Lasten kurittaminen? - Ihmiset ja ilmiöt

sira

Niin, että mitä mieltä olette siitä saako vanhemmat esim. tukistaa, pestä suuta tai vastaavaa, kun rankaisevat lapsiaan? Onko linjanne "vapaakasvatus"? Ja kun monillakaan ei ole vielä omia lapsia eikä tule olemaankaan niin tätähän voi soveltaa. Esim. onko teitä kuritettu lapsina?

Sivut

Kommentit (167)

Miffy

Tää onkin vaikee kysymys.

Mä kun käyn psykologilla, niin kerran se pyysi mua tekeen vanhempiani haastattelemalla selvityksen lapsuudestani (että oiskohan siellä jotain voinu mennä vikan). No sit selvis, et mun äiti joskus tukisteli mua ja muutaman kerran vissiin hiukan läimäskin kun olin muutaman vuoden vanha. Mä en tätä osannu pitää mitenkään outona, mut se psykologi vaikutti siltä, että jotain outoa siin oli.

Musta tuntuu, että jos saan lapsia, koitan selvitä ilman fyysistä väkivaltaa. Eihän sillä asioita ratkota missään elämän vaiheessa!

Lania
Miffy
Tää onkin vaikee kysymys.

Niin on.

Mua on pienenä tukistettu ja varmaan joskus vähän napautettukin. Ei niin, että olisin kärsiny tuskia, mutta että tuntuu sen verran että pysähtyy hetkeks ajatteleen. En kannata että lasta kasvatetaan tai opetetaan fyysisin keinoin, mutta oon sitä mieltä, että jos 3-vuotias menee ihan hysteeriseks, ei siinä auta muu kun napata kiinni.

Jostain 6-vuotiaasta ylöspäin on mun kanssa ainakin yritetty pärjätä puhumalla, en muista että myöhemmällä iällä olis mitään tehty. Tukistettu varmaan on, mutta ei niin että sellasesta mitään traumoja olis jääny.

Paitsi joskus kun olin jotain 14-15v, isällä meni hermo toilailuihin ja se kysy että pitääkö mulle kirjaimellisesti takoo järkee päähän. Minähän siihen että PITÄÄ, jollonka se kumautti nyrkillä päälaelle. Kuulostaa kamalalta, mutta se ei tosiaan ollu luja, molempia vaan alko lähinnä naurattaan.

figaro

Minua on tukistettu ja annettu luunappeja :roll: Itse en sinänsä pidä näitä tapoja niin pahana ellei mene ylettömyyksiin, että joka asiassa ollaan kurittamassa. Selkäsaunoja ei MISSÄÄN NIMESSÄ. Pieksäminen on pieksämistä ja sillä hyvä.

Pääasiassa ensisijainen kasvatuskeino puhuminen ja selkeiden rajojen muodostaminen rauhallisesti.

*Sandy*

Minulle on ainoastaan annettu luunappeja, en muista että edes tukistettu olisi. Samoin haluaisin lapsiani rankaista. Poikaystäväni taas on saanut piiskaa, ja hän on sitä mieltä, että jos lapset ei muuten tottele, pitää ottaa vahvemmat keinot käyttöön (juuri piiskan antaminen). Tästä asiasta me vielä keskustellaan, että mitä teemme kun saamma lapsia..

Olen myös miettinyt, että mitä teen, jos lapset ei kerta kaikkiaan usko puhetta, luunappeja ja pientä tukistustusta. Mitä sitten teen? Todellakin, nämä ovat vaikeita asioita.

Klara

Mua on pienenä joskus tukistettu ja annettu luunappeja. Ei ole jäänyt mitään traumoja. Lyömistä tai piiskan antamista en missään nimessä hyväksy.

Jzzu

Fyysinen kuritus ei oo miusta ikinä suotavaa lastenkasvatuksessa.
Ei sillä mitään voita.

Täälläkin tuttuja luunapit ja vitsalla uhkailut nyt ainakin, isä myös kerran lyönyt kolalla selkään.
Ei tosin muuttanut minun käsitystäni hänestä mihinkään: en kovinkaan kummoisena ihmisenä pitänyt ennenkään tuota, vaikkakin katkeruudella tuota tapausta muistelen.

MiuMiu*

Kyllä muakin on tukistettu ja annettu luunappeja, eikä siinä mun mielestä ole mitään pahaa ollut, hyvä-ja vanhempiani rakastava ihminen olen silti, enkä pidä tuota lainkaan minuun kohdistuvana "pahoinpitelynä".
Tuossakin täytyy ymmärtää se, että tuohon aikaan lasta pidettiin kurissa eri tavoin, kuin nykyisin ja jos vaikka tuo tukistaminen olisi ollut kielletty jo tuolloin niin enpä usko, että vanhempani olisivat silloin niin minulle tehneetkään.

Kuitenkin pidän oikeampana sitä, että lapsia ei saa kurittaa fyysisesti, enkä siis aio esim. tukistaa omia lapsiani, vaikken sitä niin vakavana asiana pidäkään. Tietenkin jos lapsi ei vaan suostu tottelemaan niin saattaisin ottaa vaikka kädestä kiinni ja taluttaa arestiin, mutta lyömään en ala koskaan tai muuta vakavampaa.

menthol

kai se kultanen keskitie toimii tässäkin, eli ei hakata sairaalakuntoon MUTTA ei myöskään toimita lasten ehdoilla. hyvä vanhempi on tiukka ja rakastava (oma faijani esim.) on kauhea katella perheitä jossa lapset POMPOTTELEE vanhempiaan.

SunLion

itse en halua minkäänlaista fyysistä kuritusta...mutta rangaistus voi olla myös että lapsi jää ilman viikkorahaa, viikonloppu namusia tai joutuu tekemään ylimääräisiä kotitöitä.-

Kuri on oltava, mutta lasta ei saa satuttaa! Ei lapsi aina ymmärrä tekevänsä pahoin, mutta silti lapselle pitää opettaa mikä on oikein ja mikä ei..Se on Rakkautta lasta kohtaan!

pienenä mua on äiti joitain kertoja tarttunu kovaa kynsillään kiinni...se sattu ja muistan sen yhä. Isä on kerran läppässy/läimässy...se sattu enemmän henkisesti kun fyysisesti, kun isä löi..

Lizzie

No, lain mukaanhan lasta ei edes saa tukistaa.

Minua on kyllä tukisteltu, annettu kevyesti vitsaakin, ja joskus jopa läimäytetty ja kerran isä "sekosi" ja se tönäs ja potkas mua (vaikea uskoa, se on niin rauhallinen nallekarhu). Tossa vipassa hommassa oli vielä se että en ollut oikeasti tehnyt sitä mistä mua syytettiin, eli soittanut luokkakaverin opettaja-äidille pilapuhelua ja huoritellut.. Isä oli kyllä tosi pahoillaan ja asia on sovittu.

Nyt kun ajattelee, niin väärinhän ne tekivät kun tukistivat tms. Toisaalta tappelin harva se päivä soveljeni kanssa, että ei se niin kamalaa ollut.

Olin tosi voimakastahtoinen lapsi (ja vieläkin oon) ja en usko että yhdessä vaiheessa olisi pelkät keskustelut auttaneet.

Pääasiallisesti mua on kuitenkin kasvatettu keskustelemalla, nuo ovat olleet ääritapauksia.

Ollaan puhuttu murun kanssa että kyllä saa tukkapöllyä antaa jos esim isoveli lyö puolustuskyvytöntä pikkusiskoaan tms.
Pahoinpitelyllä ja kurinpidollisella fyysisellä rankaisulla on kuitenkin eroa.
Jos muuten on rakastava ja kuunteleva vanhempi, ja joskus tukistaa lastaan jos se on tehnyt jotain oikein pahaa, ei pitäisi olla kenelläkään naputtamista.

Oli muuten karua kun Eiffelin juurella oli sellainen iso muslimiperhe, jossa joku 4-vuotias hyppi paikallaan (miten kamalaa siis!!) , ja isä otti kiinni ja läväytti oikein lujaa pikkupoikaa kasvoille. Kamalaa :(

Katsoitteko sitä ohjelmaa kakkoselta, super-nanny tai joku sellainen?
Siinä näki mihin pahimmillaan se "keskustelukasvatus" voi epäonnistuessaan viedä, lapset olivat kuin Manaajasta.

eikku

Jos minulle joskus lapsia siunaantuu niin koitan välttää fyysistä kuritusta. Mä kuitenkin pienet luunapit ja pienet tukistukset ymmärrän. Kuitenkin on varmaan vaikeaa tehdä rajaa mikä on liikaa kuritusta ja mikä sopivasti :roll: Olen huomannut sen itsekin kun pikkusysteriä olen vuosia hoidellut välillä niin joskus menee niin totaalisen hermo että voisi oikeasti satuttaa pientä. Silloin pitää vain pitää pää kylmänä.

Mua on kuritettu pentuna, joskus aika rajustikin (siis sillai mun mielestä rajusti eli vähän ennemmän tukistettu kuin mä pystyisin lasta tukistamaan) mutta ei siitä kai mitään traumoja ole jäänyt... Niin muuten vaan tekee mieli hyökätä pikkusysterin kurkkuun kiinni :roll: :lol: äh ei se siitä johdu, mä olen vain heikkohermmoinen

Jimmy KImmel
Lizzie
kyllä saa tukkapöllyä antaa jos esim isoveli lyö puolustuskyvytöntä pikkusiskoaan tms.
Pahoinpitelyllä ja kurinpidollisella fyysisellä rankaisulla on kuitenkin eroa.
Jos muuten on rakastava ja kuunteleva vanhempi, ja joskus tukistaa lastaan jos se on tehnyt jotain oikein pahaa, ei pitäisi olla kenelläkään naputtamista.

Ihan hyvä tuli Jimmystäkin, vaikka sai pikkasen tukkapöllöä... Selkääni en ikinä saanut, mutta suu pestiin pariin otteeseen saippualla. :D Tiedä kuinka hyvä olisi tullut, jos olisin hiukan remmistäkin välillä saanut, syytä olisi ainakin ollut antaa... :lol:

sira

Jäi sitten oma kommentti tuosta alotuksesta.
Mutta mua on tukistettu ja muutaman kerran sain koivunherrasta (ei mitään hillitöntä läiskimistä). En yhtään katkeruudella muistele. Nimittäin oon takuu varma, että mulle ei ois auttanu tietyissä tilanteissa enää puhe (tai kiristys, uhkailu, lahjonta). En muista, että oisin missään muun kun nukkumaanmenon yhteydessä saanut tukkapöllyä, silloin kai koettelin aivan liikaa vanhempieni hermoja :oops:

Varmastihan se kaikista ihanteellisin tilanne ois, että ei lainkaan käytettä fyysisiä keinoja (niinkuin laissakin sanotaan). Mutta jotenkin sitä pientä tukistusta en osaa pitää äärimmäisissä tapauksissa yhtään pahana, piiskaa (edes kevyesti) en missään tapauksessa antaisi enkä pesis suuta saippualla (se ei auta mitään, saippua saatto olla hyvää :lol: ).

Miffy
sira
Varmastihan se kaikista ihanteellisin tilanne ois, että ei lainkaan käytettä fyysisiä keinoja (niinkuin laissakin sanotaan). Mutta jotenkin sitä pientä tukistusta en osaa pitää äärimmäisissä tapauksissa yhtään pahana, piiskaa (edes kevyesti) en missään tapauksessa antaisi enkä pesis suuta saippualla (se ei auta mitään, saippua saatto olla hyvää :lol: ).

Joo, kyllähän tuo ideaali ois, väkivallattomuus. Eihän mitään tosiaan aikuisinakaan väkivallalla ratkota, ainakaan onnistuneesti.

Jollekin se ovi hyvinkin olla traumaattista, että esim. äiti läiskii/tukistaa/tms. Eihän se pahalta kuulosta, mutta joissain herkissä vaiheissa "traumoja" syntyy todella helposti.

sira

Niin, en tietenkään voi alkaa väittään, ettei siitä tukistamisesta kenellekään traumoja jäis.
Nimittäin just pikkusysterin kohalla psykologi oli miettiny (varmaan jotain saman suuntaista, kun sinulla Miffy), että voiskohan jotku sen ongelmista johtua näistä tukisteluista (se oli kyllä niin kiltti ipana, ettei montaa kertaa varmasti rangaistu). Mutta se ite vaan aina meinaa, ettei ne siitä vois johtua. Paha mennä sanomaan ei-psykologina tuommisista jutuista, tai jos ei ite ainakaan oo kokenut.

Aika satavarmasti voin silti sanoa, että jos joskus tuun saamaan yhtä villejä lapsia, ku ite olin muksuna, niin tuun tukistamaan niitä, kun mikään muu ei auta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat