Kuukautiskiertohäiriöitä(kö)? - Ehkäisy

Stacie
Puutarhis
Stacie
Eiks kellään muulla oo käyny niin kuin mulla, että kuukautiskierto LYHENEE tai tulee menkat liian aikaisin?? :roll: tässä kuussa sain olla 15 päivää menkojen jälkeen (jotka nekin olivat myöhässä..) rauhassa, kun taas alkoivat...*mur*

Montako päivää normaalisti vuodat?

Itse saatan pahimpina kuukausina vuotaa jopa 10 päivää, joten 15 päivää (25 päivää/kierto) siihen lisää ei tekisi minun kierrostani juuri keskimääräistä 28-30 päivää lyhyempää. Normaalisti minä vuodan 7 päivää ja kierto on 27-30 päivää, joten väliin jää n. 21 vuorokautta ilman vuotoa.

Olen kolmisen vuotta ollut ilman pillereitä ja sinä aikana on kuitenkin muutaman kerran käynyt siten, että kuukautiskierto on ollut vain 23 päivää. Eli 23-7 vuotopäivää=16 vuodotonta päivää välissä. Ei mitenkään järin kivaa, mutta ei voi mitään.

Siis kuukautiskierron pituushan laskettiin kuukautisten ensimmäisestä vuotopäivästä, seuraavien kuukautisten ensimmäiseen vuotopäivään. Vuotopäivät lasketaan siis mukaan kierron pituuteen.

Normaalisti vuodan tuon 7 päivää ja kierto 28päivää....nämä menkat olivatkin sitten 3 päivän menkat näköjään! :shock: ei ole koko päivänä enää tullut kuin pikkupikku tuhrua..

Kommentit (11)

Puutarhis
Stacie
Eiks kellään muulla oo käyny niin kuin mulla, että kuukautiskierto LYHENEE tai tulee menkat liian aikaisin?? :roll: tässä kuussa sain olla 15 päivää menkojen jälkeen (jotka nekin olivat myöhässä..) rauhassa, kun taas alkoivat...*mur*

Montako päivää normaalisti vuodat?

Itse saatan pahimpina kuukausina vuotaa jopa 10 päivää, joten 15 päivää (25 päivää/kierto) siihen lisää ei tekisi minun kierrostani juuri keskimääräistä 28-30 päivää lyhyempää. Normaalisti minä vuodan 7 päivää ja kierto on 27-30 päivää, joten väliin jää n. 21 vuorokautta ilman vuotoa.

Olen kolmisen vuotta ollut ilman pillereitä ja sinä aikana on kuitenkin muutaman kerran käynyt siten, että kuukautiskierto on ollut vain 23 päivää. Eli 23-7 vuotopäivää=16 vuodotonta päivää välissä. Ei mitenkään järin kivaa, mutta ei voi mitään.

Siis kuukautiskierron pituushan laskettiin kuukautisten ensimmäisestä vuotopäivästä, seuraavien kuukautisten ensimmäiseen vuotopäivään. Vuotopäivät lasketaan siis mukaan kierron pituuteen.

Sharon
olematon
mä taas puolestani mietin, et kuinka yleistä on et on tietämättään raskaana ja saa sitten keskenmenon ja luulee niitä menkoiksi?

30% raskauksista päätyy keskenmenoon, suurin osa naisen siitä tietämättä. On siis hyvin todennäköistä että kuvaamasi tilanne oli sellainen.

olematon

mä taas puolestani mietin, et kuinka yleistä on et on tietämättään raskaana ja saa sitten keskenmenon ja luulee niitä menkoiksi? kun mä mietin, että silloin kun en vielä hormonaalista ehkäisyä käyttänyt, oli kerran tosi pahasti menkat myöhässä (tosin mulla oli liian usein menkat parikin viikkoa myöhässä) ja sittenkun ne menkat tuli, sattu ihan älyttömästi ja meinasin aluks hukkua siihe verimäärään.. :roll:

SunLion

Kyselisin osaako kukaan sanoa millon pitää huolestua jos tulee kiertohäiriö...siis toki menen lääkäriin mutta tarkoitan et millon pitäisi mennä kiireesti...? taitaa olla n. 21 kiertopäivä ja näyttäis että alkaa parin päivän sisään...
harvemmin kiertohäiriöitä ja yleensä kaiken lisäksi pikemminkin pitkä kierto.
seksiä ollaan harrastettu hyvin vähän joten ei luulisi että olis "keskenmeno" kyseessä :roll:

En käytä pillereitä, lopetin ne reilu vuosi sitten. Sairastan tosin kilpirauhasen vajaatoimintaa jolla voi olla osa ja arpa myös tähän :roll:

MiuMiu*

Mikähän ihme mua vaivaa, kun viimeisten kolmen kuukauden aikana mun kierto on pidentynyt?
Pilsuja en oo syönyt kohta kahteen vuoteen ja noiden pois jättämisen jälkeenkin mun kierto on ollut säännöllinen 28-30pv

Nyt kierto on jostain syystä pidentynyt eli se on ollut 36, 32 ja nyt taas menossa 36, mutta ei vielä näy menkkoja...oon aina tehnyt myös raskaustestinkin, niinkuin tänäänkin, koska meillä on ollut tässä yritys päällä ( paljastus :wink: ) mutta testitkin näyttää aina negatiivista ja sen jälkeen menkatkin tietysti alkaa...ja sehän tässä nyt eniten sitten rassaakin mieltä, kun kuukautisrytmi muuttuu jostain käsittämättömästä syystä just nyt, kun pitäis alkaa niitä ovulaatioajankohtia laskemaan...mistä mä nyt voin siis tietää mikä mun kierron pituus on ja mistä tuo kierron piteneminen vois johtua, kun se on aina ennen tätä ollut säännöllinen? Mielestäni en mitenkään jännitäkään tulosta, joten ei se siitäkään voi johtua...Ärsyttää :evil:

Mimia

Mä olen ymmärtänyt että jos kierto alkaa olla todella pitkä, sen kierron aikana ei ovulaatiota olisi tapahtunut. Varmaksi en tuota tiedä, mutta noin muistelisin.

Mutta kai se voi yhtä hyvin olla niin, että olet jo raskaana, mutta testit eivät vain näytä sitä vielä. Joillakin testit antavat positiivisen tuloksen aika myöhäisessä vaiheessa.

MiuMiu*

Niin siis eihän tässä ole ku parin kuukauden ajan vasta yritelty tai toisin sanoen oltu ilman ehkäisyä, joten kyllähän tässä vielä aikaa on...mutta se vaan ärsyttää, kun ei pysty tarkalleen laskemaan minä päivänä se ovulaatio olisi, kun kierto heittää yhtäkkiä ihan häränpyllyä :roll:
Jos tää jatkuu näin vielä ens kuussakin niin pitää jo kysyä lääkäriltä mistä tää yhtäkkinen kiertohäiriö johtunee :roll:

Nannerl

Täällä on jotain tuosta ovulaatioajankohdan määrittämisestä peruslämmönmittauksen avulla :)

http://metku.net/~pesu/ovulaationtunnistaminen.php

Ja jos tuo kierto nyt jostain syystä vakiintuu tuonne 30+ tienoille, niin "takaperin laskemalla" voi saada jonkinlaista osviittaa ovulaatiosta. Kierron alkupuolen pituus, jossa munasolun kypsyminen tapahtuu voi näet vaihdella paljonkin, mutta keltarauhasvaihe kestää aina suunnilleen sen 14vrk.

kissakala

Mulla oli yhes vaihees elämää menkat kolmen viikon välein. Eli kierto oli 21 päivää ja menkat kesti 7 päivää. Jipii, että oli kivaa, viikko menkkoja, kaks viikkoo ilman ja sit taas viikko menkkoja. Muutaman kuukauden tais noin kestää ja sit kierto palautu 28 päivään ja sai olla taas viikon enemmän ilman menkkoja. Ei sit mitään hajua mistä johtui.

Stacie

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat