen kun ne kuolee ja ruokitaanko niitä siellä ollenkaan :oops: valaiskaa minua ihmiset :wink:
mutta jos toisilta menee elinkeino niin onhan sekin paha asia mutta aina on avustuksia ja minusta on paljon pahempaa tappaa sen vuoksi!!!

Miffy

Totta, osa tarhattavista eläimistä ei kuulu Suomen luontoon. Sepä onkin yksi ongelma.

Eläin kyllä kärsii vähemmän kun se vapautetaan, kuin jos se joutuisi tarhalle jäämään.

Tää on kyllä aihe josta saisi vaikka kahenkymmenen sivun keskustelun ;)

taki

OT

Miffy

Eläin kyllä kärsii vähemmän kun se vapautetaan, kuin jos se joutuisi tarhalle jäämään.

Niin ehkä kyseinen eläin, mutta entäs eläimet siinä ympäristössä johon se vapautetaan. Suurin osa tarhattavista petoeläimiä, jotka eivät kuulu Suomen luontoon. EVR ei ymmärrä eläintensuojelusta mitn! Keksisivät jo uusia tapoja lopettaa tarhaus, kuten lainsäädäntöön ja muotiin puuttuminen.

Miffy
taki
OT
Miffy

Niin ehkä kyseinen eläin, mutta entäs eläimet siinä ympäristössä johon se vapautetaan. Suurin osa tarhattavista petoeläimiä, jotka eivät kuulu Suomen luontoon. EVR ei ymmärrä eläintensuojelusta mitn! Keksisivät jo uusia tapoja lopettaa tarhaus, kuten lainsäädäntöön ja muotiin puuttuminen.

Varmasti tarhoilta vapautetut esim. minkit syövät muita eläimiä vapaaksi päästyään. Tämä kuitenkin on erittäinkin luonnollista. Suuretkaan vapaaksi päästetyt laumat eivät häiritsevästi sitäpaitsi horjuta jo olemassa olevia populaatioita, esim. jos nyt jatketaan minkeistä puhumista.

Miffy

Niinno, en tiedä. Mutta tarkoitin siis tuolla populaatiojutulla sitä, että vaikka minkkejä päästettäisiin isokin määrä vapauteen, niin se ei sen kummemmin hetkauta luonnossa jo valmiiksi olevaa kantaa.

Lucky Lady
Miffy

Varmasti tarhoilta vapautetut esim. minkit syövät muita eläimiä vapaaksi päästyään. Tämä kuitenkin on erittäinkin luonnollista. Suuretkaan vapaaksi päästetyt laumat eivät häiritsevästi sitäpaitsi horjuta jo olemassa olevia populaatioita, esim. jos nyt jatketaan minkeistä puhumista.

Kyllä horjuttavat, ainakin jossakin määrin. Vapaaksi päästetyt petolaumat tekevät hurjaa vahinkoa esim. alueen maassa pesiville linnuille syömällä munat ja poikaset ja vielä emolinnutkin jos kiinni saavat. Ja minkkien vuoksi vesikko on Suomesta hävinnyt vissiin kokonaan, tosin tätä lausetta en 100% faktaksi väitä, mutta näin muistelen lukeneeni.

En ostaisi turkkia kirpparilta, mutta vain siitä syystä että ne ovat rumia. Minusta valmiin, jo käytössä olleen tuotteen eliniän jatkaminen ei ole millään tavalla arveluttvaa. Uutta en toki ostaisi.

Turkistarhausta en vastusta sinänsä, mutta tarhaukseen tulisi löytää eläinystävällisempiä keinoja (tosin esim. maalattialliset aitaukset eivät taas yrittäjien kannalta toimi, koska ne huonontavat turkisten laatua).

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat