Pillereiden ehkäisytehoon vaikuttavat aineet - Ehkäisy

kersa

Ehkäpä jätän Passioflorat ynnä muut moiset sitten vähemmälle. Kiitoksia :wink:

Kommentit (11)

kersa

Hmm.. Ainakaan tuoteselosteen mukaan tässä ei mäkikuismaa ole. Mitenkäs on tavallisten kipulääkkeiden (pääasiassa asetyyli-salisyylihappoa sisältävien) laita, niissä kai tuskin on ehkäisytehoa heikentäviä ainesosia?

Juu, ehkä tosiaan vain pitäisi ottaa siihen lääkäriin yhteyttä.

Rahel

Ainakin mäkikuisma heikentää e-pillereiden tehoa, samoin jotkut antibiootit. Kannattaa varmaan kysyä joltain lääkäriltä, miten noiden sun käyttämmiesi lääkkeitten laita on.

kersa

Menin jostain lukemaan, että tietyt luontaistuotteet ja lääkeaineet tosiaan heikentäisivät ehkäisytehoa. Pillerien käyttöohjeissa mainitaan ne terminologiset aineet, joista yksikään ei kuitenkaan ole ennestään tuttu. Ja luontaistuotteiden kannalta huolestuttaa, sillä käytän silloin tällöin stressiä lieventävää kärsimyskukan jostain-aineesta valmistettua "lääkettä". :oops:

Lisäinformaatio olisi paikallaan. Kiitos jo etukäteen.

kivi

Vähän ihmetyttää, kun koskaan kukaan lääkäri ei ole mulle antibioottikuuria määrätessään IKINÄ maininnut e-pillerien ehkäisytehon heikkenemisestä. Sitten kun lukee antibioottien pakkausselostetta, niin siellä se sanotaan. Ovathan nuo lääkärit joskus sentään kysyneetkin muista lääkityksistä, mutteivät kyllä aina!! Että ei kyllä lääkärit aina hoida hommaansa loppuun asti...

olematon
Jzzu
Mimia
Mitkä aineet vaikuttavat juuri ehkäisyrenkaan tehoon?

Voisimpa kuvitella että ihan täsmälleen samat kuin muihinkin yhdistelmäehkäisyvalmisteisiin kun sekin kerta sellainen on.

Aivan samat aineet vaikuttaa renkaan kuin pillereidenkin ehkäisytehoon, näin mulle ainakin kerto lääkäri. ja ainakin renkaan omassa vihkosessakin on asiaa muitten lääkkeiden käytöstä ja mainitaan muutama mitkä heikentää tehoa.

Jzzu
Mimia
Mitkä aineet vaikuttavat juuri ehkäisyrenkaan tehoon?

Voisimpa kuvitella että ihan täsmälleen samat kuin muihinkin yhdistelmäehkäisyvalmisteisiin kun sekin kerta sellainen on.

Mimia

Minun käsityksen mukaan teho voi heikentyä ainakin kahdella tapaa. Joko se ei imeydy kunnolla jolloin se ei voi vaikuttaa tai se imeytyy, mutta ei vaikuta kunnolla.

Tuota olen miettinyt, koska käytän ehkäisyrengasta. Minulla ei ole mitään tietoa mitkä heikentävät juuri tuon renkaan tehoa. Renkaasta kaiken järjen mukaan aineet imeytyvät elimistöön, mutta jos ne eivät vaikuta jonkin aineen läsnäollessa.. Äh en mä tiedä mitä selitän, kun en termejä tiedä. Toivottavasti joku farmasiaa opiskellut ymmärtää pointin, joka on: mitkä aineet vaikuttavat juuri ehkäisyrenkaan tehoon?

:lol:

Walbu

Tietyt antibiootit, suun kautta otettavat sienilääkkeet ja epilepsialääkkeet on tyypillisesti sellaisia, että ne nopeuttavat toisten lääkeaineide, myös hormonien, poistumista ja sitä kautta voivat vähentää e-pillereiden tehoa. Tavalliset buranat ja panadolit eivät tehoon vaikuta.

Luontaistuotteista ei voi sanoa yhtään mitään, niistä ei ole kunnollisia tutkimuksia käytössä. Mäkikuisma on ehkä ainoa joka tunnetaan kunnolla. Eli aina jos syö jotain "oikeaa" lääkettä, kannattaa luontaispillereillä heittää vesilintua. (Believe me, I know...on niillä joku päässyt hengestäänkin...)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat