Uskonto/uskonnottomuus elämässäsi? - Ihmiset ja ilmiöt

gollum

Joo niin tehään :D Ehkä lopetan tähän.

Sivut

Kommentit (261)

Emilie
Laurau
En ihan ymmärtänyt nyytikin pointtia, mutta..
kuinkaniin evoluutio on todistettu juttu?
niinkuin aikasemmin sanoin, se on _teoria_.

Evoluutioteorian todisteet:
[url]http://www.biomi.org/biologia/evoluutio/todisteita.html

Evoluutio on ihan todistettu juttu, evoluutioteoriassa on taas enemmän aukkoja.

Evoluutio ja evoluutioteoria on syytä erottaa käsitteinä. Evoluutio on tosiasia, jota havaitaan luonnossa. Evoluutioteoria on puolestaan paras saatavilla oleva selitys (paradigma) evoluution tosiasialle.

Anteeksi pilkun nussiminen mutta pisti niin pahasti silmään -.-

Ananas_

Darwin on vastannut omasta näkökulmastaan näihin kysymyksiin, mutta miksi pitäisi olettaa sen olevan oikea? Uskotko että ihminen on kehittynyt apinasta? Darwin itsekin sanoo, että käsitys Jumalasta maailman ylläpitäjänä on hieno. Hän ei itsekään tiedä vastauksia kaikkiin kysymyksiin. Darwinin käsitys on pelkästään biologinen.

Eikö ihmisen elintoiminnot ja ruumiillinen täydellisyys tee ihmisestä hienoa olentoa? Vaikka ihminen tekee itse omat valintansa ja käyttäytyy muita kohtaan itsekkäästi, ei se tee hänen ruumiistaan vähemmän arvokasta. Se on hieno koneisto. :wink: Hullu tämä maailma on koska ihmiset tekevät tästä hullua, tappavat toisiaan ja elävät miten elävät koska itse niin valitsevat. Ja Raamatussa on paljon hyviä ja vanhoja opetuksia.

Kristinuskon Jumala on opetuksiltaan "paras". Islam alistaa naisia ja on väkivaltainen, ja se on kehitelty juutalaisuuden ja mm.hindulaisuuden pohjalta. Buddhalaisuus on tyhjyyden palvomista. Olen käynyt itse Japanissa ja tiedän mitä buddhalaisuus on. Muut uskonnot etsivät omilla tahoillaan Jumalaa, mutta kristinuskon Jumala on lähimpänä meitä ihmisiä. Jeesuksen opetukset ovat humaaneja ja ihmisläheisiä, joten miksei noudattaa niitä? :D

JenJen

Kuulun ev.lut kirkkoon, olen harkinnut kirkosta eroamista,
mutten ole saanut sitä vielä aikaan. Sanoisin olevani agnostikko,
eli en usko että on mitään varmaa tietoa mistään yliluonnollisesta,
mutten myöskään kiellä asiaa. Voisin sanoa olevani aika avomielinen
uskon suhteen niin kauan kun se pidetään henkilökohtaisena juttuna
eikä aleta tuputtamaan.

Poikaystäväni ei kuulu kirkkoon ja meillä on vähän kähisty siitä,
pitäisikö minun erota kirkosta vain koska hänen mielestään kirkkoon
on tyhmää kuulua enkä voi perustella kirkkoon kuulumista mitenkään.
Minä haluaisin kummiksi ja naimisiin jossakin hienossa kirkossa,
muuten en juurikaan kys. laitoksesta välitä. Myös kihlautuminen
kuuluu mielestäni parisuhteeseen: minä näen sen lupauksena toisen kanssa elämisestä, poikaystäväni kirkollisena typeränä perinteenä.
En taida tällä menolla päästä ikinä kihloihin/naimisiin kirkossa. :/

Kaihokielo

Tässä ketjussakin jotkut näyttävät uskovan jälleensyntymiseen. En nyt kohdista tätä postausta mitenkään, jokainen uskoo, mihin haluaa ja niin on hyvä. Joidenkin tuntemieni ihmisten, joiden kanssa jälleensyntyminen on tullut puheeksi, on kuitenkin ärsyttänyt niiden tapa ottaa esim. hindulaisuudesta pelkkä jälleensyntymisoppi. Tai siis jotkut kaverit tuntuvat haluavan uskoa jälleensyntymiseen lähinnä siitä syystä, että niiden oma elämä tuntuu vaikealta ja että niillä on huono itsetunto. Ne pitää lähes automaattisena, että tulevat syntymään parempiin oloihin, kuin nyt, ja saavat turvaa siitä ajatuksesta, vaikkeivat käyttäydy ehkä niin, että karman lain mukaan syntyisivät "parempiin" oloihin. Mun on aika vaikee ymmärtää sitä, koska oon varma, että jos syntysin uudelleen, syntysin varmaan ruohonkorreksi tai isomahaiseksi lapseksi Afrikkaan. Oikeastaan en kyllä usko jälleensyntymiseen, koska miulle tässä yhdessäkin on tarpeeksi. Oon kuitenkin saanut hyvät puitteet elämälleni, eikä ainakaan sen takia tarvitse toivoa uudelleensyntymää.

En tällä postauksella tosiaan halua arvostella kenenkään uskoa jälleensyntymiseen, mutta jotenkin olen ihmetellyt joidenkin tuttujen asennetta kyseiseen asiaan. Vaikka siis ottaahan ihmiset muistakin uskonnoista helposti vaan "hyvät" jutut, itekin teen niin hyvin suvaitsevaisessa kristinuskossani.

Ananas_

Maailmako olisi vahinko? Oletko miettinyt, kuinka täydellinen luomus maapallo on? Kuinka täydellinen ihminen on? Ajattele, kuinka kummallista on, jos maailma olisi syntynyt joidenkin kappaleiden yhteentörmäyksestä. Koko se täydellinen systeemi. Einsteinkin sanoi, että on typerää uskoa että maailmankaikkeus kaikessa järjestyksessään olisi pelkän sattuman tulos. Mutta jokaisella on oikeus mielipiteeseen! :wink:

Ja mistä johtuu se, että ihminen on merkitsevästi erilainen kuin eläin? Ihmistä ei voi verrata eläimeen. Hautaavatko eläimet kuolleet toverinsa? Ja pelkäävätkö eläimet kuolemaa jo kauan ennen sen tapahtumista? Eläimellä ei ole kykyä käsitellä asioita samoin kuin ihmisellä, eikä sillä ole samanlaista psyykeä. Itse luen Raamattua, suosittelen! :D Psykologiaan tutustuminenkin on vain hyväksi.

procyon-a

Jos sen kirjan kaikki ristiriidat laittaisi tähän yhteen jonoon, niiden selvittämiseen saattaisi mennä elinikä. Aika kummallista olisi vaatia ihmiseltä ristiriidatonta toimintaa, kun ihminen on ne ristiriidat sinne vielä kaikenlisäksi itse kirjoittanut. Ehkä se sen kirjan pointti ei ole loppupeleissä se, että vain minuun uskomalla pääset taivaaseen, muuten sinua rankaistaan. Ehkäpä se on vain se, että ottakaa muutkin huomioon jokapäiväisessä toiminnassa. Eli taas ollaan siinä mistä tämä käyntiin lähti. :)

edit höpötetään samasta asiasta kokoajan kilpaa :D

Ananas_

Ei voi olettaa, että kaikki Raamatussa on totta, koska siihen on tullut muutoksia mm. käännöksien vuoksi. Gollum, eikö tuo ottamasi kohta ollutkin Paavalin kirjoittama? Sanoiko Jeesus näin, että homot joutuvat helvettiin? Vai oliko tämä Paavalin oma mielipide näistä "huorintekijöistä"?

Islam ei kehota tähän, mutta hyväksyy kuolemantuomiot. Bush on eri asia, hän ei edusta kristinuskoa vaan on yksittäinen ihminen maapallon päällä, joka tekee asioita väärin. :wink: Ja kuinka tiede voisi todistaakaan Jumalan olemassa oloa? usko tulee ihmisestä itsestään. Jokainen ihminen etsii Jumalaa jossakin vaiheessa elämäänsä. Ilman Jumalaa ihminen on tyhjä. Tuntuu että jotain puuttuu. Uskotteko sielun olemassaoloon?

Mariel
Ananas_
Uskotko että ihminen on kehittynyt apinasta?

Uskotko että ihminen olisi elänyt sovussa dinosaurusten kanssa? evoluution huomaa jo käytännössä nopeasti, kun virukset tulevat resistenteiksi lääkkeille. en myöskään ymmärrä miten ihminen olisi täydellinen.

Voitko tosiaan sanoa, että joku uskonto olisi kaikista näkökulmista "paras"?

Raamattu on ihmisen kasaama, eli eiköhän siinäkin ole muita virheitä kuin käännösvirheet

Puhelinpervo

En usko mihinkään jumaliin ja nykyajan kristilliset kirkot on MUN mielestä pelkkää vallankäytön välineitä, siksi erosin kirkosta.. Kuitenkin uskonnot kiinnostaa paljon, lähinnä kulttuuritasolla..

Uskonnot ovat siinä hyvä asia, että ne antaa upeita kokemuksia ja voimavaroja uskoville ja muovaavat eri alueiden kulttuureja..
Ja oon sitä mieltä että tiedettä ja uskontoa ei pitäisi asettaa kilpailijoiksi..

Tiedehän on nimeonmaan todistettuja faktoja ja uskonnot ovat [u]uskon[/u]asioita..

Toi evoluutioteoria vs. luomisoppi- kumpi pitää paikkansa- väittely on mun mielestä täysin turhaa..

gollum

Joo Paavalin kirje. Jeesus ei oo ite sanonut mitään homoseksuaalisuudesta, mutta nimesi kyllä Paavalin seurakunnan ohjaajaksi. Kai tää meinais että Paavalin sanaan pitäisi voida luottaa? Mut siis joo, jos pelkkiä Jeesuksen sanoja katsoo, niin silloin ei oo mitään homoista. Se, miten loogisena tätä pitää riippuu ihan itsestä.

Kyllä mä uskon sielun, tai hengen, olemassaoloon. Uskon että kaikilla on henki, myös eläimillä ja kasveilla. Myös kalliolla ja vedellä. En usko että tietoista henkeä tai sielua jää kuollessa jäljelle, uskon että kuolema on kuin nukahtaa eikä enää herää. Se ei musta oo mitenkään pelottava ajatus.

Mä oon uskonut kyllä Jumalaan, mutten enää usko. Musta ei silti tunnu tyhjältä. Enemmän oma itseni mä oon nyt, kun oon ottanut asioista selvää ja löytänyt omat mielipiteet ja ajatukset asioista.

Ja Bush oli vaan esimerkki, pointti on se että ihan samoin kristinuskon nimeen tehdään pahoja asiaoita kuin islamin.

Rahel
Ananas_
Jos Jumala antaa ihmisen valita hyvän ja pahan väliltä, eikö se tarkoita sitä, ettei Jumala halua pakottaa ihmistä ymmärtämään, mikä on oikein? Ihmisen täytyy itse ymmärtää ero hyvän ja pahan välillä ja seurata sitä, minkä näkee oikeaksi. Jumala kutsuu ihmisiä muutaman kerran elämässä. Sitä voi joko vastata tai jättää vastaamatta.

Nuorena on helppo sanoa, ettei usko mihinkään. Että ei tuolla ylhäällä mikään meitä määräile. Tärkeintä on elää täysi ja kokemusrikas elämä. Nuorena uskoo olevansa kuolematon. Mutta entäs sitten, kun kuolema kolkuttaa? Maailman kiireiden vuoksi harva pysähtyy todella miettimään, mistä me todella olemme tulleet ja minne me päädymme. Mistä rakkaus on kotoisin? Miksi kaikki kuuluttaa rakkaudesta? Koska se on kotoisin Jumalalta.

No minä olen melkein 30-vuotias enkä siltikään usko jumalaan. Vielä vähemmän nyt kuin teini-ikäisenä. Ja olen kyllä funteerannut myös kuolemaa ja kuolemanjälkeistä elämää aika tarkkaan. Uskon jälleensyntymään, en taivaaseen ja helvettiin.

Rakkaus puolestaan on ihmisten keksintöä ja sitä esiintyy kaikissa uskonnoissa riippumatta siitä, tunnustaako uskonto jumalaa/jumalia. Esim. buddhalaisethan uskovat Dalai Laman olevan myötätunnon ja rakkauden ilmentymä, vaikka buddhalaiset eivät jumalaan tai jumaliin uskokaan.

mau_

Itse en kuulu mihinkään uskontoo, enkä usko mihinkään yliluonnolliseen jos sen noin karkeasti voidaan sanoa, uskon että kaikelle on tieteellinen selitys. Ja uskon että jos jokin yliluonnollinen sittenkin johtaisi tätä maailman menoa niin se ei olisi meidän tuntema kristin uskon jumala ja tuskin muukaan tämän hetkisen maailman uskonnoista, vaan jotain mitä kukaani ihminen ei tarkalleen tiedä. jos kukaan nyt tajuaa mitä tarkoitan.

Itse en kuitenkaan tahdo väitellä jumalan olemassa olosta sillä kaikilla on omat näkemyksensä ja elämän kokemuksensa joiden perusteella tekee valintansa elämässään, enkä mene väittämään kenenkään olevan enemmän oikeassa tai väärässä kuin minä. Ainoa asiaan liittyvä aihe jossa sanoisin olevani oikeassa on evoluutio, koska siitä on niin paljon tieteellisiä todisteita.

Mutta asiaan, minua on koko elämäni mietityttänyt se seikka kristin uskon jumalassa (myös joidenkin muiden uskontojen jumalissa, kristin usko vain on se parhaiten tuntemani uskonto) että mikä hänessä on niin hyvää. Itselleni tulee lähinnä mieleen tiedemies joka pitää koe eläimiä. Hän olettaa että kuulopuheiden perusteella ihmisten pitäisi uskoa hänen olemassa olemiseensa ilman konkreettisia todisteita. Ja jos ei usko niin ei pääse taivaaseen. mielestäni tämä "jumalan toiminta" on muutenkinaika itsekästä.

En nyt tarkoita että asiat näin olisivat enkä halua pilkata tai loukata kenenkään uskoa vaan minua kiinnostaa muiden näkökannat näistä asioista, sillä nämä seikat ovat mietityttäneet minua lapsesta saakka.

gollum
Ananas_
Kristinuskon Jumala on opetuksiltaan "paras". Islam alistaa naisia ja on väkivaltainen, ja se on kehitelty juutalaisuuden ja mm.hindulaisuuden pohjalta. Buddhalaisuus on tyhjyyden palvomista. Olen käynyt itse Japanissa ja tiedän mitä buddhalaisuus on. Muut uskonnot etsivät omilla tahoillaan Jumalaa, mutta kristinuskon Jumala on lähimpänä meitä ihmisiä. Jeesuksen opetukset ovat humaaneja ja ihmisläheisiä, joten miksei noudattaa niitä? :D

Oho, säpä tunnet uskonnot hyvin ku voit väittää tollasta :shock: Buddalaisuus ei oo tyhjyyden palvontaa. Joissain buddhalaisuuden muodoissa palvotaan buddhaa, jonka katsotaan vievän häntä palvovan paratiisiin. Joissain ei palvota yhtään mitään vaan etsitään tietä valaistumiseen, siihen että nähdään maailma todellisena, ja näin päästään jälleenkuolemien(/-syntymien) ketjusta. Japanissakin on monia buddhalaisuuden muotoja, lisää on muissa paikoissa joihin buddhalaisuus on levinnyt, esim Koreassa. Ja musta on vähän kohtuutonta sanoa pelkästään sen perusteella että on käynyt Japanissa tuntevansa buddhalaisuuden. Sama että joku tulee käymään Suomessa ja sanoo että tuntee kristinuskon.

Kritsinusko on kehitetty juutalaisuuden ja zarathustralaisuuden sekä lukisten muiden uskontojen pohjalta. Jeesus opettaa että homot kuuluvat helvettiin. Ei musta kovin humaania.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat