Sukunimen vaihtaminen? - Ihmiset ja ilmiöt

Umpula

Sukunimen muuttamisen edellytykset

Sukunimi voidaan muuttaa uudeksi sukunimeksi, jos hakija selvittää,

1) että hänen nykyisen sukunimensä käytöstä nimen vierasperäisyyden, sen yleiskielen merkityksen tai nimen yleisyyden johdosta taikka muusta syystä aiheutuu haittaa;

2) että uudeksi sukunimeksi esitetty nimi on aikaisemmin ollut hänellä tai vakiintuneesti kuulunut hänen esivanhemmilleen ja sukunimen muuttamista on pidettävä tarkoituksenmukaisena; tai

3) että uuden sukunimen ottamista on muuttuneiden olosuhteiden tai muiden erityisten seikkojen johdosta pidettävä perusteltuna.

Sivut

Kommentit (92)

mandii
JJEMMY
Puutarhis
Itse haluaisin, että perheeni jäsenillä on kaikilla sama sukunimi.

Näin minäkin ajattelen. Oon aina pitänyt omasta sukunimestäni enkä haluais luopua siitä mutta toisaalta haluan saman sukunimen tulevan aviomiehen kanssa, jos sellasen sattuu löytämään :D En välttämättä haluais kahta sukunimeä :? Oon kyllä niin pinnallinen et jos aviomiehen sukunimi olis aivan järkyttävä niin en siihen vaihtais :lol: Tai eihän sitäkään tiedä...

No, ainakan miehesi voi ottaa sinun sukunimesi.

vren

Onhan tuo sukunimen vaihtaminen myös identiteetti kysymys. Ainakin minulle. En voisi vaihtaa sukunimeäni, koska tunnen itseni tällä nimellä, kuten kaikki muutkin. Ja toisaalta onhan se myös osoitus patriarkaatista..
Voisin jopa harkita kaksoisnimeä, kun miehen sukunimi ei nyt niin hankala olis yhdistää omaani. Eiks Espanjalaiset saa sukunimen isältä ja äidiltä? Olis aika kiehtova vaihtoehto toisaalta. No, ne nimet on kyllä aika pitkiä.

JJEMMY
mandii
JJEMMY
Puutarhis
Itse haluaisin, että perheeni jäsenillä on kaikilla sama sukunimi.

Näin minäkin ajattelen. Oon aina pitänyt omasta sukunimestäni enkä haluais luopua siitä mutta toisaalta haluan saman sukunimen tulevan aviomiehen kanssa, jos sellasen sattuu löytämään :D En välttämättä haluais kahta sukunimeä :? Oon kyllä niin pinnallinen et jos aviomiehen sukunimi olis aivan järkyttävä niin en siihen vaihtais :lol: Tai eihän sitäkään tiedä...

No, ainakan miehesi voi ottaa sinun sukunimesi.

Niin totta :)

nixie

Itse en sukunimeäni vaihtaisi. Se ei ole erityisen kaunis enkä ole siihen erityisen kiintynyt, mutta en vaan käsitä miksi ihmeessä se pitäisi vaihtaa. Liittyminen miehen sukuun tai miehen kunnioittaminen kuulostavat minusta syinä oudolta - eikö mies kunnioita minua jos ei halua vaihtaa omaa sukunimeään minun sukunimekseni, miten minä muka liityn miehen sukuun mutta mies ei minun sukuuni jne..En näe sukunimen vaihtamiselle muuta perustetta kuin että se on ollut tapana sen reilut sata (suunnilleen) vuotta/laki on aikoinaan pakottanut.

Ja koska en tykkää tehdä asioita sen vuoksi, että niin nyt on tapana tehdä ja koska olen sen verran tiukkis, että minusta tämän perinteen, jonka tarkoituksena on ollut osoittaa, että nainen avioliitossa siirtyy miehensä omaisuudeksi ja miehen suvun alaisuuteen ja jättää oman sukunsa noudattaminen on jonkin verran kyseenalaista, en tule nimeäni vaihtamaan. Olisihan se tavallaan kätevää, jos koko perheellä olisi sama sukunimi, mutta toisaalta kun ei ole tarkoitus niitä lapsiakaan tehdä...Ja meidän perheessä on ollut sisarpuoleni syntymän jälkeen 3 sukunimeä eikä se ole kenellekään ollut minkäänlainen ongelma. (Ja jos mnyt kuitenkin innostuisin niitä lapsia pullauttelemaan, niin aivan yksi lysti kenen nimelle menevät.)

Käytännön seikatkin painavat oman nimen säilyttämisen puolesta - tällä nimellä minut on tunnettu yli 24 vuotta, tällä nimellä olen opiskellut ja tehnyt töitä, tällä nimellä ovat passini ja ajokorttini ym kortit aina BodyShopin kanta-asiakaskorttia myöten eikä vaihtamisruljanssi kiehdo yhtään.

nora

Tuli vain mieleen, ollaan kultani kanssa puhuttu että tuskin koskaan häitä vietetään. Onko mahollista vaihtaa sukunimi, ilman että naimisiin menee ja papin aamenen kuulee? En ole viellä kenenkään kuullut vaihtaneen sukunimeään niin :-s

Shandy
Tonde
Mä taas menisin naimisiin, mut sukunimee en vaihtais!

Mulla sama. :D enkä halua yhdistelmänimeäkään, poikkiksen sukunimi on niin pitkä et se olis ihan vammasen kuulosta. :P Ja mies tuskin suostuu vaihtamaan omaa sukunimeensä ;)

Tonde

Juu, ei mitään yhdistelmänimiä, menee jo yli :lol:
Mä vaan pidän omasta sukunimestäni. Enkä mä välttämättä haluais, et mun mieskään vaihtais sukunimensä mun sukunimeks...

SunLion

Mutta sitä just en tajua...et eri asia jos ei halua yhteistä nimeä...mutta että YHTEINEN nimi, ilman mitään virallista sitoumusta :shock:

Abigail

Joo, minustakin tuo kuulostaa kummalta. Minä olisin valmis vaihtamaan nimeäni naimisiin mentyäni ellei sitten miehen sukunimi kuulostaisi jotenkin erityisen pölhöltä etunimeni kanssa. Tuntuu jotenkin paremmalta kun koko perheellä on sama sukunimi, varsinkin silloin kun on lapsia.

Joanna

aika vaikeeta on saada mitään yhteistä sukunimeä, ilman että menee naimisiin.
sukunimen vaihtaminen on paljon vaikeempaa kuin esim. etunimen vaihtaminen, jonka voi yhden kerran vaihtaa ilmaiseksi ihan vain ilmottamalla asiasta maistraattiin.
joskus puhuttiin nk. suojatuista sukunimistä, mutta tosiasissa tänäpäivänä kaikki sukunimet on lain suojaamia, eikä sukunimeään voi muuttaa kuin perustellusta syystä (jos ei lasketa mukaan sitä, että avioliiton solmimisen yhteydessä ottaa miehensä sukunimen tai yhdistelmä sukunimen)
jos esim. minä nyt päättäisin vaihtaa sukunimeni, sen olisi oltava todistetusti nimi, joka on esiintynyt suvussani edeltävien neljän (muistaakseni) sukupolven aikana. eli en saisi ottaa vaikka virtasta, vaikka se yleinen onkin, koska sitä nimeä ei mun suvussa ole esiintynyt.
sukunimen maksaminen maksaa jonkun verran n. 100 euron luokkaa.. maistraatti laittaa siitä vielä virallisen kuulutuksen sanomalehteen, koska sukunimenvaihdossa on ao. sukunimen jo omaavilla, kuukauden valitusaika.
eli mahdollisuus ottaa uusi, yhteinen sukunimi avomiehen/poikaystävän kanssa on se, että tsägällä molempien sukupuusta löytyy sama sukunimi. sitten vaan molemmat tekemään hakemusta maistraattiin.
Tai se, että jomman kumman nykyinen sukunimi löytyisi toisen sukupuusta ja hän sitten menis ja vaihtaisi oman sukunimensä.

figaro
SunLion
Mutta sitä just en tajua...et eri asia jos ei halua yhteistä nimeä...mutta että YHTEINEN nimi, ilman mitään virallista sitoumusta :shock:

Minusta ei mitään ihmeellistä. Mukava, että perheellä (mahdollista jälkikasva ajatellen) yhteinen nimi, vaikka ei naimisissa oltaisikaan. Periaatteessa ei mikään hullumpi ajatus.. en vain itse aikanaan tullut miettineeksi.

Vaihtaahan ihmiset etunimiäänkin :roll: Sukunimi oikeastaan pienempi paha tuossa suhteessa.. (ja sukunimiä vaihdellaan paljon myös vanhoihin suvun nimiin ;) )

Miffy

Sukunimensä voi kyllä vaihtaa. Mutta ei ehdoitta. Pitää valita uudeksi sukunimeksi sellainen nimi, jota omassa suvussa esiintyy tai jota ei ole vielä kenelläkään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat