Jälkiehkäisyn vaikutus vuotoon & e-pillereiden aloitus - Ehkäisy

Sokeri
jenson
Hmm. Sanoitko gynelle silloin vastaanotolla, että kyseessä saattaisi olla tyhjennysvuoto? Vai tiesikö hän sen jo?

Siis minä en itse lainkaan tiennyt että sellaista ( tyhjennysvuoto ) on edes olemassa, eikä sanonut gynekään yhtään mitään. Kuulin koko termin ekaa kertaa muutama päivä tuon gynegologikäynnin jälkeen, kun luin sen netistä, olikohan kenties tämä palsta. Gynegologille sanoin että olen täysin kokematon asiassa, että otin katumuspillerin ensimmäistä kertaa elämässäni, että onko mahdollista että sen takia kuukautiset alkoi nyt aikaisemmin vai mitä ihmettä tämä on? Gyne totesi että näemmä alkoi kuukautiset, et ole siis ainakaan raskaana ja kehoitti aloittamaan e-pillerit samantien, kun kuukautiset alkoivat niin sopivasti.

Että voi olla vaikeaa... :shock:

Sivut

Kommentit (19)

Sokeri
jenson
Joten luulisin, että sinun tilanteessasi kyseessä olisi tyhjennysvuoto, koska se kesti noin vähän aikaa. Ja sinuna olisin odottanut seuraaviin kuukautisiin, koska jälkiehkäisytilanteessa ei voi olla varma kummat ovat ne "oikeat" kuukautiset.

Tässä on vain sellainen juttu, että minulle kävi se "urbaanilegenda" eli nuo niin sanotut kuukautiset alkoivat juuri kun olin gynegologin vastaanotolla.. kyllä noloa :lol: kerroin hänelle katumuspilleristä ja että nyt kyllä alkanut vuoto viikko liian aikaisin, en osannut odottaa. Hän sanoi että se on ihan normaalia, totesi vain että "ainakin pilleri tepsi, eli et raskaana ole" ja kehoitti aloittamaan e-pillerit siltä seisomalta.

Mutta kun olin kotiin lähtenyt ja vuoto alkoi hiipumaan, muuttui verisestä vuodosta ruskeaksi, aloin miettimään että voi apua... pari ystävää jotka ovat vuosikausia käyttäneet pillereitä, saivat mielenrauhani takaisin aloilleen, kunnes nyt. Nyt on se aika jolloin oikeasti kuukautisteni pitäisi alkaa, mutta pelkään etteivät ne pääse alkamaan koska syönkin pillreitä! Ja tänäänhän sitä sitten näemmä tulikin vähän verta.. huoh.

Yritin soittaa lääkärilleni, mutta hän on vasta viikon kuluttua paikalla, jolloin hänelle voi soittaa. Hänelle tulee sijainen perjantaina, eli kahden päivän päästä kehoitti soittamaan sitten tälle sijaiselle. Äääh... :?

jenson

No voi olla, että gyne oli sitten oikeassa pillereiden aloittamisen suhteen. Mutta silti suosittelisin soittamaan sille sijaislääkärille ja kysymään asiasta. Ikinä ei voi olla liian varma. :)

jenson

Hmm. Sanoitko gynelle silloin vastaanotolla, että kyseessä saattaisi olla tyhjennysvuoto? Vai tiesikö hän sen jo? Mutta jos hän kehoitti sinua aloittamaan pillerit jo sinä päivänä, niin luulisi hänen olevan sitten oikeassa. Mutta jos mahdollisesti aloitit pillereiden syömisen "vääränä" päivänä, niin silloinhan sinua ei voi siitä syyttää, koska itse lääkäri käski sinua aloittamaan. :)

Harmillista, että lääkärisi ei ole nyt paikalla, mutta voisi olla kuitenkin hyödyksi, jos soittaisit sijaiselle. Saisit ainakin alustavat, ellet kunnolliset, neuvot miten sinun kuuluisi menetellä tilanteessasi.

jenson

Minäkin jouduin kerran ottamaan jälkiehkäisypillerin ja päätin, että aloitan e-pillerit. Kuitenkin odotin ensin yhdet kuukautiset, että ne tulisivat takaisin "normaaleiksi" jälkiehkäisyn jälkeen. Eli nyt odottelen niitä seuraavia alkaviksi, jotta voisin aloittaa pillerit.

Minulla tuli kolmen päivän pituinen tyhjennysvuoto jälkiehkäisyn jälkeen (ja vuodon alkamiseen taisi mennä viikko tai pari) ja olen täysin varma, että tyhjennysvuotoa ei lasketa kuukautisiksi. Sitten kun tyhjennysvuoto loppui, niin kuukautiseni tulivat hieman myöhemmin, kuin tavallinen kiertoni, mutta tulivat kuitenkin.

Joten luulisin, että sinun tilanteessasi kyseessä olisi tyhjennysvuoto, koska se kesti noin vähän aikaa. Ja sinuna olisin odottanut seuraaviin kuukautisiin, koska jälkiehkäisytilanteessa ei voi olla varma kummat ovat ne "oikeat" kuukautiset. Mutta sinun kannattaisi soittaa ensineuvoon tai puhua terveydenhoitajan kanssa asiasta, jotta saisit tarkat ohjeet, mitä sinun täytyy nyt tehdä. En tosin tiedä onko tuossa pillereiden aloittamisessa tyhjennysvuodolla mitään vaaraa, mutta puhuminen terveydenhoitajalle varmaan auttaisi. :D

Ja voi olla, että toiset tietävät tästä enemmän, mutta koitin nyt parhaani mukaan selitellä. Toivottavasti oli apua. :)

Sokeri

Yritin selailla tähän aiheeseen liittyvää juttua, mutta vaikka hyvin läheltä liippailikin niin ihan tällaista en löytänyt. Katumuspillerikeskustelussa oli juttu jäänyt tähän, mutta ajattelin aloittaa ihan uuden aiheen tästä, kun kyse ei ole vain katumupillereistä.

Eli siis, katumuspillerit ja e-pillerit.

Pari viikkoa sitten kondomi petti oikein kunnolla ja jouduin turvautumaan jälkiehkäisyyn, eli hain ns. katumuspillerin apteekista heti seuraavana päivänä yöllisen tapahtuman jälkeen. Otin sen ja kaikki meni ihan hyvin, ei tullut mitään oireitakaan tms.

Normaali kuukautiskiertoni on 28-30 päivää. Nyt ne kuitenkin alkoivat 22 päivän kuluttua. Pidin tätä ihan normaalina, koska jouduin tosiaan ottamaan sen katumuspillerin. Aloitin elämäni ensimmäistä kertaa nyt e-pillerit, samana päivänä kun vuoto alkoi.

Vaan tässähän se juttu nyt onkin.. kun se kuukautisvuoto kesti varsinaisesti peräti kaksi tuntia, sen jälkeen on tullut vain tummaa "valko"vuotoa. Aloin siis miettimään, että olikohan ne alkunkaan edes kuukautiset, vai jonkinlaista välivuotoa jonka katumuspilleri aiheutti? Ja kun minä tosiaan aloitin jo e-pilleritkin.... :shock: Jospa oikeat kuukautiset tupsahtavatkin yhtäkkiä muutaman päivän päästä? Ja minä olen jo aloittanut e-pillerit... :shock:

Sokeri

no nyt kyllä menee hermotkin jo. kuukautiset nimittäin sitten päättivät näköjään alkaa,huolimatta että syön pillereitä. :o tässä nyt sitten jänskätetään ensi viikkoon tiistaihin asti että voi soittaa lääkärille,tai toinen vaihtoehto on mennä kysymään/soittamaan ensiavusta,mikä kyllä tuntuu jo vähän hassulta,kun ei tässä kuolemassa kuitenkaan olla.

Haibane

Täällä kun kerran puhutaan aiheesta niin voisin udella teiltä tietoa... Olin otin useamman kuin yhden jälkiehkäisypillerin kierron aikana (poikaystäväni halusi olla 100% varma, ettei tule isäksi). No olin jo ostanut e-pillerit ja odotin kuukautisten alkua.

Sitten tuli päivän ajan tyhjennysvuotoa, aavistin, ettei kyseessä ollut vielä kuukautiset. Paria päivää myöhemmin vuoto alkoi taas, joten oletin kuukautisten alkaneen ja aloitin e-pillerit. Omistuista oli, että kuukautiseni alkoivat kymmenisen päivää etuajassa. Nyt 12 päivää myöhemmin on minulla edelleen kuukautiset ja ne ovat melko runsaat... Missä vika? eikö vuodon pitäisi vähentyä pillereiden vaikutuksesta? Normaalit kuukautiseni kestävät vain nelisen päivää!

Kepatäti

Hyvä jumala sentään, noita jälkiehkäisypillereitä ei saa ottaa kuin vissiin enintään 3 vuodessa ja sinä otit 2(?) yhden kierron aikana?! Ei ihme, että on kroppa sekaisin.

jenson

Juu tuo ei ole kovin terveellistä ottaa jälkiehkäisyä noin useasti. : / Kannattaisi hankkia vaikka hormonaalinen ehkäisy, jos ette poikaystävänne kanssa luota kondomeihin.

Ja tuohon Sokerin ongelmaan, vaikka varmaan oletkin saanut ohjeet lääkäriltäsi. Toivottavasti kaikki on hyvin. Kuitenkin löysin netistä terveydenhoitajan kirjoittaman tekstin, jossa sanottiin näin:
"Kun ehkäisypillerit aloitetaan kuukautisvuodon ensimmäisenä päivänä, on ehkäisyteho heti voimassa. Pillerit voi kyllä aloittaa myös muulloinkin, mutta silloin niitä pitää käyttää 7 päivää ennen kuin ehkäisyteho on voimassa."
Eli ehkäisyteho on myös sinulla voimassa, kun olet odottanut viikon, vaikka aloititkin pillerit ehkä vääränä vuotopäivänä. :)

eew_1

sanokaa te viisaat ihmiset, että olen oikeassa: meille tuli kaverin kans inttoa siitä, että hän otti jälkiehkäisypillerin ja ohjeessa sanottiin, että se otetaan vesilasin kera ja kaveri oli ottanu sen mehun kanssa. Niin eihän sillä ole mitään väliä? mä väitän että ei oo mitään väliä mutta ei se oikein usko. tai sitä lähinnä vaivaa kun se ei ottanu sitä veden kans.. :( ja eihän ibusalin käytölläkään oo mitään vaikutusta asiaan. Yhden oli kuulemma ottanu eilen eli noin 13 tuntia ennen jälkiehkäisyä.

jenson

No ei sillä minun mielestäni ole mitään väliä, minkä nesteen kanssa pillerin ottaa. Olisi siitä kai ohjeissa mainittu, jos olisi väliä.

Liinukka

Mäki rupesin miettimään näitä kiertojuttuja ja tyhjennysvuotoasioota, vähä ehkä liikaakin! Otin tänään aamulla jälkiehkäisytabletin kumin hajottua, n. 9 tuntia yhdynnästä:/ Sitä tässä vain pohdin, että tuleeko tyhjennysvuoto aina jälkiehkäisytabletin ottamisen seurauksena, vai tuleeko se vain jossain tapauksissa joillekkin ihmisille? Itse en ole huomannut minkäänlaisia sivuvaikutuksia tabletin ottamisen jälkeen, hassua.. Vai voisiko olla mahdollista etä vuoto tulee parin päivän viiveellä? Olen sekasin, koska normaalien menkkojeni pitäisi alkaa n. viikon päästä.. Vaikuttaako tämä tabletti niihin vai tuleeko menkat ajallaan?

Kamalasti kysymyksiä vaikka luin lääkkeen ohjeet tarkasti läpi! Viisauttanne tarvitaan!! :)

Cadillac
Liinukka
Sitä tässä vain pohdin, että tuleeko tyhjennysvuoto aina jälkiehkäisytabletin ottamisen seurauksena, vai tuleeko se vain jossain tapauksissa joillekkin ihmisille?

Vai voisiko olla mahdollista etä vuoto tulee parin päivän viiveellä?
Vaikuttaako tämä tabletti niihin vai tuleeko menkat ajallaan?

"Tyhjennysvuoto" tulee tosiaan vain joissain tapauksissa joillekin ihmisille.
Ja vuoto/menkat voi tulla muutaman päivän heitolla.

Ensimmäinen je-pillerini myöhästytti menkkojani muistaakseni viikolla. Tämä toinen perhana aloitti vuodon 4 pvää pillerin otosta, 2 viikkoa ennen oikeita menkkoja. Eli näköjään aika arpapeliä ja riippuu varmaan kierron vaiheesta.

Ja se on aivan sama ottaako mehun vai veden kanssa. Yleensä vain suositellaan vettä. Joissakin rautavalmisteissa on sitten esim maitokieltoja ym. :)

Pennsylvania

Eikö ihmiset lue lääkkeittensä mukana tulevia, paperilla olevia ohjeita ollenkaan? Niissä tuppaa olemaan vastaukset kaikkiin tässäkin esitettyihin kysymyksiin, esimerkiksi pilleripaketissani kerrotaan kyllä, mitä jos aloittaa pillerit muulloin, kun ensimmäisenä vuotopäivänä, samoin kuin jälkiehkäisypaketissa on kerrottu, vaikuttaako tabletti mahdollisesti siihen, tuleeko menkat ajallaan. Kannattaisi lukea ne läpi, ennen kuin menettää mielenrauhansa ja soittelee paniikissa mummolle, opettajalle ja hätäkeskukseen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat