Pillereistä ja vähän muustakin.. - Ehkäisy

laorah

Elikkä, olen syönyt kohta jo ensimmäisen liuskan pillereitä ja oon miettinyt että voinko näin vasta-aloittelijana syödä toisen liuskan heti perään? ja toiseksi oon varannut ajan gynelle juuri näiden pillereiden huommaamisen vuoksi ja epäselvää on, saanko reseptin suoraan gyneltä vai täytyykö mulla varata aika vielä lääkäriin? :shock: Sitten vähän aiheen vierestä.. silkasta mielenkiinnosta haluáisin tietää kun olen kuullut puhuttavan raskaudesta jolloin menkat tulevat kuitenkin ihan normaalisti.. eli ns. kohdun ulkoinen raskaus.. mutta miten muutoin nämä odttavat äidit tietävät olevansa raskaana kun raskaustestillä?

Kommentit (6)

Jzzu
lexie
Öö, miten voit syödä pillereitä ja oot nyt vasta menossa lääkäriin hommaamaan pillerireseptiä? Korjatkaa jos oon väärässä, mut e-pillerit saa mielestäni gynen/yleislääkärin (kumpi tutkimuksen tekeekään) määräämää reseptiä vastaan.

Jos on saanu sen näytesatsin pillereitä ei tarvii reseptiä.
Miekin sain sillon reseptin vasta ekan liuskan jälkeen kun pillerit aloitin.

Sasuska
laorah
Elikkä, olen syönyt kohta jo ensimmäisen liuskan pillereitä ja oon miettinyt että voinko näin vasta-aloittelijana syödä toisen liuskan heti perään? ja toiseksi oon varannut ajan gynelle juuri näiden pillereiden huommaamisen vuoksi ja epäselvää on, saanko reseptin suoraan gyneltä vai täytyykö mulla varata aika vielä lääkäriin? :shock: Sitten vähän aiheen vierestä.. silkasta mielenkiinnosta haluáisin tietää kun olen kuullut puhuttavan raskaudesta jolloin menkat tulevat kuitenkin ihan normaalisti.. eli ns. kohdun ulkoinen raskaus.. mutta miten muutoin nämä odttavat äidit tietävät olevansa raskaana kun raskaustestillä?

Lääkereseptinhän saa nykyään (ehkä joskus tulevaisuudessa on toisin) vain ja ainoastaan lääkäriltä. Ja onhan se gynekologi toki lääkäri, sehän on erikoistunut naistentauteihin... Että kyllä sen reseptin sieltä gyneltä saa...

Noista pillerilaattojen peräkkäin syömisestä en tiedä, kai se on aika tavallista nykyään, mutta en tiedä, suositellaanko sitä tietylle ryhmälle vai onko se kaikille yhtä turvallista/terveellistä.

Ja kohdun ulkoinen raskaus... Mielestäni se ei liity tuohon menkkoihin raskauden aikana (en tietenkään ole varma...), koska kohdun ulkoinen raskaus päättyy aina (?) keskenmenoon jossain vaiheessa. Tämä on käsitykseni, koska jos raskaus on esim. munatorvessa, torvi repeää, kun sikiö tarpeeksi kasvaa -> keskenmeno. Mutta onhan täälläkin kanavalla ollut keskustelua siitä, että esim. jonkun tuttu sai tietää olevansa raskaan vasta neljännellä kuulla, kun sillä oli kuitenkin menkat samaan aikaan... Että kyllä kai näitä oikeesti tapahtuu (ei siis oo mitään legendaa), mutta harvinaisempaa se kuitenkin on! Eli jos mietit, voiko pillerien syömisestä huolimatta tulla raskaaksi ja menkat olla samaan aikaan, on se mahdollista, mutta epätodennäköistä.

Pillerit kun syö ohjeen mukaan (joka päivä samaan aikaan, esim. klo 21, parin tunnin heitto ei haittaa, mutta 12 tuntiahan on se raja...) ja jos unohtaa pillerin, käyttää kondomia seuraavaan laattaan asti, ei pitäisi olla mitään ongelmia. Ja jos käyttää muita lääkkeitä, kannattaa aina mainita lääkärille (tai apteekissa farmaseutille) syövänsä myös e-pillereitä, jolloin lääkäri voi kertoa, jos on jotain yhteisvaikutuksia (eli pillerien teho heikkenee)! Samoin luontaistuotteista (siis esim. mäkikuisma) osa heikentää pillerien tehoa, joten kannattaa niistäkin selvittää, mikä sopii ja mikä ei pillerien kanssa!

Tiny_

Eli siis pillerit saa aluks ilman gynen tarkastusta ? Mites sitte sen jälkeen.. jos ei haluu mennä siihe sörkittäväks ? Voiks niit huijata et ois taas menos hakee sitä alotusjuttuu vaik ois jo syöny sen ? :D

Epäselvästi kysytty kyl..

marimma
Tiny_
Eli siis pillerit saa aluks ilman gynen tarkastusta ? Mites sitte sen jälkeen.. jos ei haluu mennä siihe sörkittäväks ? Voiks niit huijata et ois taas menos hakee sitä alotusjuttuu vaik ois jo syöny sen ? :D

Mä sain ainakin kouluterkalta ekan 3kk :) Sitten seuraavan 3kk:ta vasta kun gynellä kävin :) ja gyneltä tietty reseptinkin vielä mukaan :) Ei kai niitä pysty huijaamaan, terveyskeskuksella kuitenkin tarttee sen lääkärin siihen että ne sieltä mitään pillereitä sulle antaa, ja kouluterkka muistaa ihan varmaan ootko käyny siellä hakemassa jo niitä :lol:

celestine

Onko teille tullut jotain välivuotoa silloin, kun olette unohtaneet ottaa pillereitä ajoissa?

Aloitin pilleripakkauksen 2-3 päivää myöhässä. Oli siis tarkoitus ottaa pilleri sunnuntaina (mahdollisesti jopa jo lauantaina)..otin sen kuitenkin vasta tiistaina. Maanantaina oltiin ihan normaalisti yhdynnässä kaks kertaa, jolloin toisella kerralla aloin yllättäin vuotamaan verta. Sitä kesti noin 2 päivää..pientä punaista/ruskeaa tihrua :shock: .

Nyt on on kaks päivää ollut raskas tunne alamahassa ja ajoittain pientä näppäilyn tunnetta. Vessasakin tulee rampattua noin tunnin välein ja kuitenkin sitä virtsaa riittää. Alkaa jo vähän epäilyttään, mutta eikai raskausoireet voi näkyä jo näin pian :roll: ?

Puutarhis
Tiny_

Ihan jokaisen naisen oman terveyden vuoksi on suositeltavaa käydä gynegologilla säännöllisin väliajoin, vaikkei sitä ehkäisyreseptiä tarvitsisikaan.

Omalla kohdallani en neljään vuoteen käynyt ja ilmeisesti sinä aikana mulla on ollut isompi tulehdus (tietääkseni kaikki oireelliset tulehdukset olen kuitenkin hoitanut), jonka vuoksi toinen munatorvi oli kasvanut kohtuun kiinni. Tämä paljastui sisätutkimuksella ja ultraäänellä. Kohtu meni siis tutkittaessa edellä. Sukulaisellani paljastui kyhmy rinnassa gynekäynnillä (koepalan tms. jälkeen osottautui rintasyöväksi). Ihan lämpimästi suosittelen säännöllisiä lääkärikäyntejä.

Uutta aloituspakkausta ei pysty huijaamaan, koska potilastietokannat ovat kaikkien sairaanhoitopiirin yksiköiden kesken yhteisiä ja nämä merkinnät tehdään kai potilastietokantaan.

Eihän sisätutkimus erikoisen mukavaa ole, mutta kuvittelisin, että esim. paksusuolentähystys olisi vielä epämiellyttävämpää.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat