Tupakointi ja e-pillerit - Ehkäisy

Hansu^^

Tämmöstä, onko tuosta yhdistelmästä mitään neuvoa?
Onko niistä haittaa, kun tupakoi ja syö pillereitä.
Onhan noita tarinoita, mutta olisi kiva vaan tietää onko muilla kokemuksia että olisi haittaa tai jotain? :shock: :wink:

Kommentit (10)

Tsein

Onhan se kuitenkin ihan tutkittu juttu, että tupakointi yhdessä pillereiden kanssa nostaa todennäköisyyttä sairastua veritulppaan. Erityisen huolissaan on syytä olla, jos ikääkin alkaa olla päälle 30. Muuten tupakoinnilla ei ole pillereihin vaikutusta, mutta se riski siitä mahdollisesti kuolemaankin johtavasta veritulpasta kasvaa. Kyllä se tosissaan kannattaa ottaa nuorenkin.

zanzibar

ja etenki jos ruokavaliot ja liikunnan määrä on miten sattuu ni riski on vielä suurempi.. ite kyllä poltan ja käytän pillereitä, mutta muuten elin tavat onki ok. vielä ei aainakaan mitää häikkää oo ilmenny..

Faunastic

Itellä käytössä on rengas ja hoitsulle siinä totesin, että äidillä oli just viime vuonna keuhkoveritulppia ja äidin serkku just kuolikin sit keuhkoveritulppaan... Sanoi ihan suoraan, että kannattaa ainakin vähentää tupakointia. Ehkä oon vähentänyt yhden per päivä :D

vauvanen

Me oltiin pari viikkoa sitte terveystiedon ryhmän kanssa ehkäisyneuvolassa ihan tutustumiskäynnillä, siellä sanottiin että kaikki lääkärit ei ees myönnä reseptiä jos tupakoi. On se kuitenkin kait aika suuri riski noihin veritulppiin.. En tiedä sit vaikuttaako se ehkäisytehoon alentavasti.

des
Faunastic
Itellä käytössä on rengas ja hoitsulle siinä totesin, että äidillä oli just viime vuonna keuhkoveritulppia ja äidin serkku just kuolikin sit keuhkoveritulppaan... Sanoi ihan suoraan, että kannattaa ainakin vähentää tupakointia. Ehkä oon vähentänyt yhden per päivä :D

Ihme että myönsi sulle edes reseptiä, sukurasite vielä tupakoinnin päälle lisää riskiä todella paljon. Jos vielä noin lähellä suvussa kun äidillä olis ollu tulppa, niin en paljoo naureskelis, vaan joko lopettaisin tai vaihtaisin ehkäisyä.

vauvanen

Juu, mun enolla on ollu jalassa veritulppa, niin kävin sit testeissä, että voisko se olla mulla piilevänä. Ei ollu, niin alotin yhdistelmäpillerit. Sekin on ihan hyvä käydä tarkistamassa jos on ainakin lähisukulaisilla...
Mut minipillerit ei kuulemma oo vaarana, mulla olikin cerazettea ennen kun olin testeissä käyny..

Somme

Ite on syöny pillereitä kuutisen vuotta ja polttanu koko sen ajan. Ei mitään oireita. Yli 35-vuotiailla on syytä harkita polttamista/pillereitä joska jalkojen verisuoniin voi tulla tukoksia.

pähkinä-

Onhan se riski silti suurempi vaikka ei olisikaan ollut mitään oireita. Veritulppa kuitenkin on asia jolla en ihan heti lähtisi leikkimään, tai ajattelemaan että ei se kuitenkaan juuri muhun iske... Itse tein päätöksen että joko tai, ei tarvitse olla huolissaan veritulppariskistä eikä se tupakointi muutenkaan terveellistä ole. Tai kivaakaan, näin jälkeenpäin ajatellen. :)

jjensku

Minulle tuo lääkäri sanoi että jos en kerrasta pysty lopettamaan, niin vähennän ainakin huomattavasti. Onhan siihen toki aihetta kun se 20 tupakkaa päivään menee, niin hienosti yritän siihen 10 supistaa (:

Lady_

Nuorena saa vain natinaa tupakoinnin suhteen e-pillereitä hankittaessa, mutta yli 35-vuotiaalla, tupakoivalla rouvashenkilöllä on vielä suurempi riski saada noita veritulppia.

Muoks. taisinpa toistaa tuossa viestissäni vain, mitä Somme sanoi ;D

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat