Alle 18-vuotiaiden ehkäisy. - Ehkäisy

smirre-

Ajattelin että kun tämmöistä ei ole niin voisihan tänne tehdä.

Millainen olisi paras ehkäisy alle 18-vuotiaille? Lisäksi haluaisin tietää tarvitseeko e-pillereihin muka jonkin reseptin?

Kommentit (6)

olematon

kyllä "muka" reseptin aina pillereihin tarvitsee, ja ehkäisyä voi käyttää alle 18-vuotias ihan samaa kuin yli 18-vuotiaskin. Ihmiskohtaista.

Estelle

Kyllä. Reseptin tarvitsee pillereihin. Ja kyllä niitä alle 18-vuotiaille myönnetään.
Meillä päin ainakin systeemi toimi niin, että varasin ajan neuvolaan terveydenhoitajalle. Hän sitte kertoi pillereiden käytöstä ja mittasi pituuden, painon ja verenpaineen. Sitten sain pillerit kolmeksi kuukaudeksi tältä terveydenhoitajalta (ilmaiseksi). Kolmen kuukauden jälkeen oli samanlainen tapaaminen neuvolassa ja sain pillereitä lisää taas kolmeksi kuukaudeksi (koska nämä pillerit tuntuivat sopivan minulle). Kun olin puolivuotta käyttänyt pillereitä oli aika käydä lääkärintarkastuksessa. Siellä suoritettiin papa-koe ja lääkäri kirjoitti reseptin pillereihin vuodeksi. Nykyään siis käyn vuoden välein uusimassa reseptin. Myöskin papa-koe suositellaan uusittavan 1-2 vuoden välein.
Nämä käytännöt saattaa kyllä vähän vaihdella paikkakunnittain. Luultavasti perus ajatus on silti sama...

Pillereiden aloituksessa niitä saa ilmaiseksi neuvolasta, koska halutaan varmistaa että juuri se tietty pilleri-merkki sopii sinulle. Vasta sen varmistuttua niitä tarvitsee itse alkaa ostaa.

Eikä vanhemmille tarvitse asiasta ilmoittaa.

Tsein
Estelle
Pillereiden aloituksessa niitä saa ilmaiseksi neuvolasta, koska halutaan varmistaa että juuri se tietty pilleri-merkki sopii sinulle. Vasta sen varmistuttua niitä tarvitsee itse alkaa ostaa.

Tämä ei kyllä ole mikään sääntö. Näin ei toimita läheskään jokaisessa kunnassa.

Pumpuli
Tsein
Estelle

Tällä neuvolalla tarkoitat varmaan ehkäisyneuvolaa?

Tämä ei kyllä ole mikään sääntö. Näin ei toimita läheskään jokaisessa kunnassa.

Näitä ehkäsyneuvoloita ei tosiaan joka kunnassa ole, mutta se käytäntö selviää kun soittaa terveyskeskukseen. Ja lääkärin kanssa voi myös sitten neuvotella siitä, mikä on se paras ehkäisymuoto.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat