Luottamus - Ihmiset ja ilmiöt

Pai25

Onko joku pettänyt luottamuksenne ?
Kuka ja miten ?
Ja ennenkaikkea miten siitä voi selvitä ?

Sivut

Kommentit (16)

Torspo

Paras ystäväni tekstaili aina silloisen "säätöni" kanssa.. Vaikka on olevinaan niin henkeen ja vereen kavereiden puolesta, niin niinhän se sitten päättyi että säätöni ihastui ystävääni, jätti minut kuin nallin kalliolle ja minä säryin..

Sitä aiemmin meni luottamus kaikkiin kavereihin ylä-asteella kun he jättivät minut ja alkoivat kiusata minua.. Olin vuoden masennukseen vajonnut ja kävin hoidoissa... En enää luota ihmisiin helposti ja olen paljon epäilevämpi kaikkia kohtaan..

Kun aloin seurustelemaan tämänhetkisen avoni kanssa, olin ihan vainoharhainen välillä.. Mutta hän on osoittanut olevansa luottamukseni arvoinen!! :P

Neppis_

Entinen petti, jätti ja hyväkskaytti (siis ei seksuaalisesti kylläkään.. hyvä että ollenkaan...eh)

Eipä sitä alussa huomannutkaan. kun ihminen tahtoopi olla hyvä ja uskoa toisiin kanssaeläjiin. mutta kyllä se sitten opetti että saa sitä olla myös varuillaankin . .
Eikä siitä oikein ulospääsyä ole, se jää aika hyvin mielen syövereihin, ikävä kyllä :?

mutta eikös se Elämä ollutkin. . . :)

Miffy

Minulle ei tule mieleen, miten joku olisi pahasti pettänyt luottamukseni, mutta minä itse olen pettänyt poikaystäväni luottamuksen.

En näe muuta keinoa kasvattaa se takaisin, kuin ajan kanssa, rauhassa. Yrittää olla taas luottamuksen arvoinen. AInakin kannattaa keskustella hyvin ja perusteellisesti läpi ne tapahtumat, joiden kautta se luottamus menetettiin... Jotta ne voisi ymmärtää, ja jotta jatkossa voisi sitten toimia niin, ettei sellaista tapahdu uudestaan.

Jzzu

Sama kuin Miffyllä. :(
Ei kai sitä voi kuin toivoa että aika parantaa haavat ja että joku päivä luottamustakin löytyisi...
Minulle virheeni ainakin yhtä kova paikka kuin kullallekin ellei pahempi, katumus on suuri.
Minun täytyy vain osoittaa olevani läksyni oppinut ja etten petä luottamusta toiste.

Marie__

Mulla on myös toisin päin, eli oon itse pettänyt oisen luottamuksen. Tuntuu että tämä toinen osapuoli on päässy jo sen yli mutta itelle siitä on jääny tosi pahaolo, joka kummittlelee mielessä usein. Sen huomaa erityisesti sillon kun korostetaan luottamuksen tärkeyttä yms. Tiiän että oo tehdy pahasti, tyhmästi ja satuttanu, mut toivon et joskus pystyisin hyväksyyyn sen...Sitä ei voi muuttaa mutta toista kertaa en tosiaan tekis sitä. Uskon et opin tän "kantapään kautta"

Akasha

Ystävä, vieläpä kovin hyvä ja läheinen sellainen.

En antanut anteeksi eikä olla missään tekemisissä enää.

Mulle se on kerrasta poikki...

Notti

Läheinen ihminen, niin pahoin, että poistin kuvat ja en enään koskaan tule olemaan missään tekemisissä ko. henkilön kanssa. Jo pelkästään hänen nimensä kuuleminen saa kiehahtamaan sisällä :? Normaalisti en ole pitkävihainen ja osaan antaa anteeksi...mutta on asioita joita ei anteeksi voi saada, ainakaan minulta.

Hennu-

Poikaystäväni on satunnaisesti pelannut nettipokeria yms. välillä pienillä panoksilla ja välillä ns. leikkirahalla. Kuukausi sitten hän sanoi hävinneensä 80 euroa pelissä. Minä säikähdin ja sanoin, ettei enää saa pelata rahalla, kahdeksankymppiä on iso raha ja ettei homma karkaa käsistä. Hän lupasi olla pelaamatta enää.

Viikko sitten hän soitti minulle itkien, että on hävinnyt satoja euroja rahaa nettirahapelissä. Minä menin paikalle ja itkun lomassa kuulin, että rahaa on kahden vuoden aikana hävitty n. 1000-1500 euroa ja suurimmat kertasummat viimeisen kuukauden aikana (sen jälkeen kun lupasi olla pelaamatta). Säikähdys oli melkoinen kun olin tosiaan luullut, että hän lopetti lupauksen jälkeen pelaamisen. Poikaystäväni reaktiota oli myös kauhea katsella, kuinka hän vain itki. Samana iltana mentiin hänen kotiinsa kertomaan asiasta ja seuraavana päivänä omalle äitilleni.

Hän on luvannut ja vannonut, ettei enää pelaa ja että pelaaminen johtui siitä, kuinka hänellä ei ole tekemistä. Koulua vain kerran viikossa ja ei harrastuksia&töitä. Kaveriporukassa on ollut myös tapana satunnaisesti pelata pokeria pienellä panoksella, sekä eräs kaveri on pelannut netissä itsekin.

Aikaa on tästä viikko ja omat reaktiot ovat vaihdelleet säikähdyksestä turtumukseen, pelkoon ja vihaan. Pelkään, että hänellä a) on peliriippuvuus tai b) sellainen voi vielä kehittyä.
Lisäksi suututtaa, kuinka hän voi tuhota tällä tavalla keskinäisen luottamuksensa.
Haluan kovasti uskoa, että kyse oli vain tylsistymisestä ja ettei tätä enää tapahdu, mutta en tiedä pystynkö.

Poikaystäväni vakuuttelee, ettei enää pelaa, koska tietää, että tämä on kerrasta poikki. Hän myös sanoo nyt tietävänsä, että peleissä lopulta vain häviää ja ettei isoa rahoja koskaan sieltä tule.
Haluan uskoa, että tämä oli tosiaan "tyhmä asia", mutta luottamus on menetetty. Halailu, suukottelu yms. intiimiys tuntuu vain pahalta ja olen ollut lapsuuden kodissani lähes viikon asumassa.
Vajaan viikon päästä menemme myös juttelemaan tästä asiasta ulkopuoliselle, mutta en tiedä miten sinne asti.

marika_

^Periaatteessa toki poikaystävä on pettänyt luottamuksesi, kun lupasi olla pelaamatta ja sitten pelasikin. Ensi sijassa hän on kuitenkin tietyllä tapaa pettänyt oman luottamuksensa - varmasti hän ihan todella toivoi itsekin, että voisi olla enää pelaamatta.

Peliriippuvuudeltahan tuo kuulostaa, ja periaatteessa sekin on sairaus siinä missä muutkin riippuvuudet. Koska tilanne on kuitenkin vasta noin orastava ja hävityt summat suhteellisen pieniä (kun ne siis voisivat olla kymmeniä tai satoja tuhansia) on asian kanssa selviäminen varmasti helpompaa, kun taloudellinen ahdinko tuskin on niin syvä ja käsiteltäväksi jää vain se itsensä pelistä irrottaminen. Kuulostaa siltä että mies on itsekin aidosti pahoillaan siitä mitä hän on tehnyt jos hän sitä sinulle itku silmässä kertoi, eikä ainakaan mitään "mä teen mitä haluan"- ylimielisyyttä ole havaittavissa. Ongelma on siis selkeästi itse tiedostettu.

Kun poikaystäväsi on selvästi näin aidosti pahoillaan ja vaikuttaa todella haluavan lopettaa, niin kyllä minä pysyisin tukena ja pistäisin ne omat loukatuksi/petetyksi tulemisen tunteet nyt hetkeksi sivuun ja käsittelisin niitä miehen kanssa sitten kun tämä peliasia on ensin varmasti hoidettu kuntoon.

Tsemppiä teille molemmille, peliriippuvuus ei ole helppo asia, mutta hirveän usein sen kuriin saamiseksi riittää läheisten tuki ja oma ymmärrys siitä, ettei pelaamisesta seuraa enää mitää hyvää.

Lisää juttua esim täältä; http://www.peluuri.fi/

olematon

Entinen avokki petti kyllä jokamielessä mitä vaan pettää voi. Paitsi ison osan tekemistään lupauksista, myös petti ihan pettämällä. Myös silloinen paras ystäväni petti luottamusken ja myös petti mua sen minun avokkini kanssa. En mä tiiä oonko mä siitä täysin vieläkään yli päässyt, kamalan varauksella jotenkin huomaa suhtautuvansa ihmisiin hyvinkin helpolla. Mut silloin kyllä riipas ja syvältä, olin aika pohjalla kauan.

shazzer

^Argh, tuollaiset pistää aina niiiin vihaksi :evil:

Mie olin niin onnellinen edellisen avokin kanssa. Kaikki oli ihan hyvin, uskoin että meidän kuului olla yhdessä. Mutta hän totisesti petti minun luottamukseni. En tiedä varsinaisesti pettikö hän, mutta uskon että niin teki. Se yhtäkkiä lopetti rakastamasta ja muutti toisen luo asumaan. Kaikki tapahtui niin nopeasti etten oikein vieläkään ymmärrä mitä tapahtui. Olin rikki henkisesti ja fyysisesti, mielessä liikkui mitä tein väärin, miten joku voi tehdä toiselle noin?
Meni siinä vuosi ennen kuin pystyi luottamaan kehenkään täysin.
Alussa nykyisen kanssa olin myös vähän varauksella sillä itsetunto nollissa ja pelko siitä että hän tekee mulle saman.
Tosin seurustelun edetessä aloin pystymään luottamaan häneen 99%:sti. Hänhän on täysin eri ihminen, normaali eikä mikään hirviö.

Susannna

shazzer, en osaa edes kuvitella miltä susta on varmasti tuntunut. :shock: Aivan käsittämätöntä että joku voi noin nopeasti kääntää kelkan täysin päinvastaiseen suuntaan. Uskomatonta. Näin jälkikäteen ajatellen, oliko miehessäs näkyvissä minkäänlaisia merkkejä etukäteen että jotain tuollaista voisi kuvitella tapahtuvan? En nyt tarkoita, että sun olis pitänyt tajuta niistä jotain, vaan lähinnä mietin tuota kun sanoit että nykyises on normaali, eikä hirviö. Että oliko siinä entisessä sitten jotain hirviön piirteitä jo aikaisemmin?

shazzer

No joo. Se oli sairaalloisen mustasukkainen, usein tunsin että olin vankilassa siinä suhteessa. Sillä oli niin huono itsetunto että usein mietin että se tarvis siihen ammattiapua. Mutta aina annoin kaiken pskan anteeksi ja lohdutin sitä kun soimasi itseään ja ikti kun pelkäsi että jätän hänet. Mie olin niin uskomattoman tyhmä!
Ja sitten yhtäkkiä joku naikkonen oli ilmeisesti ilmaissut olevansa kiinnostunut hänestä niin kelkka kääntyi sitten ihan yhtäkkiä. Ilman mitään varoitusta.
Nykyään vaan säälin koko miestä. Hänen suhteet kestää sen vuoden, nainen aina vaihtoon kun joku uusi ilmaisee kiinnostuksensa :evil:

Ily

En tiedä, onko ihmisellä olemassa ns. yleisluottamusta - luottamus siihen, että kaikki järjestyy ja elämä voittaa -> pystyy olemaan rennosti. Mulla tollanen yleisluottamus on kadonnut jonnekin kauas, ihan sen takia miten eri ihmiset; perhe, nykyiset ja entiset ystävät ja eksät on mua kohdelleet. Jokasessa ihmissuhteessa mun luottamus on petetty ja oon ollut se joka on sitten joutunut kärsimään siitä pitkän kaavan kautta, niin etten ole sängystä päässyt edes ylös.

Nykyään olen kuitenkin avoliitossa, joten kyllä eniten pitkään aikaan olen pystynyt luottamaan kuten nyt avomieheeni. Kuitenkin välit perheeseen jne. ovat tulehtuneet ja välit miehen perheeseen ja hänen ystäviin ovat aika hataralla pohjalla, koska en halua tutustua heihin kunnolla. Jollain asteella arvelen ettei minun kannata tutustua ja paljastaa itsestäni enää mitään, koska kun niin teen niin sillon sattuu ja pahasti.

En tiedä miten avo kestää mua ja jaksaa uskoa että mun luottamus siihen on joku päivä sataprosenttista... Jotenkin vaan kaikkien niiden pettämisten jälkeen ei vaan jaksa uskoa että joku ihminen olisi niin täydellinen ettei tekisi sitä virhettä ja loukkaisi minua mitenkään tai sekoilisi toisen naisen kanssa (kun on tarkoitus viettää loppuelämä yhdessä.)

Luottamus.. On vähän kuin terveys. Sillon kun siitä on puutetta sitä vasta osaa arvostaa. :cry:

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat