Pillerit ja antibioottikuuri? - Ehkäisy

cute

Mulla on kolmen viikon kuuri, vielä n. viikko jäljellä eikä olla harrastettu seksiä ollenkaan tän aikana, mun siinä tuoteselosteessa lukee että saattaa vaikuttaa pillerien ehkäsytehoon, ja jossain kohdassa lukee että raskaana ei saa käyttää että voi tulla jotein sikiöjuttuja, siis jotain et se antibiooti vaikuttaa luuston kehuitykseen jne.
Ettei oo turvallista tulla raskaaks? Alussa ennenkuin luin ohjetta, ajateltiin että kesävauva ois ihan kiva :) että jos tulee niin saa tullla ja olllaan onnellisia siitä jne..
mut miten on toi ...

Sivut

Kommentit (37)

niinu

Heips kosmolaiset nyt tuli tenkkapoo! :-s
Elikä siis syön parhaillani vkon kuuria antibioottia, joka vaikuttaa ehkäisytehoon..Menkat sattuvat sattuvat kuurin kanssa osittain päällekäin eli sinänsä ei tule muutenkaan seksiä juuri harrastettua ja silloin kun harrastimme ennen menkkoja oli kumi asiallisesti mukana.
Mutta nyt minua jäi mietityttämään, että miten käy ehkäisytehon kuukautisten/väliviikon loputtua kun aloitan syömään uutta liuskaa pillereitä?Onko jonkin asteinen ehkäisyteho silti ollut voimassa koko taukoviikon ajan..vaikuttaako seuraavaan liuskaan?Siis jatkuuko ehkäisy normaalina heti uuden liuskan aloitettuani vai olisiko syytä varautua edelleen käyttämään lisäehkäisyä?Antibioottikuuri loppuu pari päivää ennen kuin uusiliuska pillereitä olisi tarkoitus aloittaa..
Omg!Toivottavasti joku tietää..itellä ei mitään hajua.Periaatteessa ajattelisin ettei ehkäisy voisi edelleenkään toimia täysin..mutta toisaalta toimiihan se aika pian ihan uusillakkin pillerien käyttäjillä.Ja kun nuo antibiootitkin loppuu jo tosiaan aiemmin.. :-k

Walbu

"Antibioottien, lukuunottamatta rifampisiinia ja rifabutiinia, ei ole todettu heikentävän oraalisten ehkäisyvalmisteiden tehoa. Etinyyliestradiolin pitoisuus voi muuttua, mutta muutos on normaalin yksilöiden välisen vaihtelun vaihteluvälillä, eikä sitä ole yhdistetty ehkäisyn pettämiseen. Ei-toivotuista raskauksista on yksittäisiä tapausselostuksia, mutta käyttäjien suuri määrä huomioiden ne ovat harvinaisia."

Tämä sanotaan lääkeaineiden vuorovaikutustietokannassa ja tällä tiedolla minä pelaan omassa työssäni. Noita rfampisiini-antibiootteja käytetään tosi harvoin, nimet on tyyppiä RIMA... ja eivät ole käytössä tavallisissa poskiontelotulehduksissa vaan käyttöaiheita ovat mm. tuberkuloosi ja lepra.

Muistakaa kuitenkin että JOS ANTIBIOOTTIKUURI (tai mikä tahansa muu lääke) AIHEUTTAA OKSENTELUA TAI RIPULIA, voi ehkäisyteho heikentyä sen takia ettei pilleri imeydy. Ja kääntäen, mikäli tavallisesta antibiootista ei tule oksentelua tai ripulia, teho on kunnossa. Tuota ajatellen kannattaa pitää se muutama tunti väliä pillerin ja antibiootin oton välillä, eli ottaa se e-pilleri silleen että ehtii imeytyä ennen kuin ottaa sen antibiootin.

cute

^eikä se mitään jos raskaaks tulis, mut mitä se tarkottaa että voi aiheuttaa sikiövaurioita tms ? turha kenenkään on laittaa uudestaan sitä että vaikuttaa luustoon jne, tiedetään, mutta jos syö 3 viikon kuurin ja sillä aikaa tulee raskaaks, niin eihän sen luusto siinä ajassa vielä kasva!
ja tässä ei oo mitää varoaikaa edes... mä nyt jätin tän kuurin kahtee viikkoo, iho on priimakunnossa:) eikä tarvetta jatkaa..
joten mun osalta ei aihe oo enää niin ajankohtainen, kuin se oli tossa vähän aikaa sitte..

ruusu

Minulla myös e-pillerit+antibioottikuuri ongelma nyt. Seksistän en ole kuitenkaan luopunut, vaan käytämme kondomia varmuuden vuoksi, koska minäkin luin sen "saattaa heikentää ehkäisypillereiden tehoa" -kohdan tuoteselosteesta. :D

tiikeli

Antibiooteissa lukee että 'saattaa jossain tapauksissa vähentää e-pillereitten ehkäisytehoa'. Ja apteekki ei tapansa mukaan osannut sanoa juuta eikä jaata siihen missä tapauksissa se vähentää tehoa. :? Eli onko kellään tietoa tai kokemusta asiasta? Me ollaan aikaisemmin käytetty kumia tai pidetty taukoa samassa tapauksessa, mutta nyt ei pidetty... Jotenkin tuntuu vähän epätodennäköiseltä että tollasesta tulisi raskaaksi kun käyttää joka päivä minipillereitä, mutta...?

koeputkilapsi

Lainaus:
Ja apteekki ei tapansa mukaan osannut sanoa juuta eikä jaata siihen missä tapauksissa se vähentää tehoa.

perin kummallista sanoisin, koska apteekki jos mikä pitäisi olla perillä siitä että miten lääkkeet vaikuttavat keskenään ja onko tullut jotain muutoksia lääkkeiden ottotavassa yms.

Riskaa peliä pelasitte, kun että käyttäneet kortsua lisätehona vaikkette varmaa vastausta tienneet.

tiikeli
koeputkilapsi
Ja apteekki ei tapansa mukaan osannut sanoa juuta eikä jaata siihen missä tapauksissa se vähentää tehoa.

perin kummallista sanoisin, koska apteekki jos mikä pitäisi olla perillä siitä että miten lääkkeet vaikuttavat keskenään ja onko tullut jotain muutoksia lääkkeiden ottotavassa yms.

Riskaa peliä pelasitte, kun että käyttäneet kortsua lisätehona vaikkette varmaa vastausta tienneet.

Apteekki ei tosiaan osannut varmaksi sanoa. Sitä minäkin ihmettelin taas kerran.. oon ennenkin saanut epämääräisiä vastauksia.

Ja tiedän että on pieni mahdollisuus tulla raskaaksi jos ei ole varmaa tietoa. Mutta teen testin sitten kun on sen aika... Jos tuosta tulee raskaaksi niin sitten saa tulla. Ei se mikään katastrofi olisi vaikka ei olla suunniteltukaan. Täytyy vaan ajoissa tehdä testi ettei vahingossa käytä pillereitä turhan pitkään...

Itse olen sitä mieltä että lottovoittokin olisi todennäköisempää. Hyvä siis kuulla muidenkin mielipiteitä... 8-[

koeputkilapsi

Minulle vain heräsi kysymys, että jos apteekki ei tiedä, niin kuka sitten tietää ? Ei lääkärit, sairaanhoitajat yms voi olla aina perillä uusista lääkkeistä yms. (esimerkkinä terkkari, joka ei tiennyt että jälkiehkäisypillerit voi ottaa nykyään samaan aikaan.) - itse lääkefirmaanko sitä pitäisi käydä soittelemaan ? :shock:

Mutta joo, mututuntumalla voisin sanoa, että jos ne oli jotain normiantibiootteja niin tokkopa kovasti on ehkäisytehoa tiputtanut. Muutenkin todennäköisyys tulla raskaaksi ilman ehkäisyä ei pitäisi olla kovin suuri (?), niin..

Amalia

Oon itekin miettinyt joskus antibioottien vaikutusta pillereihin, mut en oo vielä kysynyt asiasta lekurilta tai apteekista. Ehkä noi on niin henkilö- ja tapauskohtasia juttuja, että tehon heikkenemisestä ei voi sanoa mitään varmaa?

Mimia

Mä kysyin tuota samaa kerran apteekista.

Sellaisen tiedon sain, että ei kannata pelätä raskautumista. Suomessa ei kuulemma ole vielä koskaan noin käynyt, mutta tuoteselosteessa on parempi olla maininta siitä, kun jenkkilässä saattaa lääkefirma pienemmästäkin joutua oikeuteen (vrt. älä kuivaa kissaa mikrossa mikron käyttöohjeissa).

Vaikka tietysti omaa järkeä kannattaa käyttää. Jotkut antibiootit voi pistää mahan löysälle, jolloin tietenkin voi pilleri jäädä imeytymättä ja ehkäisyteho heiketä.

Sasuska
Mimia
Mä kysyin tuota samaa kerran apteekista.

Sellaisen tiedon sain, että ei kannata pelätä raskautumista. Suomessa ei kuulemma ole vielä koskaan noin käynyt, mutta tuoteselosteessa on parempi olla maininta siitä, kun jenkkilässä saattaa lääkefirma pienemmästäkin joutua oikeuteen (vrt. älä kuivaa kissaa mikrossa mikron käyttöohjeissa).

Vaikka tietysti omaa järkeä kannattaa käyttää. Jotkut antibiootit voi pistää mahan löysälle, jolloin tietenkin voi pilleri jäädä imeytymättä ja ehkäisyteho heiketä.

Molemmat totta, sekä se, että epätodennäköistä raskaaksi tuleminen on, mutta siis mahdollista. Ja se, että jos vatsa menee sekaisin, ei siinä ehdi pillerit imeytyä.

Mutta on olemassa myös toinen vaikutustapa, joka liittyy ns. enterohepaattiseen kiertoon. En nyt tarkemmin osaa selittää, mutta pillerien vaikuttava aine jää siis kiertämään elimistöön sappi/maksa-systeemiin (muistaakseni). Jotkut antibiootit estää tätä kiertoa, jolloin pillerien lääkeaine poistuu nopeammin elimistöstä jolloin vaikutuskin jää heikommaksi.

eew_1

aika kummaa, että apteekissa ei tiedetä tollasta.. :O vaikka eihän nekään voi kaikkea tietää, mutta kuitenkin kyseessä on tärkeä asia.

Laura

Ei ole mulla vaikuttaneet ainakaan antibiotit ehkäisytehoon. Parhaimmillaan olen syönyt vuodessa 8 kuuria ilman ehkäisyteho-ongelmia. Aina olen maininnut että käytän pillereitä.

pikku-kata

Juu ei mullakaan ole vaikuttanut. Tässä n. kuukausi sitten söin viikon kestävän antibioottikuurin (paha haju emättimestä veke ja muutenkin piti saada tuo pimppa kuntoon...), mutta tässä parasta aikaa menkoista kärsitään joten eipä vaaveja ole tulossa :)

koeputkilapsi

Lainaus:
aika kummaa, että apteekissa ei tiedetä tollasta.. :O vaikka eihän nekään voi kaikkea tietää, mutta kuitenkin kyseessä on tärkeä asia.

Kysympä vaan, että kenen sitten pitäisi tietää ? Eikö juuri apteekin pitäisi olla perillä näistä, vai soitellaako sitä nyt sitten lääkefirmoihin ?

Lainaus:
mutta tässä parasta aikaa menkoista kärsitään joten eipä vaaveja ole tulossa

Itse asiassa menkat voivat tulla, vaikka onkin raskaana.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat