Sukututkimus - Ihmiset ja ilmiöt

figaro

Miten monen sukua on tutkittu? Oletteko itse kiinnostuneita tutkimaan? Onko löytynyt yllätyksiä? Kertokaa kokemuksia.

Itseäni kiinnostaisi, koska isäni puolelta yksi haara on minulle täysin tuntematon.. :roll:

Kommentit (15)

Miffy

Mein suku (isin puolelta) teetti tutkimuksen. En tosin tiedä siit kovinkaan paljoa. Ainoastaan oiekastaan sen, että olen jotakin sukua Väinö Linnalle ;)

Voiskin ottaa selvää, alko kiinnostaa kun nyt tuli mieleen ;)

Rahel

Isäni puolelta on tehty sukututkimus, joka yltää 1500-luvulle saakka. Tutkimuksesta painettiin oikein kirja ja järjestettiin isot sukujuhlat. Juhlissa selvisi mm. että lukiokaverini ja minä kuulumme samaan sukuun (tai noh, yhteiset esi-isät tais olla jossain 1700-luvulla). Hirveän mielenkiintoista on ollut lukea suvun vaiheita. Mitään kovin yllättävää ei löytynyt, mutta muutamia todella surullisia tragedioita kylläkin. Esim. yksi pariskunta (olisikohan ollut 1800-luvulta) menetti 11 lastaan (lapsia oli muistaakseni 12) kulkutautiin kahdessa viikossa.

Äitini puolelta ei sukututkimusta ole tehty, kovasti olisin kyllä kiinnostunut tietämään enemmän tästäkin puolesta sukuani.

Lania

Jonkun verran oon vanhoja sukukirjoja lukenu, mutta en oo seuraillu mitään kattavaa tutkimusta. Muutamia polvia taaksepäin ei ainakaan mitään maata kaatavaa oo löytyny. Muutamat (mulle) epäselvät sukukiemurat on kyllä vähän yllättäny kun asioiden oikee laita on selvinny.

Vois periaatteessa olla mielenkiintosta, kunhan olis tarpeeks selkeesti ja hyvin tehty. Tosin vähän laantu into kun tosiaan huomasin että se Suomen ainoo Homo-niminen jamppa kuulu "lähi"sukuun :P

Rixuliini

Meillä isän ja äidin suvuista on julkaistu kirjat, joten tiedän kyllä aika hyvin mistä polveudun.
Isän puolen kirjaa olen tutkinut tarkemmin, äidin puolen sukuun en ole vielä ehtinyt prehtyä. Sen tiedän että kumpikin suku on tiukasti kotoisin Pohjanmaalta..

Rahel
Rixuliini
Meillä isän ja äidin suvuista on julkaistu kirjat, joten tiedän kyllä aika hyvin mistä polveudun.
Isän puolen kirjaa olen tutkinut tarkemmin, äidin puolen sukuun en ole vielä ehtinyt prehtyä. Sen tiedän että kumpikin suku on tiukasti kotoisin Pohjanmaalta..

Heh, tiedä vaikka oltais sukua :wink: . Mun isän suku on myös Pohjonmaalta...

Rixuliini
Rahel
Rixuliini

Heh, tiedä vaikka oltais sukua :wink: . Mun isän suku on myös Pohjonmaalta...

Eipä sitä koskaan tiedä! :wink:

Huomasin ensimmäistä kertaa tuota isän puolen sukua tutkiessani että vau, täältähän löytyy melkein jokainen samassa kaupungissa asuva! Asuin siis vielä tuolloin 10 000 asukkaan pikku cityssä.

Lania

Meillä on isin puolen suku tiukasti Tampereelta. Teiskosta lähinnä, ja yllättäen myös Heinolasta. Äitin suku onki sitte vallottanu Satakuntaa. Sieltä vois jotain informaatioo löytyä enemmänkin, kun isomummu ja isovaari oli paikkakuntansa "tunnettuja" henkilöitä.

Lizzie

Meidän äidin puolelta on tehty oikein kunnon sukututkimus ja meillä on sellanen kirja. Siinä vaa mainitaan niiitä haaroja ja sit meidän perheestä on vaa syntymäajat ja mitä teki siihen aikaan (mäki oon siinä koululainen, ja meidän osan nimet on väärin).

Isän suvusta ei oo tehty vissii mitää noin isoa ja virallista tutkimusta, mutta tiedän ukki on kertonu sen suvusta.

figaro

Meilläkin on isän puolen sukua tutkittu, mutta kun sattuu olemaan ei-verisukua tämä tutkimus kokonaan niin ei oikein edes innosta.. Harmillista. Olisi ollut mainiota hankkia se kirjasarja, joka tutkimuksesta on koottu.

gollum

Mä en oo oikeen selvillä suvustani, hyvä jos isovanhempiini asti.

Tutun sisko on sukunimeltään Kekkonen ja nai Koiviston, eli melko tunnettuja sukulaisia niillä... :)

Ja tuli mieleen, Is:ssä tai Iltalehessä (en muista kummassa) oli maininta jostain 1200-luvulla eläneesät kaanista, jonka verta on 16 miljoonassa ihmisessä. Ollu kiireinen mies. 8)

Celestia

Isän suvun puolelta on tehty iso sukututkimus ja siitä painettu kirja muutamia vuosia sitten ja sen tiimoilta järjestettiin myös iso sukutapaaminen. Kirjasta löytyy mm. vanhoja valokuvia, isoja sukupuita ja siellä selitetään niitä haaroja yms. Ihmiset on lueteltu siellä perheittäin syntymäaikoineen, koko nimineen ja sen aikaisine ammatteineen yms. Tuota kirjaa oon tässä vuosien aikana aina silloin tällöin selaillut ja on sieltä monia ylläreitä löytynyt. Monet entiset luokkakaverit ja nykyiset tutut on sieltä löytyneet :) Samoin yllätyin joidenkin julkkiksien sielläolosta. Tosin en niistä haaroista niin hirveästi ymmärrä niin en oo ottanut selkoa että kuinka kaukaista sukua jotkut tutut mulle on. En nyt muista tarkasti että kuinka pitkälle historiaan tuon kirjan tiedot yltää, mutta varmasti kuitenkin vähintään 300 vuoden taakse. Ihan mielenkiintoista on kyllä ollu tutkia tuota kirjaa :)

gnirom

Mullakin äidin puolelta hänen isänsä teki laajaa sukututkimusta eli satoja vousia taaksepäin. Pohjanmaalta hekin :) en oo koskaan lehteilyä pidemmälle menny opuksen tutkimisessa, mutta täytyis kyllä! isän suvusta en ainakaan tiedä että ois koskaan tehty tutkimusta, uudeltamaalta ovat kotoisin.

Snaelaug

Meillä on äidin puolelta jotain pientä kyhätty, isän puolen suvusta on ihan kirjakin. Monta vuotta sitten sitä selailin, mut en mä niihin aikoihin niin paljoa jaksanut paneutua siihen. Nyt kun rupes miettiin niin se ois aika kiinnostava lukea uudelleen :)
Äitin puolen sukuun tai sukujuuriin tutustuminen mulla kiinnostais, se on jotenkin aina ollut tavallaan tabu :-s Sen puolen sukuun ei olla oikeen oltu tekemisissä lukuunottamatta muutamaa viimeisintä vuotta.

Tsein

Meillä on kans tutkittu isän puolen sukua oikein urakalla. Viimesimmästä sukukokouksesta muistan seinältä sellasen todella ison puun, johon oli kerätty suvun tiedot. Äidin puolen suvusta tiedän aika vähän.

Mutta mikä tärkeintä, miulla ei oo mitään tarvetta selvitellä kovin pitkälle sukua, kun lähisuku on oikeasti läheinen. Vanhempien sisarukset ja vanhemmat on hyvinkin tuttuja. Se riittää miulle, että tunnen lähisuvun.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat