mikä ehkäisy? - Ehkäisy

Kepatäti

Mut eiks ne vaihdeta aina viikon välein rengas? Eli sillon 3 rengasta = 3 viikkoa + väliviikko = 4 viikko = kuukausi.

Sivut

Kommentit (34)

tytti|

nuo minithän alkoi kuulostamaan oikein kivalta, ja kokeilemalla tässä on yritetty löytää niitä parhaimpia, yasmineista tuli hieman oireita, mutta en käyttänyt niitä niin kauan aikaa että tietäisin mitä oireita loppupeleissä olisi ollut.

ärsyttää vain mennä aina sinne lääkäriin ja sanoa että haluan vaihtaa koska se nainen jolla käyn on aika vastahakoinen siihen että niitä vaihtaa kokoajan, vaikka olenki sanonu etten jaksa olla aina kärtynen ja haluaisin löytää sopivat, siltikkin se aina sanoo jotain tyyliin "voisi tyytyä siihen mitä saa ja ei ne toisekkaan sulle sovi jos ei nuo edellisekkään"

des

Pakko kyllä korjata vielä tuo "joka päivä otetaan yksi pilleri mahdollisimman samaan aikaan", cerazzetteillahan on unohdusaika sama kuin ye-pillereillä, eli 12 tuntia. Ja niitä kai ne lääkärit yleisimmin määrääkin, ellei sitten jostain syystä itse halua kokeilla jompaa kumpaa niistä merkeistä jotka pitää ottaa todella tarkasti, koska unohdusaika on vain 3 tuntia :?

des

Tässä kuvaus Väestöliiton sivuilta etten ala keksimään mitään omia totuuksiani :roll: :

"Minipillerit ovat ehkäisypillereitä, jotka sisältävät pelkkää keltarauhashormonia. Tämä hormoni ehkäisee siittiöiden pääsemisen kohtuun. Minipillerit sopivat niille, jotka eivät voi käyttää estrogeeneja. Käytön aikana voi esiintyä vuotohäiriöitä: voi tulla välivuotoja, mutta kuukautiset voivat jäädä myös kokonaan pois. Minipillerit aloitetaan kuukautisvuodon ensimmäisenä päivänä ja joka päivä otetaan yksi pilleri mahdollisimman samaan aikaan. Taukoviikkoja ei ole."

Eli käytännössä minipillereistä puuttuu se ye-pillereiden "hyvä" hormoni, joka säännöllistää kierron, parantaa ihoa jne. Joten minit voi aiheuttaa joillekkin pahoja sivuvaikutuksia. Täälläkin on oma keskustelu cerazzeteista.. kannattaa lukea kokemuksia sieltä :wink:

tytti|

mitenkäs ne sitten eroaa näistä normi pillereistä :o ? olen kyllä kuullu jotain niistä ja ajatellukki joskus mutta en ole koskaan oikein kuullu mitään eriä niistä kuin tavallisistakaan pillereistä ;<

des

Ilman muuta kannattaa ottaa yasminet käyttöön jos ne kerran ovat sopineet. Hintaeroa on kuitenkin muihin ye-pillereihin melko vähän, pieni hinta siitä ettei tarvitse kärvistellä kaikenlaisten sivuoireiden kanssa.

Rengas ja laastari tosin aiheuttavat useimmilla vähiten sivuoireita, koska hormonit imeytyvät tasaisesti pitkin päivää. Itselleni laastari kävi ainakin ihan loistavasti, ei mitään ongelmia. Tosin mulla nyt ei ole tähän mennessä mikään hormoniehkäisy aiheuttanu juuri mitään ongelmia, taidan olla outo yksilö :) Tietysti hinta on vielä vähän korkeampi kun yasmineiden.. Niin ja rengasta on käsittääkseni vain Nuvaring-merkkistä saatavilla Suomessa ja sen hinta on vähän päälle 40e/kk. Ja laastari oli jotakuinkin samaa hintaluokkaa myös.

Itsekin liputan kyllä tiikelin kanssa Cerazettejen puolesta 8) Itse päädyin aloittamaan minipillerit ehkäisykapselia ajatellen ja osaksi myös veritulpan pelossa, vaikkei lääkärin mukaan mitään vaaraa ollutkaan. Mutta kaikkee pitää aina kokeilla :) Tietysti minit ei kaikille sovi, mutta kokeilemallahan sen vain huomaa että mikä käy ja mikä ei.

Sharon
mandii
Minulta Seinäjoen lääkäritalon gynekologi törkeästi tyrmäsi kuparikierukan, kun kerroin kärsiväni kovista kivuista. Ei kuulemma missään nimessä voinut kuparia suositella, koska se _ilman muuta_ pahentaisi kipujani. Sitten alkoi hormonikierukan tyrkytys, vaikka olin selvästi kertonut, etten halua mitään hormoneja (hormonikierukassakin on riski saada ihan ne samat hormonioireet kuin muistakin). Lähdin vastaanotolta sitten suutuksissa ovea paiskoen, olin nimittäin odottanut asinatuntevaa palvelua.

No huh millaista palvelua sait. :o
Itse soitin kyseiseen paikkaan viime viikolla ja vastaanottajan mukaan jokainen heidän gynekologi on asentanut synnyttämättömille kuparikierukoita. Minulla on huomenaamulla aika sinne ja vähän jännittää millainen gyne sattuu kohdalle.

tytti|

elikkäs, mulla on hirveän paljon kokemuksia eri pillereistä, eikä yhtään hyvää. ](*,) Aluksi kokeilin merciloneja, jotka aiheuttivat melkeinpä jokaisen oireen minkä pillerit saattaisivat aiheuttaa.

seuraavaksi siirryin melanie pillereihin, jotka aiheuttivat mielialahäiriöitä, eivätkä kuukautiskipuihin auttaneet ollenkaan (toisinkuin mercilonit)

yasminit tulivat kuvioon melanien jälkeen kun olin pettänyt parin kuukauden tauon pillereistä, jolloin diagnosoin itselleni lateksiallergian (kutinaa, kirvelyä seksin jälkeen, tulehduksia). yasminit olivat muuten ihan hyvät mutta maksoivat liikaa opiskelijabudjetilleni. Lisäksi erosin näiden pillereiden aikana, joten lopetin koska yksin ei ollut varaa maksaa näitä.

Nyt taas seurustelen ja syön melanie pillereitä. Aluksi ei ollut ongelmia, mutta nyt melkein vuoden päästä olen huomannut että mielialaongelmat ovat palanneet (tai poikakaveri ja kaverit ovat huomanneet :roll: ) ja nyt olen tajunnut että kaikki samat ongelmat ovat tulleet takaisin näistä pillereistä.

olen miettinyt kokeilisinko uudestaan vaikka yasmineita? vai vaihtaisinko ehkäisyrenkaaseen (jonka hinta hirvittää minua, mikäli olen oikein kuullut) ja laastaria en usko voivani käyttää, koska minulla on "ongelmaiho" eli ihottumaa tulee vähemmästäkin kuin jos lätkäsisin jonkun laastarin viikoksi ihooni kiinni.

mitä suosittelette? onko ideoita yhtään, tämä asia häiritsee minua aika pahasti, sillä en halua muuttua samanlaiseksi parisuhteenrikkojaksi kuin viimekerralla (joo-o, hypin seinille 24/7)

niin ja minkähintaisia ovat halvimmat ehkäisyrenkaat? vai onko niitä edes yhtä montaa sorttia kuin pillereitä?

kiitoksia jo vastauksista. 8)

mandii

Minulta Seinäjoen lääkäritalon gynekologi törkeästi tyrmäsi kuparikierukan, kun kerroin kärsiväni kovista kivuista. Ei kuulemma missään nimessä voinut kuparia suositella, koska se _ilman muuta_ pahentaisi kipujani. Sitten alkoi hormonikierukan tyrkytys, vaikka olin selvästi kertonut, etten halua mitään hormoneja (hormonikierukassakin on riski saada ihan ne samat hormonioireet kuin muistakin). Lähdin vastaanotolta sitten suutuksissa ovea paiskoen, olin nimittäin odottanut asinatuntevaa palvelua.

Syksyllä vuosi sitten muutin Turkuun opiskelemaan ja hain YTHS:ltä kuparikierukan. Sen saamisessa ei ollut mitään ongelmaa ja gyne oli ällistynyt kun kerroin Seinäjoen gollegansa käytöksestä.

Kuukautiskipuni eivät siitä pahasta pahentuneet, ja nyt olemme tyytyväisiä kun saimme vaivattoman ehkäisyn, johon meillä opintotuistammekin on varaa ja johon voimme luottaa paremmin kuin kondomeihin.

tiikeli

Kyllä kannattaa vaan ite ajaa sitä asiaa että haluaa vaihtaa pillereitä. Lääkärillä ei pitäs olla mitään syytä olla kirjoittamatta reseptiä varsinkin nyt kun minipillerit on ihan eri asia kun yhdistelmäpillerit.

Sini*

Lainaus:
Niin ja rengasta on käsittääkseni vain Nuvaring-merkkistä saatavilla Suomessa ja sen hinta on vähän päälle 40e/kk

Ei ne sentään ihan noin kalliita ole. Nuvaringit maksaa 14,79e/kpl ja 41,43e/3 kpl. Säästää siis vähän, jos ostaa kerralla useamman kuukauden satsin, niinkuin yleensä pillereissäkin.

des
Sini*
Niin ja rengasta on käsittääkseni vain Nuvaring-merkkistä saatavilla Suomessa ja sen hinta on vähän päälle 40e/kk

Ei ne sentään ihan noin kalliita ole. Nuvaringit maksaa 14,79e/kpl ja 41,43e/3 kpl. Säästää siis vähän, jos ostaa kerralla useamman kuukauden satsin, niinkuin yleensä pillereissäkin.

Hups, sori fiba. Oli tarkotus sanoa että 40e/3kk. Ei ne ihan NIIN kalliita kuukaudessa sentään ole :)

Susannna

Löysin sen gynen nimen. Oli maanantain Ilkassa, Tiina Petäjä. Ja Lääkäritalon gyne on. Että kysäsehän siltä. :)

Edit: Seinäjoen Lääkäritalon sivuilta löytyy ainakin puhelinnumero.

Sharon

Yksityinen lääkärikäynti maksaa sen 60 vai 70e ja itse kierukka n. 80e. Käyntikertoja tulee kaksi, kun toisella määrätään resepti kierukan hakemiseen ja itse asennus on sitten erikseen.

Muuta hei, kiitos vinkistä sullekkin! :) Pitääpä koittaa selvitellä asiaa sieltä, jos vaikka pääsisin näistä pillereistä pian eroon. Tuleehan tuon kierrukan asentaminen kalliiksi yksityisellä, mutta on se silti todella halpa pillereihin verrattuna. Kierukka asennuksineen tulisi maksamaan kuukaudessa 3-4e.

Susannna

Kiitos vinkistä Sharon. :shock: En ole sinne menossa sitten. :D

Terkkari oli kuitenkin suhteellisen miellyttävä ihminen ja sanoi että jos haluan vielä kierukkaa miettiä, niin Seinäjoella kai Lääkäritalolla pitäisi olla kuulemma eräs "ajan-tasalla-oleva" ja hyvä gynekologi, jonka mielipidettä voisin myös kysyä.

Mutta se olisi sitten yksityinen ja hinnatkin sen mukaiset... Lie kuinka paljon maksaisi pelkästään asiasta kysyminen, saati sitten jos itse kierukka laitettaisiin..

Mutta joo, ehkä sitä pitäisi alkaa omiakin opintoja suunnitella kierukan saamisen mukaan, jos ei tämä tästä muuten miksikään muutu. :lol:

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat