Prostituutio - Ihmiset ja ilmiöt

marimma

prostituoituhan saa valita asiakkaansa. Olettaen tietenkin ettei häntä ole pakotettu ottamaan ketä vain (vaikkapa parittajien toimesta).
H*ora sitten taas ei katso kenen kanssa sänkyyn menee.

Sivut

Kommentit (943)

Miffy
siana

Huh, menipä aikaa, mutta sain kuin sainkin luettua tämän keskustelun ihan alusta loppuun.

Toi oiskin syytä aina kaikkien keskusteluun liittyvien tehdä, eikä olla tyyliin "en nyt jaksanu kaikkee lukee mut...". :)

siana

En tiedä, olisiko pikkumaista toivoa, että tällaisia henkilöön kohdistuvia "nokkelia piikkejä" kitkettäisi enemmän pois moderoijien taholta - minusta ne kuitenkin madaltavat keskustelun tasoa melkoisesti.

joo, tekis välillä mieli, mut sitten joku nokkela taas saa siitä aiheen piikitellä lisää :)

siana

Kuten on jo aiemmin huomautettu, niin keskustelua värittää hyvin paljon se, että ns. vastapuolet ovat lähestulkoon jatkuvasti keskustelleet ikään kuin prostituution eri tasoa käsitellen.

Jep jep, on huomattu ja ainakin mä olen tosta jo aiemmin tosiaan maininnutkin. (Kukaan ei sitä tosin huomioinut :) )

siana

En katso prostituutiota ilmiönä kielteiseksi sen vuoksi, että pelkäisin alapääni kokevan inflaation sen johdosta - koen sen kielteiseksi nimenomaan siksi, että ilmapiirin muuttuessa sille sallivammaksi olisi todennäköistä, että em. quotessa esiintynyt käsitys naisen arvosta yleistyisi.

jeps. Usein prostituutio-keskustelut myös lähtevät ihna ihme urille sen jälkeen, kun prostituution puoltajat (usein miehiä) alkavat syytellä "femakkoja" siveydensipuleina toimimisesta ja suorastaan frigiditeetistä, mikä ikäänkuin - hyvin harmillista - katkaisee kärjen itse aiheelta ja johtaa keskustelun harhaan. Prostituutiohon kielteisesti tai ainakin kriittisesti suhtautuminen ei suinkaan tarkoita, että omaa jotenkin suppean seksuaalisuuden tai on jopa frigidi tms.

siana

Mitä tulee siihen, että prostituutio ei vaihdantaluonteensa vuoksi liity tasa-arvoon, olen eri mieltä. Olisin tismalleen samaa mieltä, jos mies- ja naisprostituoitujen määrä olisi jonkunlaisessa suhteessa, eli jos molemmilla sukupuolilla olisi samanlainen oikeus ja mahdollisuus tyydyttää seksuaaliset tarpeensa maksua vastaan näin halutessaan. Se, miksi näin ei ole, ei mielestäni liity siihen, että naiset olisivat luonnostaan vähemmän seksuaalisia kuin miehet - pikemminkin se liittyy siihen, että yhteiskunnan sosiaalisten ja kulttuuristen tekijöiden vuoksi naisellinen aktiivinen seksuaalisuus on ollut pimennossa. Naisen rooli on ollut pikemminkin - karrikoidusti - miehen aktiivisen seksuaalisuuden vastaanottaja ja palvelija.

Aivan niin. Prostituutio on epätasa-arvoa ylläpitävää ja luovaa toimintaa.

siana

Tähän on yleisesti ottaen tullut jo muutosta, ja minusta onkin mielenkiintoista seurata, mihin suuntaan prostituutio Suomessa tämän vuoksi lähtee. Mediassahan on esimerkiksi ollut juttua vanhemmista varakkaammista naisista, jotka lähtevät lomamatkoille osin päästäkseen huvittelemaan nuorempien, innokkaiden miesten kanssa maksusta (eli seksiturismia). Mitä mieltä olisitte prostituutiosta siinä tapauksessa, että se ikään kuin tällä tasolla tasa-arvostuisi, tarkoittaen siis sitä, että seksipalveluja käyttäisivät niin miehet kuin naiset?

Jos todella tuossa mielessä täydellinen tasa-arvo saavuttaisiin, ts. miehen ruumis olisi yhtä ostettavissa kuin naisenkin, se olisi jo edes joku askel eteenpäin. Mä henkilökohtaisesti en näe kuitenkaan sitäkään hyvänä tilanteena (siis esim. jos yhteiskunnassa vallitsisi tilanne, jossa olisi bordelleja, joissa toimisi prostituoituina miehiä ja naisia yhtä paljon ja samoin asiakkaat olisivat tasan miehiä ja naisia), koska mä henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kaiken ei tarvitsisi olla kaupan.

procyon-a
Rahel
Ennemminkin pitäisi saada aikaan kunnollista julkista keskustelua asiasta ja kuulla myöskin prostituoitujen kantaa asiaan.

Mun mielestä tässä on aika tärkeä näkökulma asiaan. koska todennäköisesti keskiverto suomalaisella ydinperheen jäsenellä tai kansanedustajalla ei ole pienintäkään hajua siitä, mitä ovat sallimassa/kieltämässä/rajoittamassa. Se, että ihmiset automaattisesti liittävät tähän sairaita ja likaisia mielikuvia ei tarkoita sitä, liittävätkö prostituoidut itse. Lähtökohtana on se, että ihmisellä on seksuaalinen itsemääräämisoikeus:

1) Se saa OIKEASTI valita kumppaninsa itse(eli sen ei ole pakko ottaa asiakkaakseen ketä tahansa).
2) Se ei harjoita ammattiaan pakotettuna ja kyseinen ammatti on vaihtoehto.
3) Yhteiskunnalliset intressit sovitetaan yksilöllisten kanssa ja ettei kyseessä ole yksi harmaan talouden muoto. Näin rikollisjärjestöjen tuottaman prostituution määrä, josta prostituoitu kärsii enemmän, saataisiin tukahdutettua.

Olisiko seuraava kuviteltu visio kohtuullinen:

Voit mennä harrastamaan seksiä kenenkä kanssa tahansa = laillista
Voit mennä harrastamaan seksiä kenenkä kanssa tahansa ja pyydät siitä rahaa = laitonta
Voit mennä harrastamaan kenenkä kanssa tahansa seksiä ja pyydät rahaa ja se otetaan videolle = laillista

Mihin vedetään raja?

mimppu

Öh. Jaa. Saisinkohan jonku selvityksen et mitä eroo niil on? Tajuun kyl et tyylillisest h*ora on aika alatyylinen ja halventava ja prostituoitu selkeesti korrektimpi mut onks niil jotain muutaki eroo? Itel ei ainakaan tuu yhtään mitään mieleen, ja toisaalt se tuskin on mitenkään erityisen tärkeetäkään. Mut jos on jotain ni kertokaa ihmees, etten vaan käytä väärin.

zaza

Luin tuolta alusta pari sivua, keskeltä muutaman ja lopustakin silmäilin. Eikä tule muuta juuri mieleen kun se, etten minä omakohtaisesti määrittele naiseuteni arvoa tai muiden naisten arvoa sen mukaan myisikö joku itseään laillisesti tai laittomasti. Seksin harrastaminenha ei sinänsä muutu tekeekö sen parisuhteessa vai jättääkö yöpöydälle muutaman satasen.

Eihän se tietysti käy päinsä, että parisuhteessa elävä käy maksullisisissa naisissa/miehissä, mutta eroaako se jotenkin pettämisestä muutenkaan? (älkääkä nyt herran jumala alkako vänisemään "vertaatko pettämistä ja maksullisia", kun itse tapahtuma on ihan sama!)
Jos maksulliset olisi valvottavia ja kumin käyttö jotenkin paremmalla tasolla, saattaisi se mies/nainen tulla sieltä salamyhkäisiltä reissuiltansa pöpövapaana. Se mitä siellä kotona sitten asian paljastuttua tapahtuu, on mulle ihan sama, koska se on jokaisen talouden oma asia.

Usein tuolle alalle lähtevät naiset (tytöt) ovat huumekoukussa. Nehän harrastaa tuota seksiä maksusta systeemiä joka tapauksessa omissa piireissään. Se on ongelma, eikä se taida poistua tapahtui sitten mitä tahansa.

Jimmy KImmel
Miespuolinen
Vahvat mielipiteet on kyllä sen myöntää varmasti monikin mutta tuskin väittelyn kuningattareksi ihan heti ovat kruunaamassa kuitenkaan.
Jep. :lol: Sama asia toistuu ketjussa kuin ketjussa, eli kyseessä ei ole ainoastaan tämän yhden keskustelun ongelma/epäkohta. Tosin, ihmiset toistavat itseään... Toinen kruunaa itsensä parhaaksi keskustelijaksi ja sivujen viisaimmaksi ihmiseksi, kun yksi toinen vääntää asian kuin asian ooteen puolelle! :wink:

Miffy
mut helppopa se on sorkkia sitä, jolla on vahvat mielipiteet - niin se aina menee ;)
Taas sä nostat itseäsi muiden yläpuolelle. :wink: Mä jotenkin näkisin asian niin, että sun tekemisiin on loogisinta puuttua, koska oot kaikista kovimmalla äänellä tuomitsemassa muiden tekemisiä. Sun suunnasta tuntuu se ensimmäinen kivi aina liikkeelle lähtevän ja se tuppaa yleensä tulemaan h*lvetin lujaa ja osoitteena on ottalohko. Tappoisku toisinsanoen.

SunLion
Rahel
Luin pari vuotta sitten lehtiartikkelin, jossa käsiteltiin opiskelijoiden harjoittamaa osa-aikaprostituutiota. Artikkelin mukaan se on aika yleistäkin ja tienestit, joita mainittiin, olivat aika suuria... Siinä puhuttiin parista tuhannesta eurosta kuukaudessa. Tiä sitten kuinka paljon työtä tuon eteen tehtiin.
Luin myös tuosta, mm. trendissä. Se oli muistaakseni yllättävän yleistä myös Suomessa. Nämä tapaukset ovat nimen omaan täysin vapaaehtoisia.

Rahel

Tää on niiin hirveän monipiippuinen juttu... Toisaalta en pidä lainkaan siitä ajatuksesta, että ihmisen ruumis ja seksuaalisuus ovat kauppatavaraa samalla tavalla kuin mikä tahansa muukin materia, mutta toisaalta en kuitenkaan pysty kannattamaan seksin ostamisen kieltämistäkään Ruotsin tapaan... Mielestäni Ruotsin mallissa paitsi suhtaudutaan prostituoituihin alentuvasti pelkkinä uhreina, myös tavallaan siivotaan prostituutio pois tavallisten ihmisten silmistä eli työnnetään sitä ilmiönä aina vain enemmän piiloon, mikä ei ainakaan yhtään auta prostituoitujen asemaa. Ennemminkin pitäisi saada aikaan kunnollista julkista keskustelua asiasta ja kuulla myöskin prostituoitujen kantaa asiaan.

Jzzu

[size=9][color=red]Seksimessu-threadin aloittajan pyynnöstä on off topiciksi luisunut viestittely jaettu nyt kahtia; täällä jatketaan siis aiheesta prostituutio ja aikaisemmin aloitetussa messuista.( Tämä viipyy jonkun aikaa Seksi-topicin alla ja siirtyy sen jälkeen Ihmisiin ja ilmiöihin.) ;) figaro[/color][/size]

Miffy
Ei lohduta.

Ja helkkarin kiva ammatti hei, näyetllä itseään muille. Ei oikeastaan eroa ****. Itsensä myymistä yhtä kaikki.

Onhan se tavallaan.
Luin erään kirjan jossa prostituoitu kertoi "työstään" ja elämästään.
Minusta prostituutio pitäisi laillistaa Suomessa.
Kirjasta sain todellakin sen kuvan että työtä se on siinä missä mikä tahansa muukin (tälle ihmiselle ainakin vaikutti olevan).
En näe "itsensä myynnissä" siinä mielessä mitään pahaa jos se vain olisi lailla valvottu ja ihmiset jotka sitä tekee tekevät sitä omasta tahdostaan kenenkään pakottamatta.

Miffy

Just joo.

Mä en usko, että kellekään itsensä myyminen on asia, josta ei ole mitään seurauksia (esim. henkisiä ongelmia) tai jota mielellään tekisi.

Minusta prostituution laillistaminen olisi suoraan sanottuna kuvottavaa. Siinä annettaisiin sellainen viesti, että NAISEN RUUMIS ON KAUPAN. Mä henk. koht. en todellakaan halua, että asian ajatellaan olevan niin.

Jzzu
Miffy
Just joo.

Mä en usko, että kellekään itsensä myyminen on asia, josta ei ole mitään seurauksia (esim. henkisiä ongelmia) tai jota mielellään tekisi.

Minusta prostituution laillistaminen olisi suoraan sanottuna kuvottavaa. Siinä annettaisiin sellainen viesti, että NAISEN RUUMIS ON KAUPAN. Mä henk. koht. en todellakaan halua, että asian ajatellaan olevan niin.

Parempi minusta olisi prostituution laillistaminen kuin mikä tilanne on tällä hetkellä, prostituutioon kuitenkin mahdotonta puuttua muuten tai saada kokonaan loppumaan.
Saisi ainakin suurimman osan prostituutioon liittyvästä rikollisuudesta ehken kitkettyä pois ja olisi helpompi muutenkin valvoa.
Ja ainahan se olisi hyvä jos tämäkin "pimeä työ" saataisiin verotuksen alle.
Ja kuka sanoi että vain naiset tekevät tätä?

Miffy

On miehiäkin, mutta ERITTÄIN pieni vähemmistö alalla toimivista.

Joo, en tarkoittanutkaan, että asia olsii suoraviivaisen yksinkertainen. Tottakai laillistamisesta koituisi paljon hyvääkin alalla toimiville. MUTTA sillä annettava viesti on TÄYSIN VÄÄRÄ.

Jzzu
Miffy

Joo, en tarkoittanutkaan, että asia olsii suoraviivaisen yksinkertainen. Tottakai laillistamisesta koituisi paljon hyvääkin alalla toimiville. MUTTA sillä annettava viesti on TÄYSIN VÄÄRÄ.

Mikä sinusta olisi parempi vahitoehtoinen ratkaisu laillistamiselle?

Miffy

Johan sanoin, ettei asia ole niin yksinkertainen. En osaa vastata. Mielestäni kuitenkin kieltäminenkin olisi parempi vaihtoehto kuin laillistaminen. Ja helvetisti enemmän reusrsseja asian valvomiseen. Tiedäntiedän, prostituutio ei tästä maailmasta häviä ennen kuin tästä maailmasta häviävät ne säälittävät, kuvottavat ja kaikin puolin vastenmieliset ihmiset, jotka pitävät oikeutenaan ostaa toisen ihmisen rahalla.

Jzzu
Miffy
Tiedäntiedän, prostituutio ei tästä maailmasta häviä ennen kuin tästä maailmasta häviävät ne säälittävät, kuvottavat ja kaikin puolin vastenmieliset ihmiset, jotka pitävät oikeutenaan ostaa toisen ihmisen rahalla.

Ihminen on psyykkis fyysinen sosiaalinen kokonaisuus.
Myös sokeat, vammautuneet ja muut joilla ei mahdollisuutta toteuttaa seksuaalisuuttaan minusta ansaitsevat oikeuden toteuttaa tätä puolta ihmisyydessään, olematta sen enempää säälittäviä tai kuvottavia.
Joillekin maksullinen nainen on ainoa vaihtoehto tähän.

Miffy
Mielestäni kuitenkin kieltäminenkin olisi parempi vaihtoehto kuin laillistaminen. Ja helvetisti enemmän reusrsseja asian valvomiseen.

Asiaa yritetään tällaisenaankin valvoa erittäin huonolla menestyksellä, ei sitä voi estää kuten itsekin sanoit.
Valvominen olisi helpommin toteutettvissa jos suomessakin olisi samankaltaisia laillisia bordelleja kuin esim. joissain amerikan osavaltioissa.
Kieltämistä on jo yritetty, mielestäni olisi syytä kokeilla jotain muuta sillä kieltäminen ei toinna mitään.

Miffy

Ei helkkari, sä et VOI ajatella noin!!!

Jos asian laittaa noin, tarkoittaa se käytännössä sitä, että joidenkin naisten PITÄÄ ruveta prostituoiduiksi myymään itseään, JOTTA vammaiset ja muut, jotka eivät muuten ehkä saa seksiä, saisivat sitä. Herranjestas Jzzu, mä jotenkin pidin sua vähän fiksumpana.

Seksi ei ole ihmiselle välttämättömyys. Se EI ole mikään perustarve, jota pitäisi päästä toteuttamaan niin, että joutuu osatamaan toisen ihmisen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat