Tupaantuliaiset/harjakaiset yms. - Ihmiset ja ilmiöt

figaro

Tässä ryhdyin miettimään oman talon ostamisen myötä järjestettäviä juhlia. Ainahan sitä on pidetty tupaantuliaisia sun muita - toiset pitävät miltei joka muuton yhteydessä :roll:

Sitten on harjakaiset.. Eikös nämä kekkerit ole talon rakentamisen jälkeen?! On hieman hälventynyt mielikuva tästä termistä :o

Ja niin.. Pohdiskelin tässä tupaantuliaisten yleistä linjaa. Kutsuako kaverit kosteisiin pirskeisiin ja vanhempi väki omiinsa :roll: Mitä tarjolle ja sitä rataa.. Tuntuu, että sitä on velvoitettu pitämään jotain pientä edes, kun varsin monelta suunnalta on jo lipsahdellut tyyliin "kai sitä nyt tuparit sitten on, tokko tuota kutsua tulee jne."

Kokemuksia kaipailen ja erityisesti, jos on omaan asuntoon joku muuttanut tai osallistunut ostaneiden kekkereihin :D

Sivut

Kommentit (38)

Annie the Pooh
figaro
Sitten on harjakaiset.. Eikös nämä kekkerit ole talon rakentamisen jälkeen?! On hieman hälventynyt mielikuva tästä termistä :o

Ja niin.. Pohdiskelin tässä tupaantuliaisten yleistä linjaa. Kutsuako kaverit kosteisiin pirskeisiin ja vanhempi väki omiinsa

Tuntuu, että sitä on velvoitettu pitämään jotain pientä edes, kun varsin monelta suunnalta on jo lipsahdellut tyyliin "kai sitä nyt tuparit sitten on, tokko tuota kutsua tulee jne."

Harjakaiset minusta on ne kun talo on saatu pystyyn tai siis harjakorkeuteen (tarkoittaa kai kattoa :roll: ) ja sinne ei ole vielä muutettu, vietetään kai joko rakennuksella tai viedään talkooporukka jonnekin syömään... Tuparit sit vielä erikseen...

varmaan parempi kutsua vanhemmat ihmiset erikseen ja kaverit erikseen.. saapahan juhlia sitten kunnolla molempien kanssa :wink:

inhottavaa tuollainen syyllistäminen että "tokko tuota kutsua tulee"!! minut on ainakin niin helppo syyllistää että ahdistaisi ihan suunnattomasti tuollainen...

Onnea uudelle kodille!

Jimmy KImmel

Eikös harjakaiset ole perinteisesti se, kun on saatu vesikatto talon päälle? Tosin eiköhän tänä päivänä harjakaiset pidetä tosiaankin tupareiden muodossa eli kun talo on valmis?

figaro

Minäkin olen samaa mieltä harjakaisista. Rupesin vain epäilemään omaa olettamustani, kun talokauppojen synnyttyä oli isäukko kotona korkannut putelin ja sanonut viettävänsä harjakaisia :) Lähinnä huvitti, mutta jäi samalla kummittelemaan tuo nimitys.

Eipä kai ne sinänsä eroa toisistaan sinänsä - ainoa ero se, että tupaantuliaiset pidetään, vaikka talo olisi valmis tai itse rakennettu. Harjakaiset, kun itse rakennettu on valmis :roll:

Mutta mitähän sitä tekisi noiden tupareiden suhteen.. Vanhempaan väkeen kun kuuluu näitä "siistejä ei-alkoholia -ihmisiä" siinä missä niitäkin, jotka tahtovat juhlia väkijuomienkin voimin. Nuorien kanssa ei sinänsä ongelmaa.

Ei vain jostain syystä jaksaisi erikseen kaksia tupaantuliaisia viettää :(

Fansku
figaro
Kokemuksia kaipailen ja erityisesti, jos on omaan asuntoon joku muuttanut tai osallistunut ostaneiden kekkereihin :D

Meillä olis myös sama edessä, nyt oman asunnon tiimoilta. Viimeksi (edellisessä kämpässä) pidettiin "vanhemmalle väelle" erikseen, eli mun enoille jne. jotka ei oo järin vanhoja ja ne olikin sitten varmaan rajummat bileet kun koskaan kavereiden kanssa! :lol: ...mutta tosiaan mun enot+ niiden puolisot ei oo kauheen vanhoja.

figaro

Millonkas teillä? Itse mietin ajankohtaa joskus tammikuun lopulle. Joulukuussa ei oikein viitsi, kun kuitenkin on vielä asunnon laittamista sun muuta edessä ja ihmiset odottaa uutta vuotta. Ja toisaalta heti vuodenvaihteen jälkeenkään ei kehtaa, kun ihmiset on toipumassa juhlinnan jälkeen :D

Onko tuollaisissa yleensä ollut tarjolla vain pikkupurtavaa vai kenties joku isompi sapuska? Jotenkin tuntuu, että nyt erilainen tilanne kuin aiemmin vuokrakämppien suhteen :roll:

Rahel
figaro
Mutta mitähän sitä tekisi noiden tupareiden suhteen.. Vanhempaan väkeen kun kuuluu näitä "siistejä ei-alkoholia -ihmisiä" siinä missä niitäkin, jotka tahtovat juhlia väkijuomienkin voimin. Nuorien kanssa ei sinänsä ongelmaa.

Ei vain jostain syystä jaksaisi erikseen kaksia tupaantuliaisia viettää :(

Mä olen aina ollut siinä luulossa myös, että harjakaiset (tai harjannostajaisiksi niitä on meilläpäin kutsuttu) järkätään talkooporujalle, kun talon katto pystytetty.

Ja tupareista... Ehkä voisit järjestään ne pitkän kaavan mukaan eli päiväsaikaan oltais ihan selvinpäin ja illalla sitten kipattais alkoholiakin. Vanhempi väki (tai siis streitimpi jengi) vois lähtee kun siltä tuntuu ja ryyppyjengi jatkaa iltaa.. Ehkä ihmiset vois jopa kutsua eri aikoihin?

Ja laita safkaks vaan jotain naposteltavaa: pari pasta/riisisalaattia, tuoresalaattia ja patonkia tai jotain... Ja päiväsellä kaffeet ja jotain pullaa...

figaro

Tuo kuullostaisi varsin hyvältä. Kävi jopa itselläkin mielessä.. Ei taida sinänsä olla näiden kekkereiden osalta mitään vakituista kaavaa :D

Hitsi kun kehtuuttaa ryhtyä järjestämään.. Vaikka onhan tuohon vielä aikaa ;)

Fansku

Meillä avomies repi koko keittiön irti, vaikka ihan passeli olikin, mutta eipä kelvannut herralle! Eli ei ihan hetkeen vielä! :D Meillä oli viimeksi just tuollainen salaattivalikoima, patonkia ja muuta suolaista ja kahvitkin pullineen päivineen kiskaistiin siinä alkuillasta.

Mä oon miettiny, että millähän kokoonpanolla sitä järjestelis kun jos pyytää mun opiskeluystävät ja avomiehen kaverit yhtä aikaa niin tuntuu että kun porukka on niin iso niin jää ikään kun liian vähän aikaa jokaiselle. Ois kuitenkin kiva ehtiä jutella rauhassa kaikkien kanssa! Ainakin kun oon itse ollu vieraana tupareissa, joissa oli kauheasti väkeä niin melkein sitä sillä porukalla oltiin millä mentiinkin eikä isäntä paria paljon jututtamaan ehtinyt. En haluais omiin tupareihini näin!

mimmah

itse kutsuisin vanhemmat erikseen ja sitten kaverit...
syötäväksi voisi esim.salaattia täytettyä patonkia,suolaista ja makeata....vaikka vähä boolia.....

Fansku

Minä voisin kyllä kutsua kaverit ja vanhemmat ja muut lähisukulaiset, eli ne enot ja niiden perheet yhtäaikaa, koska tosiaan viimeksi yllätyin siitä mikä meno meillä oli näissä "vanhusten" tupareissa. Vaikkei meno mennyt mitenkään överiksi, mutta kyllä todellakin he menisivät siinä samassa kun kaveritkin. Ongelma on nimenomaan se, etten halua LIIKAA porukkaa yhtä aikaa.

Ja sitten se tarjoilu! Meillä tosiaan oli viimeksi noi salaattitsydeemit ja patongit, ja nyt se alkaa muutenkin olla mielestäni jo vanha juttu; ne tuntuvat olevan joka bileissä. Olis kiva keksiä vaihteeksi jotain ihan muuta. Että Figaro jos saat jotain kuningas-ajatuksia niin jaa ihmeessä ne kanssani! :wink: Jos raaskit! :wink:

Tonde

Tortillat on myös yks vaihtoehto. Tekee valmiiks erilaisia täytteitä ja niistä saa sit kukin tehä millasia haluaa, ei tartte erikseen miettiä, et se ei syö lihaa, se ei syö sitä jne. Mut en sit tiedä miten hankala tsydeemi olis isommalla porukalla. Meil on ainakin kavereitten kanssa pienemmissä pippaloissa toiminu ihan hyvin, koska on aina jotain erikoisruokavaliollisia, ettei sitten kaikkien pidä syödä esmes sitä "pupun ruokaa".

figaro

Jotain juustotikku/-sarvi -juttuja vois ehkä kehitellä.. :roll: Helppoja tehdä, kun ei tarvitse muuta kuin taikinakolmioita ja täyte sisään - rullaa! :D

Pitää miettiä.. Juusto ja sieniruoat kiinnostaa. Ai juuh! Ja marjoja ois pakastin pullollaan :P

SunLion
figaro
Jotain juustotikku/-sarvi -juttuja vois ehkä kehitellä.. :roll: Helppoja tehdä, kun ei tarvitse muuta kuin taikinakolmioita ja täyte sisään - rullaa! :D

Pitää miettiä.. Juusto ja sieniruoat kiinnostaa. Ai juuh! Ja marjoja ois pakastin pullollaan :P

hmm..tee joku sienikeitto...sopat on aika käteviä ruokia kun pitää isolle porukalle tarjota..ja sitten lisukkeensa leipia ja leivänpäällisiä...

Tai sitten toinen vois olla joku uuninpellillinen sieni-juusto piirasta..ei ole sitäkään vaikea tehdä ja täyttää varmaan paremmin kun juustosarvet...eikä joudu näpertää sellasta määrää sitte..

figaro

Niin.. ei huonoja vaihtoehtoja nuokaan. Jotenkin vain tuo pikkunaposteltava tuntuu paremmalta tässä vaiheessa ajateltuna. Tiedä häntä.. Lisää ideoita :D

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat