e-pillerit ja rintasyöpä - Ehkäisy

kisumisu

Olen käyttänyt Yasmine e-pillereitä n. 1,5 vuotta. Äitini sairastui rintasyöpään n. vuosi sitten (tai todettiin tuolloin). Tässä muutama päivä sitten huomasin pilleriedeni ohjeessa lukevan, että tulee olla erityisen varovainen jos jollakin lähisukulaisella on todettu rintasyöpä. Lääkärintarkastuksessa ei asiasta kysytty, enkä itsekkään tajunnut asiasta mainita. Seuraava lääkärikäynti olisi ensi kesänä reseptin uusimisen yhteydessä. Miten minun tulisi tässä tilanteessa menetellä? Kannattaisiko minun ottaa lääkäriin yhteyttä heti vai odottaa kesän tarkastukseen? Entä onko kellään tietoa miten läheisesti yhdistelmäpillerit ja rintasyöpä ovat yhteydessä? Olisiko kannattavaa vaihtaa ehkäisymuotoa?

Kommentit (3)

Tsein

Osaatko tutkia itse rintasi? Oleto saanut siihen opastuksen? Se, että äidilläsi on ollut/on rintasyöpä, ei aiheuta muuta kuin tosiaan sen, että pitää olla varovaisempi, toisin sanoen pitää säännöllisesti tutkia omat rinnat.

Onko rintasyöpä perinnöllistä suvussanne? Se, että äidilläsi se on, ei vielä tee siitä perinnöllistä, mutta jos ylemmistä sukupolvista löytyy sitä myös enemmänkin, kannattanee olla yhteydessä lääkäriin jo tässä vaiheessa. Perinnöllinen rintasyöpä on hyvin harvinainen, mutta jos sitä on suvussa, ei pillereitä suositella. Jos äitisi rintasyöpä on yksittäistapaus, ei ole syytä lopettaa pillereitä sen vuoksi.

kisumisu

Jonkinmoiset ohjeet olen saanut rintojen tutkimiseen. Mutta on jäänyt tuo tutkiminen vähän vähemmälle, vaikka tidän että olisi aihetta...
En ainakaan ole kuullut, että meidän suvussa olisi perinnöllistä rintasyöpää. En ole kuullut, että muilla sukulaisilla olisi sitä ollut kuin äidillä..

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat