Raskaaksi ehkäisystä huolimatta - Ehkäisy

Kiira

Ihan vain mielenkiinnosta kyselen, että onkos kuinka monelle käynyt sama kuin minulle.

Seurustelin 16 vuotiaana ihanan pojan (=ensirakkauteni) kanssa. Puolen vuoden seurustelun jälkeen hain pillerit. Silloin vielä niin kuuliaisena teimme juurikin niinkuin gyne komensi; käytettiin pillereiden lisäksi myöskin kondomia. Söin pillerit säntillisesti oikeaan aikaan, ja kortsua käytimme AINA. Noin kaksi kuukautta sen jälkeen, kun olin alkanu pillereitä syömään, tuli kummallinen olo. Aamulla oli pienoista pahoinvointia (en tiedä voiko olla mahdollista, että nuin äkkiä tulee se aamupahoinvointi :?: ) mutta enemmän oli varmaan henkisesti sellainen olo, että kaikki ei ole ihan kunnossa. No, eihän niitä menkkojakaan sitten tullut silloin kun piti.

Soitin gynelle, ja sanoin epäileväni olevani raskaana. Gyne sanoi, ettei ota minua raskaustestiin, koska ei voi olla mahdollista että olisin raskaana kun on käytetty tuplaehkäisyä. Arveli, että "kummallinen olo" ja menkkojen puuttuminen johtuu puhtaasti pillereiden aloituksesta. Soitin kuukauden aikana gynelle useamman kerran, mutta ei ottanut minua tutkimuksiin.

Älkää kysykö miksi en ostanut raskaustestiä; sen kun tietäis.. Kai se olisi ollut liian noloa tms. Aloin jo itsekkin uskoa, että minulla on päässä vikaa; gyne kun vakuutteli että ei missään nimessä voisi olla mahdollista.

Laitoin kaiken siis pillereiden piikkiin. Omituinen olo ei kuitenkaan helpottunut. Niinhän siinä kävi, että sain keskenmenon. En halua erityisemmin kuvailla ks. "tapahtumaa", ei ole oikein mukavaa muisteltavaa. Menin gynelle, ja hän vahvisti, että kesken tuli. Arvosteli kovaan ääneen sitä, että minä olen hänelle valehdellut että olisimme käyttäneet tuplaehkäisyä, ei kuulemma mitenkään olisi mahdollista että olisin raskaaksi tullut!!

Asia oli arka, vaikka olin hirmu nuori. En olisi voinut tehdä aborttia, sen verran itseäni tunsin jo silloin. Ehkä oli parempi, että kesken meni, tiedä missä jamassa nyt olisin. Silti en voi olla miettimättä silloin tällöin, että jos kaikki olisi mennyt "hyvin", minulla olisi nyt 6 vuotias tyttö tai poika. Vähän vaikea kuvitella itseään siihen tilanteeseen.. Mitenköhän kaikki olisikin mennyt, jos ei olisi kesken mennyt?

Kenellekkään muulle käynyt näin?

Sivut

Kommentit (21)

Faunastic

Hei sinulle.

Olen kyllä kuullut juttuja, että ehkäisy ei toimi. Tai siis, ehkäisyä käytetään niinku pitää ja silti tulee raskaaksi. Eräälle tutulle kävi tässä niin, että ensimmäisen lapsen saatuaan imetti ja kun lääkäri antoi luvan, niin hän hankki hormonaalisen ehkäisyn. En sitten tiedä kondomista, että oliko heillä käytöstä, mutta eikös tämä tuttu sitten tullut raskaaksi uudestaan...

Tiedän myös yhden parin, joilla olisi tällä hetkellä lapsi, jos nainen ei olisi aikoinaan aborttia tehnyt. Toisaalta voit olla onnellinen, ettet "menettänyt nuoruuttasi", niinku monet varmasti sanovat, mutta uskon, että pinnan alla kummittelee ajatus "mitä jos"... Niinhän joka elämän saralla.

Pitää kuitenkin aina muistaa, että vaikka miten ehkäisyä käyttää oikein, ei aina se ehkäisyteho ole 100% (ymmärtääkseni ei varmaan missään?). Silti todella törkeää, ettei gynesi sinua aikoinaan ottanut raskaustestiin, minulle lääkärit on tehny vaikka mitä, että ovat saaneet minut rauhotettua.

No, onko täällä muita?

Msuh

Eipä ole omakohtaisia kokemuksia, mutta eräs tyyliin serkun kummin kaima tuli raskaaksi kaksi kertaa, vaikka käyttikin ehkäisynään e-pillereitä täysin oikein. Eli näin todellakin voi käydä, koska ehkäisypillereiden varmuushan taitaa olla joku 99%. Kyllä siihen yhteenkin prosenttiin aina muutama taapero mahtuu.

Tiedä sitten, tuliko kukaan tästä yhtään viisaammaksi, mutta näin tosiaan on käynyt :D

Kiira

:lol: :lol:

Haha, vaikka kunnon keskustelua ei tullutkaan niin voimme ainakin todeta, että ehkäisy ei ole satavarmaa, ja se typerä gyne syyllisti minua turhaan :lol: :lol: :lol:

Merilyn

Häh kondomihan on oikein käytettynä 100% varma? mitä siinä sitten oli mennyt vikaan sen 1% pillereiden pettämisen lisäksi?
varmasti todella harvinaista tuommoinen!

SunLion
Merilyn
Häh kondomihan on oikein käytettynä 100% varma? mitä siinä sitten oli mennyt vikaan sen 1% pillereiden pettämisen lisäksi?
varmasti todella harvinaista tuommoinen!
ainoa 100% varma ehkäisykeino on seksistä pidättäytyminen.

Silti sekä pillerit että kondomit ovat hyvin varmoja...on kyllä todella ihmeellistä että aloittaja on onnistunut raskautumaan kaikesta huolimatta. Siitä tää terveydenhoitajankin epäilys johtui...olishan se silti voinut sen virtsatestin ottaa jos kerta siitä useasti kyseltiin..

Miten oot aloittaja hoitanut ehkäsyn myöhemmässä elämässä muuten?

napalm

Jos kondomi on mennyt rikki, ehkäisyteho on karkeasti arvioituna pyöreä nolla. Ja jos pillerit oli aloitettu muuhun aikaan kuin ensimmäisenä kuukautispäivänä, niin tietääkseni ne eivät ala suojaamaan heti? Toinen mahdollisuus on, että aloittaja on kuulunut tähän 1-2% väestöön, jotka ovat tulleet raskaaksi pillereistä huolimatta.

Onhan tuo erikoinen tapaus, mutta ei mahdoton ja gynen reaktio oli kyllä todella epäammattimainen ja tökerö.

Kiira

Jälkeenpäin gyne myönsi, että eihän mikään toisaalta ole 100% varma. Vähän kyllä meni luottamus.. Ja mainitsi kyllä, että en ole ainoa, jolle näin on käynit. Toki on harvassa, mutta näinkin voi käydä. Ja jälkeen päin harmitteli, ettei ottanut minua tutkimuksiin kun sitä erikseen pyysin, mutta ei se paljoa enää siinä vaiheessa mieltä lämmittänyt!!
Ja käsi sydämellä voin vannoa, että hirmu tarkkoja oltiin ehkäisyn kanssa, puhelimessa aina ilmoitus koska pilleri piti ottaa ja tarkasti ne söin. Kortsua käytettiin tuon jälkeen koko ajan.
Nykyisen miehen kanssa ollaan tällä hetkellä pelkillä pillereillä. Vaikka ei vauva ole suunnitteilla, niin "vahinko" ei olisi niin kamala asia kuin silloin nuorempana.
Nyt vaan hirvittää se, että kuinkas kauan menee kun alkaa oikeasti yrittämään vauvaa, jossain vaiheessa.

Merilyn

ääh no onhan se kondomi nyt järjelläkin ajateltuna 100% varma jos se ei mene rikki tai siittiöitä ei muuten pääse emättimeen ennen tai jälkeen yhdynnän muilla keinoilla? :O ite oon ainakin näin kuvitellut, koska miten ne siittiöt nyt sen kumin läpi pääsevät. Vai onko siinä sittenkin joku ohi valumisen riski esim.? kääk. Oon aina ajatellu että se kortsun 99% varmuus tarkoittaa sitä, että se kestää ehjänä sillä 99% varmuudella, jos sitä vaan oikein säilyttää eikä päästä sinne ilmaa jne.

Eli siis kysymys vielä aloittajalle, oliko siis mahdollista että siittiöitä olisi jotenkin päässyt emättimeen esim. ennen tai jälkeen yhdynnän? koska en vaan voi ymmärtää tuota muuten.

Nyytikki

Valitettavasti se nyt vaan on niin Merilyn, että ehkäisykeinot harvemmat ovat 100% varmoja. Ehkä sterilisaatio pääsee lähimmäksi, mutta siitäkin huolimatta on kuulemma vauvoja putkahdellut. Se on jokin tosi pieni luku, mutta siihen mahtuu aina jokunen.
Ja aloittajahan söi vielä e-pillereitä ja käytti tuplaehkäisyä, joten todennäköisyys on hyvin pieni- mutta huomioi, että se on olemassa!

Kondomin kanssa on juurikin se, että se menee helposti rikki (kuluma, oma sähellys jne.) tai pois paikaltaan eikä sitä reikää välttämättä edes huomaa... siis tosiaan, ihan minimaalinen reikäkin riittää, sillä siittiötkin ovat hyyvin pieniä. Mutta muutenkaan sen ehkäisyteho ei ole 100%.

"Kondomi on oikein käytettynä luotettava ehkäisyväline. Ehkäisyteho on 97 - 98 % (eli 2-3 naista sadasta tulee vuoden käytön aikana raskaaksi), mutta käyttövirheet huomioiden teho alenee 85 - 95 %:iin (5 - 15 naista sadasta tulee vuoden käytön aikana raskaaksi). "

http://www.tohtori.fi/?page=3669292&id=7471431

Kiira

Ymmärrän kyllä tuon, että ei ihan helpolla usko, että raskaaksi voi tulla myös tuplaehkäisyllä. Ja taas kerran; olimme hirveän tarkkoja ehkäisyn kanssa jo ennen tätä episodia! Meillä kerran kortsu hajosi ihan selvästi, että itse se huomattiin ja kävin kyllä heti hakemassa katumuspillerin.

jn-

Vain se että EI HARRASTA SEKSIÄ on ehkäisynä 100% varma. Kaikkeahan voi sattua ja mielestäni tuollainen on aivan mahdollista vaikkakin harvinaista.

Tiikeri

Kiira, todellakin on käynyt kuten sinulle, mutta lievennyksenä (jos näin voi edes sanoa) on tapahtunut myös abortti - kahdesti. Vika kerta meinas mennä ihan överipitkälle, kun testit ja muut näytti negatiivista, mutta sitten ykskaks yllättäen ilmenikin ihan jotain muuta... :o :cry: Ja mikä on tässä tilanteessa ehkä pahinta, etenkin ton vikan kohdalla, ettei edes viranomaiset (lääkärit ja hoitajat) tiedä mistä moinen voi tapahtua, kun on pillerit sun muut käytössä...

Mikään muu ei taida tosiaan olla varmempaa kuin totaalipidättäytyminen... :D

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat