Jälkiehkäisypillereiden sivuvaikutukset? - Ehkäisy

PinkPanther
Chimerah
leijona: en tiedä luetko tätä keskustelua enää, mutta vastaanpa minäkin nyt silti.

Itsekin olen joutunut kerran hakemaan apteekista jälkiehkäisyn. Oireina oli pahoinvointia ja vatsakipua. Minullakin alkoi kuukautiset parin viikon jälkeen tuosta jälkiehkäisystä (ennen aikojaan). Ja tämän jälkeen seuraavat kuukautiset tulivat hieman myöhässä, mutta terkkari sanoi tuolloin, että se on ihan normaalia ja johtuu juuri tästä jälkiehkäisystä. Eli ei huolta, kyllä tuo luultavasti kuuluu ihan asiaan.

Samaten miula on alkanu menkat tavallista aikaisemmin, vaikka apteekissa sanottiin, että menkat tulevat normaalisti... No, onhan nuo aikamoinen hormonipaukku, että ei mikään ihme jos menee kroppa sekaisin. :roll:

Kommentit (9)

Chimerah

leijona: en tiedä luetko tätä keskustelua enää, mutta vastaanpa minäkin nyt silti.

Itsekin olen joutunut kerran hakemaan apteekista jälkiehkäisyn. Oireina oli pahoinvointia ja vatsakipua. Minullakin alkoi kuukautiset parin viikon jälkeen tuosta jälkiehkäisystä (ennen aikojaan). Ja tämän jälkeen seuraavat kuukautiset tulivat hieman myöhässä, mutta terkkari sanoi tuolloin, että se on ihan normaalia ja johtuu juuri tästä jälkiehkäisystä. Eli ei huolta, kyllä tuo luultavasti kuuluu ihan asiaan.

leijona

Olin yhdynnässä toukokuun alussa ilman ehkäisyä ja otin sen jälkeen apteekista jälkiehkäisypillerit. Kuukautiseni tulivat, mutta pari viikkoa etuajassa. Harrastin yhdyntää kesäkuun alussa, mutta käytimme kondomia. Kuukautisia ei ole sen jälkeen näkynyt ja ne ovat jo yli viikon myöhässä normaalista kierrosta.
Tein raskaustestin kaksi kertaa ja negatiivistä näytti, joten minun ei pitäisi olla raskaana, mutta mikä voisi olla syynä epäsäännöllisiin kuukautisiin? Olen aika usein joutunut ottamaan vuoden sisällä jälkiehkäisypillerin, mitähän sivuvaikutuksia voi olla jälkiehkäisypillereiden liikakäytöllä? Olisikohan jälkiehkäisypillerit syynä epäsäännöllisiin kuukautisiin? Minulla on aina ollut hieman epäsäännölliset kuukautiset mistähän se voisi johtua?
Pitäisi varmaan rauhassa vain odotella kuukautisia, mutta vaikeaa se on. Kyllä se kuuluisi normaalisti tulla kuukautiset kerran kuukaudessa. Loman viettoa hidastaa tämän asian miettiminen, kun ei hirveänä uskalla esim. alkoholia ottaa, kun pelkää, että jos on sittenkin raskaana. Kiitos jo etukäteen jos joku luki tämän ja vielä enemmän kiitos jos joku osaisi neuvoa minulle, mistä johtuu kuukautisten epäsäännöllisyys?

jessi

Voi ne olla muutenkin koko elämän epäsäännölliset. Ja tietty voi tosta jälkiehkäsypillereiden napsimisesta johtua. Sanotaan, että niitä ei sais kolmea kertaa vuodessa enempää ottaa..Pitäisitkö muka lapsen jos olisit raskaana? Mikset hommaa e-pillereitä tai jotain jos ei oikein nykyinen ehkäisy onnistu?

murur

kuukautisethan voi olla myöhässä ja epäsäännölliset minkä takia vaan. itellä ainakin, jos hirveästi kaipailee menkkoja saattaa vierähtää hyvä tovi ennen kuin ne sit alkaa. alipaino saattaa myös tehdä kuukautiselämästä epäsäännöllistä.

jälkiehkäsypilsuissa on tosi paljon hormoneita (en muista tarkkaan mut reilusti enemmän ku muutamassa e-pilsussa), joten vois tietty olla mahdollista, että johtuis niistäkin, vaikka en ole moisista sivuvaikutuksista koskaan kuullut. vois kuvitella, että sillä olis merkitystä kun oot ottanut niitä useammin kuin on suositeltavaa.

niin ja ihmettelen kans, että miksi et halua e-pillereitä hankkia? jos oot ilman pahempia pahoinvointeja pystynyt napsimaan jälkiehkäsypillereitä, niin luulisi pilsujakin.. niidenhän pitäisi vaikuttaa kuukautisten säännöllisyyteekin.

leijona

Olen joskus käyttänytkin e-pillereitä ja ne auttoi kyllä siihen että kuukautiset tuli aina ajallaan, mutta en pitänyt siitä, kun pillerit vaikuttivat mielialaan, välillä saattoi tulla mitättömistä syistä kiukkukohtauksia ja muutenkin kun pelotellaan, että pillereistä voi tulla syöpä tai veritulppa yms. eihän sitä mielellään söisi mitään "hormoonipaukkuja", mutta pakko turvautua, kun vauvaa en ole nyt valmis saamaan, koska en seurustele ja opiskelut ovat pahasti kesken. Kyllä minä kuitenkin olen ajatellut, että sitten jos/kun kuukautiset alkaa, hankin e-pillerit. Eipähän tarvi sitten joka kuukausi odotella kuukautisia ja pelätä, että on raskaana. Kiitos kovasti neuvoista=)

with

mulla taas ei aikaisemmin ole alkanut, myöhässä ovat jälkiehkäisyn takia.. voi kyllä johtua stressistä, toivon vaan että alkaisivat.. :(

olematon

Mulla e tullu jälkiehkäisystä mitään sivuvaikutuksia, menkat tuli aika pian sen jälkeen (ajoissa!!) ja seuraavat sitten ihan suht ajallaan. Mulla tuppaa vähän muutenki olemaan aina menkat myöhässä, niin en niin pahasti hätäänny vaikka vähän on myöhässä kierrosta. x)

leijona

Nyt menkat ovat jo yli kuukauden myöhässä, alkaa jo huolestuttaa, varasin ajan lääkäriin. Tästä lähtien yritän viimeiseen asti välttää jälkiehkäisyn käyttöä, koska tuo on niin puuduttavaa odotella menkkoja turhaan ja tulee kaikennäköisiä ajatuksia mieleen. Suosittelen muitakin, että kannattaa turvautua vain viimeisenä keinona jälkiehkäisyyn, niissä on sen verran iso annos hormoneja. Luulen, että minun tapauksessa e-pillerit ovat oikea keino tähän tilanteeseen, niin ei tarvi joka kuukausi stressata ja odotella menkkoja.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat