Ensimmäiset e-pillerit - Ehkäisy

Rasberry
Tsein
Rasberry: vuoto vaikuttaa esim. papanäytteen ottamiseen ja jos sellainen ollaan ottamassa, yleensä tutkimusta ei tehdä, vaan tutkimus kokonaisuudessaan siirretään myöhempään ajankohtaan.

Mut eihän papaa yleensä oteta kuin vasta vähintään sen kolmen pilleriliuskan jälkeen? Tietysti riippuu kyllä iästä, seksihistoriasta tms. Mutta gynelokoginen tutkimus tehdään yleensä aina siinä tapauksessa, jos pillerit otetaan vuotohäiriöihin, eikä siihen ainakaan vaikuta kuukautiset :-k Mutta tottakai yksilöt hoidetaan eri tavalla, eipä tästä varmasti voi sanoa!

muoks. ..niin siis siinä tapauksessa jos pillereiden alottamisessa ei ole kiirettä ja tutkimusta pystytään siirtämään eteenpäin, tietenkin on toivottavaa ettei kuukautisia tutkimuksen aikana ole. Mutta pillereitä ei vuotohäiriöissä aloitetan ilman alapäätutkimusta. Nimim. Been there, done that :roll:

Sivut

Kommentit (36)

Tsein

Ei sitä tutkimusta useinkaan tehdä ennen kuin pillereitä on käyttänyt jonkin aikaa, useimmiten 3 kuukauden ajan. Siinä vaiheessa jo tietää pillereitä käyttäessä milloin vuoto tulee, kun se pillereillä säännöllistyy tiettyyn rytmiin. Ja sitten taas jos haluavat tehdä tutkimuksen heti, niin tuskin tekevät siinä samalla ekan käynnin yhteydessä, koska menkat voivat haitata tutkimuksia ja niiden tulosten luotettavuutta.

Sait varmasti ajan lääkärille etkä terveydenhoitajalle? Omalla paikkakunnalla nimittäin varataan ensin aika hoitsulle, joka tekee alkukartoituksen ja antaa sen 3kk pillereitä kokeiltavaksi ja vasta sitten varataan aika lääkärille. Nämä käytännöt tietysti vaihtelevat kunnittain, mutta myös hoitsuille voi joutua odottamaan aikaa useampia viikkoja.

Sunburn

Voi kauhia, toivottavasti eivät tee sillon :lol:
Sehän ois vaan tosi epämukavaa. Vaikka helposti sen kyllä kestää kun niihin pillereihin on kova tarve.. Mun tuuri on tasan sitä et mulla on menkat sillon..

Tsein

Sunburn: Heh... olishan se tietysti aika karua, jos ei mitään kyseltäis ja väkisin tutkittais vaan. Nuorten neuvolassa tietysti erityisesti käy varmasti paljon vielä toistaiseksi neitsyitä hoitamassa ehkäisyasioita kuntoon. Sitäkin silmälläpitäen varmasti kysyvät tuosta tutkimuksesta ja saako sen tehdä. Se tosiaan on sen luontoinen tutkimus, että sitä ei ole välttämätöntä tehdä ennen pillereiden aloitusta, mutta sitten kuitenkin aloittamisen jälkeen piakkoin ja tietysti sitten jatkossa säännöllisesti 1-3 vuoden välein.

Rasberry: vuoto vaikuttaa esim. papanäytteen ottamiseen ja jos sellainen ollaan ottamassa, yleensä tutkimusta ei tehdä, vaan tutkimus kokonaisuudessaan siirretään myöhempään ajankohtaan.

Rasberry

Kuukautiset eivät haittaa gynekologista tutkimusta mitenkään, jos sen päättävät tehdä. Hyvinkin voi olla että jonkinlainen alapään rönkkiminen siellä tehdään, kerta sun kuukautiset ovat epäsäännölloset. Tutkitaan onko kaikki anatomisesti oolrait.
Mutta ihan voit omana itsenäsi sinne mennä :)

Tsein

^Nii joo. Meinasit et ensin tehdään gynetutkimus ja sit vasta myöhemmin papa erikseen? Mie oon törmänny vaan näihin "kunta säästää"-ohjelmiin, joissa kaikki hoidetaan kerrallaan ja jos ei heti pysty niin sitten siirretään kaikki tutkimukset myöhemmäksi. Ei tartte montaa kertaa samaa asiakasta nähdä ja "tuhlata resursseja". Ihan kökköähän se on. Samasta syystä ottavat enää harvoin maksakokeita.

Tokihan se riippuu sitten paljolti siitä minkälaisella asialla sitä menee niihin tutkimuksiin ja pillereitä hankkimaan. Jos on "vain" epäsäännöllisyyttä ja ehkäisyntarvetta, niin silloin ei oikeastaan ole syytä tehdä tutkimusta kahdella eri kerralla.... kai.

Amala

Olen nyt syönyt viime joulukuusta asti pillereitä, eikä minua ole vielä sörkitty. :lol: Mutta siis, kävin jo kerran lääkärissä kyselemässä pillerien vaihtamisesta ja miten ne vaikuttaisivat uusiin migreenilääkkeihin. Lääkäri silloin kysyikin, että saako hän tehdä tutkimuksen, mutta kieltäydyin menkkojen takia. ^^

Sunburn

Olen vihdoin ja viimein päättänyt hankkia pillerit. Epäsäännöllisten kuukautisten takia ja tietenki ehkäisyyn.
Menkat ei tosiaan oo säännölliset ja jännitän jos mulla on menkat sillon lääkäri päivänä. Nehän tekee siinä samalla gynekologisen tutkimuksen. Voinko siis kuitenkin mennä sinne lääkäriin ja saada ne pillerit ilman gynekologista tutkimusta vaikka mulla oliski sillon menkat? Ainakaan puhelimessa ei mitään sanottu että menkoilla sinne ei voi mennä. Ajat sinne lääkäriin on pitkän jonotuksen takia niin en viitsit ainakaan siirtää aikaa

Sunburn

Sain ajan nuortenneuvolasta. Siellä on joillekkin tehty tutkimus heti. Mut kysytty kuitenkin käykö se, jos sen tutkimuksen tekee. Kiitos vastauksesta. Eiköhän se siellä sitten varmistu :lol:

jn-

Itse olen kerran käynyt gynekologilla vaikka olikin kuukautiset. En olisi muuten mennyt kuukautisten aikaan, mutta tuli outoja kipuja ja lääkärikin sitten halusi tehdä varmuuden vuoksi sisätutkimuksen. Kuukautiset ei tutkimusta mitenkään estänyt, mutta lääkäri kyllä sano että ei nähnyt oikeen tarpeeksi hyvin sisälle vuodon takia.

Perhesuunnittelu neuvolan lääkärille aikaa varatessani, ne kyllä aina kysyy että onko kuukautiset sillon kun oon tulossa, ja jos on niin sanovat että pitää syödä toinen pilleriliuska putkeen ettei kuukautiset ala...
Kyllähän se tutkimus on lääkärin varmaan paljon helpompi tehdä jos ei oo kuukautisia..

Tiny_

Ajattelin kans hommata pillerit mutta ton tutkimuksen takia en oo halunnu... Ja ne ois aika ajankohtaset, ollu jo viime kesästä :D Mut jos ottais ja kokeilis vähäks aikaa pillereitä. Jos ei ne heti tee sitä tutkimusta. Täytyy soittaa johonkin neuvolaan tai johonki.

teWpa

kyllä ne minun puolesta sua sorkkia ni paljo ku lystää ja kahtoo et kaikki on ok. mutta just se, että jos ne sen tekköö menkkojen aikana.. ;O
toisaalta, jossakin vaiheessa se kuitenki o tehtävä (:

Sunburn

No mullehan kävi hyvä tuuri! Menkat alkoi samana iltana kun olin käynyt tutkimuksissa, eikä osunut just tutkimuksen kohdalle. Eli pystyin alottaan pillerit heti samana iltana kun olin ne saanut. Multa ottivat samalla papan koska on ollut useempi seksikumppani :P

Ei ton tutkimuksen takia todellakaan kannata viivästellä' jos pillerit tahtoo. Se on niin nopeeta ohi, eikä musta ollu ollenkaan epämukavaa siinä :lol:

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat