e-pillereiden reseptistä. - Ehkäisy

shespider

Elikkäs mulla olis tällasta kysyttävää e-pillereistä.. Kävin gynellä tarkastuksessa ja sain alotuspakkauksen. Ihmeellistä on vaan se, että reseptissäni lukee "raskauden ehkäisyyn". Tarvitsin pillerit oikeasti kipuihin ja epäsäännöllisyyteen. Terveydenhoitajanikin sanoi että saan kelalta korvauksia koska se menee sairaanhoitona. Pitäskö mun nyt mennä uusimaan se resepti? Vai tuleeko siihen automaattisesti syyksi raskauden ehkäisy, vaikka kyse olisi sairaanhoidosta.

Kommentit (14)

Laura

Sanoitko gynelle, että haluat pillerit kipuihin? Toisaalta perusteluita ei välttämättä ole siihe, että saisit pillerit sairauden hoitoon. Toki kaikkihan sanoisi, että kipuihin haluaa pillerit, jotta tulisi halvemmaksi.
Mun yhellä kaverilla lukee reseptissä, että aknen hoitoon, eli syy voi olla muukin kun raskauden ehkäisy.

shespider

se vastaanotossa oleva nainen vielä kysy että millon on ollu viimeset kuukautiset ja että tuleeko ne sairaudenhoitoon. joo, no tuota minäkin mietin että kenellä sitten on tarpeeks hyvät perustelut siihen että se on sairaudenhoito. pitää kysyä terkkarilta mitä se sit tarkotti..

Laura

Gyne kuitenkin loppukädessä päättää, mikä on riittävä perustelu. Sun kannattaa suoraan jutella sen gynen kanssa, koska terkkari ei voi päättää asiaa.

Walbu

Ainoat pillerit joista voi saada korvausta on Diane Novat aknen hoitoon (ja ne sen rinnakkaisvalmistepillerit). eli jos pillerisi on joku muu kuin tämä, on ihan yhdentekevää että mitä siinä reseptissä lukee.

marimma
Laura
Eikös menkkakipuihin yleensä määrätä muita kipulääkkeitä, ei pillereitä.

Pillerit on mun mielestä se eka mitä pistetään kokeilee, ja sitten tulee vasta muut.

Laura

[quote author="DubyamoaMulle ainakin laitettiin naprometinia kun en viela syonyt pillereita.[/quote]

Niinpä. En usko, että pillereitä määrätään ensimmäisenä menkkakipuihin. On kuitenkin muut lääkkeet niihin vaivoihin parempia, varsinkin jos pillereille ei ole tarvetta. En mä ainakaan ois edes halunnut pillereitä sillon joskus 14 vuotiaana, kun menkat oli ihan tappokipeet. En muista mitä lääkettä sain, mutta ainakin se autto.

Walbu

No kyllä mää oon ainaki lääkärikoulussa oppinu että jos ihmisellä on vaikka joku bakteeri ni sille annetaan bakteerilääkettä, jos sillä on verenpainetta ni sille annetaan verenpainelääkettä ja ihan vastaavasti jos on kipuja ni sitte annetaan kipulääkettä.

Kyllä ne pilleritki menkkakipuja hoitaa mutta vähintään yhtä tehokas on kunnon annos tulehduskipulääkettä (vaikka KAKSI nelisatasta buranaa) otettuna JO ennen ku kipu alkaa, vaikka jo sillon ku tietää illalla että aamulla alkaa menkat. Ja tietenkin muitakin kipulääkkeitä on, mutta en kyllä ehkäisypillereitä pelkästään kuukautiskipuihin söisi.

Mariel
Laura
Eikös menkkakipuihin yleensä määrätä muita kipulääkkeitä, ei pillereitä.

Aloitusviestissä puhutaan menkkojen epäsäännöllisyydestä..

Laura
shespider
Tarvitsin pillerit oikeasti kipuihin ja epäsäännöllisyyteen.

ja kivuista. Mutta yhtä kaikki, eikös tuolla jo todettu, että Diane Novaa voi saada jos on akne, muuten ainakin melko vaikea saada reseptiä sairauden hoitoon. Ja mikä on sitten epäsäännöllistä kenestäkin ja voiko sen laskea "sairaudeksi."

Mimia

Mä olen jo pitkään käyttänyt pillereitä (tai no oikeastaan rengasta nykyisin) kuukautiskipujen hoitoon ja omalta kohdalta voin sanoa että oikea pilleri merkki vähentää kipuja enemmän kuin mikään (minulle määrätty tai ilman reseptiä saatava) särkylääke. Ja se särkylääke määrä mikä kuukautisten aikana pitäisi muuten syödä on kyllä varmasti enemmän haitallinen kuin pillerit. Vatsahaava kun ei kovin mukava ole.

Mene uusimaan se resepti, soita vaikka että kirjottavat uuden "oikeilla tiedoilla". Minä saan vakuutuksesta takaisin pillerikulut, koska reseptissä lukee sairauden hoito, kivuliaiden kuukautisten hoitoon. Ihan suoraan olen aina sanonut että reseptiin pitää kirjoittaa noin, että saan ne vakuutuksen piikkiin eikä kukaan vielä ole vastaan pannut tuossa asiassa.

Tosin kelalta taitaa saada pillereistä korvauksia vähän nihkeästi, enkä tiedä kuinka helposti saa sellaisen reseptin jolla korvauksia saisi. Minä en saa senttiäkään kelan avustuksia, vaikka tosin en kyllä tarvitsekaan.

Walbu

Tarkennus tuohon edelliseen viestiin liittyen:

mä puhuin siis normi-sairausvakuutuksesta eli kansankielellä KELA-korvauksesta. Ja sitä EI pillereiden kohdalla saa muista kuin diane novista akneen. piste. Eli MIKÄÄN mitä lääkäri reseptiin kirjoittaa ei auta KELA-korvauksen saamiseen muista pillereistä (poislukien a) tilanne että lääkekustannukset kasvaa yli 600 euroon vuodessa jonka jälkeen kaikki lääkärin määräämät lääkkeet on ilmaisia ja b) se ultimate-harvinainen tilanne että e-pillereitä käytettäisiin esim. jonkun syöpäsairauden hoitoon)

uskokaa mua, tää on varma tieto...

Sitten eri juttu on nuo omat terveysvakuutukset joita saa ostettua vakuutusyhtiöiltä (ja maksettua niistä erilaisia summia vakuutusyhtiöille). Noiden kautta monet saa esim. astmalääkkeet tms kokonaan vakuutusyhtiön piikkiin. Jos tuollainen vakuutus on, sitä kautta voi saada pilleritkin tietysti korvattua mikäli ne on kirjoitettu kipujen hoitoon. Mutta tuollainen itsehankittu lääke- ja sairausvakuutus on aika harvinainen, en tiedä myöntääkö vakuutusyhtiöt niitä enää. Ja systeemi pelaa eri säännöin kuin KELA-korvaus, jonka säännöt on samat kaikille.

Maruchka

Joo, ei pilsusita saa mitään korvauksia Kelalta, luki siinä reseptissä sitten mitä tahansa! :roll:
Diane Novat ovat tosiaan ainoat, mutta ne ovatkin aknen hoitoon ja muita huomattavasti kalliimmat.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat