Onko terkkarilta oikein kieltäytyä antamasta E-pillereitä? - Ehkäisy

Tikkis

Minä vastasin, että kyllä. Jos kerta ainut syy oli tuo alhainen ikä, niin minusta huono syy. Itse aloitin syömään pillereitä vielä vuoden aiemmin. Minulla siis oli silloin jo vakituinen (ja sama mies muuten edelleen) poikaystävä ja koska seksi oli silloin jo itselleni ajankohtainen juttu niin eihän siinä mitään. Kyllähän se lääkäri siitä sanoi, että etkö ole vähän liian nuori kun kävin gynessä, mutta ei se mitään.

Täällä puhuttiin niistä tautien leviämisestä. Me ainakin molemmat tehtiin testit, ettei ole mitään ennen kuin otin pillerit käyttöön, koska haluttiin saada sitten taudit kuriin, jos sellaisia sattui olemaan, mutta eipä ollut onneksi. Minusta tuon tautijutunkin voisi siis ihan helposti varmistaa, ettei sen pitäisi tuottaa ongelmia. Ja minun käsitykseni mukaan ihan tuon 16 ikävuotta vanhemmat saavat tartuntoja enemmän. Ainakin näillä seuduilla...

Pillerit sain siis terveydenhoitajalta. Tosin täytyi välissä vaihtaa migreenin takia. Eiks sen pitäis olla aika yleinenkin käytäntö, että terveydenhoitaja antaa ilmaiset näytteet noin 3-6kk? Ja sitten mennään käymään lääkärillä hakee se resepti...

Sivut

Kommentit (22)

kikssplay

Vastasin, että ei. :D
Hankala kysymys, mutta selittäisin vastaukseni näin, että
terkkarilla ei ole tavallaan valtuuksia antaa eikä gynellä käynti
olisi pahasta. Gyne kattoo ammattitaitoisesti, että onkos jotain muita
seikkoja mitä pitäisi tietää.. Koska e-pillerit eivät vain ehkäise
vaan niitä on niin erilaisia ja niissä on erilaisia sivuvaikutuksia, jotka
ovat eri ihmisillä erilaisia. Ei terkkari voi noin vain antaa pillereitä,
mutta jos terkkari voisikin joissain tapauksissa antaa, ja kieltäytyy
muka liian alhaisesta iästä ( esim. muka 15.v. niinkuin aiempana on mainittu)
on sekin hieman epäreilua, koska e-pillerit auttavat niin moneen muuhunkin asiaan,
kuin pelkästään ehkäisyyn. Itse kävin 15-vuotiaana
gynellä, mutta siihen oli muitakin syitä, kuin ehkäisy.
Pillereiden hormonit auttavat esim. minulla paniikkihäiriöön/kohtauksiin.
Toisaalta näissä tapauksissa se on vain viisasta mennä suoraan gynelle,
joka saa määrätä lääkkeitä/pillereitä. :wink:
Ja aiemmin mainittua; että
"jos annetaan pillerit niin sitten unohtuu kondomit ja taudit riehaantuvat."
Siinä tapauksessahan terkkari voisi antaa pillereiden lisäksi kortsuja
ja muistuttaa taudeista!
Syön Yasminelleja eikä mulle ole tullut sivuvaikutuksia..Ainakaan, että
olisin niitä huomannut. Ja todellakin gyne sitten kysyy kysymyksiä,
että hän tietäisi mikä voisi olla sopivin merkki, mutta jos se ei toimi, niin
vaihto toiseen. :D

Rasberry
marimma
chifitz
No mulle terkka kieltäytyi uusimasta pillerireseptiä, koska kouluterveudenhoitajat eivät kuulemma saa määrätä kenellekään e-pillereitä... :roll:

Ei niin mun tietojen mukaan. Terkat saa antaa sen näytepaketin, mutta resepti pitää saada sieltä ihan lääkäriltä asti.

Näin se menee, terveydenhoitajilla ei ole valtuuksia kirjoittaa reseptejä. Tuossa tilanteessa hän olisi siis vain voinut käskeä potilaansa mennä lääkärin vastaanotolle, jos olisi ollut pillereiden kannalla. Sano tytölles että menee siis suoraan lääkärin puheille, sieltä saa suoraan reseptin ja mieluiten myös gynekologisen tutkimuksen samalla :)

marimma
chifitz
No mulle terkka kieltäytyi uusimasta pillerireseptiä, koska kouluterveudenhoitajat eivät kuulemma saa määrätä kenellekään e-pillereitä... :roll:

Ei niin mun tietojen mukaan. Terkat saa antaa sen näytepaketin, mutta resepti pitää saada sieltä ihan lääkäriltä asti.

chifitz

Herstory

minulle terveydenhoitaja antoi ehkaisyneuvolan puhelinnumeron.. ja itse olin 16 ja puoli tuolloin (ja naytepakkauksia koululla kylla on kun sellaisen tuossa vahan aikaa sitten sain sielta - pitka juttu)

mutta kylla meilla pain on minua huomattavasti nuoremmatkin pillerit saaneet (itella on siis laastari kyllakin kaytossa mutta sama asia mielestani vaikka kayttotapa eri)

kylla se mun mielesta pitais ne pillerit antaa tai sitten neuvoa eteenpain - koska tosiaan nuoria ei esta pillerittomyys ja olen kuitenkin sita mielta etta pillereiden pyytaminen osoittaa vastuuntunnon lisaksi myos sen ettei silla hetkella (todella ymmarrettavasti tassa tapauksessa) halua lasta

minn

En osaa miltään faktapohjalta tätä sanoa.... Mutta tuli mieleen että olisiko terkkari voinut ajatella, että pillereiden aiheuttama hormonilisäys ei ole hyvä asia noin nuorelle, kun luultavasti murrosikä on vielä meneillään ja fyysinen/henkinen kehitys kesken. Ja jo pelkkä murrosiän luonnollinen hormonihäslinki aiheuttaa jo monille tarpeeksi tunteilua... Mutta tuo on vaan arvailua.

Jos terkkarilla ei ole mitään muuta järjellistä syytä olla antamatta pillereitä, niin silloin hänen olisi minun mielestäni pitänyt antaa pillerit, mutta ehkä myös keskustella niistä ja ehkäisystä/seksistä muutenkin.

JJEMMY

Miun mielestä väärin. En nyt tunne henkilöä että paha lähtee puhumaa mutta itsekin 15 vuotiaana hankin pillerit ja olin kyllä valmis siihen enkä tosissaan tuntenu enää olevani lapsi mitä iältäni ehkä olinkin. Mutta 15 vuotiaana voi olla jo kypsä! Ja mikä on fiksumpaa seksi asioissa kun hoitaa ehkäisy kuntoon? Terkkari ei kuitenkaan voi estää seksin harrastamista vaikka ei pilleiretä antanutkaan. Mut miusta tuokin että tietää/osaa hankkia pillerit niin osottaa jo tietynlaista kypsyyttä.

Soittoa ehkäisyneuvolaan niin kyllä ne pillerit järjestyy.

Tsein

Enpä osaa tuohon kysymykseen vastata.

Periaatteessa olen täysin sitä vastaan, että lapset harrastavat seksiä. Tyttösi on vieläpä suojaikärajan alapuolella eli alle 16-vuotiaiden ei pitäisi lainkaan mukaan harrastaa seksiä. Tosin tuo koskee ikäistään vanhempien kanssa harrastelua, mutta mielestäni sitä nuorempien ei pitäisi harrastaa seksiä ollenkaan, ei kenenkään kanssa (paitsi itsensä).

Se, että menee pyytämään e-pillereitä ei myöskään mielestäni ole mikään merkki siitä, että on valmis seksiin. Se on merkki siitä, että on valmis ottamaan vastuuta.

On tehty vähän turhankin helpoksi tuo pillereiden saaminen, mikä saattaa osaltaan vaikuttaa nuorten seksikäyttäytymiseen. Ehkä aiheen ohi, mutta samaisesta syystä todennäköisesti klamydiatartuntojen määrä nuorten keskuudessa on lisääntynyt aivan järjettömällä vauhdilla. Tyttö syö pillereitä ja kumi jätetään pois ja sitten on kohta molemmilla tauti.

Sitten se toinen puoli kolikkoa... Terkkarin olisi ehkä ollut fiksumpi antaa pillerit tai ohjata tyttö ehkäisyneuvolaan keskustelemaan asiasta vähän enempi. Vaikuttaa vähän siltä, että kaikista tekijöistä huolimatta seksiä aiotaan kuitenkin harrastaa, joten olisihan se ehkäisy oltava sitten kunnossa. Jossain sen rajan on kuitenkin mentävä, ei terkkarikaan voi jakaa pillereitä ihan kenelle tahansa (jos hänellä siis ylipäänsä on näytepakkauksia, joita antaa pyytäjille). Suojaikäraja olisi ihan hyvä raja siinä mielessä, että se löytää laista määriteltynä.

marimma

Oliko se nuoruus ainoa syy?
Sitten kannattaa vaan soitella ehkäsyneuvolaan/terveyskeskukseen ja pyytää sieltä jos ei terveydenhoitaja anna.

Össi

Juuh, eli tässä nyt sitä mietin, kun oman neitoseni (15) piti käydä terkkarilta kysymässä E-pillereitä, niin terkkari katsoi ensin pitkään ja sanoi: "Aika nuorena" ja lopulta oli kieltäytynyt niitä antamasta.

Mielestäni tämä on helvetin väärin. Itse olisin kyllä jäänyt siihen ja sanonut: "No meenkö mä ilman pillereitä ja pyöräytän penikan. On sekin melko NUORENA". Kait se pitää samantien mennä apteekkiin.

Mutta eikö sekin jo ole yksi sen merkeistä että on valmis, kun viitsii mennä kysymäänkin?

Mutta mitäs te olette mieltä?

Amorous

Lääkärit ne niitä reseptejä kirjottaa ja uusii. Niihin ei terkat pysty mitenkää vaikuttamaan.

Ja sitten itse aiheeseen. Miun mielestä kyllä terkkarin pitäisi antaa pillerit. Ainakin jos ei anna ni ohjata eteenpäin. Ei se pillerittömyys estä seksiä harrastamasta, niinkuin täällä on jo todettukkin.

celia

Mielestäni terveydenhoitaja teki tuossa asiassa väärin, koska ehkäisypillereillähän ei ole ikärajaa (okei, ehkei nyt ihan 9-vuotiaille) ja itsekin olen hankkinut pillerit ollessani 14-vuotias. Eikä kukaan tuominnut ja päivitellyt "voi kun olet nuori" vaan kohtelivat minua kuin ketä tahansa asiakasta. Keskustelun aloittajan tyttöystävällä on mielestäni oikeus tehdä valitus ko. terveydenhoitajasta.

Edit.

Eivätkä kaikki välttämättä hae e-pillereitä seksin takia, vaan myös epäsäännöllisten kuukautisten vuoksi.

Mimia

Mun mielestä terkkari teki ihan oikein. En usko että hän ilkeyttään jätti antamatta pillereitä, vaan siksi ettei halunnut ottaa vastuuta siitä että nuori tyttö alkaa käyttämään hormoneita. Hormonivalmisteille (epillerit) kun henkistä kypsyyttä tärkeämpi asia on fyysinen kehitys. Tuon ikäisenä (15v) voi olla että murrosikä on vasta alkamassa tai että kuukautisetkaan eivät ole vielä alkaneet. Mun mielestä tuo terkkari ajatteli ennemmin tyttöystäväsi terveyttä, kuin ehkäisyn tarvetta.

Jos teillä on tarve ehkäisyyn, niin suosittelen että varaatte ajan ihan oikealta lääkäriltä tai gynekologilta. Pillereitä kun on niin monenlaisia, että olisihan se mukava jos joku miettisi mikä merkki mahdollisesti saattaisi sopia parhaiten, eikä niin että käteen lätkästään se halvin paketti mitä löytyy... :roll:

Itse olen alkanut syömään pillereitä 14 vuotiaana (en ehkäisyyn) ja ehdin kokeilla kahdeksan merkkiä ennen kuin löytyi sopivat. Olisin ollut ihan pulassa ilman gynen neuvoja ja ohjeita.

Muutenkaan en oikein tykkää tuosta terkkareiden tavasta jakaa epillereitä kaikille niitä tarvitseville tuosta vaan. Sanokaa mitä sanotte, mutta minusta tuo vaan on liian vaarallista. Terkkareita ei ole tarkoitettu määräämään hoitoja ja lääkkeitä. Todella usein jätetään kysymättä asioita jotka voivat olla hyvinkin kohtalokkaita (mm. aurallinen migreeni tai lähisukulaisen/oma veritulppariski).

celia

Niin siis eiväthän terveydenhoitajat PILLEREITÄ MÄÄRÄÄ. Itselläni meni niin että menin ensin neuvolaan (silloin kun olin 14, nyt 20) ja siellä terveydenhoitaja antoi 3kk kokeilupakkauksen ja ennen niiden loppumista oli aika gynelle (tai se lääkäri oli kyllä ihan terveyskeskuslääkäri mutta kuitenkin), siellä papat ynnä muut tutkimukset ja sitten lääkäri kirjoitti reseptin. Terveydenhoitajahan kerää ainakin perustietoja joiden perusteella päätetään kirjoitetaanko e-pilleri reseptiä vai ei.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat