Ensimmäinen kerta & ehkäisy - Ehkäisy

tyu

Olen seurustellut jo 3,5 kk yhden ihanan kundin kanssa ja mä haluaisin sen kanssa pian sänkyyn, MUTTA olen vielä neitsyt ja haluaisin tietää ehkäisystä enemmän, eli voiko ekan kerran tehdä pelkällä kondomilla? Vai pitääkö ekalla kerralla olla jo pillerit mukana? Entä jos voi niin kuinka monennella kerralla täytyy ottaa "lisä ehkäisy" mukaan ? Entä sitten jos kondomi pettää?!

Pyydän että vastaisitte tähän, koska mun kotona ja koulussa ei koskaan oikein puhuttu näistä asioista:(

Kommentit (9)

Emmily_

Kondomi suojaa raskaudelta ja sukupuolitaudeilta, kunhan se ei hajoa. Jos hajoaa, sinun on haettava apteekista jälkiehkäisypillerit 72 tunnin kuluessa yhdynnästä. Sukupuolitaudin olet kuitenkin voinut saada (jälkiehkäisypillerit ehkäisevät siis hedelmöitymistä). Mikään muu ehkäisymenetelmä ei suojaa taudeilta kuin kondomi. Ehdottaisinkin että poikaystäväsi käy sukupuolitautitesteissä ennen kuin harrastatte seksiä ollenkaan. Sitten kun olette varmasti "puhtaita", voitte ottaa käyttöön hormoneelisen ehkäisyn, eli esimerkiksi e-pillerit tai ehkäisyrenkaan, joka suojaa raskaudelta varmemmin kuin kondomi.

k87

ehdottaisin että et harrasta seksiä ennen kuin otat selvää sukupuolitaudeista ja ehkäisystä. kondomia suosittelisin, varovaisuudella tietenkin. jos kondomi pettää niin sit on aika hyvät mahikset tulla äidiks.

hormoniehkäisyä ei tartte ottaa heti ennen ekaa kertaa. mä seurustelin nykysen kanssa melkeen kaks vuotta ennenkun kävin ehkäsyneuvolassa hankkimassa sen.

jannu*n*

Meikä alotti pillereitten syönnin ennen kun koin ekan kerran. Äitini suotitteli tätä. Eihän siinä oo mitään pahaa et on ns. tupla ehkäisy, että käyttää sekä pillereitä, että kondomia. Eipähän tulee suurta vahinkoa, jos käykin vahinko, että se hajoaa. Tietenkin olisi parasta, että puhuisit kumppanisi kanssa asiasta ja miettisitte yhdessä asiaa.

catrine

Niin ekan kerran kuin kaikki muutkin kerrat voi tehdä kondomilla, kunhan noudattaa käyttöohjeita huolellisesti. Missään vaiheessa hormoniehkäisyä ei siis ole pakko hankkia, mutta toisaalta monelle se tuo lisää varmuutta peliin joko kondomin lisäksi käytettynä tai ainoana ehkäisynä. Myös jälkiehkäisypillerit voi ostaa apteekista ilman reseptiä jo etukäteen, varmuuden varalle, mutta niitä ei siis missään nimessä tule käyttää säännölliseen ehkäisyyn vaan ainoastaan esim kondomin rikkoutuessa ja muun ehkäisyn puuttuessa. Jos käytössä on kuitenkin pelkkä kondomi, on ehkä helpompi tietää että jälkiehkäisy on käden udottuvilla vahingon sattuessa kuin lähteä sitä sitten kiireesti apteekista tai lääkäristä hakemaan.

Ottakaa kultasi kanssa yhdessä selvää ehkäisystä ja valitkaa teille sopivin vaihtoehto, niin on vähemmän jännitettävää sitten h-hetkellä. Kannattaa myös tosiaan nuo sukupuolitautitestit käydä, niistä ei voi olla kuin hyötyä. Jos susta tuntuu, että haluaisit enemmän tietoa ehkäisystä, voit varata ajan vaikka ehkäisyneuvolasta tai terveydenhoitajalta ja mennä juttelemaan aiheesta.

tyu

Olen miettinyt ja miettinyt ja päätynyt kondomiin ja ehkäisypuikkoon.. Ensi viikolla haen pillerit terkkarilta;)

Onko tämä viisas päätös?
MItä tuo Ehkäisypuikko maksaa?
Onko kellään kokemusta ehkäisypuikoista?Tuhoaako ne kaikki siittiöt?
Entä jos kondomi pettää, niin voinko sitten luottaa ehkäisypuikon tehoon, eikä tarvitse hakea jälkiehkäisypillereitä?! Vai tarvitseeko?!
Entäs mitä nuo pillerit maksaa, kun hakee terkkarilta, saako ne ilmaiseksi?!
PY:lläni ei ole tauteja, se on tarkistettu..;)
Eikö se niin ole.. Että jos syö e-pilllereitä ja käyttää kondomia, ja jos kondomi pettää niin ei tarvita jälkiehkäisyä, koska syö jo pillereitä?

Tälläiset kysymykset minua vielä kalvaa, jos te kultaiset ihmiset voisitte vastata niin olisin ikikiitollinen;)

Kepatäti
tyu
Olen miettinyt ja miettinyt ja päätynyt kondomiin ja ehkäisypuikkoon.. Ensi viikolla haen pillerit terkkarilta;)

Onko tämä viisas päätös?
MItä tuo Ehkäisypuikko maksaa?
Onko kellään kokemusta ehkäisypuikoista?Tuhoaako ne kaikki siittiöt?
Entä jos kondomi pettää, niin voinko sitten luottaa ehkäisypuikon tehoon, eikä tarvitse hakea jälkiehkäisypillereitä?! Vai tarvitseeko?!
Entäs mitä nuo pillerit maksaa, kun hakee terkkarilta, saako ne ilmaiseksi?!
PY:lläni ei ole tauteja, se on tarkistettu..;)
Eikö se niin ole.. Että jos syö e-pilllereitä ja käyttää kondomia, ja jos kondomi pettää niin ei tarvita jälkiehkäisyä, koska syö jo pillereitä?

Tälläiset kysymykset minua vielä kalvaa, jos te kultaiset ihmiset voisitte vastata niin olisin ikikiitollinen;)

Oman mielenrauhan takia voi tietty käyttää kondomia ja ehkäisypuikkoa, mutta itse pidän tuplaehkäisyn käyttöä melko turhana. Ehkäisypuikot eivät tuhoa kaikkia siittiötä ja käsittääkseni sen takia sitä ei suositellakan käytettäväksi ainoana ehkäisykeinona. Muta niinhän te ette teekään joten no worries!

Jos kondomi rikkoontuu ja raskaus olisi täysi katastrofi niin itse en ainakaan luottaisi siihen, että ehkäisypuikko (tai siis siitä syntyvä vaahto) tappaisi siittiöt vaan hakisin jälkiehkäisypillerin. Tokikin todennäköisyys tulla raskaaksi on melkoisen pieni todellisuudessa tuossa tapauksessa, mutta loppupelissähän tilanne on aina 50-50, sitä joko tulee tai ei tule.

Terveydenhoitaja pystyy antamaan sinulle ilmaiseksi 3kk tai 6kk satsin pillereitä (en ole varma kumpi on oikea kesto) tavallaan "kokeiluun". Sen jälkeen sinun on mentävä lääkärille/gynelle, joka määrää sinulle reseptin. Pillerit maksavat merkistä riippuen muutamasta eurosta kymppiin per kuukausi.

Pillereitä syödessä teidän ei tarvitse käyttää kondomia (paitsi tautien ehkäisyyn, mutta kuten itse kerroit ne on tsekattu). Jos nyt välttämättä haluat sitä kondomia käyttää pillereitä syödessäkin niin tosiaan ei tarvitse jälkiehkäisyä enää hakea vaikka kondomi rikkoontuisi. Toki oletuksella, että syöt pillerit oikein ohjeiden mukaan.

Tsein

Ehkäisypuikosta sen verran, että jos ja kun sitä käyttää yhdessä kondomin kanssa, niin täytyy ehdottomasti varmistaa, ettei se heikennä kondomia. Ainakin ehkäisyvaahdossa on se riski, että tiettyjä kondomimerkkejä se haurastuttaa ja kumi puhkee tavallista herkemmin.

Mitä sitten tulee noihin puikkoihin, niin ovat aika kalliita. Yksi paketti maksaa lähemmäs 13 euroa ja niitä on pakkauksessa 12 kpl. Esim. e-pillerit tulevat halvemmaksi. Tietysti riippuu siitä kuinka aktiivinen seksielämä on.

Ilmaisia pillereitä ei muuten saa läheskään joka paikassa. Se on ihan tuurista kiinni onko terkkarilla antaa kokeilupakkausta, vai ohjataanko suoraan lääkärille reseptiä noutamaan. Jos pakkauksen saa terkkarilta, se on yleensä 3kk pillerit. Kolmessa kuukaudessa pillereiden aiheuttama ensijärkytys pitäisi kropassa mennä muutenkin ohi ja silloin nähdään sopivatko pillerit käyttäjälle vai eivät.

Ainoa ajankohta, jolloin pillereiden kanssa suositellaan joskus käytettävän kondomia (jos siis kyse ei ole pillereiden unohtamisesta, vaan oikeaoppisesta syömisestä), on menkkojen aikana. Tulehdusriski on silloin korkeimmillaan ja yhdynnät taukoviikolla, menkkojen aikana voivat olla haitaksi.

agarina
Tsein

Ilmaisia pillereitä ei muuten saa läheskään joka paikassa. Se on ihan tuurista kiinni onko terkkarilla antaa kokeilupakkausta, vai ohjataanko suoraan lääkärille reseptiä noutamaan. Jos pakkauksen saa terkkarilta, se on yleensä 3kk pillerit. Kolmessa kuukaudessa pillereiden aiheuttama ensijärkytys pitäisi kropassa mennä muutenkin ohi ja silloin nähdään sopivatko pillerit käyttäjälle vai eivät.

OT, mutta tämä tyttö sai terkkarilta yhdeksän kuukautta ilmaisia pillereitä, se on ihan normaali käytäntö mun entisellä kotipaikkakunnallani. Useammat ystäväni kävivät lisäksi useamman vuoden valittamassa, ettei ole rahaa, ja aina löytyi tädiltä pillereitä heillekin. :lol:

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat