Mielessä muutto pois kotoa. - Ihmiset ja ilmiöt

Indyia

Ensiksi pahoittelen jos aiheesta on jo aikaisemmin keskusteltu, olen uusi ja tämän foorumin käyttö vielä kaipaa opettelemista :oops:

Olisin jo mielestäni "valmis" muuttamaan pois kotoa, kun tämä täysi-ikäisyyskin on tullut reippaasti ohitettua.
Mutta asiaa on mutkittamasssa muutama kinkkinen juttu.
Ensinnäkin en ole oikein perillä näistä nuorille annetuista tuista,
ja kysyisinkin että mitä tukia nuoren on mahdollista saada?
Opiskelen tällä hetkellä iltalukiossa ja siksi en voi saada edes opintotukea..

Onko kukaan ollut samassa tilanteessa tjs. ja osaisiko neuvoa kokematonta rassukkaa :lol:

Sivut

Kommentit (24)

Miffy

Hmm... Mä luulen et jos haluat muuttaa omaan kotiin ei auta muu kuin mennä duuniin.

Ainakin yleistä asumislisää (vai onkse sellanen?) voit saada.

Jzzu
Miffy
Eikun aijoo.. Ajatusvirhe! Jooh. Mutta eikö sitä siis saa, jos tulot ovat tarpeeksi matalat...?

On siinä joo tuloraja, en vain muista että kuinka paljon.
Itse taidan saada täyden tuen, olenhan työtön.

maaruli

Se asumistuki lasketaan sovitellusti ja siihen vaikuttaa paikkakunta ja asunnon koko, peruskorjaukset yms. ja sitten omat tulot. Mä tienasin jotain 400e kuussa viime syksynä ja sain täydet asumistuet. Mutta siihen vaikutti myös avokin nollatulot. Parasta mennä vaan Kelan tätien juttusille, ne selvittää asiat.

eikku

Kelalle vaan juttusille! Niin mäkin kävin ja menen kohta uudestaan. Kysyt siellä kaiken niin ne kyllä ottaa selvää.

Mutta en mä pelkästään tuilla pärjää, että on käytävä töissä, jotta saisin ruokaa koko kuukaudeksi. Muuten saan tukia melko hyvin, mutta äiti onkin yksinhuoltaja (eikä tulot suuret) ja hänen tulonsa otetaan vielä huomioon minun tukia laskettaessa.

MiuMiu*

Eikös tulona ole tuossa tapauksessa työmarkkinatuki, luulisin...ja lisäksi asumistuki ja halutessa myös toimeentulotuki.
Mä olin jonkin aikaa iltalukiossa ja mulla oli tulona työmarkkinatuki, koska olinhan samalla työtönkin ( asumistukea en saanut miehen tulojen vuoksi.) Eli minä luulisin, että ensin sinun pitää ilmoittautua työttömäksi, kun asunto on löytynyt (miksei vaikka jo aiemminkin) siinä samalla voi kelalta hakea asumistukea ( ensin pitää tietenkin olla se asunto) ja jos työtä ei löydy niin sossukinhan avustaa, ( usein myös takuuvuokrankin kanssa)

Jzzu
MiuMiu*
Eikös tulona ole tuossa tapauksessa työmarkkinatuki, luulisin...

Työmarkkinatukeen on oikeus vain silloin kun on kelan työharjoittelussa jos ei ole ammattia.

taizu
Jzzu
MiuMiu*

Työmarkkinatukeen on oikeus vain silloin kun on kelan työharjoittelussa jos ei ole ammattia.

Työmarkkina tuen voimin voi olla myös "harjoittelijana" töissä. Kuten minä olin yo:n jälkeen kouluavustajana ja lasten kanssa muutenkin tuolla "tuella", sain samalla pisteitä uutta koulua varten.

sakura
Jzzu
MiuMiu*

Kelan sivuilta copy pastella:

Jos 17-vuotiaalla hakijalla ei ole ammatillista koulutusta, hänelle voidaan maksaa työmarkkinatukea vain, jos hän on työvoimakoulutuksessa tai työharjoittelussa.

18 - 24-vuotiaalle hakijalle, jolla ei ole ammatillista koulutusta, voidaan maksaa työmarkkinatukea edellisen lisäksi myös, jos hän ei ole kieltäytynyt työvoimatoimiston tarjoamasta työstä tai koulutuksesta eikä ole jättänyt hakeutumatta hänelle soveltuvaan ammatilliseen koulutukseen.

Eli työmarkkinatukeen voi olla oikeus, vaikka ei olisikaan työharjoittelussa.

Jzzu
sakura

18 - 24-vuotiaalle hakijalle, jolla ei ole ammatillista koulutusta, voidaan maksaa työmarkkinatukea edellisen lisäksi myös, jos hän ei ole kieltäytynyt työvoimatoimiston tarjoamasta työstä tai koulutuksesta eikä ole jättänyt hakeutumatta hänelle soveltuvaan ammatilliseen koulutukseen.

Totta, tosin tuossa tapauksessa edellyttää sitä että hakee yhteishaussa, mie en saa työmarkkinatukea koska en hae.

sakura
Jzzu
sakura

Totta, tosin tuossa tapauksessa edellyttää sitä että hakee yhteishaussa, mie en saa työmarkkinatukea koska en hae.

Tiedätkö ketjun aloittajan ikää? Hänhän voi olla jo 25, jolloin tuokaan ei enää vaikuta.

Jzzu
sakura
Jzzu
sakura

Tiedätkö ketjun aloittajan ikää? Hänhän voi olla jo 25, jolloin tuokaan ei enää vaikuta.

Empä tuota tiedä etkä tuota tiedä siekään.
Tuo on vain omalla kohdallani tilanne ja sen perusteella neuvoja annan, joku muu (jos ei tämä kyseinen kyselijä) voi olla samassa tilanteessa kuin minä.

sakura
Jzzu

Empä tuota tiedä etkä tuota tiedä siekään.
Tuo on vain omalla kohdallani tilanne ja sen perusteella neuvoja annan, joku muu (jos ei tämä kyseinen kyselijä) voi olla samassa tilanteessa kuin minä.

kannattaa varmaan sillon sanoa, että annat oman tilanteesi mukaan sen neuvon ja myös kertoa oma tilanne. Tosta sun viestistä kun ei se tule ilmi. Mutta siis, tämä nyt vaan tarkennuksena.

Kannaattaa katella tarkemmin kelan sivuilta (niinku moni jo neuvonut). Sieltä saa varmasti oikean tiedon!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat