E-pillereiden reseptin uusiminen - Ehkäisy

Puutarhis
ynnej
weasel
Siis minkä takia joku katto painon ennenku anto reseptin pillereihin? ;D Mitenkäs se nyt liittyy mitenkään koripalloon tai mihinkää :D Kävin terkkarilla kysyy uusimista ni sano että soita ehkäsyneuvontaan ja sieltä varasin sitten ajan.. Lupas liuskan pillereitä samantien vaikka tutkimus on vasta kuun lopussa.

Siis pillerithän saattaa lihottaa, ja lääkäri haluu varmaan seurata sitä lihomista, että voi sit vaikka vaihtaa merkkiä jos lihoaminen häiritsee.

Ylipainoisilla ihmisillähän on suurentunut veritulppariski hormonaalista ehkäisyä käytettäessä. Epäilen, että paino on ennemminkin tämän vuoksi tarkastettu.

Omalla kotiseudullani käydään lääkärintarkastuksessa ehkäisyneuvolassa parin vuoden välein (jos ehkäisyneuvola huolii asiakkaaksi... muistaakseni kohdeasiakkaat olivat 15-25 vuotiaat). Papa-koe otetaan tällöin. Niiden toisten joka toisen vuoden aikana käydään e-neuvolan hoitajalla uusimassa reseptit.

Jos ehkäisyneuvola ei huoli asiakkaaksi, resepti ja papa-koe käydään otattamassa kerran vuodessa terveyskeskuksen Oma lääkärillä.

Jokaisessa ylläolevassa tapauksessa aika on varattava etukäteen, eikä minun reseptejäni olla koskaan uusittu ilman lääkäri-/hoitajakäyntiä.

Sivut

Kommentit (31)

lillz``

Mahtaakohan sama käytäntö olla jos e-pillerit on määrätty "sairauden hoitoon", eli siis koviin kuukautiskipuihin jne. Siis että tarkastuksen kautta saa vasta sen reseptin uusittua. Selitin epäselvästi :D

Essie

mutta sinne lääkäriin pitää sit varmaan varata aika, että pääsee uusimaan sen reseptin. vai voiko sinne noin vain kävellä? :D :lol:

miima

Elikkäs, en löytänyt ainakaan samanlaista aihetta, ja vähä kiire tällä asialla, joten tein tän. Pystyykö e-pillereiden uusimaan samallatavalla ku muutkin reseptit, että vie sen vaa terveyskeskukseen ja hakee sen sit parinpäivän päästä ku lääkäri on kirjoittanu sen uudelleen vai?

Venice Queen

Minä yritin sitä viimeks, eikä onnistunut, vaan piti itse käydä paikan päällä, siis ehkäisyneuvolassa. En sitten tiiä onko tuo yleinen käytäntö. Tuntuu kyllä vähän turhauttavalta käydä siellä vaan sen takia että pitää resepti uusia.

Jzzu

Mie oon kans käyny joka kerta ehkäisyneuvolassa uusimassa, en tiedä saisko sen muuten mutta miulle ei oo mitään ongelmaa käydä hakemassa se tuolta neuvolasta.

Laura

Meillä päin joka toinen vuosi pitää käydä lääkärin luona ja joka toinen uusia apteekin kautta. Mutta toi kyl vaihtelee, koska opiskelupaikkakunnalla piti aina käydä vähintään terkkrin luona.

PinkPanther

No mie varmaan teens yksyllä niin, että menen ihan lääkärille sen uusimaan, ja samalla papa-kokeeseen, aattelin että vuosittain pitäis käydä, kun lääkäri löysi kondyn (tosin papa oli ykkösluokkaa...) , eli siis muutenkin sillon reseptin uusimisaikaan täytyis siellä käydä, joten hoidan kaksi kärpästä samalla iskulla :wink:

Tyttönen
SunLion
pitää käydä lääkärissä..ja sitten se taas kirjottaa vuodeks eteen päin.

näin myös mulla.papa-kokeeseen ja sitten resepti:)

MiuMiu*

Täälläpäin taas on sellainen käytäntö, että jos on vakikumppani riittää, että käy lääkärillä parin vuoden välein, eli reseptin voi siis uusia myös ilman lääkärillä käyntiä. ( mulla meni kerran jopa kolme vuotta, ettei tarvinut käydä lääkärillä reseptiä uusimassa)
Jos ei ole vakikumppania niin silloin pitää käydä joka vuosi tarkistuksessa ennenkuin saa uuden reseptin. ( mistähän nuo lääkärit muuten voi tietää, onko vakikumppania vai ei...?)

Tietenkin jos vaikka pillerit uhkaa loppua heti niin sen reseptin voi jättää uusintaan ja varata samalla ajan lääkärille, eli sen reseptin voi saada ilman, että lääkäri tutkii ensin.

miima

No hyvä, vakikumppanin omistan, joten kaippa se onnistuu ilman lekurintutkimustakin. :) Enkä oo muiden kans seksiä harrastanut ku tuon kyseisen kanssa, joten tuskin ainakaan mitään sukupuolitautia on.

Shandy

No mää kyllä vein pillerireseptit vaan apteekkiin aina uusittavaks, on toiminut ainakin tuolla kotiseudulla (pirkanmaalla) sekä sitten täällä keski-pohjanmaalla.

Ainakin täälläpäin voi siis apteekkiin viedä muutkin reseptit uusittavaks (ainakin oon migreenilääkkeet uusinut samalla tavalla), ne soittelee sieltä sitten pari kertaa viikossa lääkäreille ja uusivat ne. Parin päivän päästä sitten saa lääkkeet.

Sonkku

Mä oon kerran reseptin uusinut niin että olen käynyt terveyskeskusessa terveydenhoitajalla. Se mittas verenpaineen, punnitsi yms, otti reseptin lääkärille vietäväksi ja kävin sen sit myöhemmin hakemassa. Toisen kerran oon uusinut niin että kävin kouluterveydenhoitajalla ja se katto noi vernepaineet yms, vei reseptin lääkärille ja hain sen seuraavalla viikolla takas.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat