Miten saada ystävä irti huumeista? - Ihmiset ja ilmiöt

Lumi~

ensinnäkin siihen kun joku ehdotti että voisinko pyytää miehen vanhempia hänen tuekseen ja siinä samalla itseni tueksi, niin ei onnistu..
ex-mieheni ei ole isänsä kanssa missään väleissä ja hänen äitinsä ei välitä..

ja kaikki se mitä vivian sanoi, tuntuu olevan niin totta.. ex-mieheni välillä väittää ettei ole koukussa mutta välillä hän myöntää asian.. hän on myös sanoo ettei pilven poltto ole alkoholia vaarallisempaan, mutta minulle riittää se että se on laitonta.. yritän parhaani mukaan tukea ex-miestäni ja on sitä ehkä joskus hiukan tullut saarnattuakin :oops:

pieni korjaus siihen, että kun kirjoitin että hän on kokeillut muutakin.. hän
ei ole kokeillut muita huumeita mutta on käyttänyt lääkkeitä väärin sekaisin pilven ja alkoholinkin kanssa.. onko teidän mielestänne lääkkeiden väärinkäyttö hyväksyttävä asia?

kiitos vinkeistä joissa kehotettiin minua kysymään exältäni että miksi hän polttaa ja yrittää keksiä hänen elämäänsä muuta sisältöä.. täytyypä kokeilla..

Sivut

Kommentit (41)

Sinsemilla

mukavaa etten saanut hirveätä riitaa aikaseksi aikaisemman viestini perusteella... olin jo melkein varma että joku suuttuu... mutta siis kiitos ymmärryksestä... ;) ja hyvä keskusteluhan tämä on...

niin, siis siinä tapauksessa että ystävälläsi on alkoholiongelma (jos sitä tarkoitit) ei pilven polttelu varmaankaan auta asiaa...
mutta joo... eräs läheinen henkilö aloitti viinalla ja siirtyi siitä pilven poltteluun... kokeili sitten kaikkea muutakin kavereiden mukana, ja meni aika lujaa... aika korkeelta putosi kun tajusi kuinka kovasti suutuin kun sain tietää...oli vielä osannut pitää kaikkien muitten aineiden käytön niin hyvin salassa vaikka olin koko ajan lähellä...
kun sanoin etten koskaan ole halunnut lyödä ketään niin kovasti ja että herätys hoi, hän havahtui ja jätti muut aineet lähes kokonaan... lähes kokonaan siksi, että edelleen käytti aineita silloin tällöin, juhlapäivinä uutenavuotena yms.
parin vuoden sisällä asia muuttui ja nyt hän on ollut vuoden ilman mitään muuta kuin tuota pilveä...
siis polttelee päivittäin kylläkin, mutta sen hyväksyn...henkilönä on muuttunu totaalisesti...parempaan suuntaan... nykyisin vastustaa muita huumeita yli kaiken, eikä ymmärrä ystäviään jotaka edelleen haluavat sekoittaa päänsä...

siis...joskus pitää tulla alas kovaa ja korkealta että tajuaa...

mutta joo...halusimpa jakaa tarinan, en tiedä lohduttiko se ketään yhtään, muttajoo...

Lumi~

En oikein tiennyt minne tämän aiheen voisi laittaa niin päätinpä laittaa tänne... useilla teistä on varmasti ystäviä/sukulaisia/tuttuja jotka käyttävät/ovat käyttäneet huumeita.. niinpä kysynkin nyt neuvoja miten saisin ystäväni irti pilven poltosta...

kyse on ex-mieshestäni jonka kanssa seurustelin useamman vuoden. hän aloitti pilven polton kokeilumielessä noin 1.5vuotta sitten jonka jälkeen se on vain lisääntynyt ja lisääntynyt. nykyään hän puhuu hasiksesta sun muusta joka päivä ja varmasti myös polttelisi päivittäin mikäli vain olisi mitä poltella.. olemme aika vasta eronneet, niinpä tilanne on aika räjähdysherkkä siltä osin että jos yritän sanoa hänelle jotain asiasta, hän vain vähättelee sitä tai sitten suuttuu.. hän on muutenkin ihmisenä sellainen ettei pahemmin kestä minkäänlaista arvostelua.. nykyisin hän on kokeillut jo muutakin kuin pelkkää pilveä, niinpä tilanne on koko ajan vain pahentunut..

olisiko kellään samanlaisia kokemuksia tai muuten vain neuvoja, miten voisin auttaa ex-miestäni lopettamaan??
korostan vielä sitä ettei hän itse halua lopettaa polttelua.
olen huolissani :cry:

kameletontti

olen itse katsonut vierestä kun kaksi parasta ystävääni tuhosi itsensä huumeilla. Mikään ei auttanut, järkipuhe vähiten. Toisen hengen ´´pelasti´´ rötöstely, hän joutui vankilaan ja on kuulemma sieltä päästyään parantanut tapansa lopullisesti. :? En ole kyseistä miestä muutamaan vuoteen nähnyt. Nämä ovat aina hankalia tilanteita, joihin ei ole yhtä ja oikeaa vastausta. Neuvoni on siis se, ettet ainakaan yksin jatka asian ajamista, se syö sinut sen jälkeen kokonaan niin henkisesti, fyysisesti kuin taloudellisestikin. Saisitko miehen vanhemmat tueksesi ja avuksesi?

Laura

Kukaan ei voi saada toista lopettamaan aineiden käyttöä. Sitä pitää haluta itse. Voi yrittää olla tukena ja opastaa mistä saa hoitoa, mutta viime kädessä se on jokaisesta itsestään kiinni.

Itse tunnen muutamia aineiden käyttäjiä ja ei niihin tehoa muiden puheet, ei edes se että osa saman porukan tyypeistä kuolee aineisiin.

Vivian

Joo samalla linjoilla kuin edelliset. Lohdutukseksi voin vain sanoa että mielestäni se hasiksen poltto mikään kauhean vaarallinen asia ole. Passivoi vaan ihmistä, ainakin ne ketä tunnen ja sitä säännöllisesti polttavat, eivät tunnu olevan kovinkaan kiinnostuneita enää muusta.

Tuskin sinä puheillasi saat toista lopettamaan. Uskoisin, että paras tie eroon huumeista on se, että löytää elämäänsä muita kiinnostuksen kohteita tai yksinkertaisesti kyllästyy koko touhuun. Sehän on totta, ettei pilven polttelun uskota olevan ainakaan alkoholia vaarallisempaa, itse vain ihmettelen, miten jotkut haluavat olla pää jumissa joka päivä. Ei silloin elämässä voi kauheasti muuta sisältöä olla.

En heti huomannut kohtaa, jossa kerroit hänen kokeilleen myös muita. Itse olen éhdottomasti kaikkia muita huumeita täysin vastaan. Kaikkihan eivät niihin kauhean helpolla koukkuun jää, mutta toiset jäävät. Kamala sanoa, mutta tuskin sinä pystyt paljon mitään tekemään, jos toisella on kova hinku niitä kokeilla.

Elma
Vivian
Joo samalla linjoilla kuin edelliset. Lohdutukseksi voin vain sanoa että mielestäni se hasiksen poltto mikään kauhean vaarallinen asia ole.

Kuitenkin hasiksen poltto alentaa todella usein kynnystä siirtyä rankempiin huumeisiin.

Vivian

Joo ei kirjoituksessani ollut tarkoitus mitenkään vähätellä pilven polttoa tms. Kunhan omien kokemusteni valossa asiasta jotain kirjoitin, enemmän juuri pointtina se voiko toista auttaa ja miksi niitä jotkut käyttävät. Itse en halua keskustella huumeista yleisesti täällä, siihen on ihan tarpeeksi omiakin foorumeja. Tuohon asiaan ihmiset suhtautuvat niin eri tavalla, esimerkiksi sen perusteella mitä on itse tuttavapiirissään kokenut/nähnyt.

Itse en usko, että kukaan toinen voi auttaa toista irti huumeista tai alkoholista, jos henkilö itse ei sitä halua. Vaikka lähimmäinen miten paljon asiasta kärsisi, se ei saa toista niiden käyttöä lopettamaan. Ainakaan koskaan törmännyt vastaavaan. Ikävää, mutta totta...ihmetyttää kyllä miksi jollain on halu kokeilla ja käyttää kaikenlaista, vaikka jokainen varmasti tiedostaa niiden vaarat nykypäivänä.

sienikeiju

Mun mielestä lopettamisen pitäisi lähteä ihmisestä itsestään.
Yritä motivoida kaverias jotenki lopettamaan,ei auta että saarnailee vaaroista jne. yritä löytää sille joku hyvä syy edes vähentämiseen.

Miffy

Todellakin, ketaan ei voi pakottaa lopettamaan huumeidenkayttoa. Muutoksen pitaa lahtea ihmisesta itsestaan.

Ja ma todella tiian, etta se pelkka hasiksenkin poltto voi menna ihan liian pitkalle (esimerkkeja kaveripiirissa). Se ei kuitenkaan oo kovin vakavaa, jollei sita nyt ihan kovin paljoa tee. Voisin kuitnekin kuvitella, etta aloittajan exan tilanteessa asialle ehka kannattaisi jo yrittaa tehda jotain...

taki

Jätä kaveris, se on jo menetetty!

Mikä tärkeintä: älä koskaan ikinä ite mee mukaan sen sotkuihin!

Monien ex-ystävieni huumeiden käyttö on riistäytyny käsistä, ei se välttämättä jää hasikseen ja vaikka jäiskin niin se tekee ihmisestä ihan luumun.

Huumeita ei voi hallita, ne hallitsee, olkaa siis kilttejä älkääkä edes kokeilko.

Miffy

Mä en kyllä kehottais jättämään kaveria!

Mielestäni tossa on vielä aika paljon tehtävissä, tosin muutoksen pitää lähteä siitä tyypistä itestään.

Ja HUOM, läheskään kaikki pilveä polttavat eivät ikinä koita mitään muita huumeita (paitsi ehkä niitä tavallisimpia, viinaa ja röökiä). Ja mä tiedän aika monta tyyppiä, jotka opiskelevat menestyksekkäästi, jopa jatko-opiskelevat ja ovat töissä, ja polttavat muutaman kerran viikossa. Itse en kyllä niin usein sitä tekis.

Lumi~

noh, enpä minä taida sen huumeiden käytön takia sentään välejä poikki pistää... tuntuu vain todella pahalta seurata vierestä sitä hommaa...
varsinkaan kun emme nykyään näe kovin usein niin aina huolettaa että
miten se pärjää reissuillaan ja onko hengissä.. :(

miten te joiden ystävät polttavat kannabista.. onko tämä teidän mielestänne vaikuttanut heidän luonteeseensa?
mielestäni ex-mieheni hermostuu nykyään paljon helpommin eikä hän jaksa keskittyä mihinkään pitkäksi aikaa... samoin keskustelut ovat muuttuneet jotenkin erilaiseksi.. siis hänen ja jonkun toisen välillä..
tämä keskittymiskyvyn heikentyminen ainakin voisi olla yhteydessä poltteluun mutta mitä mieltä te olette?

Sinsemilla

En nyt väitä että exälläsi ei olisi ongelmaa, mutta rupesi vaan ärsyttämään kun tuntuu että täällä porukka ei tiedä aiheesta mitään ja latelee neuvoja...

tietenkin riippuu ihmisestä miten mikäkin aine vaikuttaa, mutta itse kyllä pidän alkoholia lähes pahimpana huumausaineena mitä löytyy ja se "sentään" on laillista... teistä moni varmaankin hyväksyy alkoholin kittaamisen vaikka joka viikonloppu...

kuinka moni hasiksen polttelija syyllistyy väkivaltarikoksiin, ja mikä on tilanne alkoholin kohdalla? Hasis ei todellakaan aiheuta agressiivista käytöstä,niinkun ehkä jostain kivikautisista opetusfilmeistä voisi päätellä, toisin kuin alkoholi jota lähestulkoon palvotaan... Tiettävästi kukaan ei ole vielä kuollut hasiksen yliannostukseen...
joo, eli mieluiten ottaa asioista ensin selvää... laitontahan se täällä ahdasmielisessä suomenmaassa on, toisin kuin useimmassa muussa euroopan maassa...mikä luultavasti tulee muuttumaan lähiaikoina... toivottavasti... porttiteoria on jo todistettu vääräksi... ihan hyvin alkoholi tai tupakka voi olla portti vahvempiin aineisiin...

Kuitenkin... jos poikaystäväsi (entinen siis) polttelee ruohoa esim iltaisin rentoutuakseen tms, en näksisi siinä mitään ongelmaa...Mitä ne munkit siellä intiassa tekee meditoinnin helpottamiseksi...
ja pilven poltto ei todellakaan välttämättä tarkoita että mikään muu ei enää kiinnosta, voi päinvastoin alkaa kiinnostua monista hyvistä asioista jotka muuten ei kiinnosta, esim oman henkisen puolensa kehittäminen, kun näkee maailman vähän toisessa valossa...

tuleepas pitkää tekstiä...
kuitenkin... jos poikaystäväsi polttelee katulätkää jota on jatkettu ties millä autonrenkailla ja öljyillä, niin kehottaisin häntä siirtymään vihreälle linjalle... ;)

Muita aineita en kyllä suosittele kellekään... mutta mutta, ehkä äijä oppii joko yhdestä kerrasta tai sitten pohjan kautta ettei ne tee hyvää...
älä nyt ainakaan häntä hylkää... tee vaan selväksi ettet tykkää että hän rupeaa vetelemään kaikkea mitä nenän eteen saa... ja voithan vaikka koittaa sitä linjaa että hyväksyt sen pilven polttelun, ehkä hän tyytyy siihen eikä mene pitemmälle...

onnea teille... :)

(enkä, kiitos vaan, jaksa tapella aiheesta...)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat