Vanhempien vastuu - Ihmiset ja ilmiöt

SunLion
Miffy

Mitä eroa, loppujen lopuks?

No joo, röökiin syntyy tietty helpommin riippuvuus, mutta...

Nimen omaan.
maaruli

Niin ja tupakka on terveydelle paljon haitallisempaa.
Juuri näin!

ja toisaalta viinan juonti alkaa melkein kaikilla tuossa iässä...pitää kokeilla, se on hauskaa jne..mutta kyl toi musta tukee tupakointia enemmän kun viinan osto..

Klara

Tupakanpoltto kun on monesti jokapäiväistä ja alkoholia juodaan esim. kerran viikossa tai vähemmän.
samaa mieltä.

Sivut

Kommentit (49)

Sinsemilla

niin joo... nyt kun oon näitä juttuja miettiny, niin tuntuu siltä että en kyllä itse omille lapsilleni mitään viinoja ostais... kun tuo oma alkoholin käyttökin on niin vähäistä...ja voisin sanoa että vastustan alkoholia... ei miullakaan kyllä mitään uskonnollisia syitä taustalla...se vaan aiheuttaa niin paljon kaikkea paskaa... :( mut siihen on kuitenkin vielä niin paljno aikaa, kun tulee ajankohtaseksi, niin paha mennä tässä vaiheessa lupailemaan... aika näyttää...

Maikki85

Mä en itse ymmärrä vanhempia jotka ostavat lapsilleen alkoholia/tupakkia.. Ei hyvä..

Ja näistä vanhempien tietämättömyydestä.. Tossa vanhempani ovat naureskelleet, et te ette ees tiedä kuinka perillä he ovat lähes kaikista mieän tekemisistä, vaikkeivät he siitä sanokkaan. Se on vaan semmonen juttu että vanhemmat tietää paljon enemmän kun lapset luulevat, mutta asiaan kuuluu ettei kaikista jäkätetä jne.

Itekkin hirveesti kertonut kaikkea valheita, etten maistanut kun pari tms ja tosiaan aina luullut että he uskovat mitä sanon.

Mut omat vanhempani eivät käytä alkoholia ja ovat sitä vastaan, eikä tämä johdu mistään uskontojutuista tms.

Mut musta on kyllä tosi väärin et lapsille ostetaan alkoholia, vaikka kuinka luotettavia olis jne..

Huvitti kerran kun olin pikkujouluissa, äitini sittne kyseli että paljonko siellä olin juonut, kun sanoin että lasin punaviiniä ja pari siideriä, hän oli ihan kauhuissaan, et pysyinkö enää ees pystyssä.. heh.. Kuitenkin kun ees six packi kaljaa ei tunnu ees missään, mut siä ei äipän tarvi tietää.. kih,..

SunLion

kultsin yks tuttava (kaverin broidi) teki sillee ilkeesti että kun pikkupojat pyys kadulla sitä ostaan niille olutta, ni se osti lapsosille lauantaipussin ja itelleen siksarin. Onhan tuo aika ilkeetä..mutta voi vaan kuvitella niiden mukuloiden naamat :lol:

shanti

[size=9][color=red]Siirsin viestit Gallup-topicista ja Pappa betalar-threadista tänne. Mielenkiintoinen aihe keskutella.. ;)[/color][/size]

Outo.
vastasin että itse, koska en maksata vanhemmillani, tai jos maksatan teen töitä asioita sen eteen.. Toki näin alaikäisen ihmisen vuokrat, ruoan ja veden maksaa vanhemmat.

Enkä ole niitä ihmisiä jotka vinkuvat kokoajan rahaa, koska tiedän ettei vanhempien rahatilanne ole mikään hirvittävän ylellinen, enkä halua heitä rasittaa vinkumalla uusia vaatteita, meikkejä yms... ainoa minkä maksatan heillä on savukkeet. Enkä niitäkään niin usein, aikas harvoin heitä pyydän minulle tupakkaa ostamaan.

What?? :shock: Sori nyt vaan, mutta useempaan kertaan piti tuo sinun pätkä lukea, meni ihmettelemiseksi. Siis et maksata vanhemmillasi mitään muuta kun tupakat, muusta rahasta teet työtä? en tiedä, mutta ainakin minä ajattelisin, että tupakat nyt olis viimenen juttu, mitkä vanhemmilla maksattaisin. Etenkin alaikäisenä. Tai no kyllähän niitä perheitä taitaa jonkun verran olla, joissa porukat hommaa alaikäsilleen tupakat ja viinat, mutta... ennemmin luulisi, että niillä ansaituilla rahoilla hommaisi tupakat... Noh, vissiin oon konservatiivinen :wink:

MiuMiu*

Mun vanhemmat ei kyllä todellakaan olis mulle mitään savukkeita ostellut! Enkä ole kyllä edes viitsinyt sellaista koskaan heiltä pyytääkään...Muutenkin olen sitä mieltä, että missä on vanhempien vastuu jos he ostelevat tupakkaa alaikäiselle, vieläpä omalle lapselleen...no, eipä ole mun asia...

figaro

Samoilla linjoilla tupakan ostamisen suhteen :roll: Muistan, kun itse "kärähdin" ensimmäisen kerran äidilleni tupakoinnista ja tottahan olin heiltä myös vienyt tupakkaa. Hän sanoi, että vahtimaanhan hän ei pysty joka liikettä, mutta tupakoita hän ei ryhdy kustantamaan minulle. Oikein.

Sinänsä menee nyt OT:ksi eikä ole tarkoitus mitenkään tuomita tai mollata. Joillakin vanhemmilla on periaate viinan ja tupakan ostamisen osalta se, että tietääpähän mitä muksut tekee ja erityisesti mitä juovat. En tiedä, joillakin toimii - ei tule yllätyksiä katupulloista - ja toisaalta taas ehkä säilyy kontrolli, kun ei juoda mitä sattuu. Mutta mistä voi mennä takuuseen? :roll:

Lania

(En jaksanu sisäistää oliko aiheena porukoitten kustantaminen yleensä, vai tää tupakka-/alkoholiaihe, mut kirjotan silti)

Oho, aika yllättävää. Mä kuulun niihin joille porukat maksaa "kaiken" (eli siis ajan MERSULLA lähikauppaan ja käytän vaan DOLCE&GABBANAA ja syön lounaat aina STOKKALLA ja vingutan iskän visaa kun ostan päivittäin TIMANTTEJA ja asun MANHATTANILLA kattohuoneistossa enkä IKINÄ tee töitä ja käyn joka ilta paris hiltonin kans vetämäs vähä skumppaa huippumestoissa jnejnejne ne kaikki jutut mitkä vedetään esille ku mainitsee et porukat maksaa vuokran ja rahottaa suurimpia vaate- ja huonekaluostoksia... :roll: :wink: ) mutta mulle taas ei tulis mieleenkään että vanhemmat ostais tupakkaa tai alkoholia. Hävettää jo pyytää jos äiti tois ruokakaupasta viikonloppuostosten ohessa pullon siideriä, mikä se on mulle paheita kantaan.

En muutenka tajua sitä et porukat ostaa alaikäselle alkoholia, ok, voi toimia jollain, mutta jos ne olis mulle teinille ostanu vaikka sen sikspäkin "että ne tietää mitä ja paljonko juon", ni olisin vaan ilosena hankkinu tuplat säästyneillä rahoilla ja ollu vaan kahta pahemmin päälläni.

Muutenkin, harvalla teinillä joku "vieraasta pullosta maistaminen" siitä johtuu ettei ois (tarpeeks) omia juomia.

Elma

Mulle vanhemmat osti lonkerot ja siiderit kun olin 16 ja lähdin bilettämään. He tarjoutuivat itse ostamaan kyseiset juomat ja mikäs siinä. Olen aina ollut huono juomaan itseäni känniin ja vielä vähemmän hommasta menee hohto kun vanhemmat tietävät ja hyväksyvät alkoholinkäytön ja luottavat siihen, että homma ei mene överiksi. Rappioalkoholistia minusta ei ole tähän päivään mennessä tullut ja olin välillä usean vuoden täysin absolutisti, koska en kestänyt suomalaisten humalaisten örvellystä.

Olen aina voinut juoda vanhempieni seurassa (ruoan kanssa, saunakaljat jne.) alkoholia ja olen vanhemmiltani oppinut sivistyneet juomatavat. Olen tosi onnellinen siitä, että maistoin alkoholia ekan kerran siististi vanhempieni seurassa, enkä missään pussikaljaporukassa ja pimeässä syysyössä...

Maruchka
Elma
Mulle vanhemmat osti lonkerot ja siiderit kun olin 16 ja lähdin bilettämään.

Näin on kyllä ollut meilläkin. Ja vanhemmilla ollut tarkoituksena se, että ennemmin he ostavat viinat, kuin että "menen ostamaan jostakin muualta". He luottivat minuun, eikä sitä luottamusta ole petetty. Nykyään en edes käy missään enää.

Tonde

Mein äiti osti mulle teininä sillon tällön muutaman kaljan tai siiderin, jos pyysin. Mutta kyllä se ties aina, ku mä lähdin juomaan, vaikka en pyytänytkään sitä mitään ostamaan.
En nyt osaa tota mitenkään erityisen pahana pitää. En ole koskaan sen kummemmin ajatellu asiaa... :roll: (nyt tää kävi pohtimaan...)

Lania
Maruchka
Ja vanhemmilla ollut tarkoituksena se, että ennemmin he ostavat viinat, kuin että "menen ostamaan jostakin muualta".

Mun vanhemmilla oli tarkotuksena se, että ne ei osta, enkä hanki muualtakaan. Ei onnistunu, hankin muualta. Jos porukat olis ostanu, olisin silti hankkinu muualta lisää. Sitten en ehkä olis hankkinu muualta lisää, jo ne olis ostanu niin ylettömiä määriä, että tietäis mun keikahtavan tappiin jo niistä, ettei tarvi juoda enempää, niitä ite hankkimia... :roll: en sitäkään sitten kovin vastuulliseks laskis.

Sinsemilla

riippuu varmaan nuorestakin että toimiiko se alaikäselle viinan osto...
itte hankin kyllä viikonloppukaljat teininä, mut jos oltiin esim laivalla äipän ja kaverin ja kaverin äipän kanssa (perinne) ni sillon äitit meille osti aina pari siideriä... ja se oli ihan hyvä... oltiin kuitenkin samassa paikassa ja näkivät sitten että mitä ne tytöt hommaa (vaik ei ne kyllä kaikkea nähny, täytyy myöntää)... mut tupakkaa ei kyllä ostanu (kun luulivat että en polta...he hheh. no ei, ei ne muutenkaan olis ostanu, enkä kyllä olis kehdannu pyytääkään)... ja nyt myöhemminkin röökiä jos jostain toivat, se oli poikaystävälleni... ;) vaikka kyllähän ne ties että minäkin niitä poltin...

sakura
Sinsemilla
riippuu varmaan nuorestakin että toimiiko se alaikäselle viinan osto...

Sinsemillan kanssa samaa mieltä tästä. Luulisin (tai ainakin toivoisin), että jokainen vanhempi tuntee oman lapsensa niin hyvin, että tietää miten tämä käyttäytyy. Esim. Lanian tapauksessa vahemmat luultavasti tajusivat, että parempi olla ostamatta hänelle mitään, sillä hän juo ne vahemmilta saadut juomat ja lisäksi sitten ne itse hankitut. Jotkut nuoret sitten taas todella juovat vain ne vanhemmilta saadut juomat. Tai jos normaalisti juovat 5 siideriä ja saavat vanhemmilta 4, niin ostavat lisäksi vain sen yhden. Eikä niin, että juovat 4 vanhemmilta saatua ja sitten lisäksi 5 itse ostettua.

Itse olen toimnut juuri noin, eli jos olen vanhemmilta saanut pari siideriä, niin olen ostanut itse muutaman päälle ja säästyneet rahat olen sitten käyttänyt muihin juttuihin.

Eli ehkäpä tuo vanhempien käyttäytyminen on riippuvaista lasten käyttäytymisestä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat