Itsetunto/sen puuttuminen - Ihmiset ja ilmiöt

Carrie

Elikkäs, minkälainen itsetunto teillä foorumin käyttäjillä on?

Ja toinen mikä kaipais vastausta, miski nykyään tuntuu että nuorilla ja vähän vanhemmillakin naisilla itsetunto on aivan maan tasalla?
Ja vinkkejä itsetunnon parantamiseen, ym. olis myös kiva kuulla ;)

Oma itsetuntoni oli ennen paljon huonompi, mutta nyt se on jotenkin parantunut melko paljon. Ennen melkeimpä pyytelin anteeksi olemassaoloani, mutta enää ei sitä vikaa ole. Vähän kuitenkin taitaa vielä olla parantamisen varaa, en usko itseeni tarpeeksi.

Sivut

Kommentit (72)

shanti

hmm, en pidä itsetuntoani mitenkään kovin hohdokkaana. mutta anteeksi en ikinä rupeaisi pyytelemään, mielestäni se tekee vaan säälittävämmäksi.
pläh, ulosanti ei nyt ole huippuluokkaa, joten lopetan alkuunsa... :wink:

SooZ

eipä ole täälläkään itsetunto ihan huippuluokkaa. Menneistä johtuen lähinnä, en pidä itseäni kovin kauniina noin yleisesti ottaen ja usko itseensä voisi olla paljon parempi.
tosin en minäkään alkaisi anteeksi pyydellä olemassa oloani. välillä on huonompia kausia ja välillä menee sitten ihan hyvin. nykyinen rakas on saanut itsetuntoani nousemaan oikein mukavasti :)

figaro

Monet ulkopuoliset pitävät minua ihmisenä, jolla on hyvä itsetunto ja joka on itsevarma kaikin puolin. Olen kaikkea muuta kuin edellä mainittua, mutta en ehkä enää niin paljon kuin jokunen aika sitten. Selvästi iän myötä sitä suhtautuu asioihin ja erityisesti itseensä eri tavoin - ehkä jopa kypsemmin :roll:

PinkPanther
SunLion
ensiks sitä ei ollu, sitten saavutin sen...ja nyt sitä ei taas ole.

Anteeksi, mutta olemmeko me sama ihminen...? :D

No joo, eli siis mullekin samalla tavalla käynyt... :?

Globe

Mun itsetunnossa ei oo mitään vikaa, oikeastaan sen on aika loistava! En pidä itseäni erityisen kauniina (olen realisti), mutten anna sen häiritä elämääni. Kaikkiahan ei voi miellyttää, ja aika harva ihminen on niin ruma tms. että kukaan ei halua olla sen kanssa. Tietysti nuorilla ihmisillä voi olla turhan tiukat kriteerit, mutta vanhemmiten tajuaa mikä oikeasti on suhteessa tärkeää. Välillä sitä katsoo itseään peilistä, että hitsi kun en olekaan tajunnut ennen olevani vetävän näköinen mimmi, ja todellisuudessa olin varmasti vetävämpi kymmenen kiloa sitten, silloin en vaan tajunnut sitä =D

SunLion
PinkPanther
SunLion

Hehhe...mistä sun kohdalla tuo kaikki johtu?

omalla kohdalla oli koulukiusaus tausta ylipainon vuoksi..sit laihduin hirveesti (anoreksia..)ja rupesin saamaan hirveesti huomioo miehiltä (ja myös naisilta)...ja nyt sit oon taas lihonu ja tuntuu itestä et oon kamalan ruma jne..

Tiger

Muille vaikuttaa siltä kuin minulla olisi todella hyvä itsetunto, mutta totuus on toisenlainen. Olen todella epävarma itsestäni aika monessa suhteessa, vaikka esitänkin toista. Tämä kaikki johtuu siitä, että kun olin murrosiässä minulla oli raudat jotka veivät itsetuntoni pohjalukemiin. Vaikka siitä on moooonia vuosia, ne jäljet ovat vieläkin. Parisen kuukautta sitten se oli taas ihan mitötän, mutta nyt se on taas hieman parantunut. Sille ei voi vaan mitää mutta pojilla on kyllä suuri vaikutus meneekö se ylös va alas.. :roll:

sira

No minun mielestä anoreksia ei ole kaikissa tilanteissa vahvasti sidonnainen heikkoon itsetuntoon..

Mutta itselläni on itsetunto ihan kohdallaan, en liitele pilvissä, mutta en silti arvioisi itseäni ihan paskaksi.. :)

PinkPanther
SunLion
PinkPanther
SunLion

Hehhe...mistä sun kohdalla tuo kaikki johtu?

omalla kohdalla oli koulukiusaus tausta ylipainon vuoksi..sit laihduin hirveesti (anoreksia..)ja rupesin saamaan hirveesti huomioo miehiltä (ja myös naisilta)...ja nyt sit oon taas lihonu ja tuntuu itestä et oon kamalan ruma jne..

No, joskus yläasteella aloin kiinnittää huomiota ulkonäkööni. peilistä katsoi hoikka tyttö, jopa alipainoinen. Mutta pärstäkerroin ei miellyttänyt. Lukiossa kärsin syömishäiriöstä, koska aloin viimein saada naisellista pyöreyttä, kun olin saavutanut normaalipainon.. sitten aloin vertailla itseäni muihin, hoikkiin ja kauniisiin. Omasta mielestäni olin ruma, ja läskit vaan löllyivät reisissä, ja vatsamakkarat pursuivat ulos tiukoista paidoista.. ainakin omasta mielestäni. Sitten laihduin, ja pääsin yli syömishäiriöstä, se ei enää hallinnut elämääni, enkä leikkinyt ruualla. Tajusin jonkin ajan päästä, että myös nassuni on nätti. Nyt olen taas alkanut vertailla itseäniu muihin, esim. salilla ja uimahallilla, eihän kenelläkään ole näin löllyviä reisiä kuin minulla, ja kaikki muut on niin nättejä, itsestäni tuntuu rumalta ja haluan kiinteytyä. Olen käynyt salilla nyt viisi kertaa viikossa jo kuukauden ajan, hirmuinen pakkomielle saada vatsa kiinteytymään, kuten kaikilla uimapukumalleilla, ja reidet sulaviksi ja kapeiksi...ja mielessä on käynyt, että nostaako syömishäiriö taas päätään. Luultavasti se näkyy aina suhteessani ruokaan ja liikuntaan, eli jos ei järjettömyyksiin mene, niin mielestäni ihan ok, eipähän tule syötyä lisää lihottavaa ja tuleepa ainakin liikuttua runsaasti. Kultani kuitenkin ´kehuu minua jatkuvasti, ja sanoo että minä olen se, kehen muita naisia pitää verrata. En ole puhunut hänelle huonosta itsetunnostani.. Ja sitten vertaan itseäni muihin... miksi siis en usko kultaani, vaan mieluummin itseäni. Itkukin silloin tällöin päässyt. Mutta toivon, että tämä vielä ohi menee...

PinkPanther
Tiger
Muille vaikuttaa siltä kuin minulla olisi todella hyvä itsetunto, mutta totuus on toisenlainen. Olen todella epävarma itsestäni aika monessa suhteessa, vaikka esitänkin toista. Tämä kaikki johtuu siitä, että kun olin murrosiässä minulla oli raudat jotka veivät itsetuntoni pohjalukemiin. Vaikka siitä on moooonia vuosia, ne jäljet ovat vieläkin. Parisen kuukautta sitten se oli taas ihan mitötän, mutta nyt se on taas hieman parantunut. Sille ei voi vaan mitää mutta pojilla on kyllä suuri vaikutus meneekö se ylös va alas.. :roll:

Mulla oli kans raudat, enkä siksi paljon hymyillyt.. ja nyt tuntuu, että kun raudat on olleet poissa jo 4 vuotta, niiden korjaamat viat ovat palaamassa takaisin, ja siksi en tykkää esitellä hymyjäni kellekään... hymyilen vain pienesti... en kovinkaan usein hampailla... en vain voi sille mitään.. ja valokuvissa en varsinkaan hymyile.. ja olen normaalisti hyvin hymyilevä ihminen... mutta jos näen itseni hymyilevän jossain valokuvassa, niin voin pahoin!

Rixuliini

Minäkin kärsin vielä jokunen vuosi sitten huonosta itsetunnosta ja inhosin itseäni ja ulkonäköäni. Kerroin näistä tuntemuksistani eräälle ystävälleni, ja hän todella yllättyi; hän oli pitänyt minua aina hyvän itsetunnon omaavana ihmisenä!

Nykyään olen sinut itseni kanssa, ja itsetuntoni on terveellä tavalla hyvä.

Neppis_

Se tahtoo meil naisil olla geeneis, no ei vaies .. jotenkin vaan tuntuu (näkee) enemmän tään kauniimman sukupuolen edustajilla enemmän kilpailun ja ihailun halua aina kauniimpaan ja kauniimpaan suuntaan. itse varma ei voi olla ellei tunne olevansa edustavan näköinen ja uskottava. sekä liittäen siihen vartalon näyttävyyden.

Sekä me ruoskimme itseämme (ja varsinkin vartaloamme) aika ajalta yhä nuorempana, tosin kyl se pohjat aina vetää tos murkku iäs. Huh huh. :roll:

itselläni on ollut aiemmin aika heikoilla jäillä. Ylä asteel viimex kuljin kevein askelein edes päin ja tunsin itseni viehättäväksi ym.
.. masennus, sun muut ass holet exäni ym. hyväks käyttelijät, sekä kova kuri kotona silloin, hiukan pilasivat sen jälkeisen asenteeni itseeni (ja sitä kautta muihin) ..valitettavan totta :?

..Sitemmin tätä nykyä ihanaan mieheen tutustuttua ja hiukan löysennettyä vyötä itseä kohtaan. Sekä tarkkaa otetta pitäen, mitä tulee uusiin ihmisiin. Olen sujut. ja olen tyytyväinen itseeni sellaisena kuin olen (vaikka ruma tai edes ylipainoinen ym. en ole!) Enkä jatkossa anna muiden ihmisten määrätä saati hallita elämääni. :)

kyllä se aurinko paistaa viel pienimpääkin risukasaan :mrgreen:

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat