Gyne vai yleinen? - Ehkäisy

olematon

yleinen kyllä tais olla munkin... mut ei ollu mitenkään kamalan hätänen. Tutkittiin rinnat ja otti papan ja jutteli. kerran vuodessa käyn tai useemmin jos tulee jotaki.

Sivut

Kommentit (28)

Nannerl

Itse asiassa tuo klamydianäyte otetaan kohdunkaulan kanavasta vanupuikolla ja se on periaatteessa eri tutkimus kuin papa. Papassa näyte otetaan puulastalla emättimen takapohjukasta ja kohdunnapukan pinnalta. Lisäksi ns. papa-harjalla otetaan solunäyte kohdunkaulan kanavasta. Papassa on tärkeää, että solunäytteet otetaan juuri niiltä alueilta, joissa solumuutoksia yleensä ensimmäisenä ilmenee

boogi

Oukey, pitänee siis pirautella neuvolaan ja uskaltautua vaan menemään. :oops: Hyvähän se on tarkistuttaa paikkansa silloin tällöin :D :lol: :wink:

aurinkoinen9

Käyttekö gynellä vaiko yleisellä lääkärillä? Tutkitaanko teillä esim rinnat. Olen vain ajatellut kun yleisellä tuo tarkastus kahden vuoden välein tuppaa olemaan aika hätäinen tyyliin papa, resepti ja ulos.

PinkPanther

Mie käyn kans ihan vaan terveyskeskuksen ehkäisyneuvolassa, ei maksa mitään käynnit ja oon saanu hyvää palvelua siellä. ja sattunu olemaan terkkarit ja lääkäri suht helläkätisiäkin, niin ei mitään syytä miks vaihtaisin yksityiselle. Itse osaan kuiten kin niin paljon kysellä tarpeen vaatiessa, ja ymmärrän sairaanhoitaja-äitini ansiosta paljon lääketieteellisiä juttuja, niin ei tule "kusetettu olo" yleisellä sektorilla käydessä..

blaah:)

Mä käyn yleensä yksityisellä koska aloitin käymään yksityisellä ja löysin todella mukavan lääkärin, jolla nyt käyn noin kerran vuodessa. Tykkään siitä, että häneltä voi kysyä mitä vain eikä aikaa ole kaskaan liian vähän niin kuin yleisellä tuntuu olevan.

Tosin nyt aion seuraavan kerran mennä yleiselle, koska olen kuullut siitäkin ystäviltäni pelkkää hyvää.

Sokeri

Olin ensimmäistä kertaa gynekologilla juuri. Menin yksityiselle koska pelotti muutenkin niin en halunnut yleisen lääkärin kopeloitavaksi, joka on ulkomaalainen mies ja ymmärtää suomeakin todella huonosti. Olin ihan ensimmäistä kertaa, ei rintoja katsettu lainkaan, papakin kuulemma otetaan joskus myöhemmin.

Jzzu
boogi

Mitä, mitä. Ymmärsinkö oikein?! Kun on alottamassa e-pillerit niin aluks ei tehä papaa vaan sitte 3 kk kokeilun jälkeen? :shock:

Kyllä multa ainakin otettiin papa ennen kun sain pillerit.

tippi

käyn ite kunnallisessa terveyskeskuksessa. sain ajan heti seuraavaksi päiväksi, normaalin vastaanoton jälkeen ja oli kyllä niin mukava lääkäri että toista saa hakea!!!! tyytyväinen olin kerrankin terveyskeskukseen.

boogi

Heimoi ensinnäkin kaikille! Vihdoin sain itseni rekisteröityä.. :P Oon tutkinu näitä keskusteluja ehkä jo kauan, mut ikinä en oo kehannu tulla ite juttuun mukaan, mutta nyt on senkin aika :wink: :lol:

ensinnäkin.. Itsellä olis tarve mennä gynelle, mutta pelottaaaaaapi ihan kamalasti. Soitinkin tuossa neuvolaan yks päivä, mut eiköhän se ollu suljettuna juuri. Nyt sitten kauhistuttaa entistä enemmän soittaminen ja meneminen paikan päälle. :?

Mitä, mitä. Ymmärsinkö oikein?! Kun on alottamassa e-pillerit niin aluks ei tehä papaa vaan sitte 3 kk kokeilun jälkeen? :shock:

Nannerl

Tuolta kohdunkaulan alueelta voidaan tosiaan ottaa muutakin kuin papanäyte. Esim. klamydia voidaan todeta kohdunkaulan kanavasta otetusta tikkunäytteestä. Sen sijaan kuppa diagnosoidaan yleensä veriseerumista.

Itse olen aina käynyt gynellä yksityisellä puolella ja olen saanut erittäin hyvää hoitoa ja kohtelua. Mielestäni minut on aina tutkittu tarpeeksi perusteellisesti rinnat mukaanlukien. Yleisen puolen gynekologeista minulla ei ole kokemuksia, mutta heissä on varmaankin hyviä ja ei-niin-hyviä tapauksia, kuten lääkäreissä yleensä. Kannattaa kuunnella puskaradiota ja valita "huoltoasema" sen mukaan :)

greencorbie
boogi
Ok! kiitoksia tiedosta.. :) Itse olen myös 17, joulukuussa 18. Miten on pillereiden käyttö edennyt? Haittavaikutuksia? :D :)

Kaverilla nimittäin oli tehty vasta 3 kk jälkeen papa+sun muut. Sitten taas joltain kuulee, et eka tehään papa yms. ennen kuin edes harkitaan pillereitä. :o Jännää ^^ :)

Ihan hyvin kun nyt oikeat pillerit käytössä (Cypretyl, rinnakkaisvalmiste Diane Noville). Aloitin Diane Novilla, ja ne eivät sopineet ihan heti ja ehdin hankkimaan reseptin Yasmineille, ennen kuin tajusin että niistä ei tullut enää mitään haittavaikutuksia. Yasmineista sitten tuli masennusta ja muuta mukavaa, vaihdoin takaisin ja sain rinnakkaisvalmisteen Cypretylin ja hyvin menee nyt. Mutta se riippuu ihan henkilöstä, kuinka mikäkin pilleri vaikuttaa ja yleensä gyne osaa valita suht koht oikean merkin. :) Minulle ilmoitettiin vain että papa on seuraavana kesänä. Nyt alkukeväästä kun hain pillerit, minulle tehtiin omasta tahdostani tarkastus sukupuolitautien takia, sitten myöhemmin gynekologinen tarkastus kun seurattiin kuinka pillerit toimivat. Ja nyt kun vaihdoin pillerit niin seuraava seurantatarkastus on seuraavalla viikolla, oli melkein vapaaehtoinen että haluanko sen. Yleensä kuulemma gynekologiset tarkastukset tehdään vuoden välein, mutta nämä ovat minulla vain seurannan takia.

Jzzu
Fanni
..ja papaakaan multa ei oo mun mielestä otettu, mutta jotain muita "viljelmiä" sun muita.. :?:

Mitä muita "viljelmiä" sieltä voi ees ottaa kun papan, eli irtosolunäytteen?

boogi

Ok! kiitoksia tiedosta.. :) Itse olen myös 17, joulukuussa 18. Miten on pillereiden käyttö edennyt? Haittavaikutuksia? :D :)

Kaverilla nimittäin oli tehty vasta 3 kk jälkeen papa+sun muut. Sitten taas joltain kuulee, et eka tehään papa yms. ennen kuin edes harkitaan pillereitä. :o Jännää ^^ :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat