Abortti, puolesta vai vastaan? - Ehkäisy

Essie

Perusteluja miksi näin.

Itse olen vastaan. Tiedän että nyt tulee näitä selityksiä :"no jos on 15 eikä pysty pitää lasta" joo no mutta jossei osaa vastata teoistaan niin sitten ei myöskään Paneskella.

Raiskaus on sitten asia erikseen ja se on ainut millon minä koen abortin sallituksi. mutta tämä äänestys nyt koskee lähinnä aborttia parisuhteen/yhden illan jutun yhteyksessä. eli pysytään siinä aiheessa.

Sivut

Kommentit (179)

Laurau

Kuten varmaan tullut jo aikaisemmin selväksi :lol:, olen valtamassasta poiketen aborttia vastaan. En ole sentyyppistä sorttia, että "kaikki pitää hyväksyä" niinkuin nykyään kuuluisi ajatella.

Perusteluina ihan vain sellainen, että lapsi on _aina_ lahja ja uskon että kaikki mikä tapahtuu, kuuluu tapahtua (karrikoidusti näin, raiskaukset ja muut tosiaan poikkeuksina, joihin en nyt kommentoi).
Nykyään abortteja tehdään niin heppoisin perustein, että olen jyrkästi ja yksiselitteisesti sitä vastaan. Jos et ole huolehtinut ehkäisystä ja koet olevasi "liian nuori" tai "liian köyhä" hoitamaan lastasi, niin se on se hinta minkä joudut ns. mokailustasi kantamaan. Mielestäni on kuitenkin niin,että jos et koe olevasi liian nuori harrastamaan seksiä, pystyt kyllä aikuistumaan raskauden aikana sen verran että kykenet pitämään huolta myös Rakkautenne hedelmästä.

Tässä myöskin syy heille, jotka ihmettelee "ei seksiä ennen avioliittoa"-periaatetta. Ymmärrän sen täysin, koska kaikki ihmiset eivät yksinkertaisesti halua leikkiä tällä asialla ja riskeerata sitä, että lapsi lähtisikin alulle huonoimpaan mahdolliseen aikaan. Tää on vakava asia, ei ehkäisykeino. Musta on järkyttävän raadollinen ajattelutapa, että "jos tulen raskaaksi, ainahan voin tehdä abortin". Abortti on pienen ihmisalun raaka tappo & eliminointi, enkä voisi hurjissa painajaisissanikaan kuvitella tekeväni tuollaista omalle lapsenalulleni.

Katsokaa elokuva Juno! Hieno kertomus liian nuorena raskaaksi tulleesta tytöstä, ja pojasta jonka kanssa tää yhden illan "moka" tapahtui.

olematon

pääsääntöisesti oon vastaan, sillä abortti EI OLE ehkäisykeino. Tietysti on tilanteita joissa sen sallisin, esimerkiksi jos lapsi on vakavasti vammainen, nainen on raiskattu, tai sitten tulis muuten vaan joku sellainen tilanne ettei olis järkevää pitää lasta.

marimma

Heitänpä tähän mielenkiinnosta että mikä sitten määritellään abortiksi teijän mielestä?

Ja vielä lisäbonukseks tähän tämä Ameriikan mietintä
http://www.turunsanomat.fi/ulkomaat/?ts=1%2C3:1003:0:0%2C4:3:0:1:2008-08... Bushin hallitus on määrittelemässä tavallisimpia ehkäisykeinoja aborteiksi

Täytyy kyllä myöntää että itse tuossa luin erästä kirjaa kerran (oliko "estrogeeniä koko elämä" nimeltään) ja siellä pohdittiin juurikin tuota että eri maissa abortti määritellään jo siitä että jos se estää hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen. Sinällään tämä uutinen ei siis hetkauta mua koska oon kieltämättä jotenkin samalla linjalla että se on sitä :) Mutta että kielletyks. Siitä oon jo eri mieltä.

olematon

mun mielestä abortiks lasketaan se, että on hässitty ilman ehkäisyä tms --> tulee raskaaksi tahtomattaan ja sitten se jo kehittymään lähtenyt lapsi tapetaan. Ei se mun mielestä oo abortoimista et estää munasolua vaan kiinnittymästä.

zanzibar

puolesta olen, mutta tietenkään en hyväksy sellaista että jatkuvasti käydään kun ei jaksettu huolehtia ehkäisystä...
mutta koska oikeita vahinkoja, kuten raiskaukset, ehkäsiyiden pettämiset etenkin nuorella iällä yms voi tapahtua niin kyllä hyväksyn..
en koe sikiötä vielä ihmiseksi jota ei saa "tappaa" vaan koska se on toisen sisällä se on vielä osa toista ihmistä..

marimma
olematon
Ei se mun mielestä oo abortoimista et estää munasolua vaan kiinnittymästä.

Mutta se on hedelmöittynyt munasolu. Eli raskaus on alkanut. Pillerit vaan pitää huolen ettei sillä ole otollista kasvualustaa ja "ulostavat" sen.

EDIT// En siis halua vängätä :D Enkä puolustaa enkä olla vastaan.

Tsein

Hedelmöittynyt munasolu ei vielä "tee"/aiheuta mitään. Vasta siinä vaiheessa kun munasolu on kiinnitynyt ja alkaa kehittyä se on siinä tilassa, että siitä tulee jotakin (=lapsi). Ja vasta siinä vaiheessa se on minulle abortti, kun elämää tuottava alkio kohdusta poistetaan.

Puolesta kyllä. On paljonkin tilanteita, joissa abortti on hyväksyttävä vaihtoehto. Joten jos kysytään, että puolesta vai vastaan, niin silloin on oltava puolesta.

edit. Voisi tähän sepostaa vielä ihmisen oikeudesta päättää omasta ruumiistaan ja sen käyttäminen abortin hyväksymisen perusteena, mutta sitten joku haluaa alkaa kiistellä siitä onko alkiolla ja sikiöllä oikeus myös omaan ruumiiseensa ja missä vaihessa voi sanoa, että kyseessä on jo lapsi eikä vain solumöykky jne jne.

Essie

Korostan vielä sitä että tämän ketjun abortti koskee nyt PARISUIHTEISSA olevia ja yhden illan juttuja.

jos haluat panna niin vastaa sitten siitä. se että aloittaa seksielämän, pitää olla tietoinen riskeistä ja osata aikuisena ja jäkevänä vastata niistä. ehkäsy voi pettää, mutta se on se riski mikä on olemassa. jos ei halua raskaaksi niin sillon ei harrasteta seksiä. en ymmärrä miks se on niin vaikeaa.

Tsein
Essie
jos ei halua raskaaksi niin sillon ei harrasteta seksiä.

Tuo on ehkä kaikkien aikojen typerin lause mitä kuulee ihmisten toistelevan. Ei se mene niin, että joko harrastat seksiä ja tulet raskaaksi tai sitten olet kokonaan harrastamatta. Juuri siitä syystä meillä on kaikenmaailman ehkäisyvälineet, että voi harrastaa seksiä tulematta raskaaksi.

Se, että on tietoinen riskeistä, ei tarkoita sitä, hyväksyy tulevansa raskaaksi ja joutuu lapsen pitämään, vaikka se ei syystä tai toisesta ole mahdollista/järkevää.

Olis se nyt ihan älytöntä, jos joutuis kieltäytymään seksistä niin kauan kunnes on valmis tulemaan raskaaksi.

Essie
Tsein
Essie

Tuo on ehkä kaikkien aikojen typerin lause mitä kuulee ihmisten toistelevan. Ei se mene niin, että joko harrastat seksiä ja tulet raskaaksi tai sitten olet kokonaan harrastamatta. Juuri siitä syystä meillä on kaikenmaailman ehkäisyvälineet, että voi harrastaa seksiä tulematta raskaaksi.

Se, että on tietoinen riskeistä, ei tarkoita sitä, hyväksyy tulevansa raskaaksi ja joutuu lapsen pitämään, vaikka se ei syystä tai toisesta ole mahdollista/järkevää.

Olis se nyt ihan älytöntä, jos joutuis kieltäytymään seksistä niin kauan kunnes on valmis tulemaan raskaaksi.

niinno mutta onhan sitä kaikkea muutaki kivaa mitä voi tehdä? jos pelkää tulevansa raskaaksi ja näkee ainoana vaihtoehtona abortin. jos se pelottaa ja näin nii sillon voi kyllä odottaa.

Laurau

Tsein, millainen ihminen on sun mielestä täydellisen valmis tulemaan raskaaksi (mieti esim omalle kohdallesi)?
Hyväksytkö abortin jälkiehkäisymenetelmänä?

Ja nuoremmille vinkiksi, että ennenkuin alkaa harkitsemaan aborttia ja huutelemaan sen puolesta, tutustukaa TARKASTI aborttimenetelmiin (esim. D&X-menetelmä jossa jo ihmisen muotoiseksi kehittynyt sikiö poistetaan kohdusta kokonaisena puristamalla sen pää kasaan), sen mahdollisiin jälikoireisiin (lapsettomuus, kohdun tulehdukset, kovat alavatsakivut PUHUMATTAKAAN henkisistä kivuista) ja muihin aborttia koskeviin _vakaviin_ asioihin.

Mua ahdistaa suunnattomasti se, miten kevyesti täälläkin aborttiin suhtaudutaan, sitä pidetään luonnollisena ja suorastaan toivottavina menetelminä joissakin tapauksissa. Surullista. :(

Tsein
Laurau
Tsein, millainen ihminen on sun mielestä täydellisen valmis tulemaan raskaaksi (mieti esim omalle kohdallesi)?
Hyväksytkö abortin jälkiehkäisymenetelmänä?

Öö... ei kai sellaista ihmistä olekaan. Ulkoisesti voi olla valmis eli puitteet kunnossa - lapselle molemmat vanhemmat, mistä voidaan joustaa; rahatilanne jokseenkin kohtuullinen, jotta lapselle voi hankkia tarvittavat tavarat; oma elämä järjestyksessä, ettei tarvitse lapsen elämää pilata alkoholismilla, huumeiden käytöllä jne. Henkisesti ei kukaan voi olla täysin valmis, jos ensisynnyttäjästä on kyse.

Jälkiehkäisymenetelmä-kysymystä saat tarkentaa, jotta tiedän mitä tarkoitat.

Disaster
Tsein
Essie

Tuo on ehkä kaikkien aikojen typerin lause mitä kuulee ihmisten toistelevan.

Jep. Mitä sitten jos ei ikinä halua hankkia lapsia, pitäisikö siis olla koko elämänsä ilman seksiä?

Mä olen abortin puolesta. Tietenkään se ei minusta ole mikään miellyttävä toimenpide mistään kohtaa, eikä missään tapauksessa ns. ehkäisykeino.

Tää maailma ei vaan tarvi enää yhtään lisää lapsia joiden vanhemmat eivät välitä, tai lapsia jotka eivät ole toivottuja. Mielummin sitten tehdään niitä abortteja ja odotetaan siihen asti että ollaan valmiita, kuin että täysin epävalmis äidiksi synnyttää sen lapsen vaikkei sitä haluaisi.

Amorous

Kyllä minäkin hyväksyn abortin. Jos mulla ehkäisy pettäis ni kyllä miä abortin tekisin. En ole valmis äidiksi vielä moneen vuoteen. En varmasti edes osais huoltehtia lapsesta vielä. Ja kyllä uskon että moni muukin nuori aikuinen näin ajattelee.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat