Migreeni ja yhdistelmäehkäisypillerit - Ehkäisy

ne_a

mutta siis jos kärsii ns. normaalista migreenistä että mitään tälläisiä esim. näköhäiriöitä ei ole niin voi ihan turvallisesti käyttää ye-pillereitä? itte en oo muutosta migreenissä huomannu mut haluismpa vaan tarkistaa ku ei mun gynekologi puhunu mulle mitään migreenistä tai ees varottanu tosta aurallisesta migreenistä ja siihen liittyvistä riskeistä jos käyttää ye-pillereitä ;o kummallista.

Sivut

Kommentit (48)

Inna

Mulla on ollut tasan kerran aurallinen migreeni, joskus ehkä 4 vuotta sitten. Tai silloin oli näköhäiriöitä ja tuntohäiriöitä ja kamala pääkipu ja sitten hakeuduin lääkäriin, joka veikkasi migreeniä oireiden perusteella ja niinpä päänsärkyjäni siitä edespäin on hoidettu migreeninä (herraties mikä kasvainkin tuolla voisi olla yhtä hyvin) ja sen ensimmäisen migreenin jälkeen ei ole siis ollut kertaakaan aurallista kohtausta.

Kuitenkin sitten kun noin vuosi sitten tuli ajankohtaiseksi pillereiden hankinta, annettiin mulle Cerazettejä (minipillereitä)tuon yhden ehkä aurallisen migreenin vuoksi. Ensi alkuun meni ok, vaikkakin vuosin kahden viikon välein aina kaksi viikkoa putkeen, mutta sitten aloin vuotaa ja tiputella ihan koko ajan, tai ainakaan en voinut ikinä olla varma, että tänään en vuotele. No, ajattelin että se menee ohi ja tasaantuu tms. Sitten sain muita oireita, joita en osannutyhdistää pillereihin, ja lopulta alavatsakipujen takia terveyskeskuslääkäri suositteli kokeilemaan migreenistä huolimatta yhdistelmäpillereitä. Ja hyvin on toimineeet nyt neljättä kuukautta Yasminellet. Ei ole ollut aurallisia migreenejä, enkä ole huomannut, että migreenit olisivat lisääntyneet muutenkaan (paitsi että useimmiten ajoittuvat taukoviikolla jostain kumman syystä) Ja mitään muitakaan haittoja ei ole ollut ja vihdoin on säännölliset kuukautiset!

Pahoittelen hieman venähtänyttä selitystä:)

des
Rebecca
Eiköhän se nyt ole aurallinen migreeni, jos sahalaitakuvioita näkyy. Ja oletko aina päänsäryn tullessa auringon paisteessa, vai mitä tarkoitit (:))?

Taisin selittää vähän epäselvästi :D Mutta siis sitä tarkoitin, että eikös kenelle tahansa ihmiselle voi tulla sahalaitakuvioita tai silmien sumentumista kun on ollut liian kauan auringonpaisteessa. Itse ainakin yleensä laitan silmien sumentumisen auringon piikkiin, enkä migreenin. En tosin ole katsonut maailmaa ei-migreenipotilaan näkövinkkelistä, joten voi olla ettei kukaan muu ole huomannut tällaisia oireita ollessaan ulkona auringonpaisteessa.

Niin, voihan se normaaliakin olla. Mutta tietysti jos tuo sumeneminen ja sahalaidat tulee päänsäryn yhteydessä, niin viittaisi auralliseen migreeniin. Tosin tässä voi taas miettiä josko päänsärky olisikin seurausta auringonpaisteesta jne jne.. :) Tuleeko sulla sumenemista ja sahalaitaa siis aina vain auringossa olemisen jälkeen?

Migreenin ja e-pillereiden kanssa ei kannata pelleillä yhtään. Minä ehkä miettisin kokonaan hormonaalisen ehkäisyn unohtamista, jos noita kohtauksia tulee lähes päivittäin. Ei ole nimittäin tieteellisesti todistettua sekään että minipillerit olisivat erityisen "turvallisia" migreenistä kärsivälle.
Ns. tavallisia migreenikohtauksia tulee lähes päivittäin, sahalaitoja ei mielestäni kuitenkaan tule joka kerta, ainakaan en ole kiinnittänyt niihin huomiota.
Ehkä tosiaan täytyisi vain kokeilla noita minipillereitä ja mennä sitten uudelleen lääkärille, mikäli se ehkäisymenetelmä ei sovi ollenkaan. Pelottaa vaan, kun luin täältä cosmon foorumeilta ihmisten kokemuksia minipillereistä, mutta kai kaikessa ehkäisyssä on omat haittavaikutuksensa.

Kannattaa vaan kokeilla. Muakin hirvitti ensin lukea muiden kokemuksista, mutta vain itse kokeilemalla voi tietää sopiiko vai ei. Mulle sopii aivan loistavasti, ei minkäänlaisia ongelmia :)

MJ

Alan oikeasti olla epätoivoinen ehkäisyn suhteen... Mulle ei ole mitkään ye-pillerit tähän mennessä sopineet, ja luulin sen olevan suurin ongelma. Pari viikkoa sitten sain kolmannen aurallisen migreenikohtauksen 1,5v sisään (ensimmäisiä en tunnistanut auralliseksi migreeniksi, nyt olen melko varma että siitä on kyse). Vaihtoehdot ehkäisyssä siis rajoittuivat nyt minipillereihin, kortsuihin tai kuparikierukkaan :shock:
En oikeasti tiedä mitä tehdä. Kortsujen kanssa en enää ikinä halua sählätä, kuparikierukka vain pahentaisi mun ennestäänkin kivuliaita menkkoja ja minipillerit pahentaisivat vuotojen epäsäännöllisyyttä. Täytyy varmaan ryhtyä selibaattiin...

Rebecca

Lainaus:
Eiköhän se nyt ole aurallinen migreeni, jos sahalaitakuvioita näkyy. Ja oletko aina päänsäryn tullessa auringon paisteessa, vai mitä tarkoitit (:))?

Taisin selittää vähän epäselvästi :D Mutta siis sitä tarkoitin, että eikös kenelle tahansa ihmiselle voi tulla sahalaitakuvioita tai silmien sumentumista kun on ollut liian kauan auringonpaisteessa. Itse ainakin yleensä laitan silmien sumentumisen auringon piikkiin, enkä migreenin. En tosin ole katsonut maailmaa ei-migreenipotilaan näkövinkkelistä, joten voi olla ettei kukaan muu ole huomannut tällaisia oireita ollessaan ulkona auringonpaisteessa.

Lainaus:
Migreenin ja e-pillereiden kanssa ei kannata pelleillä yhtään. Minä ehkä miettisin kokonaan hormonaalisen ehkäisyn unohtamista, jos noita kohtauksia tulee lähes päivittäin. Ei ole nimittäin tieteellisesti todistettua sekään että minipillerit olisivat erityisen "turvallisia" migreenistä kärsivälle.

Ns. tavallisia migreenikohtauksia tulee lähes päivittäin, sahalaitoja ei mielestäni kuitenkaan tule joka kerta, ainakaan en ole kiinnittänyt niihin huomiota.
Ehkä tosiaan täytyisi vain kokeilla noita minipillereitä ja mennä sitten uudelleen lääkärille, mikäli se ehkäisymenetelmä ei sovi ollenkaan. Pelottaa vaan, kun luin täältä cosmon foorumeilta ihmisten kokemuksia minipillereistä, mutta kai kaikessa ehkäisyssä on omat haittavaikutuksensa.

Livia

Päätin kuukausi sitten hankkia ehkäisypillerit, mutta kuulinkin, että yhdistelmäpillereitä ei saa missään nimessä käyttää jos on minkäänlaista taipumusta auralliseen migreeniin (eli migreeniin, jota edeltävät esim. erilaiset näköoireet, puhevaikeudet tai tuntohäiriöt). Yhdistelmäpillerit altistaisivat tässä tapauksessa suurelle riskille saada aivohalvaus eli aivoinfarkti. Tästä on kuulemma tiedetty vasta pari vuotta, joten moni aurallista migreeniä poteva on luonnollisesti käyttänyt ye-pillereitä (ja ehkä jopa vieläkin käyttää?).

Onko kellään kokemusta asiasta? Ja onko kenellekään lääkäri / gynekologi antanut tästä suosituksesta huolimatta yhdistelmäehkäisypillerit tai suostunut pillerien käytön jatkamiseen?

Minipillerit sen sijaan käyvät myös aurallisesta migreenistä kärsivälle, mutta en ole oikein innostunut niistä, koska ne aiheuttavat niin epäsäännölliset kuukautiset. Ärsyttää kovasti tämä ye-pillerikielto, etenkin kun migreeniä minulla on vain noin kerran vuodessa, eikä silloinkaan edes pahana!

Ihanaa että kondomit on keksitty, niin minun ei tarvitse valita selibaattilupauksen ja luostariin vetäytymisen tai aivojen verisuonten tukkeutumisen välillä! :wink:

metsätähti

Juu totta on tuo, ettei yhdistelmäpillereitä kannata todellakaan käyttää jos aurallisesta migreenistä kärsii, juurikin tuon kohonneen aivoinfarktiriskin takia. Itse olen kärsinyt aurallisesta migreenistä nuorempana, mutta koska viimeisimmästä kohtauksesta on jo lähes kymmenen vuotta, sanoi gyne käytön olevan ihan turvallista, eikä kohtauksia nyt vuoden käytön aikana olekaan ilmaantunut.

Kuitenkin jos kärsit edes silloin tällöin migreenistä, ei ehkä kannata lähteä kokeilemaan yhdistelmäpillereitä jo ihan senkin takia, että ne myös saattavat pahentaa migreeniä. Kaveriltani kiellettiin heti yhdistelmäehkäisy kun lääkäri sai kuulla hänen kärsivän migreenistä ja olipa tuo lääkäri ollut kauhuissaan että alunperin oli pillerit kaverilleni määrätty. Siskollani myös alkoivat migreenikohtaukset voimakkaina vasta pillereiden aloituksen jälkeen.

Walbu

Nykykäsityksen mukaan aurallinen migreeni on ehdoton este yhdistelmäpillereille. Aurallinen migreeni itsessään on pieni mutta merkitsevä aivoinfarktin riskitekijä ja tätä kautta pilleritkin on kielletty, niiden tukostaipumusta lisäävän vaikutuksensa vuoksi. Tämä on melko uusi juttu, esimerkiksi viisi vuotta sitten ei oltu näin ankaria. Itse asiaa eräältä asiantuntijalta kerran tiedustelin. Vastaus on että omalla vastuulla tietysti lääkärisi saattaa pillerit kirjoittaa, mutta en lähtisi urheilemaan.

Livia

Ihan oikeassa ootte, ei mua tosiaan hirveästi huvita ruveta leikkimään tuollaisella asialla ("hmm, jännä nähdä, saanko aivohalvauksen jo tänä vuonna vai vasta seuraavana"), mieluummin pitäydyn sitten vain kondomeissa. Harmittaa vaan, kun yhdistelmäehkäisypillerit kuitenkin olisivat minulle se kaikkein kätevin menetelmä..

Dubyamoa, sinuna selvittäisin tuon asian varmuuden vuoksi, koska tunnut kuuluvan samaan riskiryhmään kuin minäkin. Ainakin YTHS:n sivuilla lääkäri toteaa, että kyllä tuo ehdoton kielto aurallisen migreenin ja yhdistelmäehkäisyn suhteen ihan todellinen on. Tässä asiassa on kyse niin vakavan sairauden riskistä, että ohjeet ovat nykyään hyvin tiukat. Itse ainakaan en suostu aurallisen migreenin yhteydessä yhdistelmäepillereitä kirjoittamaan, vaikka toki tiedän, että runsaasti naisia maailmassa riskistä huolimatta pärjää sekä migreenin että yhdistelmäehkäisyn kanssa koko ehkäisyajan ilman ongelmia.

Hassua muuten, miten kehittyvä tiede aina onnistuu yllättämään - mistä sitä tietää, jos vuonna 2025 vaikka tiedetään, että nykyiset särkylääkkeet aiheuttavat syöpää tai yskänlääkkeet sydänkohtauksia... :?

kersa

Täällä käytössä Harmonetet (jotka siis ye-pillereitä), vaikka sairastinkin tuossa murkkuiässä nelisen vuotta aurallista migreeniä. Nyt kohtauksia ei ole ollut enää muutamaan vuoteen, joten gyne lupasi kokeilla, tosin sillä varauksella että jos kohtaukset alkaa, pitää lopettaa käyttö.

Hyvin ollaan siis pärjätty tähän mennessä. :)

Rebecca

Ehkä tässä keskustelussa joku osaisi vastata mun kysymykseen. Kävin tänään lääkärillä ja sain sieltä Cerazette-minipillerit. Mulla ei ole aikaisemmin ollut mitään e-pillereitä ja oletin saavani yhdistelmäpillerit, koska haluaisin ehkäisyn lisäksi eroon epäsäännöllisistä kuukautisista. Lääkärillä kuitenkin tuli puheeksi migreenini ja kerroin, että silloin tällöin tulee sahalaitakuvioita ja silmissä "sumenee", mutta tämä tapahtuu lähes samoihin aikoihin kun päänsärky on pahimmillaan. Kuulin sitten heti että yhdistelmäpillerit on poissuljettu vaihtoehto, sillä niissä on aivoinfarktiriski, mikäli kärsii aurallisesta migreenistä. En sitten siellä tajunnut alkaa kyselemään enempää tästä aurallisesta ja aurattomasta migreenistä vaan tyytyväisenä otin minipillerit. Kotona kuitenkin lueskelin netistä lisää aiheesta ja huomasin, etten ehkä taidakaan kärsiä aurallisesta migreenistä. En kuitenkaan ole varma, migreenikohtauksia tulee nimittäin lähes päivittäin, eikä näköhäiriöt ole niin pahoja, että kiinnittäisin niihin juurikaan edes huomiota. Sellaisia saattaa tulla kenelle tahansa kirkkaassa auringonvalossa ym, joten en tiedä liittyykö ne ollenkaan migreeniin. Kysymykseni siis kuuluu, että kannattaisiko mun aloittaa minipillerit vai soittaa uudelleen lääkärille ja kysyä vaihtomahdollisuuksista? En millään jaksaisi epäsäännöllisiä vuotoja, mikäli olisi mahdollista saada kuukautiset myös säännöllisiksi :? Ja kertokaa myös omia kokemuksianne aurallisesta migreenikohtauksesta, niin osaisin ehkä verrata omiin kohtauksiini.

des
Rebecca
Ehkä tässä keskustelussa joku osaisi vastata mun kysymykseen. Kävin tänään lääkärillä ja sain sieltä Cerazette-minipillerit. Mulla ei ole aikaisemmin ollut mitään e-pillereitä ja oletin saavani yhdistelmäpillerit, koska haluaisin ehkäisyn lisäksi eroon epäsäännöllisistä kuukautisista. Lääkärillä kuitenkin tuli puheeksi migreenini ja kerroin, että silloin tällöin tulee sahalaitakuvioita ja silmissä "sumenee", mutta tämä tapahtuu lähes samoihin aikoihin kun päänsärky on pahimmillaan. Kuulin sitten heti että yhdistelmäpillerit on poissuljettu vaihtoehto, sillä niissä on aivoinfarktiriski, mikäli kärsii aurallisesta migreenistä. En sitten siellä tajunnut alkaa kyselemään enempää tästä aurallisesta ja aurattomasta migreenistä vaan tyytyväisenä otin minipillerit. Kotona kuitenkin lueskelin netistä lisää aiheesta ja huomasin, etten ehkä taidakaan kärsiä aurallisesta migreenistä. En kuitenkaan ole varma, migreenikohtauksia tulee nimittäin lähes päivittäin, eikä näköhäiriöt ole niin pahoja, että kiinnittäisin niihin juurikaan edes huomiota. Sellaisia saattaa tulla kenelle tahansa kirkkaassa auringonvalossa ym, joten en tiedä liittyykö ne ollenkaan migreeniin. Kysymykseni siis kuuluu, että kannattaisiko mun aloittaa minipillerit vai soittaa uudelleen lääkärille ja kysyä vaihtomahdollisuuksista? En millään jaksaisi epäsäännöllisiä vuotoja, mikäli olisi mahdollista saada kuukautiset myös säännöllisiksi :? Ja kertokaa myös omia kokemuksianne aurallisesta migreenikohtauksesta, niin osaisin ehkä verrata omiin kohtauksiini.

Ja tuohon säännöllisyyteen, hyvällä tuurilla voi käydä minien kanssa niin, ettei tarvitse huolehtia koko menkoista ollenkaan :P (tosin jotkut ne vasta menkkojen loputtua alkaakin huolehtimaan entistä enenmmän).

kersa
ne_a
mutta siis jos kärsii ns. normaalista migreenistä että mitään tälläisiä esim. näköhäiriöitä ei ole niin voi ihan turvallisesti käyttää ye-pillereitä? itte en oo muutosta migreenissä huomannu mut haluismpa vaan tarkistaa ku ei mun gynekologi puhunu mulle mitään migreenistä tai ees varottanu tosta aurallisesta migreenistä ja siihen liittyvistä riskeistä jos käyttää ye-pillereitä ;o kummallista.

Joo, tuollaisiakin lääkäreitä valitettavasti on.. :? Monelta kaveriltakaan ei kyselty mitään esim. onko suvussa ollut syöpää tms jotka monesti vaikuttaa siihen luovutetaanko pillerit vai ei. Pahimmillaan saattaa aiheuttaa vielä infarktin jollekin tietämättömälle aurallista migreeniä sairastavalle, kun ne lääkärit ei kysele... Ei pillerit sovi kaikille.

Kyllä ne pillerit sulle varmaan sopii, kannattaa kuitenkin suhtautua niihin varauksella. Yleensä tunnutaan sanovan, että esteitä on migreeni, ERITYISESTI aurallinen. Enempää en osaa sanoa.

Läpä

Tällä hetkellä on meliane, oli sillon aikoinaan lääkärin mielestä migreeniystävällisin vaihtoehto. Se "uuden" pillerin nimeä en muista.

Läpä

Ite oon kärsiny migreenistä pikkutytöstä asti eli jo reippaasti yli kymmenen vuotta. Aurallisia kohtauksia on ollu ehkä kerran, eli aurat ei oo ongelma. Ehkäsyn alotin lääkärin kehotuksesta minipillereillä mitkä ei kyllä yhtään sopineet mulle, ja nyt parisen vuotta oon syöny yhdistelmäpilleriä. Viime lääkärikerralla ehdotettiin miettimaan et vaihtasin viel kevyempään pilleriin eli siinä olis viel vähemmän sitä migreenipotilaille pahaa hormonia? tai mitä lieneekään. Ehkä se olis sitten vaihdon paikka, vaikka nykyiseenkiin oon tyytyväinen, jos se vaan on turvallisempi vaihtoehto.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat