Ensimmäinen ehkäisy - Ehkäisy

ninnipinni

Mikä olisi hyvä ensimmäiseksi ehkäisyksi, kun seksistä tulee osa jokapäiväistä elämää? Varmaan joku muu kuin kondomit?
Pitäisikö käydä gynekologilla ennen seksielämän aloittamista?

Kaipaisin hyviä neuvoja :)

Kommentit (12)

Tsein

Itse suosittelisin nimenomaan, että lähdetään liikenteeseen niillä kumeilla. Sitten myöhemmin voi miettiä siirtymistä hormonaaliseen ehkäisyyn. Paljon muita vaihtoehtoja ei sitten olekaan.

Gynekologiseen tutkimukseen (ei välttämättä gynekologille, vaan yleislääkärille) kannattaa mennä vasta sen jälkeen kun seksielämä on säännöllistynyt. Useimmat menevät siinä vaiheessa kun hankkivat sitä hormonaalista ehkäisyä.

Ikä ja oman hormonitoiminnan käynnistyminen on mielestäni yksi tärkeimmistä tekijöistä, kun mietitään pitäisikö hormonaalinen ehkäisy aloittaa. Jos ei ole muuta syytä kuin ehkäisy, niin kovin nuorelle ja vasta kuukautisensa saaneelle en lähtisi hormoneja suosittelemaan.

SilverDance

se on useimmiten kiva todeta "et oho mie en ookkaa ainova kuka ei tiedä tätä" :) Pillereitä itse harkinnut, mutta käyköön kumi nyt vielä. Muiden kokemukset ja mielipiteet on auttanu päättämään :P

Tsein

Kunhan pidätte vaan mielessä, että täällä ja aika monella muullakin nettipalstalla, on ihmisiä, joiden tiedot perustuvat kuulopuheisiin (oli ne kuultu sitten lääkäriltä, kaverilta tai sivukorvalla bussissa) ja osittain uskomuksiin/mielipiteisiin, eikä niinkään kovaan faktaan. Tietääkseni meistäkään kukaan ei ole terveydenhuollon ammattilainen. Mutta muutenhan tällaset keskustelupalstat on oikein hyviä. Pitää vaan kriittisyyden mukana siinä lukemisessa, vaikka usein käykin niin, että jos joku antaa ihan väärää tietoa, niin korjaus tulee aika nopeasti.

Tsein

^Näin juuri.

Ihan tuohon aloittajan pohtimiseen liittyen niin voisin ehdottaa, että menet juttelemaan vaikkapa terkkarille vaihtoehdoista. Hän osaa kertoa sinulle vaihtoehdoista ja mahdollisesti näyttää niistä esimerkkejäkin. Osaat sitten tehdä päätöksiä tai voitte tehdä ne yhdessä.

tonya-

"se on useimmiten kiva todeta "et oho mie en ookkaa ainova kuka ei tiedä tätä" Pillereitä itse harkinnut, mutta käyköön kumi nyt vielä. Muiden kokemukset ja mielipiteet on auttanu päättämään "

oikeesti ihan mahtava todeta tuollanen, ku saattaa joskus olla sellanen olo, et on ainoo tyhmä, joka ei viel tiijä vaik pitäis(: ja tietysti pitää pitää kriittisyys tuossa lukemisessa(:

Susannna

Tseinin kanssa oon samoilla linjoilla siinä, että kortsulla kannattaa aloittaa.

Sitten hormonaalisista voisin ihan oman kokemuksen pohjalta suositella ehkäisyrengasta. Mulla on tuntuma (huom, vain tuntuma), että renkaasta ei koidu läheskään niin paljon sivuvaikutuksia kuin pillereistä, vaikka toki niitä jonkin verran on.
Renkaasta hormonit erittyvät tasaisesti kehoon, ja se on huonomuistisen pelastus, kun sitä ei tarvitse muistaa joka päivä.

Ja yleensä hormonaaliseen ehkäisyyn tarvitaan resepti, joten lääkärillä/gynellä tulee käytyä joka tapauksessa viimeistään sitten siinä vaiheessa.

Magnolia

Varmaan kannattaa ehkäisyä miettiä myös siltä kannalta, kuinka varmaa sen on oltava. Oikein käytetyt pillerit ovat usein lähempänä täydellistä ehkäisytehoa, kuin keksimääräisesti käytetyt kondomit. Mikäänhän ei ole 100-prosenttista. Meillä käytetään molempia, koska raskaus pilaisi elämäni täysin, ja voin nauttia seksistä vain, kun pelkoa hedelmällisyydestä ei ole.

tonya-

no miule ku ei käy yhdistelmäpillerit, kun kärsin migreenistä ja minipillereistä tuli sit vaikka mitä haittavaikutuksia joten en niitäkään voinut käyttää:/

meei

Kumilla on hyvä aloittaa MUTTA jos seksi tulee osaksi jokapäiväistä elämää kannattaa harkita jotain muuta ehkäisyä, jo ihan hinnankin takia. Ei ole mikään pakko mennä gynelle/lääkäriin ennen seksin aloittamista, mutta jos on epävarma esim. juuri ehkäisyn suhteen voi käydä terveydenhoitajan kanssa juttelemassa. Taitaa ne nuo neuvolatädit semmoista suositellakin..

Itse en ainakaan oikein osaa luottaa noihin kumeihin pelkästään, ja monelta säikähdykseltä olisi selvitty jos olisin pillerit aloittanut jo ennen varsinaista seksielämää. On jotenkin paljon rennompaa ja helpompaakin kun ei kumin kanssa tarvitse säätää, varsinkin jos poikakin on kokematon.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat