Tutkimus e-pillereiden ja masentuneisuuden yhteydestä. - Ehkäisy

overkillah

tiedoksi, että vasta julkaistiin ihan lääketieteellinen tutkimus, jossa todettiin e-pillereiden laskevan aivojen serotoniinitasoa, ja siten aiheuttavan masennusta. en harmikseni muista nyt linkkiä, mutta varmaan googlettamalla (wikipedia?) sen löytää, kun etsii. mutta siis haluat varmaan sen mainita tutkimuksessasi.

Sivut

Kommentit (16)

Essie
overkillah
tiedoksi, että vasta julkaistiin ihan lääketieteellinen tutkimus, jossa todettiin e-pillereiden laskevan aivojen serotoniinitasoa, ja siten aiheuttavan masennusta. en harmikseni muista nyt linkkiä, mutta varmaan googlettamalla (wikipedia?) sen löytää, kun etsii. mutta siis haluat varmaan sen mainita tutkimuksessasi.

Hei, toi ois aivan loistava. tää on kuitenki aika iso projekti ja tarvitsisin tähän käyttäjien kommentteja/kokemuksia ja lisänä lähdetietoa. jos joku sattuu löytämään niin linkittää saa :) yms. sellaista tietoa.

Faunastic

Mun mielestä tällaisessa on aina hyvä olla kokemuksia...

Omat kokemukset rajottuu about vuoteen. Vuoden aikana aloitimme seurustelun ja muutin opiskelupaikkakunnalta takaisin vanhempien luo. Ja jossai välissä tuli lääkitys... Ja siinä sitten töihinkin vielä sysäsin itseni..

Eli pillerit hankin ensi töikseni, kun aloimme seurustelemaan. Ensimmäinen kuukausi meni ihan hyvin, mutta sitten alkoi tapahtua... Mies just ja just jaksoi mun kiukutteluja ja taustalla vaivasi paniikkihäiriö, johon määrättiin masennuslääkkeenä tunnettua lääkettä. Vaikuttaa siis keskushermoston serotoniiniin, joten helpotti ahdistusta/paniikkia. Joten siinä sitten samalla oli pillerit ja ahdistuslääkkeet. Ihmeen kauan, ku vuodenkin jaksoin. Näin paljon myöhemmin ajateltuna oli ihme, että mies jaksoi koko ajan.

Vajaa vuoden pillereiden aloituksesta punnitsin onko ehkäisy vai oman pään terveys tärkeämpää ja lääkärin kehotuksesta vaihdoin pillerit pois muuhun hormonaaliseen ehkäisyyn. Olo alkoi saman tien helpottua. Ahdistuslääkkeet oikeasti auttoivat ja pillereiden aikana tulleet kilot lähti muutaman kuukauden jälkeen. Tosin pillereissä oli se hyvä puoli -ainoa- sain pidettyä kasvot kunnossa, ku ei tullut näppylöitä. Joten nyt tehdään sen eteen enemmän töitä ja hommat sujuu mukavasti ilman pillereitä. Jo viisi vuotta ilman pillereitä!

Inhottavaa, ku ekaks lääkärissä alkavat tyrkyttää pillereitä.

coquelicot

Jeps. Lääkäri suositteli että mä söisin niitä sterilisaation jälkitarkastukseen asti mutta en pystynyt ajattelemaankaan jatkavani. Oikeesti, olisin mieluummin selibaatissa 3kk kuin söisin pillereitä. Mutta siis, kumit taas käyttöön.

Amala

Aloitin e-pillerit joulukuun lopussa ja heti ensimmäisen liuskan puolessa välissä huomasin, että nyt kaikki ei ole kunnossa. Olin hyvin alakuloinen koko ajan ja saatoin purskahtaa itkuun tuosta vain. Muitakin sivuoireita oli, joten vaihdoin merkkiä. Huomasin eron selvästi, mutta nyt taidan olla enemmän masentunut kuin silloin, mutta tällä kertaa elämässäni tapahtuu niin paljon muutoksia, että en usko masentuneisuuden johtuvan e-pillereistä. :)

riihi

Hyvä, tämä on sellainen aihe jota on syytä tutkia!

Itse en osaa sanoa tästä asiasta mitään kovin varmaa, vain sen, että pillereiden käyttö ja masennus sijoittuivat minulla samaan aikaan. Masentuneisuus ei kuitenkaan alkanut selkeästi heti pillereiden aloittamisen jälkeen, vaan pikemminkin alkoi hiljalleen lisääntyä. En muista, oliko ahdistumisen ensioireita jo ennen pillereitä.

Lopetin pillerit kolme kuukautta sitten, ja oloni on ollut huomattavasti parempi kuin viime syksynä ja talvena. Toisaalta olen muutenkin yleensä iloisempi keväisin, joten muutos voi johtua siitä eikä ollenkaan pillereistä. Näin lyhyellä ajalla ei oikein voi sanoa, onko tämä parempi olo edes muuta kuin väliaikainen tila.

dee

Mulla oli kans kauheita riehumiskohtauksia. Heittelin tavaroita, huusin avokille ja muuta vastaavaa. En edes tajunnut, että voisi johtua pillereistä. Lopetin ne eri syystä.
Mutta nyt ku lopetin pillerit (nyt kolmas kierto ilman pillereitä) niin olen rauhoittunut ja hermojen kurissa pitäminen on niin paljon helpompaa. Yhä samanlainen sinänsä olen, eihän ne luonnetta muuta ne pilleritkään, mutta vähemmän hermostun, raivoan ja huudan. Hermot olen menettänyt joskus, mutta yleensä olen juonut silloin reilusti.
Masentuneisuus on myös vähentynyt pillereiden lopettamisen myötä.

Essie
coquelicot
Kuten tuonne Yasmin-keskusteluun jo kirjoitinkin, masennus ja ahdistus alkoi ekan levyn jälkeen. Eli vaikka ihan kesken iloisen kahvihetken frendien kanssa tuli kamalan surullinen olo ja kaikki tuntui olevan tosi huonosti vaikka mä tietty yritin järjellä perustella itselleni että kaikki on hyvin, ystävät vierellä jne. Kaikki asiat tuntui hankalalta ja väsytti. Mikään ei jaksanut kiinnostaa ja oli tosi synkkä ja välinpitämätön olo enkä mä yhtään ihmettele, että edellinen vastaaja sai itsetuhoisia ajatuksia. Itkukin tuli useampaan otteseen. Noiden kohtausten kesto vaihteli sitten puolesta tunnista kolmeen tuntiin.

Mä olin toki huomannut jo ekan levyn jälkeisellä taukoviikolla joskus siinä sen puolivälissä että olen paljon reippaampi ja iloisempi mutta nyt sitten kun söin ekan taukoviikon jälkeen 1½ levyä ja ahdistuin niin taukoviikkoa ei ollut takana kuin pari päivää ja olin jo ihan eri ihminen. Nyt olen ollut ilman pillereitä viikon ja energiaa on ihan hurjasti, mieli on iloinen ja vaikka mulla olikin tuon pillerivaiheen aikana jäänyt töissä asioita rästiin ja huonolle hoidolle niin nyt työtkin sujuvat reippaasti ja entiseen malliin ja tuntuu jotenkin epätodelliselta miten vielä reilu viikko sitten onkin ollut niin surkea ja pohjamudissa.

eli sä sitten lopetit pillerit?

coquelicot

Kuten tuonne Yasmin-keskusteluun jo kirjoitinkin, masennus ja ahdistus alkoi ekan levyn jälkeen. Eli vaikka ihan kesken iloisen kahvihetken frendien kanssa tuli kamalan surullinen olo ja kaikki tuntui olevan tosi huonosti vaikka mä tietty yritin järjellä perustella itselleni että kaikki on hyvin, ystävät vierellä jne. Kaikki asiat tuntui hankalalta ja väsytti. Mikään ei jaksanut kiinnostaa ja oli tosi synkkä ja välinpitämätön olo enkä mä yhtään ihmettele, että edellinen vastaaja sai itsetuhoisia ajatuksia. Itkukin tuli useampaan otteseen. Noiden kohtausten kesto vaihteli sitten puolesta tunnista kolmeen tuntiin.

Mä olin toki huomannut jo ekan levyn jälkeisellä taukoviikolla joskus siinä sen puolivälissä että olen paljon reippaampi ja iloisempi mutta nyt sitten kun söin ekan taukoviikon jälkeen 1½ levyä ja ahdistuin niin taukoviikkoa ei ollut takana kuin pari päivää ja olin jo ihan eri ihminen. Nyt olen ollut ilman pillereitä viikon ja energiaa on ihan hurjasti, mieli on iloinen ja vaikka mulla olikin tuon pillerivaiheen aikana jäänyt töissä asioita rästiin ja huonolle hoidolle niin nyt työtkin sujuvat reippaasti ja entiseen malliin ja tuntuu jotenkin epätodelliselta miten vielä reilu viikko sitten onkin ollut niin surkea ja pohjamudissa.

Jennana

No, tässäpä minun kantani.

Tässä viimeaikoina (uudesta vuodesta nyt kevääseen) on ollut kaikenlaista stressaavaa, joten masentuneisuutta on ollut hieman juu. Itketty on syystä ja syyttä, ja pari kertaa on sitten noihin terävempiinkin esineisiin koskettu. Joka ei todellakaan ole hyväksi, onneksi olen sentään tajunnut olla "kohtuullinen" tuossakin.

Kun nuo pillerit aloitin, niin mielialanvaihtelut olivat aivan järkyttävät. Saatoin itkeä koko päivän vain sen takia että tiputin mukin. Meniväthän nuo sitten ohi, mutta masensi kyllä kamalasti noina muutamana viikkona. Tällöin myös viilsin, ja mietinkin moneen otteeseen että ovatko nämä pillerit tämän arvoisia, tuhoan itseäni parin nappulan takia. Jatkoin kuitenkin pillereitä, ja yritin purkaa sitä pahaa oloa muuhun kuten liikuntaan. Kyllä se onnistui ihan hyvin, mutta arvethan noistakin "ajoista" jää, tottakai. En viillä käsiin enkä jalkoihin, enkä näkyvään paikkaan joten eipä kukaan tiennyt mitään tästäkään. Sanoin vaan kun itkin että pillereistä tämä johtuu, vaikka olihan siinä muutakin takana. Paljon muuta.

Jos jollain on pientä taipumusta äärettömän ahdistuksen äärellä turvautua itsensä satuttamiseen, en ehkä suosittelisi hänelle pillereitä. Toki on yksilöllistä, mutta eikös poikkeus vahvista säännön ?

Ja ei, en viiltele pahasti. On yksi kohta jonka aukaisen, ja senkin vain kun tulee umpikuja, ettei mikään muu enää auta. Ja kyllä tiedän että se on typerää, mutta helpottaa pahimmalla hetkellä. Sitten vain siivoaa haavan ja kaikki on okei. Pillerit ja nuo mielialanmuutokset vain saivat useammin pahan olon > umpikuja tulee nopeammin > turvaudutaan satuttamiseen.

[size=9]EDIT. En ole nyt ihan varma haitko tällaista takaa. Minulla oli lievää masennusta, ja pillerit vahvistivat tätä. [/size]

Essie

Hei, teen koulua varten tutkimusta e-pillereiden yhteydestä masentuneisuuteen. Haluaisin kuulla cosmottajat teidän omia kokemuksia tästä asiasta, eli kertomuksia onko teistä kukaan kokenut masentuneisuutta pillereiden käytön aikana ja kuinka vakavaa se on ollut ja että onko pillereiden lopetus vienyt tämän oireen mennessään. Kiitos paljon etukäteen :) !
ps. tänne voi myös laittaa yleistä keskustelua aiheesta.

overkillah

However, a recent study found that women taking the oral contraceptive pill are almost twice as likely to be depressed than those not on the Pill. Professor Jayashri Kulkarni from the School of Psychology, Psychiatry and Psychological Medicine at Monash University conducted a study with 62 women. In the study depression symptom scores between users and non-users of combined oral contraceptives were compared. Those that used the Pill had an average depression rating scale score that was 17.6, compared with 9.8 for the non-users. Women in the survey were aged over 18 years, were not pregnant or lactating, had no history of clinical depression and had not used anti-depressant medication for the previous 12 months. The relationship to depression and the Pill in the is study has been described as significant by the researcher

ja lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/Combined_oral_contraceptive_pill

tuota tutkijan nimeä googlettamalla löytyy kai lisää infoa

mandii

Juuri tämän takia ihmettelenkin, mikseivät ihmiset ensin kokeile vaikka kuparikierukkaa, ja jos se ei sovi, niin sitten toissijaisena vaihtoehtpna hormoniehkäisyä. Miksi se hormoniehkäisy on useimmille se ensimmäinen vaihtoehto, vaikka siinä on riskinsä?

Näin tyytyväisenä kierukankäyttäjänä ihmettelen, miten jotkut jaksavat nähdä niin paljon vaivaa ja rahaa ehkäisyn takia.

angelinah

Mä syön pillereitä tälläkin hetkellä, alotin joskus alkuvuonna. Oon huomannu, että mielialat vaihtelee ja pienet asiat ärsyttää ihan tajuttomasti, suutun poikaystävälle pienistä asioista ja lopulta itteenikin alkaa ärsyttää oma käytös. Oon nyt yrittäny rauhottua ja hengitän joka kerta syvään ku tunnen, että kiukkukohtaus olis tulossa. En oikeen tiiä johtuuko tää pillereistä, kun mun mielestä olin melko samanlainen ennenki, nykyään ehkä vaan useemmin. En oikeen tiiä. En kuitenkaan haluis luopuu pillereiden syönnistä, vaikka toisaalta se varmaan helpottais omaa oloa.

Avani
mandii
Juuri tämän takia ihmettelenkin, mikseivät ihmiset ensin kokeile vaikka kuparikierukkaa, ja jos se ei sovi, niin sitten toissijaisena vaihtoehtpna hormoniehkäisyä. Miksi se hormoniehkäisy on useimmille se ensimmäinen vaihtoehto, vaikka siinä on riskinsä?

Koska sitä lääkärit yleensä ensimmäisenä ehdottavat. Eipä minun lääkärini ole puhunut sanaakaan kierukasta.

angelinah

Minulle lääkäri ehdotti ensimmäisenä ehkäisyrengasta. Päätin kuitenkin ottaa pillerit, koska ne olivat jotenkin tutumman oloiset. Nyt mietin kuitenkin että ehkä kannattaisi vaihtaa siihen renkaaseen..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat