e-pillereiden käyttö epäsäännöllisiin menkkoihin - Ehkäisy

onnimanni11

Itselläni alkoi menkat -05 (13-vuotiaana) ja olen tällä hetkellä 17 vuotias. Tämän neljän vuoden aikana menkat ovat olleet vain 14 kertaa. Toissa kesänä sain lääkekuurin, koska edellisistä menkoista oli kulunut yli puoli vuotta. Olen nyt ruvennut miettimään e-pillereiden käyttöä epäsäännöllisiin menkkoihin (ehkäisy ei ole ainakaan tällä hetkellä tarpeellinen). Kuinka e-pillereiden hankkiminen tähän tarkoitukseen hoituu ja edellyttääkö se joitakin tutkimuksia (gynekologinen, verikoe ym.)? Ja joutuuko maksamaan täyden hinnan e-pillereistä vai saako kelalta "alennusta" jos ne määrätään muuhun kuin ehkäisy tarkoitukseen?

Kommentit (6)

Tsein

^Kela-korvauksen saa vain Diane Novasta ja sen rinnakkaisvalmisteista (Cypretyl, Vreya ja Feminil) ja vain mikäli resepti on kirjoitettu "sairauden hoitoon". Jos saat korvauksen, ei maksettavaksi jää kovinkaan montaa euroa.

Pillerit hankit ihan kuin muutkin, mutta sillä erotuksella, että ehkäisyneuvola tai äitiys- ja perhesuunnitteluneuvola ei välttämättä ole oikea paikka. Voi kyllä olla, että näihin ohjataan myös sairauden hoitoon e-pillereitä hankkivat. En ole varma. No joka tapauksessa, enemmän terveyskeskuksen asia hoitaa noita sairauksia tai sitten tietysti yksityisen gynekologin, mutta sille tulee jo hintaa aika paljon enemmän. Koulun terkkarin kautta voi hakeutua eteenpäin.

Mitä tulee tutkimiseen, niin kyllä varmasti lääkäri haluaa selvittää, ettei ole mitään fysiologista syytä, joka aiheuttaa epäsäännöllisyyden eli mahdollisesti tutkitaan "normaalia" enemmänkin. Yhtälailla kuitenkin pillereiden mahdolliset sivuvaikutukset ja niiden seuraaminen koskevat sinua kuin ehkäisyyn pillereitä käyttäviäkin. Samalla tavalla siis otetaan papa-kokeet tarvittavin väliajoin ja mahdollisesti seurataan maksa-arvoja verikokein. Pillerithän eivät tee eroa sivuvaikutuksissa siinä, kuka käyttää niitä sairauteen ja kuka ehkäisyyn.

onnimanni11

Ok, kiitos, täytynee terkkarilla joku päivä kävästä! olen 163/56 eli suht normaalipainoinen, urheilua harrastan kohtuudella (kerran pari viikossa lenkki).

Jane Doe

Mulle on määrätty e-pillerit juuri tuosta syystä. Menkkoja ei ollut yli kuunut puoleen vuoteen, joten menin gynelle. Gyne otti verikokeet ja teki perustutkimuksen lisäksi ultraäänitutkimusen tarkastaakseen munasarjat. Kaikki oli ok, eikä veriarvoissa ollut hämminkiä. Sain keltarauhashormoonikuurin, jonka avulla menkat tulivat kerran, mutta jäivät taas pois. Menin uudestaan gynen pakeille ja sain e-pillerit menkkoja varten. Luusto kuulemma kärsii, jollei saa tarpeeksi estrogeenia. Toinen vaihtoehto olisi ollut keltarauhashormonit, joiden kanssa olisi pitänyt laskeskella kuukautiskiertoa yms. Päädyin ottamaan pillerit ja sain reseptin Yasminelleihin.

Mulla on sairausvakuutus, joten vakuutus korvasi gynekäynnit tutkimuksineen, sekä pillerit. Luulen että samat jutut olisi voinut hyvin hoitaa muuallakin, mutta itse koin helpoimmaksi mennä suoraan gynelle.

Olen ollut tyytyväinen pillereihin. Menkoista on tullut lähes kellontarkat ( en olisi ikinä uskonut! ) ja ne ovat lyhentyneet, myös helvetilliset kivut ovat kadonneet.

onnimanni11

mä kans oon saanut jo kerran ton keltarauhashormoni kuurin, mutta mullakaan ei tehonnut, menkat tuli ehkä pari kertaa. Toivottavasti en joudu enää ottamaan tuota kuuria, koska tiedän jo, ettei se tehoa. Terveydenhoitajalle on aika helmikuun lopussa, jolloin otan asian puheeksi. Katsotaan sitten miten edetään :) kiitos Jane Doe kun kerroit kokemuksesi, rauhoittaa todella mieltä tietää vähän että mitä tutkimuksia ym. seuraa!

Tsein

Tuo täytyy tuo Terolut-kuuri kuitenkin yleensä kokeilla läpi, jos ei muuten oo tarvetta ehkäisypillereillä. Ei niitä kuitenkaan määrätä ensimmäisenä, jos on mahdollisuus saada Terolutilla kierto normalisoitumaan. Mut eiköhän siullekin onnimanni, sitten nuo pillerit katsota seuraavaksi vaihtoehdoksi, kun kerran oot jo Teroutiakin käyttänyt, eikä auttanut.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat