imagonmuokkaus - Ihmiset ja ilmiöt

menthol

tiedätte ilmiön: uusi lahjakkuus on löytynyt- mitä pitää tehdä? Antaa lauluopetusta? Ei. Muokata imago myyväksi? Kyllä. Vaihtoehdot ovat niukat: Rokkari, homopoika, sexy beibe ja unelmavävy. Aloitetaan homma stylistin kanssa: tukka vaatteet meikit etc. Sitten valitaan imago ja käsikirjoitetaan siihen sopivat repliikit. Ja avot! Tuote on valmis, nyt se vaan myydään. Löysin eilen himastani vanhan Take Thatin levyn. Kunntelin puolikkaan biisin ja tsiigasin kannen jossa neljä hyvännäköistä jätkää halailevat toisiaan ilman paitaa. Homoimago näköjään myy. Onko juuri tämä imagonmuokkaus syy siihen että kestotähtiä ei enää synny? Kun kaikki on pintapuolista ja hiottua eikä kukaan ole enää oma itsensä, ei ketään voida enää vakavasti ottaa (hyvänä poikkeuksena PMMP). mitäs mielt työ?

Sivut

Kommentit (20)

dani

Ei häiritse millään tavalla. Mulle on ihan yks hailee, en jaksa päätäni moisella vaivata. Kuuntelen semmosta musaa mikä kuulostaa omaan korvaan hyvältä, siinä kaikki.

Lumi~

Joissakin silmiinpistävissä tapauksissa ärsyttää.. vastasin siis kyllä.. mutta loppujen lopuksi, kuinka varmoja voidaan olla siitä että tyypin imagoa on muutettu ennen myyntiä? (poikkeuksena idolssin ja popstarat)

Lania

Ja toi on aika häilyvä toi imagonmuutos, ihmiset muuttuu myös oikeesti. Esim oon kuullu kauheesti kritisoitavan Tiktakkia siitä ku ne on hakenu itelleen tollasen rokki-imagon, hei öö ne oli 14v kun ne alotti, nyt pikkusen päälle 20v, kai tossa ajassa kellä tahansa on tyyli ja "imago" voinu mennä vaikka kuinka laidasta laitaan.

[size=9]Vaikka tässä tais olla kyse ihan siitä alunperin tehdystä imagosta.[/size]

Dubyamoa
Mutta toisaalta, jos mulla olis varaa kayda kampaajalla kokoajan, ja shoppailla hitosti ja esim. ulkomailla, kyllä mun tyylikin saattais muuttua.

Ihan totta. Jos ois varaa kokeilla kaikkee mahdollista, varmaan mäkin koklaisin vaikka mitä.

neitokainen85

Vastasin kyllä. Ihmisiä ei pitäisi muuttaa vaan siks, että se myy paremmin. Muutenkaan musiikissa ei pitäisi keskittyä ulkonäköön ja myymiseen vaan itse musiikkiin.

Ja vaikka te toisin väitätte, niin jos ollenkaan katsotte levyjen kansia tai tiedätte, miltä kuuntelemanne musiikin esittäjät näyttävät, ette voi täysin kieltää sen vaikutusta.

Muutenkin tämä imagoasia on mielestäni syvällisempi juttu kuin monien mielestä tuntuu olevan. Ei siinä ole kyse vaan siitä, että on rahaa käydä kampaajalla! Siinä muutetaan tietyllä tavalla koko ihminen. Samalla se kielii siitä, että vain rahalla tuntuu olevan merkitystä, eikä ihminen saa olla oma itsensä.

En tiedä, onko imagonmuokkaus syynä siihen, ettei kestotähtiä enää synny. Mistä se sitten johtuu... Osasyynä on varmaan ainakin se, että tähtiä syntyy kuin sieniä sateella, joten taso laskee ja artisteja on niin paljon, että valinnanvaraa voi olla liikaa. Syynä ei siis ole ehkä niinkään imagon pintapuolisuus vaan se, että tämä musiikin tuotteistaminen vaikuttaa myös itse musiikkiin: kun ainut kriteeri hyvälle musiikille on tuottajien kannalta se, että se myy, ei artistin(mahdollisille)taiteellisille pyrkimyksille anneta tilaa.

Amalia
Dubyamoa
Kylla mun mielestaki myos PMMP:lla on tarkkaan mietitty ja myyva imago;)

Just siitä syystä mä en pysty ottamaan niitä vakavasti :roll:

Samoilla linjoilla Lanian kanssa, kyllähän esiintyjien tyyli muuttuu väkisinkin ajan myötä, ihan ymmärrettävää. Ihan eri juttu kuitenkin on mun mielestä just noi Idolsit sun muut, joissa porukasta tehdään väkisin hirveitä trendipellejä. Hyvä esiintyjä pääsee pitkälle (siis jos ei nyt näytä ihan kurpalta), mut vaikuttaa siltä et just "se jokin" puuttuu liian monelta "artistilta" ku pitää taitojen sijasta tyrkyttää ulkonäköä.

papuna

etenkin ärsyttää jos satun "tuntemaan" julkkiksen tai tiedän jostain ettei hän ole sellainen kuin antaa mediassa ymmärtää..

mutta aidot ihmiset (julkisuudessa ja muualla) puhuttelevat mua eniten.
myös aidosti pinnalliset :lol: sellaiset joista aistii ettei he teeskentele.
ei tarvi olla mikään radikaali tai tosi erilainen,riittää että on aito (tai ainaknin että mä luulen se olevan aito..)

eipä tämä silti elämää hirveesti hidastuta.tekee vaan välillä vihaseks,kun lukee puolitutusta joka teeskentelee palstoilla :x

Jzzu

En ota kantaa, ei väliä, en jaksa mieltäni moisilla vaivata.
Eniten kuitenkin itseäni miellyttää sellaiset aidot ihmiset jotka ovat julkisesti ja vapaa ajallaan samoja ihmisiä ja omia persoonoitaan.

Miffy

Ei paljoa kiinnosta. Paitsi ehkäsiltä kannalta et tollasessa just rakentuu osittain kaikenlaisia v*ttumaisia stereotypioita. Hyih.

Mää tykkään semmosista bändeistä jne jotka vähät välittää kaupallisuudesta, ts. jakaa musaa vaikka ilmaseks.

Lizzie

Eipä mua ärsytä, ihan sama muokkailevatko vai ei. Joku Idolsin Katri-reppanan muokkaus niissä finaaleissa lähinnä ihmetytti, et "kuka hemmetti ton on stailannu??"
Mutta ihan samapa tuo mulle, kuuntelen jotain YleX enkä osta edes levyjä paljon koskaan, ei kosketa tuo siis mun maailmaa mitenkään.

figaro
Dubyamoa
neitokainen85

Ja vaikka te toisin väitätte, niin jos ollenkaan katsotte levyjen kansia tai tiedätte, miltä kuuntelemanne musiikin esittäjät näyttävät, ette voi täysin kieltää sen vaikutusta.

Mä en oikeasti tajua miten se muka vaikuttaa? On monia artisteja joita olen kuullut joiden kuvia tms en ole nähnyt kuin vasta sitten kun olen mennyt levyä ostamaan. Ei sen kuvan näkeminen ole mulla ainakaan vaikuttanut siihen kuuntelenko musiikkia tms. Hauska vaan tietää kyllä minkänäkönen tyyppi niiden biisien taakse kätkeytyy, ei muuta.

Allekirjoitan täysin. Artistien näöllä ei ole merkitystä sen suhteen kuulostaako musiikki hyvältä korvaan vai ei. Voin siis täysin kieltää sen vaikutuksen.

Lizzie
Joku Idolsin Katri-reppanan muokkaus niissä finaaleissa lähinnä ihmetytti, et "kuka hemmetti ton on stailannu??"

Tässä mielessä tuo imagon muokkaus todellakin ärsyttää. Nämä reppanat ovat vietävissä eikä heillä itsellään ole suuta sanoa vastaan, mikä minusta juuri näkyi Katrin kohdalla. Jos vertasi vaikkapa Agnesiin tai Peteen niin molemmilla säilyi selvästi se oma tyyli.

Se, että annetaan tyylivinkkejä ja opastetaan suuntaan tai toiseen, on ok, mutta se, että hävitetään kokonaan tyypin oma persoona sen luodun imagon alle, ei ole ok.

Mutta se on tätä päivää.

Jzzu
figaro
Dubyamoa
neitokainen85

Mä en oikeasti tajua miten se muka vaikuttaa? On monia artisteja joita olen kuullut joiden kuvia tms en ole nähnyt kuin vasta sitten kun olen mennyt levyä ostamaan. Ei sen kuvan näkeminen ole mulla ainakaan vaikuttanut siihen kuuntelenko musiikkia tms. Hauska vaan tietää kyllä minkänäkönen tyyppi niiden biisien taakse kätkeytyy, ei muuta.

Allekirjoitan täysin. Artistien näöllä ei ole merkitystä sen suhteen kuulostaako musiikki hyvältä korvaan vai ei. Voin siis täysin kieltää sen vaikutuksen.

Myös mie oon samaa mieltä.

Neppis_

"en ota kantaa" .. sama se miulle on mitä ne tekee. Ei tuo hirmuisesti tähänkään päivään oo miun elämää mihinkään suuntaan järisyttäny :D

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat